دیجیتال مارکتینگ چیست؟ فروش 100 برابری با بازاریابی اینترنتی

دیجیتال مارکتینگ چیست؟

فهرست مقاله

قطعاً برای شما هم مانند ما جای شکی نیست که اگر بخواهید کسب درآمد اینترنتی داشته باشید و فروش‌تان را بیشتر کنید باید به روش‌های بازاریابی دیجیتال یا دیجیتال مارکتینگ مسلط باشید. بحث دیجیتال مارکتینگ امروزه به حدی داغ و جدی شده است که در همین زمینه فیلدهای شغلی فراوانی در شرکت‌های آی تی برای متخصصین این حوزه ایجاد شده است.

واقعیتی که باید بپذیریم این است که افراد متخصص بسیار کمی در این حوزه وجود دارند و همین امر آشنایی  افراد را با آن اجتناب ناپذیر می‌سازد .خوب حالا اگر تصمیم گرفتید که یک متخصص واقعی Digital Marketing باشید یا نیاز به اطلاعات بیشتری در مورد آن دارید جای کاملاً درستی را انتخاب کرده‌اید. تا انتهای این مقاله همراه ما باشید.

 

بازاریابی دیجیتال یا دیجیتال مارکتینگ چیست؟

بر اساس تعریف سایت neilpatel کلمه دیجیتال مارکتینگ از آن دسته تعریف‌های جدید و پرکاربردی است که خود شامل چندین روش و مفهوم جداگانه است. قصد نداریم قضیه را با کلمات سنگین پیچیده کنیم. تعریف شفاف و دقیق بازاریابی دیجیتال یعنی تمامی راه‌ها و روش‌هایی که ما برای فروش محصولات و خدمات خودمان به صورت آنلاین و در اینترنت انجام می‌دهیم.

در بازاریابی دیجیتال شما بر خلاف روش‌های سنتی تبلیغات، مانند استفاده از بیلبوردها و … که هیچ کنترلی بر روی مخاطبین وجود ندارد می‌توانید به طور بسیار دقیق و هدفمند مخاطبان خود را انتخاب کنید.

دیجیتال مارکتینگ چیست؟

شما می‌توانید بر اساس علایق، سن، جنسیت و حتی دستگاه تلفن همراه، این دسته از افراد را گلچین کرده و محصول‌تان را فقط به این افراد معرفی کنید.

انتخاب دقیق مخاطبان به شما این قدرت را می‌دهد که دقیقاً کسانی را هدف تبلیغ خود قرار دهید که واقعاً نیازمند محصولات و خدمات‌تان هستند یا به آن‌ها علاقه دارند.

 

تفاوت بازاریابی سنتی با بازاریابی دیجیتال در کدام موارد قابل‌توجه‌تر است؟

در بازاریابی سنتی شما بر خلاف بازاریابی اینترنتی دارای ۳ محدودیت جدی هستید:

  • برای فروش محصول و یا خدمات‌تان حتماً نیاز به ارتباط فیزیکی و حضوری دارید
  • نیازهای مخاطبان را فقط باید به صورت محصولات فیزیکی رفع و آن‌ها را تأمین کنید
  • ارسال محصولات به صورت کاملاً سنتی و نهایتاً از طریق ارسال با پیک صورت خواهد گرفت

 

 ۴ مزیت قابل‌توجه در دیجیتال مارکتینگ کدام هستند؟

  • نخست به راحتی می‌توانید مخاطبان و کسانی که قصد فروش به آن‌ها را دارید دقیقاً مشخص کنید
  • در این روش به راحتی می‌توانید علایق و جذابیت‌های موردنظر مشتریان را پیدا کنید
  • چندین کانال قدرتمند برای ارسال خدمات و یا محصولات به دست مشتریان در این روش وجود دارد
  • بر خلاف بازاریابی سنتی شما محصولات آنلاین و رویدادهایی از جنس وبینار و محصولات غیر فیزیکی خواهید داشت

امیدوارم تا اینجای کار متوجه قدرت دیجیتال مارکتینگ در کسب‌وکارهای اینترنتی شده باشید. اگر وب‌سایت فعالی دارید یا قصد کسب درآمد اینترنتی به هر طریقی را دارید باید بدانید راه میانبری وجود ندارد باید بازاریابی دیجیتال را به خوبی یاد بگیرید.

بازاریابی دیجیتال خود به شاخه‌های گوناگونی تقسیم می‌شود که هر کدام نیاز به تخصص کافی و اطلاعات تجربی دارد که برای تسلط به هر کدام توصیه می‌کنیم حتماً مقالات مربوط به آن‌ها را از لینک‌های مربوط به آن‌ها مطالعه کنید.

 

انواع ابزار و روش‌های دیجیتال مارکتینگ کدامند؟

  1. سئو و یا بهینه‌سازی سایت (Search Engine Optimization)
  2. بازاریابی محتوایی
  3. بازاریابی شبکه‌های اجتماعی (Social Marketing)
  4. اینفلوئنسر مارکتینگ (Influencer Marketing)
  5. ایمیل مارکتینگ
  6. بازاریابی موبایلی یا موبایل مارکتینگ
  7. بازاریابی ویروسی
  8. بازاریابی ویدیویی (ویدیو مارکتینگ)
  9. تبلیغات همسان
  10. پوش نوتیفیکیشن
  11. تبلیغات ادوردز گوگل یا PPC
  12. بازاریابی درونگرا
  13. بازاریابی برونگرا

 

سئو و بهینه سازی سایت

شاید به جرات بتوان گفت مهم‌ترین روش بازاریابی اینترنتی سئو یا بهینه سازی سایت برای موتورهای جستجوگر باشد. در این روش بازاریابی، باید سایت خود را بر اساس معیارهای موتورهای جستجوگر مخصوصاً گوگل بهینه کنید تا در زمانی که کاربران به دنبال یک مطلب برای رفع نیاز خود در گوگل هستند سایت شما توسط گوگل به آنان پیشنهاد شود.

سئو و بهینه سازی سایت

اگر بتوانید به ازای کلمات کلیدی مهم در صفحه اول گوگل باشید دو مزیت بسیار بزرگ نصیب‌تان خواهد شد. ابتدا اعتبار سایت شما نزد مخاطبان و مشتریان‌تان بسیار افزایش خواهد یافت و دوم اینکه مستقیماً فروش سایت شما رشد چشمگیری خواهد داشت.

سئو سایت به دو بخش مهم سئو داخلی یا On-Page و سئو خارجی یا همان Off-Page دسته‌بندی می‌شود. سئو داخلی هر تکنیکی که برای بهبود وضعیت محتوا و یا کلاً المان‌های سایت‌تان در نظر می‌گیرید را شامل می‌شود. سئو خارجی نیز استراتژی‌هایی که شما برای ساخت و یا خرید بک لینک انجام می‌دهید را شامل خواهد شد.

 

بازاریابی محتوای (Content Marketing)

یکی از روش‌های جدی و فوق‌العاده تأثیرگذار در دیجیتال مارکتینگ بازاریابی از طریق محتوا و ایجاد نیاز در کاربران است. در سال‌های اخیر بازاریابی از طریق محتوا شکل جدی‌تری به خود گرفته است. به‌طوری که سایت‌های بزرگ یکی از مؤثرترین روش‌های تبلیغاتی و کسب درآمدشان استفاده از همین شیوه است.

روش اجرای بازاریابی محتوایی بدین شکل است که شما با نوشتن یک محتوای جذاب و همگام شدن با نیاز مخاطبان‌تان سعی در ایجاد یک حس نیاز و اضطرار در آن‌ها می‌کنید و آن‌قدر خواننده را با خودتان همراه می‌کنید که در انتهای محتوا و یا مقاله بتوانید از نقطه‌ضعف آن‌ها استفاده کرده و محصول و خدمات خود را به آن‌ها بفروشید.

در این روش بازاریابی اصل اساسی درک صحیح نیاز کاربران و سؤالاتی است که برای آنها جواب قطعی نداشته و به دنبال منبعی برای رفع ابهامات خود هستند. در این حالت شما با دست گذاشتن روی سؤالات آنان و ارائه پاسخی صریح راه رفع نیاز آنان را خدمات و محصولات خود معرفی می‌نمایید.

در فرآیند بازاریابی محتوایی شما هرگز نباید به وضوح به محصول و خدمات خود اشاره کنید و قبل از دادن تکه‌ای پیتزا (محتوایی که باعث حس لذت و ایجاد اعتماد شود) نباید وارد بحث فروش شوید.

بازاریابی محتوایی علاوه بر فروش مستقیم محصولات خودتان می‌تواند با ترکیب شدن روش دیگری به نام همکاری در فروش باعث معرفی خدمات و محصولات سایت‌های دیگر شده و برای شما پورسانت قابل قبولی از فروش آنان به همراه داشته باشد.

 

ایمیل مارکتینگ

از نظر بسیاری از فعالان تجارت در کشور ما ایمیل یک شبکه منسوخ شده است که تنها برای کارهای رسمی و دانشگاهی به کار می‌رود. اما یک دیجیتال مارکتر حرفه‌ای می‌داند که ایمیل مارکتینگ یک بازار میلیاردی از مخاطبین بین‌المللی را در اختیار شما قرار می‌دهد.

محتوای ایمیل شما می‌تواند متناسب با اهداف تجارت‌تان تعیین شود. بسته به نوع تجارت می‌توانید یک شبکه ایمیلی منظم را تشکیل داده و به طور مرتب با مخاطبین خود در ارتباط باشید یا هر از چند گاهی یک ایمیل برای آن‌ها ارسال کنید.

تجربه دیجیتال مارکترهای موفق نشان داده است که ایمیل مارکتینگ یک شیوه بی‌دردسر و مناسب برای حفظ ارتباط با مخاطب است. چرا که مخاطبین معمولا از دریافت ایمیل‌های منظم احساس ناراحتی نکرده و آن را یک شیوه دیجیتال مارکتینگ آزاردهنده نمی‌دانند.

 

بازاریابی درونگرا

این شیوه دیجیتال مارکتینگ مثل یک آهنربا مخاطبین را به سوی سایت یا محصول شما جذب خواهد کرد. در این شیوه تولید محتوای جذاب نقش بسیار مهمی دارد. چرا که مخاطبان از طریق آن به صورت مرحله به مرحله در سایت شما پیشروی خواهند کرد.

شما می‌توانید از ابزارهای مختلف تولید محتوا در این شیوه بازاریابی استفاده کرده و این احساس را به مخاطب القا کنید که این خود او بوده که شما را کشف کرده است. بنابراین مشتریان در سایت شما احساس راحتی داشته و از معرفی آن به دیگران نیز ابایی نخواهند داشت.

درواقع در inbound مارکتینگ سایت یا صفحه شما در نتایج جست و جوی مخاطب در موتورهای جستجو یا اپلیکیشن‌های مختلف نشان داده می‌شود. به این ترتیب این مخاطب است که از شما درخواست اطلاعات می‌کند.

 

بازاریابی برونگرا

نقطه مقابل بازاریابی درونگرا، بازاریابی برونگرا  قرار دارد. در این شیوه این شما هستید که به دنبال مخاطب می‌گردید و به عنوان شروع کننده تعامل به او پیشنهاد می‌دهید. تبلیغاتی که هرروز در رادیو، تلویزیون و سطح شهر می‌بینید در این دسته قرار می‌گیرند.

برخی از مخاطبین با این ابزار دیجیتال مارکتینگ رابطه خوبی ندارند و ترجیح می‌دهند هنگام مشاهده آن کانال را عوض کرده یا به سرعت صفحه تبلیغ ظاهر شده را ببندند. به همین دلیل استفاده از این ابزار تخصص ویژه‌ای می‌طلبد. چرا که شما باید در همان چند ثانیه اول مخاطب را به پیگیری تبلیغ ترغیب کنید.

این شیوه شاید قدیمی شده باشد اما در صورتی که در جای درست و در زمان مناسب استفاده شود، می‌تواند تاثیر خوبی در جذب مشتری داشته باشد. با این حال پیشرفت دیگر ابزارها و تمایل مخاطب به استفاده از آن‌ها روند تاثیرگذاری آن را نسبت به گذشته کندتر کرده است.

 

PPC یا تبلیغات کلیکی

PPC در واقع همان تبلیغات کلیکی است. برای این کار شما به شرکت تبلیغ‌کننده در ازای هر کلیکی که بر روی لینک سایت شما می‌شود پول پرداخت خواهید کرد. یکی از معروف‌ترین ابزارهای PPC گوگل ادوردز است.

با استفاده از گوگل ادوردز و ابزارهای مشابه نه تنها ترافیک سایت شما بالا می‌رود بلکه مطمئن خواهید بود که هزینه‌ای که برای تبلیغات پرداخته‌اید، مثمر ثمر است. فقط توجه کنید که پیش از استفاده از PPC محتوای مناسب را تهیه کرده باشید تا مخاطبین از کلیک بر روی لینک پشیمان نشوند.

شاید از خود بپرسید پرداخت هزینه برای ابزار دیجیتال مارکتینگ PPC چه فایده‌ای دارد. مگر من سایتم را برای موتورهای جستجو بهینه‌ نکرده‌ام؟ مگر از قوانین گوگل برای سئو استفاده نکرده‌ام؟ باید بگوییم هرچند استفاده صحیح از سئو بسیار مهم است اما نتایج آن در دراز مدت ظاهر خواهند شد.

تبلیغات PPC خیلی سریع‌تر شما را به صدر نتایج جست و جو خواهد رساند. چرا که کسی که روی تبلیغ شما کلیک می‌کند دقیقا همان کسی است که به دنبال محصول‌تان می‌گردد. بنابراین محصول شما خیلی زود در بین مشتریان واقعی معروف خواهد شد.

 

بازاریابی از طریق پوش نوتیفیکیشن

بسیاری از دیجیتال مارکترها تنها به استفاده از کانال‌هایی نظیر ایمیل، شبکه‌های اجتماعی و متن بسنده کرده و قدرت دیگر شیوه‌ها را دست‌کم می‌گیرند. یکی از این شیوه‌ها پوش نوتیفیکیشن است که تأثیر زیادی در افزایش مشتریان و فروش شما خواهد داشت.

برای بازاریابی از طریق Push Notification نمی‌توان تعریف دقیقی را ارائه داد. به طور کلی این ابزار برای جذب کاربران موبایل‌ها و تبلت‌ها استفاده می‌شود اما شما می‌توانید هر از چند گاهی یک پوش نوتیفیکیشن را برای کاربران کامپیوترهای رومیزی یا دسکتاپ هم ارسال کنید.

اگر هنوز به درستی متوجه تعریف این شیوه بازاریابی نشده‌اید باید بدانید که Push Notification در واقع همان پیغام‌هایی است که به محض اتصال به اینترنت در بخش اعلان‌های گوشی شما ظاهر می‌شود.  اگر به محتوای آن‌ها دقت کرده باشید، این اعلان‌ها معمولاً با آخرین جست‌وجوهای شما در اینترنت مطابقت دارد.

برای اینکه بتوانید از این شیوه قدرتمند برای جذب مشتری استفاده کنید، باید ابتدا از مخاطبین خود بخواهید که آن را فعال کنند. این کار با نمایش یک سؤال بر روی صفحه انجام می‌شود و مخاطبان به دلخواه آن را فعال یا لغو می‌کنند.

مزیت اصلی استفاده از Push Notification برای بازاریابی این است که برای دیده شدن اعلان‌ها توسط مخاطبین نیازی به ورود به سایت نیست. شما می‌توانید به صورت روزانه یا در فاصله‌های زمانی بیشتر یک اعلان مشخص را برای همه یا گروهی از مشتریانتان ارسال کنید.

محتویات Push Notification می‌تواند معرفی محصولات جدید فروشگاه، اطلاع‌رسانی برای پست‌های جدید، اعلام تخفیف‌های ویژه روزانه یا روزشمار جشنواره‌ها و نمایشگاه‌های بزرگ باشد. فراموش نکنید که این اعلان‌ها باید بسیار کوتاه بوده و عنوانی جذاب داشته باشند.

شما می‌توانید از Push Notification نیز برای یادآوری سایت یا ریتارگتینگ استفاده کنید. با این شیوه مخاطب به یاد می‌آورد که سایت شما حاوی چه مطالبی بوده و در صورت نیاز به راحتی با کلیک بر روی اعلان به آن هدایت می‌شود.

 

بازاریابی از طریق شبکه‌های اجتماعی (Social Marketing)

با رشد چشمگیر شبکه‌های اجتماعی و استفاده روزانه بسیاری از افراد عادی و حتی متخصصین از این شبکه‌ها لزوم تبلیغات و بازاریابی در این بستر روز به روز بیشتر می‌شود.

شبکه‌های اجتماعی اینستاگرام و تلگرام دو  مورد از پرمخاطب‌ترین شبکه‌های اجتماعی هستند و بخش اعظمی از کاربران ایرانی را به سمت خود جذب کرده‌اند. همین امر بستر ویژه‌ای برای درآمدزایی ایجاد کرده است و می‌تواند کسب‌وکارها را به یک منبع درآمدی جدید برساند.

با تولید محتوا و تبلیغات در این شبکه‌های اجتماعی می‌توان خیلی سریع رشد کرد و حتی مشهور شد. هستند کسانی که در اینستاگرام فقط با تولید محتوا توانسته‌اند به درآمدهای میلیاردی برسند.

انتخاب محتوای مناسب، تولید مستمر و انتشار در زمان‌های پربازده و استفاده از هشتگ‌ها روش‌هایی برای رشد در شبکه‌های اجتماعی بالاخص اینستاگرام هستند.

با داشتن یک استراتژی دقیق و هدفمند و همچنین آگاهی از الگوریتم‌های اینستاگرام در مدت‌زمانی شاید کمتر از یک سال می‌توانید از این بستر به بهترین نحو استفاده کرده و با جذب تعداد زیادی از مخاطبان یا فالوورها تریبونی قدرتمند برای معرفی خود و خدمات‌تان به مخاطبان داشته باشید.

 

مزایای استفاده از دیجیتال مارکتینگ

تا به اینجای کار سعی کردیم با ابزارها و روش‌های مختلف بازاریابی دیجیتال آشنا شویم. در این بخش قصد داریم کمی راجع به مزیت‌های این روش صحبت کنیم و ببینیم بعد از استفاده از دیجیتال مارکتینگ چه منافعی عایدمان خواهد شد.

 

بازاریابی دیجیتال با ارتباطات منظم وفاداری مشتریان را بیشتر می‌کند

همانطور که می‌دانید جذب مشتریان جدید هزینه‌برتر از حفظ مشتریان قدیمی است. وفاداری مشتریان یکی از مسائل مهمی است که کسب‌وکارهای مختلف باید به دنبال آن باشند و از روش‌های مختلفی برای ایجاد چنین وفاداری بهره ببرند. نهایی کردن فروش با مشتریان بسیار عالی است اما اگر نتوانید آن‌ها را به خرید مجدد دعوت کنید بدون شک با مشکلات فراوانی روبرو خواهید شد. به کمک دیجیتال مارکتینگ می‌توانید ایمیل‌های شخصی سازی شده بفرستید، در رسانه‌های اجتماعی با مشتریان‌تان ارتباط برقرار کنید و از طریق رسانه‌های دیگر با مخاطبان خود تعامل سازنده‌ای داشته باشید. در این شرایط می‌توانید محتوای ارزشمند در اختیار افراد بگذارید و پیشنهادهای ویژه‌ای برایشان ارسال کنید.

 

به کمک دیجیتال مارکتینگ می‌توانید در هر مرحله از خرید با مشتری تعامل داشته باشید

قبل از ظهور بازاریابی دیجیتال درک و تحلیل رفتار خرید مشتری کار ساده‌ای نبود. از زمانی که بازاریابی به شیوه دیجیتال ظهور کرد و در میان کسب وکارها جایگاه خاصی پیدا کرد استفاده از ابزارهای مختلف برای رصد مشتریان هم بیشتر شد. در این شیوه از بازاریابی شما می‌توانید هر قدمی که مشتری بر می‌دارد را بررسی کنید و محصول یا خدمتی که نیاز دارد را در اختیارش بگذارید.

 

می‌توانید مشتریان درستی را هدف قرار دهید

همه ما خیلی خوب می‌دانیم که هدف قرار دادن مشتریان مناسب یکی از مسائل مهم و حیاتی برای هر کسب‌وکاری است. بیشتر پلتفرم‌های دیجیتال مارکتینگ به شما اجازه می‌دهند مخاطبان خاصی را هدف قرار دهید. شما می‌توانید از ابزارهای آنلاینی که در اختیار دارید برای بررسی فعالیت‌های آنلاین مخاطبان استفاده کنید و اطلاعات بی‌شماری همچون اطلاعات جمعیت شناختی‌ را به دست آورید. بازاریابان می‌توانند از این اطلاعات برای ارائه محصولات و پیشنهادهایی استفاده کنند که برای مخاطبان جذاب است.

 

بازاریابی دیجیتال در تولید سرنخ هم مفید است

ایجاد قیف فروش یکی از اهداف اصلی بازاریابی به شمار می‌رود. قیف فروش سیستمی برای جذب منظم سرنخ و ایجاد فروش از ترافیک سایت است. به عبارت دیگر وظیفه بازاریاب تولید سرنخ از ترافیک ورودی به سایت است.  قیف‌های فروش آنلاین به شیوه‌ای طراحی می‌شوند که می‌توانند سرنخ‌های خوبی به دست بیاورند.

 

نرخ تبدیل را می‌توان با دیجیتال مارکتینگ بهینه‌سازی کرد

برخلاف بازاریابی سنتی که شامل تبلیغات تلویزیونی، رادیویی و چاپی است در پلتفرم‌های تبلیغات آنلاین می‌توان با هزینه‌های کمتری به سمت جذب مشتری حرکت کرد. شما می‌توانید نرخ تبدیل‌تان را راحت‌تر از شیوه‌های سنتی بهبود ببخشید. زمانی که از تبلیغات چاپی استفاده می‌کنید رصد نرخ تبدیل و اتفاقاتی که رخ می‌دهد بسیار دشوار است. شما از کجا می‌توانید بفهمید چند نفر تبلیغ‌تان را در مجله دیده‌اند؟ در دنیای آنلاین وضعیت چنین نیست. به کمک ابزارهای موجود می‌توانید جایی که مخاطب کلیک کرده یا از تبلیغ شما دیدن کرده است را بیابید و نرخ تبدیل‌تان را محاسبه کنید.

 

تفاوت بازاریابی سنتی با بازاریابی دیجیتال

تفاوت اصلی بازاریابی دیجیتال و بازاریابی سنتی رسانه‌ای است که مخاطب از طریق آن در معرض پیام‌های بازاریابی قرار می‌گیرد. با اینکه بازاریابی سنتی از روش‌ها و رسانه‌های سنتی همچون مجله و روزنامه برای جذب مخاطب استفاده می‌کند، دیجیتال مارکتینگ رسانه‌های متنوعی در اختیار دارد و از طریق مواردی همچون شبکه‌های اجتماعی یا وب‌سایت‌ها به جذب مخاطب می پردازد. فقط باید به این نکته توجه داشته باشید که بازاریابی سنتی هنوز هم می‌تواند کارساز باشد. این نوع بازاریابی در دنیای در حال رشد دیجیتال می‌تواند نقش بسیار مهمی در کسب وکارها ایفا کند و به آن‌ها کمک کند در کنار بازاریابی دیجیتال خودشان را به مشتریان بیشتری برسانند. با اینحال این دو شیوه بازاریابی به دلیل ماهیت متفاوتی که دارند تفاوت‌های کلیدی هم با یکدیگر خواهند داشت. به عنوان مثال بازاریابی سنتی زیاد مقرون به صرفه نیست و هزینه‌های زیادی روی دوش کسب وکارها می‌گذارد. این در حالیست که بازاریابی دیجیتال می‌تواند کم هزینه باشد و نرخ تعامل و تبدیل بالایی برایتان به ارمغان بیاورد.

 

چرا دیجیتال مارکتینگ اینقدر اهمیت دارد؟

زمانی که کسب‌وکارتان را در دنیای آنلاین راه‌اندازی می‌کنید به این فکر هستید که چگونه می‌توانید مشتریان بیشتری به سمت خودتان جذب کنید. جذب مشتری و حفظ او در دنیای آنلاین کار ساده‌ای نیست. اینجاست که پای روش‌های متنوع بازاریابی دیجیتال به میدان باز می‌شود.  بازاریابی دیجیتال به دلیل ماهیت آنلاینی که دارد می‌تواند تعامل شما با مخاطبان را افزایش دهد، سرعت دسترسی به افراد را بیشتر کند و در نهایت نتایج قابل سنجشی برایتان به ارمغان بیاورد. همه این منافع در کنار هم قرار می‌گیرند تا اهمیت بازاریابی به شیوه دیجیتال را برای کسب وکارها پر رنگ‌تر کنند.

 

چگونه دیجیتال مارکتینگ را شروع کنیم؟

برای اینکه بتوانید از مزایای بازاریابی دیجیتال برای کسب وکارتان استفاده کنید باید ترس‌ها و محدودیت‌ها را کنار بگذارید و دست به کار شوید. دیجیتالی کردن کسب‌وکارها اگرچه کار ساده‌ای نیست اما می‌تواند منافع طولانی مدت بی‌شماری برایشان به همراه داشته باشد. در ادامه قصد داریم مراحلی را مرور کنیم که به شما کمک می‌کنند راحت‌تر وارد حوزه دیجیتال مارکتینگ شوید.

 

مخاطب هدف‌تان را شناسایی کنید

چه بخواهید از بازاریابی سنتی استفاده کنید یا وارد دنیای بازاریابی دیجیتال شوید باید مخاطب هدف‌تان را بشناسید. قبل از هر چیزی پرسونایی از مشتریان را تهیه کنید و ببینید آن‌ها چه نیازها و خواسته‌هایی دارند. سلیقه و علایق مخاطبان را بفهمید و سعی کنید مثل یک انسان واقعی با آن‌ها برخورد کنید.

 

وب‌سایت‌تان را برای موتورهای جستجو بهینه‌سازی کنید

بعد از اینکه سایت‌تان را راه‌اندازی کردید باید به فکر بهینه‌سازی آن برای موتورهای جستجویی همچون گوگل باشید. بهینه‌سازی سایت یا همان سئو جزء فعالیت‌های مهمی است که بیشتر صاحبان کسب وکارها اطلاعات زیادی راجع به آن ندارند. سعی کنید محتوای ارزشمندی تولید کنید و سپس نکات کلیدی سئو را در محتوا و سایت‌تان به کار ببندید.

 

یک وبلاگ منظم و به روز راه‌اندازی کنید

اگر دوست دارید از رقبای خود یک سر و گردن بالاتر باشید باید مطالبی را منتشر کنید که دردی از مخاطب دوا می‌کند. نوشتن محتوای منحصر به فرد و مفید یکی از فعالیت‌هایی است که می‌توانید در دنیای بازاریابی دیجیتال دنبال کنید. سعی کنید از انواع مختلف محتوا همچون محتوای متنی، ویدئویی و صوتی استفاده کنید تا نظر مخاطبان را به سمت خود جلب نمایید.

 

حضور پررنگی در شبکه‌های اجتماعی داشته باشید

شبکه‌های اجتماعی رسانه‌های رایگانی هستند که به کمک آن‌ها می‌توانید حضورتان را به مخاطبان اعلام کنید. ببینید مخاطبان شما در چه رسانه‌هایی حضور بیشتر و فعال‌تری دارند و از آن به نفع خود بهره ببرید. اگر مخاطبانی دارید که عاشق اینستاگرام هستند پس همین امروز دست به کار شوید و پست‌ها و استوری‌های جذابی برایشان طراحی کنید. اگر فکر می‌کنید مخاطب شما در شبکه‌های اجتماعی دیگری حضور دارد پس تردید نکنید و خودتان را در این شبکه‌ها نشان دهید.

 

ایمیل‌های شخصی‌سازی شده را فراموش نکنید

در طول سال‌ها بازاریابی ایمیلی نیز دستخوش تغییرات فراوانی شده است. اگرچه برخی‌ها بر این باورند که عمر ایمیل مارکتینگ دیگر به سر آمده است اما استفاده از این روش هم می‌تواند برایتان بسیار مفید باشد.  اگر بتوانید ایمیل‌های شخصی سازی شده برای مشترکین خود بفرستید نرخ کلیک و باز شدن بیشتری نصیب‌تان خواهد شد. یکی از مطالعات انجام شده نشان می‌دهد ایمیل‌هایی که موضوع شخصی سازی شده‌ای دارند ۲۶ درصد بیشتر از سایر ایمیل‌ها باز می‌شوند.

 

 سیستمی برای رصد نتایج راه‌اندازی کنید

انتخاب بازاریابی دیجیتال عالی است اما اگر نتوانید نتایجی که به دست می‌آورید را بسنجید از کجا متوجه موفقیت یا شکست‌تان خواهید شد؟ بعد از اینکه مراحل مختلف دیجیتال مارکتینگ را در نظر گرفتید سیستمی برای پیگیری نتایج راه‌اندازی کنید. هدف شما از ورود به دنیای دیجیتال هر چه که باشد  باید مطمئن شوید که نتایج را به خوبی بررسی می‌کنید و نقاط قوت و ضعف‌تان را به درستی می‌سنجید.

 

چگونه استراتژی بازاریابی دیجیتال را ایجاد کنیم؟

کسب وکارهای زیادی هستند که بدون برنامه وارد دنیای دیجیتال می‌شوند و در نهایت با شکست از این حوزه خارج می‌شوند. داشتن یک استراتژی قوی و مستحکم به شما کمک می‌کند قوی‌تر از قبل عمل کنید و خودتان را از رقبایی که دارید متمایز نمایید. در ادامه مراحلی که برای تدوین استراتژی دیجیتال مارکتینگ نیاز دارید را با هم بررسی می‌کنیم.

 

برند خودتان را تعریف کنید

از راهنمای برند استفاده کنید تا برند خودتان را تعریف کنید. قبل از هر کاری باید گزاره‌های منحصر به فرد خودتان را مشخص کنید، صدای برند را بشناسید و ارزش‌هایی که دارید را مکتوب کنید.

 

پرسونای خریداران را طراحی کنید

همانطور که قبلاً نیز گفتیم شما باید درک درستی از مخاطبان خود داشته باشید. اطلاعاتی همچون سن، جنسیت، وضعیت تحصیلات، درآمد، علایق و سلیقه‌ها می‌تواند شما را در شناخت هر چه بیشتر مشتری یاری کند.

 

اهداف هوشمندانه‌ای برای خود بچینید

سعی کنید از اهدافی استفاده کنید که خاص، قابل سنجش، قابل دستیابی، واقعی و محدود به زمان باشد. اینکار به شما کمک می‌کند اهداف بهتری تدوین کنید و در رسیدن به اهداف مصمم باشید.

 

استراتژی‌های بازاریابی دیجیتال را انتخاب کنید

بهترین استراتژی‌هایی که به درد کسب وکارتان می‌خورد را انتخاب کنید. به تکنیک‌هایی فکر کنید که بیشترین ارزش را برایتان دارند.

 

بودجه بازاریابی را هم در نظر بگیرید

سعی کنید قبل از شروع کمپین‌های بازاریابی درباره بودجه‌ای که در اختیار دارید تصمیم بگیرید. این گام یکی از موارد مهمی است که بیشتر کسب‌وکارها آن را نادیده می‌گیرند.

 

کمپین‌هایتان را شروع کنید و به رصد نتایج بپردازید

حالا زمان عمل فرا رسیده است. بر اساس برنامه‌هایی که تا به حال چیده‌اید دست به کار شوید و کمپین‌های بازاریابی‌تان را شروع کنید. به کمک ابزارهایی همچون گوگل آنالیتیکس و کنسول جستجوی گوگل می‌توانید نتایج را پیگیری کنید و موفقیت و شکست‌تان را ارزیابی نمایید.

 

سخن نهایی

دیجیتال مارکتینگ یکی از فعالیت‌های ارزشمندی است که بیشتر کسب‌وکارهای امروزی به آن نیاز دارند. اگر درک درستی از مراحل این نوع بازاریابی داشته باشید، روش‌های مختلف آن را بشناسید و به درستی به کار ببندید می‌توانید موفقیت بیشتری از آنِ خود کنید. در این مقاله به بررسی همین موضوع پرداختیم و به صورت مفصل موارد متنوعی که در دنیای بازاریابی دیجیتال به چشم می‌خورد را مرور کردیم.

اگر برای آشنایی بیشتر با مبحث بازاریابی اینترنتی نیاز به منابع جامع‌تری دارید توصیه می‌کنیم از کتاب‌های زیراستفاده کنید.

Digital Marketing for Dummies

Digital Marketing for Dummiesکتابی جامع و خواندنی شامل ۳۰۰ صفحه آموزش تخصصی در حوزه‌های SEO – SEM- Landing Page-Email Marketing و …

این کتاب شامل روش‌های آزموده و تخصصی در حوزه‌های ذکر شده است که مباحث زیر مجموعه دیجیتال مارکتینگ را به خوبی پوشش می‌دهد.

Google Adwords for Beginners

Google Adwords for Beginners

کتاب گوگل ادوردز برای تازه‌کاران که فقط به یک حوزه از دیجیتال مارکتینگ به صورت دقیق می‌پردازد و از ۰ تا ۱۰۰ مبحث تبلیغات کلیکی در گوگل را شامل می‌شود.

گوگل ادوردز بهترین روش تبلیغات کلیکی با بازده بالاست که خریداران واقعی را به صفحات محصول شما در سایتتان وارد می‌کند. با این روش کلمات کلیدی شما در کم‌تر از ۱۰ دقیقه در صفحه اول گوگل قرار خواهد گرفت.

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

میانگین امتیاز ۵ / ۵. تعداد آرا: ۱۶۰

اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

فرم ثبت نام در مسابقه فتح پرچم

برای شرکت در مسابقه باید با اطلاعات صحیح عضو شوید
ثبت نام در مسابقه
close-link