اینفلوئنسر مارکتینگ چیست؟ [ راهنمای همکاری با اینفلوئنسرها ]

اینفلوئنسر مارکتینگ چیست؟

اینفلوئنسر مارکتینگ چیست و چه کاربردی دارد؟ اینفلوئنسر مارکتینگ یکی از روشهای معروف و تأثیرگذار دیجیتال مارکتینگ است که در حال حاضر به یکی از ماندگارترین شکل‌های بازاریابی آنلاین تبدیل شده است. به عبارت بهتر این واژه در دنیای بازاریابی امروز تبدیل به یک کلیدواژه شده که به وفور توسط اهل فن استفاده می‌شود. با این حال هنوز هم افرادی هستند که واقعا معنای عبارت اینفلوئنسر مارکتینگ را نمی‌دانند. در این مقاله قصد داریم با تمرکز بر روی مبانی اینفلوئنسر مارکتینگ در سال ۲۰۲۱ چیستی این مفهوم را بررسی کنیم.

 

منظور از اینفلوئنسر چیست؟

اینفلوئنسر مارکتینگ ترکیبی از ابزارهای قدیمی و جدید در بازاریابی است. در این ایده برای راه‌اندازی کمپین‌های بازاریابی از حمایت افراد مشهور و تاثیر آن‌ها بر مخاطب استفاده می‌شود. به عبارت بهتر آنچه که اینفلوئنسر مارکتینگ را از سایر روش‌های بازاریابی متمایز می‌کند، همین شیوه جذب مخاطب آن است. شیوه‌ای که در آن مارک‌های تجاری و اینفلوئنسرها یا افراد مشهور با یکدیگر برای برند سازی و بازاریابی همکاری می‌کنند.

اما زمینه کاری اینفلوئنسر مارکتینگ تنها به همکاری با افراد مشهور ختم نمی‌شود. بلکه حول افرادی می‌چرخد که در فضاهای آنلاین با عنوان افراد تأثیرگذار یا اینفلوئنسر شناخته می‌شوند. افرادی که شاید خارج از فضاهای مجازی و بسترهای آنلاین چندان شناخته شده نباشند؛ اما یک اینفلوئنسر چه ویژگی‌هایی دارد؟

‌اینفلوئنسر معمولا به فردی اطلاق می‌شود که دارای قدرت تأثیرگذاری بر تصمیم خرید دیگران است. به عبارت بهتر این فرد به دلیل داشتن دانش مربوط به این حوزه تبلیغاتی یا موقعیت اجتماعی یا ارتباطی که با مخاطب خود برقرار کرده است، می‌تواند گزینه‌هایی را برای خرید انواع محصولات به آن‌ها ارائه دهد. به این ترتیب می‌توان از ارتباط فعال این دسته از افراد با مخاطب خود، برای جذب مشتری و بازاریابی استفاده کرد.

یکی از بزرگ‌ترین اشتباهات در رسانه‌های سنتی این است تفاوتی میان افراد مشهور به معنای سنتی و فعالان فضای مجازی قائل نمی‌شوند. در دنیای امروز این اینفلوئنسرها هستند که می‌توانند بیشترین تاثیر را بر روی مخاطب گذاشته و در آن‌ها برای پیگیری یک موضوع اشتیاق ایجاد کنند. به عبارت بهتر مخاطب چندان به برندی که اینفلوئنسر معرفی می‌کند، توجه ندارد. بلکه حواس او بیشتر متوجه نظر این شخص درباره آن برند است؛ بنابراین هرگز نباید از روش‌های بازاریابی سنتی برای اینفلوئنسرها استفاده کرده و آن‌ها را محدود به یک چارچوب نمود. چرا که این کار نه تنها اینفلوئنسرها را از شما خواهد گرفت، بلکه خیل عظیم مخاطبان او نیز از دستتان خواهد رفت.

 

اینفلوئنسر مارکتینگ یا بازاریابی از طریق اینفلوئنسرها چیست؟

همکاری میان یک برند تجاری و یک اینفلوئنسر برای بازاریابی یکی از محصولات یا خدمات مربوط به این برند را اینفلوئنسر مارکتینگ می‌نامند. حسن این شیوه بازاریابی این است که اینفلوئنسر می‌تواند برند شما را به گونه‌ای معرفی کند که جنبه تبلیغاتی آن بر روی مخاطب تاثیر منفی نگذارد. بلکه مخاطب را تشویق به کسب اطلاعات بیشتر درباره محصول یا برند معرفی شده کند.

برای انجام بازاریابی از طریق اینفلوئنسرها نیازی نیست که به یک شرکت برای سفارش تبلیغات مراجعه کنید. نقطه کلیدی اینفلوئنسر مارکتینگ درون کلمه اول این عبارت یعنی اینفلوئنسر نهفته شده است. اینفلوئنسرها را می‌توانید در هر جایی پیدا کنید. این افراد ممکن است در هر طبقه اجتماعی و یا هر شغلی وجود داشته باشند. آنچه باعث شده این دسته از افراد به نام اینفلوئنسر شناخته شوند، تعداد زیاد مخاطبان آن‌ها در وب یا شبکه‌های اجتماعی است. یک اینفلوئنسر می‌تواند یک عکاس محبوب در زمینه مدلینگ باشد یا یک وبلاگ نویس که به دلیل توییت‌های امنیتی سیاسی‌اش مشهور شده است.

در هر صنعتی تعدادی از این افراد تأثیرگذار وجود دارند. تنها کافی است که شما آن‌ها را پیدا کنید. برخی از این افراد ممکن است صدها هزار یا میلیون‌ها دنبال کننده داشته باشند؛ اما دسته‌ای از اینفلوئنسرها وجود دارند که تعداد دنبال کننده‌های آن‌ها ممکن است از ده هزار نفر کمتر باشد. تا حدی که این افراد بیشتر شبیه به افراد معمولی هستند تا اینفلوئنسرها؛ اما ویژگی که این دسته از افراد را متمایز می‌کند این است که آن‌ها به عنوان یک متخصص در زمینهٔ کاری خود شهرت پیدا کرده‌اند. این افراد کسانی هستند که به سوالات تخصصی مردم درباره زمینه کاری خود به خوبی پاسخ داده و می‌توانند جذاب‌ترین پست‌ها را در حوزه کاری خود، در شبکه‌های اجتماعی به اشتراک بگذارند. این افراد می‌توانند حوزه تخصصی خود را با انتخاب بهترین تصاویر، سرگرم‌کننده‌ترین فیلم‌ها و آموزنده‌ترین بحث‌های آنلاین برای مخاطب خود جذاب‌تر کنند.

 

چه چیزهایی در اینفلوئنسر مارکتینگ تأثیرگذار است؟

  • یک رویکرد دقیق در اینفلوئنسر مارکتینگ برای خود تنظیم کنید. برای رسیدن به این هدف باید گزینه‌های زیر را در نظر داشته باشید:
  • منظم باشید. یک استراتژی مشخص از نظر زمانی و محتوایی برای خود مشخص کنید. بودجه‌ای را برای این کار کنار گذاشته و زمان خود را صرف تحقیق کنید.
  • به دنبال بهترین روش‌ برای یافتن یک اینفلوئنسر باشید. شما می‌توانید این افراد را به صورت جستجو در نتایج ارگانیک پیدا کرده یا از طریق بسترهای ارتباطی موجود با آن‌ها ارتباط برقرار کنید.
  • صبور باشید و در مذاکرات خود کاملا سیاستمدارانه صحبت کنید. به خاطر داشته باشید که در زمینه اینفلوئنسر مارکتینگ این انسان‌ها هستند که پای میز مذاکره نشسته‌اند، نه شرکت‌ها.
  • برنامه‌ای برای کار خود تدوین کنید.

در این قسمت باید بر اساس عادت‌های اینفلوئنسری که انتخاب کرده‌اید، برای کار خود برنامه‌ریزی کنید. به عنوان مثال باید برنامه زمانی تماس با اینفلوئنسر مد نظر خود را تنظیم کنید. آیا اینفلوئنسر مورد نظر شما تماس‌های ماهانه را ترجیح می‌دهد یا علاقه‌مند به برنامه‌های فصلی است؟ بر این اساس می‌توانید برنامه عرضه محصولات خود را نیز تنظیم کنید. به خاطر داشته باشید که برای مذاکره با اینفلوئنسر بهتر است از درگاه‌های ارتباطی مدیران کلیدی سیستم اقدام کنید. به عنوان مثال از ایمیل مدیر شرکت برای تنظیم قرارهای ملاقات استفاده کنید. همچنین بهتر است برای جلب اعتماد اینفلوئنسر تعدادی جلسه حضوری با شرکت هیئت مدیره و تیم اینفلوئنسر ترتیب دهید.

 

اینفلوئنسر مارکتینگ چه چیزهایی را در برنمی‌گیرد؟

اینفلوئنسر مارکتینگ تنها یافتن یک شخص و پرداخت پول به او برای بیان ویژگی‌های خوب برند شما نیست. به عبارت بهتر هر شخصی به صرف اینکه مشهور شده و تعداد زیادی دنبال کننده دارد، نمی‌تواند به عنوان اینفلوئنسر معرفی شود. اینفلوئنسرها افرادی هستند که برای ساخت برند و پرورش مخاطب خود زمان زیادی را صرف کرده‌اند. در نتیجه طبیعی است که به خوبی از شهرت خود و اعتماد مخاطبشان محافظت می‌کنند. این افراد کسانی هستند که تمرکز و زمان زیادی را صرف موفقیت در رسانه‌های اجتماعی کرده‌اند. در نتیجه صرفا به دلیل پرداخت پول راضی نخواهند شد که تبدیل به نماینده برند شما در اینفلوئنسر مارکتینگ شوند.

به یاد داشته باشید که اینفلوئنسر مارکتینگ یک روش سریع بازاریابی نیست. این رویکرد در واقع یک رویکرد آهسته و پیوسته در جذب مخاطب است. در این شیوه از بازاریابی شما برای فروش مستقیم کالا به مشتریان خود تلاش نمی‌کنید. بلکه تلاش شما برای معرفی برند و نشان دادن اعتبار و ایده‌های خلاقانه کسب‌وکارتان به مخاطب است. پس اینفلوئنسر مارکتینگ یا بازاریابی در شبکه‌های اجتماعی یک بازی آهسته است؛ اما نتیجه آن می‌تواند مخاطبین متعهد و وفادار را برای شما به ارمغان آورد. با این حال بیشتر افراد تصور می‌کنند که اینفلوئنسر مارکتینگ یک راه آسان و سریع برای نفوذ در قلب و ذهن مخاطبان آن شخص تأثیرگذار است. به همین دلیل این شیوه از بازاریابی را انتخاب می‌کنند؛ اما به همین سادگی نیست. نخستین و سخت‌ترین قدم در اینفلوئنسر مارکتینگ جلب اعتماد و احترام خود شخص اینفلوئنسر است؛ اما چگونه چنین مسئله‌ای امکان‌پذیر است؟

باید به خاطر داشته باشید که نباید برای مذاکره با همه اینفلوئنسرها از یک شیوه استفاده کنید. از سوی دیگر باید برای محبوبیت اینفلوئنسر بیشتر از تعداد دنبال کنندگان او ارزش قائل شوید. به یاد داشته باشید که هدف شما از این شیوه بازاریابی ترغیب مخاطب برای انجام یک کار خاص است؛ بنابراین اینفلوئنسر باید برای انجام چنین کاری به قدر کافی بر روی مخاطب خود نفوذ داشته باشد.

 

اینفلوئنسر مارکتینگ، بازاریابی برای تاثیرگذاران است

با استفاده از شیوه‌های بازاریابی سنتی در شبکه‌های اجتماعی، یک برند می‌تواند هویت خود را بر روی‌ یک پلتفرم دلخواه پیاده‌سازی کرده و به مرور زمان پایگاه دنبال کنندگان خود را رشد دهد. به این ترتیب به مشتریانی دست پیدا می‌کند که چنین محتواهایی را دوست داشته و به اشتراک می‌گذارند. یا حتی در مواردی برند شما را نیز در پست خود معرفی می‌کنند. در این شیوه بازاریابی تمرکز بر روی تقویت این دسته از مخاطبان است.

اما مشکلی که در این شیوه وجود دارد این است که مشتریانی که برند شما را در پست‌ها یا استوری‌های خود تبلیغ می‌کنند، دنبال کنندگان زیادی ندارند. در نتیجه نمی‌توانند تا حد زیادی تأثیرگذار باشند. به عبارت بهتر بیشتر افراد عادی در شبکه‌های اجتماعی تنها با گروهی از اعضای خانواده یا همکاران خود در ارتباط هستند. در نتیجه یک شبکه کوچک از افراد با سلیقه‌های متفاوت را گرد خود جمع کرده‌اند. در نتیجه احتمال اینکه خط سلیقه‌ای این افراد با دنبال کنندگانشان یکسان بوده و از این طریق برای شما مخاطب بیشتری جذب شود، بسیار پایین است.

در نتیجه می‌توان گفت که بازاریابی سنتی یک رویکرد پراکنده است که نتایج غیرقابل‌پیش‌بینی را ارائه می‌دهد. این در حالی است که در اینفلوئنسر مارکتینگ به جای تلاش کورکورانه برای گرفتن لایک یا جذب مخاطب، زمان را صرف بازاریابی مستقیم از طریق افراد بانفوذی می‌کند که در نزد مخاطب محبوبیت دارند. به این ترتیب می‌توان با این افراد از طریق حساب‌های اجتماعی آن‌ها تعامل کرده و به جای جذب دنبال کننده یا لایک، با انتقال دانش مفید به مخاطب، برای او ارزش قائل شده و به این ترتیب مخاطب واقعی را جذب کرد.

در این شیوه بازاریابی بازار هدف برندها تنها جذب اینفلوئنسرها است. راهی که با استفاده از آن می‌توانند با ایجاد یک محتوای جذاب برای مخاطب، تعداد مخاطبان واقعی خود را افزایش دهند. با استفاده از این شیوه می‌توانید به عنوان یک برند دو دستاورد داشته باشید.

مورد اول این است که شما می‌توانید تنها با تعامل مثبت و روش‌های سازنده در صفحات اجتماعی اینفلوئنسرها به راحتی به خیل عظیم مخاطبان آن‌ها دسترسی پیدا کنید. در اینفلوئنسر مارکتینگ شما چیزی تبلیغ نمی‌کنید. بلکه خود را به عنوان عضوی از انجمن اینفلوئنسر معرفی کرده و به این ترتیب از اعتبار این شخص برای افزایش اعتبار خود استفاده می‌کنید.

دستاورد دوم این است که شما می‌توانید یک منبع تبلیغاتی موثر و دائمی را برای خود پیدا کنید. همان‌طور که گفتیم اینفلوئنسرها برای رسیدن به این جایگاه زمان و انرژی زیادی را صرف کرده‌اند. در نتیجه پیش از پذیرش همکاری با شما، مناسب بودن موضوع کاری شما را برای مخاطبان خود سبک سنگین می‌کنند. اگر در این زمینه به نتیجه مثبت رسیدند، آنگاه شما می‌توانید برای یک همکاری طولانی مدت بر روی آن‌ها حساب باز کنید.

تاکنون ثابت شده که بازاریابی از طریق شبکه‌های اجتماعی و بازاریابی محتوا بهترین شیوه‌های بازاریابی در فضای آنلاین هستند. چرا که بازاریابی در شبکه‌های اجتماعی برای شما تعامل اجتماعی را به ارمغان آورده و بازاریابی محتوا اطلاعات مفیدی را در اختیار مخاطب شما می‌گذارد؛ اما اینفلوئنسر مارکتینگ گزینه بهتری نسبت به هردوی این‌ها است؛ زیرا با ترکیب این دو ابزار می‌تواند اعتبار و اقتدار واقعی برند شما را در ذهن مخاطب ایجاد کند. چرا که در این شیوه بازاریابی جایی برای افراد مشهوری که با لبخند از محصولی صحبت می‌کنند که هرگز از آن استفاده نکرده‌اند، وجود ندارد.

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

میانگین امتیاز ۰ / ۵. تعداد آرا: ۰

اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

فرم ثبت نام در مسابقه فتح پرچم

برای شرکت در مسابقه باید با اطلاعات صحیح عضو شوید
ثبت نام در مسابقه
close-link