آموزش سئو وردپرس (WordPress SEO) و رسیدن به رتبه 1 گوگل

آموزش سئو وردپرس

اگر از سیستم سایت‌ساز قدرتمند وردپرس استفاده می‌کنید و قصد دارید تا در گوگل رتبه ۱ باشید و فروش خود را چندین برابر افزایش دهید در این صفحه شما را با آموزش سئو وردپرس به‌طور کامل آشنا خواهیم کرد و به شما نشان خواهیم داد فقط با این آموزش می‌توانید سخت‌ترین کلمات کلیدی کسب و کار خود را سئو کنید و ترافیک زیادی را به سایتتان بیاورید.

وردپرس در عین سادگی و کاربرپسند بودن برای عملکرد بهتر و سئو شدن تمامی بخش‌هایش نیاز دارد تا یکسری تنظیمات خاص بر روی آن لحاظ شود و پلاگین‌های حرفه‌ای بر روی آن نصب شود تا برای یک نبرد سنگین با رقبا آماده شده و بتواند نظر گوگل را به خود جلب کند. در این صفحه هر آنچه شما برای سئو کردن وردپرس نیاز داشته باشید در اختیارتان قرار خواهیم داد پس با ما همراه باشید.

بر اساس تغییرات آخرین الگوریتم‌ های گوگل، کسب جایگاه اول برای کلمات کلیدی مهم در گوگل کار بسیار سختی است که مطمئناً شما هم با ما هم عقیده هستید. ولی این فقط تا زمانی صدق می‌کند که شما با دانش جدید آموزش سئو برای کسب جایگاه نخست گوگل آشنا نباشید. با آگاهی از الگوریتم‌های جدید گوگل شما می‌توانید در این جنگ پیروز شوید و کلمات کلیدی خود را به رتبه ۱ برسانید.

در این جلسه به شما تکنیک‌هایی را آموزش خواهیم داد که در کوتاه‌ترین زمان به جایگاه نخست گوگل برسید و ورودی سایتتان تا ۳۰۰% افزایش پیدا یابد.

سئو خط مقدم کسب و کار اینترنتی - آموزش سئو وردپرس
سئو خط مقدم کسب و کار اینترنتی محسوب می‌شود. اگر نتوانید محصولات و خدمات خود را در صفحه اول گوگل قرار دهید به‌زودی یا مجبور به پرداخت هزینه زیاد برای تبلیغات و فروش محصولات خود خواهید شد و یا از درآمد اینترنتی دلسرد شده و قید وب‌سایت خود را خواهید زد.

پس بسیار مهم است که همین ابتدای کار با تسلط به سئو یک وب‌سایت قدرتمند و پول‌ساز در آینده داشته باشید.

این صفحه به طور منظم و در بازه‌های مشخص آپدیت می‌شود و مطالب مرتبط به آموزش سئو وردپرس مخصوصاً نحوه نوشتن بهترین محتوا برای گرفتن جایگاه لینک اول گوگل در آن قرار خواهد گرفت.

این وقفه‌ها را به این دلیل لحاظ کردیم تا همزمان که آموزش‌ سئو وردپرس را مطالعه می‌کنید بر روی سایت وردپرسی خودتان نیز آن‌ها را تست کنید.

گام به گام با آموزش کامل سئو وردپرس پیش بیایید تا در انتهای جلسات همان نتایجی را بگیرید که ما از کلمات بیشماری دریافت کردیم.

توجه: توصیه اکید می‌کنم که حتماً مطالب هر بخش را انجام داده و تمرین کنید و یا حتی سایت‌های دیگر را تحلیل کنید و سپس ادامه آموزش را دنبال کنید.

سئو چیست؟

Search Engine Optimization یا به اختصار SEO روش‌های آزموده شده و ۱۰۰% اثربخشی هستند که می‌توانند سایت و صفحات داخلی سایت شما را در رتبه‌های بالای گوگل قرار دهند.

به توصیف دقیق‌تر سلسه کارهایی که باید در درون و خارج سایت انجام شوند تا زمانی که کاربران کلمه‌ای را در موتورهای جستجوگر وارد کردند وب‌سایت ما در جلوی دید آن‌ها باشد و از محصولات و خدمات ما به جای رقبا استفاده کنند.

 

هنوز وردپرس را نصب نکرده‌اید!

چنانچه هنوز وردپرس را نصب نکرده‌اید و سایت خودتان را راه‌اندازی نکرده‌اید می‌توانید از آموزش نصب وردپرس روی cpanel و یا نصب وردپرس روی دایرکت ادمین استفاده کنید و سریعاً سایت خودتان را بسازید.

وردپرس یک سیستم مدیریت محتوای فوق‌العاده قدرتمند و البته رایگان است که با آن می‌توان پیشرفته‌ترین وب‌سایت‌ها را راه‌اندازی کرد.به دلیل گستردگی استفاده از این CMS در دنیا تصمیم گرفتیم تا با آموزش سئو وردپرس شما را تا رسیدن به صفحه اول گوگل همراهی کنیم.

 

آموزش سئو وردپرس حرفه‌ای

این دوره به هیچ عنوان به بحث سئو قالب سایت به صورت کلیشه‌ای و تکراری نخواهد پرداخت و فقط روی تکنیکهای حرفه ای آموزش سئو وردپرس متمرکز خواهیم شد.

ما به چیزی مهم‌تر یعنی سئو محتوا می‌پردازیم چون بر اساس تجربیات خودمان و حتی بررسی‌های دقیق و کارشناسانه متوجه شدیم که حتی سایتی با داشتن ضعیف‌ترین سئو داخلی با ولی محتوای عالی باز می‌تواند جایگاه بسیار مناسبی در نتایج گوگل داشته باشد.

 

سئو سایت را خودمان انجام دهیم یا آن را واگذار کنیم؟

یکی از سؤالات مهم که بسیاری از کاربران سایت از ما پرسیده بودن این بود که آیا خودمان محتوای بهینه برای سایتمان تهیه کنیم و یا اینکار را به فرد و یا شرکت خاصی واگذار کنیم؟

جواب صریح ما نوشتن محتوا سئو شده توسط خود شماست، هیچ‌کسی دلسوزتر از شما برای سایت و یا کسب و کارتان نیست، هیچ‌کسی متعهدتر از شما برای این کار نیست.

شاید شما با صرف مبالغ هنگفت اینکار را به فردی واگذار کنید و سرخوش از اینکه به‌زودی به چیزی که می‌خواهید می‌رسید در آسایش و به دور از دغدغه نوشتن محتوا به کار دلخواه خود بپردازید ولی بدانید دیر یا زود پشیمان خواهید شد از اینکه چرا خودتان اینکار را نکردید.

زمانی که محتوای وب‌سایت شما به تعداد زیاد در گوگل ایندکس شد و محتواها حتی با داشتن کوچک‌ترین مشکل فنی در نوشتن انتشار داده شدن و شما بعد از خواندن این مقاله شاید مشکلاتی را پیدا کردید و حالا بخواهید آن‌ها را رفع کنید.

می‌دانید حالا باید چقدر انرژی بگذارید و تک‌تک آن مقالات را بازنویسی کنید و تازه گوگل بعد از ماه‌ها بیاید و سایت شما را دوباره رتبه دهی کند؟!

یکم روی این موضوع فکر کنید. ما در نظر می‌گیریم شما حالا تصمیم گرفته‌اید خودتان شخصاً آموزش سئو وردپرس را یاد بگیرید و بعد به صورت کاملاً حرفه‌ای محتوا تولید کنید.

 

پربازدیدترین موضوعات برای نوشتن محتوا

یکی از بهترین روش‌هایی که برای نوشتن مقاله با قدرت جذب مخاطب بالا، چیزی که خودمان نیز از آن به وفور استفاده می‌کنیم بررسی و تحلیل سایت‌های مهم با سئو خوب می‌باشد.

شما باید به عنوان یک وب مستر برای سئو سایت خودتان از هیچ کوششی دریغ نکرده و مانند یک عقاب تمامی رقبای خود را زیر نظر بگیرید.

مطمئن باشید رقبای شما هم دارای استراتژی‌های قوی برای رشد کردن و رساندن خود به جایگاه‌های بهتر هستند و در این بازی جدی کسی پیروز است که نقاط ضعف حریفان را پوشش داده و آن‌ها را رفع کند.

خوب برگردیم سر اصل مطلب، برای مثال شما در نظر دارید با توجه به نوع فعالیت وب‌سایت خودتان امروز یک مقاله جدید و صد البته سئو شده بر روی وب سایتتان انتشار دهید.

خوب اولین سؤالی که به ذهنتان می‌رسد این است که از کجا آموزش سئو وردپرس را شروع کنم؟!چه عنوانی را انتخاب کنم؟!

تکنیک انتخاب کلمه کلیدی پربازدید برای تولید محتوا

 

لیست بهترین کلمات کلیدی

شاید شما برای یافتن یک عنوان مناسب بهتر باشد یک لیستی از کلمات کلیدی وب سایتتان تهیه کنید و رتبه کلمات کلیدی در گوگل را به دقت بررسی کنید.

روش‌های حرفه‌ای و تخصصی برای این کار وجود دارد که مطمئنیم در مقالات رایج در وب نمی‌توانید آن‌ها را پیدا کنید ولی سعی می‌کنیم در مقالات بعدی آنها را هم آموزش دهم.

بعد از لیست کردن کلمات کلیدی آن‌ها را در گوگل جستجو کنید و فقط به نتایج صفحه اول گوگل بسنده کنید این چیزی است که با تجربه راجب آن صحبت می‌کنیم.

بعد از مشاهده ۱۰ لینک اول عنوان‌های آن‌ها را خوب نگاه کنید و سپس مشترکات هرکدام را بنویسید و با ترکیب آن‌ها به اضافه کلمه کلیدی خودتان یک عنوان حرفه‌ای ایجاد کنید.

web design-آموزش سئو وردپرس

نکته اول: عنوان شما باید جذاب و با قدرت ایجاد CTA بالا باشد مگر نه در بدست آوردن جایگاه بهتر در آینده دچار مشکل خواهید شد و باید دوباره عملیات بازنویسی محتوا را انجام دهید.

نکته دوم: عنوان شما نباید خیلی بلند و خیلی کوتاه باشد و نحوه قرار دادن کلمات کلیدی در سایت باید اصولی و بر اساس تکرار در هر پاراگراف باشد.

باید بر اساس فاکتورهای سئو که در ادامه و در مبحث آموزش سئو در وردپرس با yoast به آن خواهیم پرداخت باشد.

بعد از انتخاب عنوان مناسب باید وارد مقالات نوشته شده در لینک‌های اول رقبای خود بشوید و سپس به طور دقیق آن‌ها را بررسی و تحلیل کنید شاید بپرسید چگونه؟ عجله نکنید در جلسه بعدی آن را با شما در میان خواهم گذاشت.

در جلسه دوم به طور کامل و دقیق نحوه تحلیل حرفه‌ای یک صفحه مقاله جهت نوشتن یک محتوای بهینه برای سئو سایت وردپرسی را خدمتتان آموزش خواهم داد.

 

طول مناسب مطالب و تعداد کلمات کلیدی

بعد از جستجو در گوگل و یافتن صفحات پربازدید رقبا، مهم‌ترین چیزی که شما را در رسیدن به لینک اول گوگل کمک می‌کند تعداد کلمات مقاله و یا آموزش شماست.

گوگل صراحتاً چندین بار اعلام کرده که محتوای تولیدی شما باید تا حد امکان پر مغز و دارای مطالب ارزشمند باشد.

برای کار عملی شما ابتدا باید تمامی محتوای صفحات لینک‌های اول گوگل را کپی کرده و در یک سند word پیست کنید و سپس در پایین سمت چپ سند تعداد کلمات را مشاهده کرده و به خاطر بسپارید.

شما برای رسیدن به صفحه اول گوگل یکی از کارهایی که باید انجام دهید نوشتن یک مطلب با کلمات بیشتر نسبت به رقبای شماست.

words-آموزش سئو وردپرس

البته این تنها یکی از فاکتورهای اساسی برای رسیدن به لینک‌های بالاتر می‌باشد که در آموزش سئو وردپرس به آن اشاره کردیم. در جلسات بعدی مابقی موارد را به شما آموزش خواهیم داد.

طبق آمار به دست آمده از یک منبع معتبر، نوشتن مقالات آموزشی با طول ۱۸۹۰ کلمه می‌تواند شانس بسیار بالایی برای رسیدن به رتبه یک گوگل داشته باشد.

پس سعی کنید تا می‌توانید مطالب غنی و ارزشمندی و با تعداد کلمات بیشتری تولید کنید.

چگونه محتوای جامع بنویسیم؟

 

تعداد کلمات کلیدی(چگالی کلمات کلیدی)

مورد بعدی که باید در صفحات رقبای خوب به دنبال آن باشید کلمات کلیدی به کار رفته و تعداد تکرار آن‌ها در همان صفحه است شاید شما یک کلمه کلیدی را انتخاب کرده باشید ولی یک تغییر کوچک در آن کلمه نرخ جستجوی بیشتری برای شما به همراه آورد.

برای مثال کلمه “طراحی سایت” نسبت به کلمه “طراحی وب‌ سایت” شانس بسیار بیشتری برای دیده شدن دارد پس شما باید کلمه کلیدی خودتان و رقیبتان را با هم مقایسه کنید و مناسب‌ترین کلمات با نرخ جستجوی بالا را پیدا کنید.

سپس ببینید رقبای شما چند بار آن کلمه را در صفحات خود تکرار کرده‌اند و شما با کمی تغییر تعداد بیشتری را در صفحات خود به کار ببرید.

keyword density-آموزش سئو وردپرس

البته استفاده غیر اصولی و غیر منطقی از کلمات کلیدی می‌تواند به ضرر شما تمام شود پس آگاهانه از این خاصیت استفاده کنید البته این امکان توسط بهترین افزونه سئو وردپرس به نام yoast نیز قابل بررسی است.

yoast keyword-آموزش سئو سایت

در مبحث سئو سایت متخصصان این خاصیت را keyword density نیز می‌نامند ولی ما در بحث آموزش سئو وردپرس از آن به عنوان تراکم کلمات کلیدی نام می‌بریم.

اگر می‌خواهید از یک پلاگین فوق العاده قدرتمند برای اینکار استفاده کنید بهترین پیشنهاد افزونه yoast می‌باشد.

پلاگین yoast در دو ورژن رایگان و پرمیوم در دسترس است که ورژن پولی آن این امکان را فراهم می‌کند تا بتوانید برای یک مطلب چندین کلمه کلیدی انتخاب کنید که خود این یک مزیت فوق العاده است.

 

تگ‌های seo + بولد و ایتالیک

یکی از موارد مهم دیگری که باید در حین تحلیل صفحات به آن خوب توجه کنید و ما هم در آموزش سئو وردپرس باید آن را مطرح کنیم تعداد تگ‌های H موجود در صفحه و همچنین تعداد کلمات بولد و ایتالیک می‌باشد.

طی تجربه بارها مشاهده کردیم که مطالبی که در سایت منتشر می‌کنیم اگر به درستی تگ زنی شده باشند و کلمات کلیدی چندین بار در صفحه بولد و یا ایتالیک شوند در نتایج جستجوی گوگل نتایج بهتری گرفتیم.

حتی مطالبی را که در گذشته در سایت منتشر کرده بودیم را به طور اصولی ویرایش کردیم و این موارد را در آن لحاظ کردیم نتیجه‌های بسیار مطلوبی را از نظر سئو به دست آوردیم.

فقط یک سؤال مطرح می‌شود که چه کلماتی را تگ H و چه کلماتی را بولد و ایتالیک کنیم و کجاها این موارد رو لحاظ کنیم؟

شما باید همیشه این را مدنظر داشته باشید که نوشتن مطالب و مقالات سایت به صورت بلاک بلاک و دارای عناوین جداگانه به شدت در وضعیت رتبه گیری صفحات مهم هستند و می‌توان این مورد را یکی از پایه‌ای‌ترین فاکتورهای اساسی برای شروع آموزش کامل سئو وردپرس دانست.

این مورد رو به طور تجربی مکرراً تجربه کردیم، بهتر هستش مطالب خودتان را به بخش‌های کوتاه تبدیل کنید و برای هر بخش یک عنوان مجزا و شامل کلمات کلیدی تعریف کنید و این عناوین را درون تگ‌های H قرار بدید.

سعی کنید اولین عنوان شما حتماً دارای کلمه کلیدی باشد و بهتر است تگ از نوع H2 باشد و مابقی تگ‌ها را H3 بگذارید.

tags-تگ ها در وردپرس

در رابطه با بولد و ایتالیک باید بدانید که وظیفه این دو استایل، مهم جلوه نشان دادن کلمات است.

در واقع ما توسط آن‌ها به گوگل نشان می‌دهیم که کلمات به کار رفته در این دو شکل برای ما مهم بوده پس تو نیز به آن اهمیت بده و معمولاً کلمات کلیدی را در این استایل ها قرار می‌دهیم.

توجه داشته باشید که از این خاصیت به طور غیرمعمول و زیاد استفاده نکنید چون گوگل ممکن است مطلب شما را اسپم تشخص داده و امتیاز منفی دریافت کنید.

سعی کنید در حدود ۳ تا ۵ بار از این مورد استفاده کنید و حتماً اولین کلمه کلیدی شما در اولین پاراگراف دارای خاصیت بولد و یا ایتالیک باشد.

 

سئو عکس‌ها

یکی از موارد مهمی که در مطلب نویسی باید به آن توجه داشته باشید بحث سئو عکس‌ها در وردپرس است.

چیزی که حتی بهترین سئوکاران هم بعضاً از اهمیت آن غافل شده و نکات سئو را در قبال آن‌ها رعایت نمی‌کنند و همین مورد ممکن است مهم‌ترین چیزی باشد که بین نتایج اول گوگل فاصله ایجاد کند.

مواردی که باید در بهینه سازی عکس برای سایت رعایت کنید نام عکس، حجم و تگ alt آن است.

خوانایی یکی دیگر از فاکتورهایی است که باعث ایجاد تجربه لذت‌بخش برای کاربران شده و نرخ bounce را کاهش داده، زمان ماندن در سایت را افزایش و رتبه سئو شما را به طرز چشمگیری افزایش می‌دهد.

readability

خوب حتماً می‌پرسید چطوری در مطالب خود خوانایی را بالا ببریم شما با اضافه کردن عکس‌ها می‌توانید با بخش بخش کردن مطالب، کاربران را ترغیب به خواندن مطالب خود کنید.

 

کسب جایگاه بهتر با عکس‌های بهینه

چیزی که خودمان تجربه کردیم، اگر شما نسبت به رقبای خودتان یک مطلب مشابه با تعداد عکس‌های بیشتر و البته اختصاصی داشته باشید و موارد سئو عکس را هم لحاظ کرده باشید شانس بیشتری در قرارگیری در رتبه‌های بالاتر گوگل خواهید داشت.

برای نام عکس کافی است با rename کردن عکس یک نام مرتبط با مطلب خودتان برای آن درج کنید.

برای مثال اگر مطلب شما راجع بازاریابی اینترنتی است اسم digital marketing می‌تواند انتخاب خوبی باشد.

بعد از آن باید حجم عکس خود را تا جای ممکن کاهش دهید تا سرعت لود صفحات شما افزایش یافته و نتیجه بهتری کسب کنید.

برای کاهش حجم عکس می‌توانید از نرم‌افزار فتوشاپ استفاده کرده و از خروجی Save for web بهترین خروجی ممکن عکس را با کمترین حجم دریافت کنید.

اگر می‌خواهید حجم عکس‌هایتان باز هم بیشتر کاهش یابد می‌توانید از افزونه بهینه سازی تصاویر tinypng استفاده کنید که بسیار عالی عمل کرده و سایز عکس‌هایتان را تا حد ممکن کاهش می‌دهد.

بعد از رعایت دو مورد بالا حالا باید از عکس‌ها در لابه‌لای متون خود استفاده کنید، در حین آپلود عکس در بخش اطلاعات عکس در وردپرس از شما نام جایگزین یا همان alt خواسته شده که حتماً این مورد را با وارد کردن یک اسم فارسی و ترکیب آن با کلمه کلیدی استفاده کنید.

alt-آموزش سئو وردپرس

قرار دادن نام جایگزین باعث می‌شود زمانی که سایت شما دچار مشکلاتی شد و عکس‌های شما به درستی لود نشدند به جای آن‌ها نام عکس که شما به عنوان نام جایگزین انتخاب کردید نمایش داده شود.

همین موضوع باعث راهنمایی کاربر گردیده و خود یک امتیاز مثبت در رتبه دهی گوگل محسوب می‌شود و حتی پلاگین yoast نیز آن را جز فاکتورهای نوشتن متون خود قرار داده است و ما هم در این آموزش سئو وردپرس بر لزوم استفاه از آن تاکید داریم.

 

سئو عکس‌های سایت با افزونه WP Smush Pro

یک پلاگین عالی برای وردپرس در دسترس است با نام WP Smush Pro که با نصب آن در وردپرس به صورت اتوماتیک در هنگام آپلود عکس‌ها در سایت، حجم عکس‌ها با عملیات فشرده‌سازی به شدت کاهش یافته و سرعت صفحات سایت شما افزایش خواهد یافت.

پلاگین WP Smush Pro همچنین قادر است به صورت Bulk یا گروهی تمامی عکس‌های قبلی آپلود شده در سایت شما را با بهترین کیفیت و کمترین حجم فشرده کند.

 

لینک‌های داخلی و خارجی

یکی دیگر از فاکتورهای مهم در محتوا نویسی تاثیر لینک داخلی بر سئو است که باید در آموزش سئو وردپرس به آن بپردازیم.

گوگل با رسیدن به لینک‌های داخلی و دنبال کردن آن‌ها وضعیت رتبه دهی لینک‌های قبلی شما را هم بهبود خواهد داد و هم به صورت عنکبوتی در کل وب‌سایت شما می‌خزد.

اگر از ابتدا وضعیت لینک دهی مطالب شما اصولی باشد و تعداد قابل‌توجهی هم در وب سایتتان مطلب منتشر کرده باشید مطمئناً تعداد زیادی از مقالات شما در صفحه یک گوگل هستند.

اگر هم تازه با خواندن آموزش سئو وردپرس به دنبال این هستید که وضعیت لینک‌های خود را سامان دهید توصیه می‌کنم روزی یک مطلب خود را ویرایش کنید و تمامی اصولی که در این مقاله به شما آموزش دادیم را پیاده‌سازی کنید تا بعد از گذشت مدت کوتاهی نتایج چشمگیری در ورودی‌های سایت شما از گوگل را مشاهده کنید.

سعی کنید برای هر مطلب ۱ تا ۳ لینک داخلی ایجاد کنید و این را بدانید که تعداد لینک های داخلی اگر زیاد باشد باعث آزرده خاطر کردن کاربران شما شده و برای شما مضر خواهد بود، همواره اعتدال را در تمامی جنبه‌ها و بالأخص سئو رعایت کنید.

internal links

توصیه می‌کنیم به هیچ عنوان از افزونه ساخت لینک داخلی برای ساخت لینک به صورت اتوماتیک استفاده نکنید و سعی کنید به صورت دستی و به تعداد مشخص لینک سازی کنید.

لینک‌های خارجی و نحوه استفاده از آن‌ها کاملاً متفاوت از لینک‌های داخلی است در استفاده از لینک‌های خارجی به شدت باید دقت کنید و به هر وب سایتی لینک ندهید.

ولی چیزی که با تجربه به آن رسیدیم مطالبی که لینکی به سایت منبع خارجی و معتبر داده‌اند وضعیت بهتری در گوگل داشته‌اند.

سعی کنید اگر مطلبی را از یک وب‌سایت خارجی معتبر ترجمه می‌کنید و یا از آن در نوشتن مطالب وب‌سایت خود الهام گرفته‌اید حتماً یک لینک به سایت مربوطه بدهید.

این کار از نظر گوگل ارزشمند است و گوگل شما را یک سایت یک طرفه با دید گرفتن بک لینک به وب‌سایت خود نمی‌بیند.

سعی کنید تمامی لینک‌های خارجی وب‌سایت خود را به صورت nofollow قرار دهید تا از اعتبار وب‌سایت و یا صفحات شما کم نشود.

 

انتشار محتوا و ساخت بک لینک

اکنون باید مطلب سئو شده شما آماده انتشار در وب‌سایت باشد، قبل از انتشار محتوای خود کمی صبر کنید و این بخش را هم مطالعه کنید و بعد اقدام کنید.

یکی از کارهای مهم هر وب مستر تولید و انتشار مرتب و دوره‌ای محتواست.

اگر شما خواهان رشد در کسب‌وکار و یا رسیدن وب‌سایت خودتان به جایگاه‌های بهتر هستید کافی است روزانه مطالب ارزشمندی برای مخاطبان خود بر اساس فاکتورهای آموزش سئو وردپرس تولید کنید و آن‌ها را در وب‌سایت خود منتشر کنید.

بعد از تولید محتوا شما باید با در نظر گرفتن این نکته که مطالب شما باید هر روز و یا به صورت دوره‌ای در روزهای مشخص و ساعت مشخص ارسال شوند اقدام به انتشار آن‌ها کنید تا نتایج خود را بهتر رو بهتر کنید.

برای مثال سعی کنید هر روز رأس ساعت ۱۱ یک مطلب بر روی سایت خود منتشر کنید تا مخاطبان شما به متعهد بودن و با برنامه بودن شما پی برده و وب‌سایت شما را یک سایت فعال بدانند و مرتباً آن را دنبال کنند.

بعد از انتشار محتوا در وب سایتتان سعی کنید زمان ایندکس شدن آن را در گوگل پیدا کنید و زمانی که سایت شما در گوگل ایندکس شد محتوا را در وب سایت‌ها و شبکه‌های اجتماعی نیز منتشر کنید تا از سیگنال‌های مثبت این کانال‌ها نیز بهره‌مند شوید.

بعد از انتشار محتوا شما باید برای مطالب خودتان لینک سازی انجام دهید و می‌توانید این کار را با ثبت بک لینک رایگان و یا حتی خرید بک لینک شروع کنید.

در تمامی آپدیت‌های الگوریتم گوگل لینک سازی جز مهم‌ترین فاکتورهای رتبه دهی به وب‌سایت‌ها برشمارده شده تا می‌توانید از وب سایت‌های با رتبه بالا و authority بالا لینک دریافت کنید تا روز به روز به حرکت رو به بالای مطلب خود در گوگل مواجه شوید.

داشتن یک مطلب عالی از نظر سئو داخلی بدون انتشار و گرفتن بک لینک از سایت‌های دیگر شما را نسبت به رقیبی با بی‌کیفیت‌ترین مطلب ولی داشتن لینک‌های قوی عقب‌تر قرار خواهد داد.

 

کاهش Bounce Rate و Exit Rate

این بخش از آموزش سئو شاید یکی از مهم‌ترین بخش‌هایی باشد که سرنوشت نهایی جایگاه محتوای شما را در گوگل مشخص کند.

چیزی که کمتر کسی سعی در بهبود آن دارد و شما می‌توانید از این فرصت استفاده کرده و مطالب خودتان را بهبود دهید.

توصیه می‌کنم بعد از انتشار محتوای خود حدود ۱ تا ۲ ماه منتظر بمانید تا رنک اولیه محتوا مشخص شود و یک جایگاه ثابتی در نتایج گوگل پیدا کنید.

احتمالاً اگر دامنه شما دارای authority خیلی بالایی نباشد به همین سادگی‌ها به رتبه یک نخواهید آمد و شاید نیاز باشد تا وارد فاز دوم سئو وردپرس شوید.

شما در این فاز باید توسط سیستم‌های تحلیل‌گر همچون آنالتیکس گوگل وضعیت Bounce Rate و Exite Rate آن صفحه را پیدا کنید و عدد مربوط به هر کدام را مدنظر داشته باشید.

سپس این مقادیر را بهبود بدید، این دو ملاک‌های اصلی در گرفتن رنک یک گوگل هستند.

bounce rate-آموزش سئو وردپرس

در این مقاله ما به بدیهیات نخواهیم پرداخت ولی لازم است توضیح کوتاهی راجع به این دو اصطلاح بدیم.

 

Bounce Rate چیست؟

Bounce Rate به زبان ساده یعنی کاربر بعد از ورود به یک صفحه از سایت شما بدون دیدن صفحه‌ای دیگر از سایت شما خارج شود و این یک امتیاز منفی برای شما محسوب خواهد شد.

مورد مهم بعدی که در آموزش سئو وردپرس باید آن را توضیح دهیم نرخ خروج است.

 

Exit Rate چیست؟

Exite Rate یعنی مدت زمانی که کاربران نسبت به Avg Time زمان کمتری را در صفحات شما بمانند و زودتر خارج شوند.

این برای گوگل یعنی اینکه کاربر از صفحات شما به خواسته خود نرسیده و صفحه را زود بسته و قطعاً با بالا رفتن عدد آن گوگل شما را به نتایج پایین‌تر می‌کشد.

روش‌های حرفه‌ای برای کاهش این دو معیار و بهبود آن‌ها وجود دارد که سعی می‌کنیم در دوره آموزش سئو وردپرس حرفه‌ای آن‌ها را آموزش دهیم.

 

سایت مپ یا نقشه سایت

یکی از موارد فنی که باید برای ایندکس شدن سریع‌تر مطالب منتشر شده درون وب‌سایت آن را پیاده‌سازی کنید ایجاد نقشه سایت اتوماتیک می‌باشد که قصد داریم در این جلسه از آموزش سئو وردپرس به آن بپردازیم.

اگر از cms های رایجی همچون وردپرس استفاده می‌کنید با وجود پلاگین های متعددی که برای این کار نوشته شده، می‌توانید بدون دردسرهای برنامه‌نویسی به راحتی آن را درون وب‌سایت خود ایجاد کنید.

یکی از بهترین پلاگینهایی که در سئو وردپرس شما را کمک خواهد کرد، پلاگین yoast می‌باشد که علاوه بر داشتن قابلیت ایجاد خودکار نقشه سایت امکانات بی‌نظیر دیگری نیز در اختیار شما قرار می‌دهد که می‌توانید از آنها استفاده کنید.

بعد از نصب پلاگین yoast در قسمت داشبورد وردپرس گزینه‌ای با نام سئو اضافه شده است که از این بخش می‌توانید به تنظیمات این پلاگین دسترسی داشته باشید.

برای دسترسی به بخش تنظیمات سایت مپ کافی است بر روی نقشه سایت (XML) کلیک کنید.

sitemap-سئو وردپرس

توضیح زیادی برای این قسمت نیازی نیست، شما در این قسمت می‌توانید حداکثر تعداد لینک‌های تولیدی در هر نقشه سایت را مشخص کنید که به طور پیش‌فرض عدد ۱۰۰۰ انتخاب شده است.

توصیه می‌کنیم به این قسمت دست نزنید چون به طور پیش‌فرض برای سئو وردپرس به درستی انتخاب شده مگر اینکه تعداد لینک‌های تولیدی سایت شما بسیار زیاد باشد.

links-سئو وردپرس

همچنین می‌توانید در بخش نوشته‌ها، نوع مطالب منتشر شده در سایت که تمایل به ایندکس شدن و قرار گرفتن در نقشه سایت را دارید مشخص کنید و یا آن را مسدود نمایید.

limit content- سئو وردپرس

همچنین می‌توانید با داشتن ID هر مطلب آن را به صورت اختصاصی از قرارگیری درون نقشه سایت محروم کنید.

limit posts-سئو وردپرس

و در بخش آخر نیز از قسمت طبقه‌بندی دسته‌ها، تگ‌ها، محصولات و تگ محصولات را محدود و یا دسترسی قرارگیری درون نقشه سایت را لحاظ کنید.

 

سایت آنالیزور woorank

ما در این سلسه آموزش سئو وردپرس نحوه نوشتن یک متن حرفه‌ای برای گرفتن جایگاه اول گوگل را به شما آموزش دادیم.

اگر با رعایت مواردی که در این مقاله آموختید نتوانستید به صفحه اول گوگل برسید، توصیه می‌کنم حتماً این بخش را مطالعه کنید.

در مواردی ممکن است وب‌سایت شما از نظر محتوا غنی باشد ولی هنوز مشکلات on-page سئو در آن وجود داشته باشد.

شما باید این مشکلات را توسط یک ابزار قدرتمند پیدا کرده و سریعاً آن‌ها را رفع کنید سایت woorank یکی از همین سایت هاست که به شما کمک می‌کند نقاط ضعف وب‌سایت خودتان را پیدا کنید.

woorank-آموزش سئو وردپرس

این سایت به صورت محدود و روزانه یک آدرس دامنه را برای شما آنالیز می‌کند و به شما یک لیست ارزشمند از نقاط ضعف و قوت سایتتان ارائه می‌کند.

آنالیز نهایی دارای ۱۰ بخش مهمی است که اطلاعات بسیار خوبی در اختیارتان می‌گذارد این ۱۰ بخش را در ادامه برایتان توضیح دادیم:

بهینه‌سازی: در این بخش تمامی اطلاعات مهم سئو داخلی سایت از جمله عنوان، توضیحات، تگ‌ها، لینک‌های شکسته شده و … برای شما آورده شده است.

موبایل: در این قسمت نیز وب‌سایت شما از نظر Mobile Friendly بودن و سرعت آن در تلفن همراه بررسی شده که عامل بسیار مهمی است و باید سایت شما برای آن حتماً بهینه شود.

کاربرد: امکانات وب‌سایت شما برای استفاده در زبان‌های مختلف، اعتبار دامنه و… مورد بررسی قرار می‌گیرد و یک خروجی کامل به شما داده خواهد شد.

تکنولوژی: در این بخش اطلاعاتی از زبان و امکانات برنامه‌نویسی وب‌سایت و سرور شما در اختیارتان قرار خواهد گرفت.

بخش خزنده‌ها: در این قسمت نیز اگر ب سایت شما دارای ارور باشد برایتان نمایش داده خواهد شد.

انتشار: در این قسمت هم وضعیت انتشار و محبوبت سایت شما در اینترنت نمایان خواهد شد.

شبکه‌های اجتماعی: میزان فعالیت وب‌سایت شما در شبکه‌های اجتماعی را به شما نشان خواهد داد.

دایرکتوری محلی: اگر سایت شما در دایرکتوری‌ها ثبت شده باشد در این بخش می‌توانید آن را مشاهده کنید.

ابزار keyword: در این بخش هم می‌توانید از امکان جستجو و یافتن کلمات کلیدی سایت خودتان استفاده کنید.

بازدیدکنندگان: در این بخش نیز اطلاعاتی از بازدیدکنندگان سایت شما نظیر کشور آن‌ها و حجم ورودی‌ها به شما نشان خواهد داد.

امیدوارم تا اینجای آموزش سئو وردپرس حداقل مطلب سایت خودتان را به صفحه ۲ یا ۳ رسانده باشید. در ادامه وارد مباحث تکمیلی برای قرارگیری در رتبه #۱ خواهیم شد.

 

سئو تکنیکال با Screaming Frog

خوب یک ابزار رایگان عالی هم میخوام بهتون معرفی کنم که از نظر تکنیکال سئو سایت شما را به طور کامل آنالیز خواهد کرد. برنامه Screaming Frog که در نسخه رایگان و پرمیوم در دسترس است سایت شما را با تمامی آدرس URL های آن تحلیل و آنالیز کرده و مشکلات موجود را به شما نمایش خواهد داد.

این ابزار که خود ما از آن استفاده می‌کنیم به شدت موردعلاقه وبمسترها بوده و کار با آن بسیار راحت و قابل‌درک است. برای دانلود آن می‌توانید از لینک زیر استفاده کنید.

https://www.screamingfrog.co.uk/seo-spider/

 

عدم وجود مطالب تکراری

یکی از دلایل مهم برای پنالتی شدن سایت و یک صفحه به خصوص وجود مطالب تکراری از آن محتوا درون سایت می‌باشد، البته این محتوایی تکراری صرفاً نباید با یک آدرس url و یا یک عنوان مشابه باشد بلکه عواملی چون وجود تگ‌ها و یا تاریخ در آدرس صفحات باعث بروز این مشکل خواهد شد.

در وردپرس قابلیت ایجاد تگ برای مطالب منتشر شده وجود دارد هرچند این خاصیت دیگر کارآمد نبوده و حتی می‌تواند باعث ایجاد نمره منفی برای سایت شما شود، بهتر است دیگر به دنبال ایجاد تگ و یا ساختار تاریخ‌دار درون لینک‌های خود نباشد و حتماً سایت خود را از وجود مطالب تکراری (Duplicate) بررسی کنید.

چنانچه مطلب تکراری درون سایت خود یافتید بهترین حالت این است که آن را با rel=canonical به مطلب اصلی ارجاع بدهید و روش دیگری هم وجود دارد که می‌توانید با حذف مطلب تکراری و ریدایرکت آدرس آن به آدرس مطلب اصلی این مشکل را رفع کنید و بدین صورت از بروز ارور notfound نیز جلوگیری کنید.

 

تأثیر نظرات بر سئو

فاکتور مهم و شناخته شده بعدی که تأثیر زیادی بر سئو وردپرس و گرفتن رتبه دارد تعداد نظرات کاربران سایت می‌باشد. هر محتوایی که قصد دارید در رتبه‌های بالای گوگل قرار دهید را باید جوری بنویسید و منتشر کنید که کاربران زیادی ترغیب شوند راجع به آن نظر دهند.

در این صورت گوگل مطلب شما را به عنوان یک محتوای همیشه زنده در نظر گرفته و قطعاً در صفحه اول و حتی لینک اول خود جای خواهد داد. البته باید این را در نظر بگیرید که ارسال نظرات غیرواقعی توسط شما و یا ربات‌ها نه تنها تأثیر مثبتی ایجاد نکرده بلکه ۱۰۰ درصد امتیاز منفی برای شما خواهد داشت.

comments

محتواهای شما باید کاملاً هوشمندانه نوشته شده و در جای‌جای آن از کاربر خواسته شود که در آن مشارکت کند و سؤالات و یا نظرات خود را در زیر آن برای شما ارسال کند تا ببینید جایگاه شما چطور تغییر خواهد کرد.

از دیدگاه ما این مورد شاید جز معدود مواردی باشد که هیچ‌گاه با آپدیت الگوریتم‌های گوگل بی‌اثر نشود و یکی از تکنیک‌های ارزشمند در کسب رتبه بهتر برای سایت‌ها باقی بماند به شرطی که تقلب در آن نباشد.

آیا به دنبال آموزش‌های حرفه‌ای و تخصصی‌تری از سئو هستید؟ پس پیشنهاد می‌کنم حتماً صفحه زیر را مشاهده کنید.

 

افزایش امنیت وردپرس و تاثیر آن در سئو

امنیت به طور غیر مستقیم در بهبود سئو سایت تاثیرگذار است. برای جلب اعتماد گوگل و موتورهای جستجوگر باید وب سایت تان از امنیت قابل قبولی برخوردار باشد.

اگر اصول اولیه سئو سایت را هم به طور کامل اجرا کنید ولی سایت شما ریسک امنیتی بالایی برای کاربرانتان داشته باشد و این مورد را اگر گوگل تشخیص دهد به شما و صفحات سایتتان رتبه قابل قبولی نخواهد داد. گوگل دوست ندارد به هیچ عنوان کاربرانش تجربه بدی از جستجو در آن داشته باشند. پس تمام تلاشش را بر روی رضایت کاربر یا User Experience اعمال خواهد کرد.

به همین منظور نیز اگر توجه کرده باشید گوگل بخش Security را به سرچ کنسول خود اضافه کرده است تا در صورت بروز خطا یا هک شدن وب سایت سریعا آن را به صاحبان سایت اعلام کرده تا در سریع‌ترین زمان ممکن مشکل را حل کنند.

 

سوالات متداول

افزونه‌های بی‌شماری برای سئو وردپرس وجود دارند نظیر Yoast Seo, All In One SEO Pack, SEO Ultimate و … که در بین تمامی آن‌ها بر اساس تجربه Yoast جز بهترین افزونه‌ها محسوب می‌شود.

روند سئو کردن سایت در هر وب سایتی از هر نوع سیستم مدیریت محتوایی یکسان و اصول کاملاً مشابه است. فقط در وردپرس به دلیل استاندارد بودن و وجود پلاگین های بیشمار کار سئو کردن سایت بسیار راحت‌تر می‌باشد.

سؤال بسیار مهمی که ممکن است برای شما هم وجود داشته باشد. آیا آدرس URL صفحات سایت باید به انگلیسی باشند و یا فارسی؟! در پاسخ باید بگوییم هیچ تفاوتی وجود نداشته و بر اساس سلیقه می‌توانید هر کدام را انتخاب کنید. فقط در آدرس انگلیسی مشکل تبدیل کاراکترهای فارسی در مرورگر وجود ندارد.

شروع سئو با انتخاب کلمه کلیدی آغاز می‌شود شما اگر ندانید چگونه بهترین کلمه کلیدی خود را انتخاب کنید قطعاً نمی‌توانید از سئو خروجی مدنظر خود را بگیرید و ممکن است روی کلمات کم‌ارزش و کم بازده وقت زیادی را تلف کنید.

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

میانگین امتیاز ۴.۸ / ۵. تعداد آرا: ۸۵

اشتراک در
اطلاع از
guest

33 نظرات
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
مهمان

سلام

توضیحات خوبی دادید ممنون از این مطلب من یه مطلب جالب دیگم پیدا کردم و سایت شما برای دوستم فرستادم

ممنون

انصارینیا

سلام مطلب خوبی بود ممنون 🙂

مهدی

آقا یه مدت نبودید نگران شدیم. انشالله خودتون و سایتتون همیشه برقرار باشین.

مهمان

عالی بود خدا قوت

Sam

بسیار عالی بود. متشکرم
استاد عزیز یک مورد دیگر هم با اجازه تون بنده اضافه کنم.
همه مواردی که عنایت نمودید اگر با یک (هاست / سرور ) سلامت همراه نباشد بی فایده ست. سروری که دائماً دان باشد یا از سرعت پایینی برخوردار باشد و همچنین استفاده از سرور های وارز با آی پی های اسپم شناخته شده ، هم میتواند تاثیر منفی در رتبه گرفتن داشته باشد.
ارادتمند شما
موفق باشید

مهمان

ممنون مطلب عالی بود استفاده کردیم

مهراد

بسیار مقاله خوبی بود ولی ایکاش یه مقاله حرفه ای تر در مورد جزئیات بیشتر کار از جمله روشهای کاهش Bounce Rate و همچنین ریزه کاریهای yoast منتشر کنین.

علی

خیلی خوب بود ممنون از سایت خوبتون

مسیر

سلام وبسایت خوبی دارید و مطالب خیلی خوبی می زارید

کردموزیک

مرسی از سئوی کامل و خیلی خوب توضیح دادید
مچکرم

علی

با سلام
مطالب مفید وکامل بود با سپاس

مهمان

با سلام
اگه چگالی کلمات کلیدی ما بیشتر از حد مجاز باشد چقدر تاثیر منفی بر روی سئو دارد؟؟؟؟

علی

توضیحاتتون عاالی بود ممنونم

برنج ایرانی

خیلی عالی بود

راز

تشکر..جالب بود

مهدی

پستتون بسیار عالی و آموزنده بود خییلی ممنون

کارشو

خیلی ممنونم ازتون بسیار مطلب کامل و جامعی بود مرسی از شما مرسی

sohrab

سلام … ممنون میشم مقاله کاملی هم در مورد تگ های جدید schema آموزشی چیزی بنویسید برای راهنمایی … من خودم تا حدودی اشنا شدم ولی مثلا میخوام تو نسخه موبایل از این تگ استفاده کنم تا عکسی کنار لینک تو گوگل نمایش بده نمیتونم و هربار ب مشکل میخورم از افزونه سئو هم استفاده کردم ولی یه سری ناهماهنگیاس که باعث اختلال تو روند کارکردن schemaها میشه

مریم هنرمند

از سایت خوبتون ممنونم،یا علی مدد

ناصح

مطلب خوب و کاملی بود
بعضی از چیزایی رو که گفتید نمیدونستم

نازگل

آقا عالی بود مرسی
چون تو سرچ من شما اولین سایت بودین مشخصه که کارتون رو خوب بلدین

زینب صفائی

سلام. بسیار عالی و کاربردی بود. از به اشتراک گذاشتن تجربیات و مطالب مفید متشکرم.

javad

سلام تشکر میکنم از سایت پر محتوای شما
من وب سایتم به صورت عامل فروش یکی از سایتهای خودمون هست میخوام بدونم از نظر گوگل چون من کالاهای سایت رو میفروشم داخل سایتم مشکلی نداره؟(سئو و رتبه گوگل و….)

مهمان

سلام جناب محمدپور
خیلی ممنون از مقاله خوبتون
من شما رو از اطلاع رسانی وبینارتون شناختم
خیلی خوشحالم از آشنایی باهاتون
انشالله موفق و موید باشید

محمد علیزاده

سلام جناب محمدپور با تشکر از آموزش خوب و جامع که ارائه فرمودید. یک سوال داشتم آیا شما افزونه Rank Math رو پیشنهاد میدید؟

اقا مجید

با سلام و خسته نباشید… ببخشید میتوانید بگویید شما از چه افزونه faq استفاده کرده اید و افزونه ستاره دار کردن شما هم چه افزونه ای است … لطفا جواب بدهید

پارسامولودی

مطلب ارزشمندی بود

فرم ثبت نام در مسابقه فتح پرچم

برای شرکت در مسابقه باید با اطلاعات صحیح عضو شوید
ثبت نام در مسابقه
close-link