تولید محتوا چیست و چگونه یک محتوا میخکوب کننده بنویسیم؟

تولید محتوا چیست

تولید محتوا به فرایند برنامه‌ریزی، نوشتن و ویرایش کردن هر نوع مطلبی گفته می‌شود که برای دیگران قابل‌درک بوده و به صورت‌های مختلف قابل نشر است، محتوایی که ما در این مطلب از آن صحبت می‌کنیم، در بستر اینترنت منتشر شده و معمولاً با هدف دیجیتال مارکتینگ یا بازاریابی اینترنتی انجام می‌شود. نوشتن پست‌های وبلاگی و مقالات، تهیه زیرنویس برای ویدیوها، تولید پادکست‌ها و همچنین نوشتن محتوای پلتفرم‌های خاص مثل طوفان‌های تویتری یا پست‌های اینستاگرام از جمله موارد تولید محتوا محسوب می‌شوند.

 

چرا تولید محتوای تخصصی، مهم است؟

بیشتر مردم وقتی عبارت «تولید محتوا» را می‌شنوند به یاد «نوشتن مقاله» می‌افتند.

تولید محتوا تنها در نوشتن محتوا برای وبلاگ‌ها و سایت‌ها خلاصه نمی‌شود، بلکه در تمام انواع چارچوب‌های محتوایی اهمیت دارد. این چارچوب‌ها عبارت‌اند از:

  • زیرنویس ویدیو
  • خبرنامه‌های ایمیلی
  • متون سخنرانی
  • پادکست‌ها
  • مقالات یا صفحات خبری
  • صفحات فرود (لندیگ پیج)
  • متون توضیحی ویدیوهای یوتیوب

به عبارتی می‌توان گفت که نوشتن، اساس و بنیان هر نوع محتوایی است که شما منتشر می‌کنید.

 

مهمترین اقدامات برای خلق یک محتوای بی‌نظیر

اولین گام در فرایند تولید محتوا، این است که یک نمای کلی از مطلبی که می‌خواهید به مخاطب ارائه دهید، برای خود ترسیم کنید. نمای کلی، به دو دلیل باعث بهتر دیده شدن محتوای شما می‌شود:

اول اینکه نمای کلی، شما را وادار می‌کند تمام افکار خود را به شیوه‌ای منظم و سازمان‌یافته ثبت کنید، نه اینکه صرفاً هر چه را به ذهنتان می‌رسد، به صورت پراکنده و بدون ارتباط مشخص یادداشت کنید. با این روش، سردرگمی شما کاهش‌یافته و سرعت فرایند نوشتن افزایش می‌یابد.

دوم، نمای کلی به شما کمک می‌کند تا ساختار بسیار بهتری برای محتوای خود فراهم کنید. چرا که این نما به شما اجازه می‌دهد محتوای خود را از «فاصله‌ای دورتر» و به صورت جامع ببینید که این کار در هنگام نوشتن، امکان‌پذیر نیست.

علاوه بر این، از آنجا که شما یک نمای کلی دارید، هنگام تولید محتوا نهایی، نکته‌ای از قلم نمی‌افتد و به تمام نکات اصلی که در نمای کلی به آن‌ها اشاره کرده‌اید، به صورت مفصل می‌پردازید.

در اصل می‌توان گفت نمای کلی، نقشه راه شما در تولید محتواست.

 

حال چگونه باید یک نمای کلی تأثیر‌گذار ترسیم کنید؟

در اینجا به سه روش کلی اشاره می‌کنیم که کار شما را ساده‌تر خواهد کرد:

  • از یک محتوای قبلی که موفق بوده، استفاده کنید: به عنوان مثال اگر سایت شما مربوط به لوازم الکتریکی است، لازم نیست برای هر وسیله جداگانه یک راهنما بنویسید. نکات ایمنی مربوط به اتصال برق و راه‌اندازی اکثر لوازم برقی از جمله یخچال، مایکروویو، ماشین لباس‌شویی و… مشابه یکدیگر هستند. می‌توانید از یک محتوای موفق، برای تمام این قسمت‌ها استفاده کنید و نکات مخصوص به هر وسیله را به این محتوا اضافه کنید.
  • از یک قالب مشخص استفاده کنید: بیشتر محتوانویس‌های حرفه‌ای بر روی قالب‌های تائید شده کار می‌کنند. به عنوان مثال، اکثر محتواهای متنی با یک تعریف کوتاه و جذاب از موضوع آغاز شده، سپس تعریفی جامع ارائه می‌دهند و همگی با استفاده از فهرست‌های بولت‌دار بر جذابیت و تنوع مطلب خود می‌افزایند.
  • از محتواهایی که در جذب مخاطب موفق بودند، الگو بگیرید. برای پیدا کردن محتواهای رایج در مورد موضوعی که روی آن کار می‌کنید، کلمه‌های کلیدی مرتبط را پیدا کنید و آن‌ها را در اینترنت جستجو کنید. وب‌سایت‌های رقیب خود را چک کنید و محتوای آن‌ها را مطالعه کنید. می‌توانید از این مطالب به عنوان پایه و اساس کار خود استفاده کنید؛ به عنوان مثال زمانی که روی نمای کلی کار خود تمرکز دارید، می‌توانید بخش زیادی از همان سرتیترهای موفق را با عبارات و مطالب جدید بازنویسی کنید.

برای مثال، فرض کنید که قصد دارید یک پست در مورد رژیم کتو (Keto) بنویسید. عبارت «رژیم کتو» را در موتور جستجو تایپ کنید تا ببینید چه کاری قبلاً در مورد آن انجام شده است؛ حالا بعضی از بهترین پست‌ها را بخوانید تا متوجه شوید که دقیقاً چه مواردی را باید در مقاله خود پوشش دهید.

 

محتوای شما باید قابل‌فهم بوده و به‌ اشتراک‌گذاری آن آسان باشد

دو عنصر کلیدی در مورد محتوا این است که خواندن آن آسان باشد و به آسانی بتوان آن را به اشتراک گذاشت.

ممکن است پست شما توسط بهترین نویسندگان محتوای بازاریابی و تبلیغاتی نوشته شده باشد؛ اما اگر مردم نتوانند آن را درک کنند، هیچ‌کس آن را نمی‌خواند و به دیگران نیز پیشنهاد نخواهد کرد.

در اینجا به چند نکته اشاره می‌کنیم که درک، استفاده و به اشتراک گذاشتن محتوای شما را آسان‌تر می‌کند.

 

محتوای خود را جذاب، غنی و سرگرم‌کننده نگه‌دارید

فارغ از اینکه در مورد اتومبیل محتوا می‌سازید و یا در مورد آشپزی و …، باید محتوا طوری باشد که توجه افراد را به خود جلب کند و آن‌ها را تشویق کند ادامه مطلب را دنبال کنند؛ در غیر این صورت، خوانندگان خود را از دست می‌دهید و آن‌ها روی مطلب دیگری کلیک خواهند کرد.

اینکه چطور توجه افراد را جلب کنید، بستگی به چارچوبی دارد که با آن کار می‌کنید.

به عنوان مثال وقتی من در حال تهیه یک محتوای ویدیویی هستم، سعی می‌کنم تکه کلام‌هایی از جدیدترین سریال طنزی که در حال پخش است و توجه مردم را به خود جلب کرده، استفاده کنم. همین تکه ‌کلام‌ها، به گیرایی محتوای من کمک می‌کند و چون این تکه‌ کلام‌ها برای مردم آشناست، در ذهن آن‌ها ماندگار می‌شود.

زمانی که متن ویدیوها را می‌نویسم، تمرکز زیادی روی چارچوب و چیدمان آن‌ها دارم. به طور خاص، سعی می‌کنم پاراگراف‌ها را کوتاه نگه دارم. همچنین از جلوه‌های بصری برای ترکیب صحنه‌ها استفاده می‌کنم.

اگر بخواهید یک فایل صوتی ضبط کنید، جملات شما باید کوتاه و گیرا باشد. همچنین باید از توضیحات اضافه اجتناب کنید. توضیحات تکمیلی و اضافی برای متون نوشتاری مناسب‌تر هستند تا متون شنیداری، چرا که باعث گیج شدن شنونده می‌شوند و ممکن است مخاطب شما رشته کلام را گم کند و اصل موضوع را فراموش کند.

به طور خلاصه: محتوای نهایی شما باید فوق‌العاده جذاب باشد؛ و فارغ از اینکه چه قالبی برای تولید محتوای خود انتخاب می‌کنید، باید یک نمای کلی و نقشه راه داشته باشید.

 

قابلیت به اشتراک‌گذاری در رسانه‌های اجتماعی

بر اساس تحقیقی که به تازگی صورت گرفته، وبلاگ‌های بسیار اندکی هستند که خوانندگان آن‌ها را به دیگران معرفی می‌کنند و یا در وبلاگ خود به آن‌ها لینک داده می‌دهد. در حالی که می‌دانیم برای بالا بردن احتمال اینکه محتوای شما در موتورهای جستجوگر در صفحه اول نتایج ظاهر شود، باید در رسانه‌های اجتماعی به اشتراک گذاشته شود! سعی کنید در محتوای خود از عبارات و جملاتی استفاده کنید که قابلیت به اشتراک‌گذاری مطلب را بالا ببرد.

در مورد محتوای نوشتاری، می‌توانید عبارت موردنظر خود را هایلایت کنید.

اگر محتوای شما به صورت ویدیوی یوتیوب است، می‌توانید یک قسمت از آن را روی لینکدین، توئیتر یا اینستاگرام به اشتراک بگذارید.

موضوع مهم این است که این عبارت‌ها را هنگام تهیه نمای کلی طرح آماده کنید و سپس آن‌ها را در محتوای خود هایلایت کنید.

 

از زاویه‌ای جذاب به موضوع بپردازید

با وجود ۲٫۳ میلیون پستی که روزانه در وبلاگ‌ها منتشر می‌شود، نمی‌توانید یک مطلب معمولی منتشر کنید و انتظار داشته باشید که موجی از بازدیدکنندگان را به وبلاگ شما جذب کند.

برای اینکه بازدید محتوای خود را بالا ببرید، از زاویه‌ای جدید و جذاب به آن بپردازید.

این نگاه جدید، مثل قلابی عمل می‌کند که محتوای شما را بالا می‌کشد و آن را از محتوای دیگران متمایز می‌سازد.

می‌توانید محتوای خود را با یک داستان شخصی ترکیب کنید و یا نقل قول‌هایی از افراد مشهور به آن اضافه کنید؛ چیزی به آن اضافه کنید که نشان دهد محتوای شما، فراتر از محتواهای دیگر در این زمینه است.

در انتخاب این زاویه جدید، باید مخاطبان خود و سلیقه آن‌ها را در نظر داشته باشید.

 

محتوای خود را کاربردی کنید

اگر می‌خواهید محتوای شما نسبت به سایر محتواها برجسته باشد، نمی‌توانید تنها روی سرگرم‌کننده بودن آن تمرکز کنید. حتی آگاهی‌بخش بودن آن نیز به تنهایی کافی نیست. برای اینکه محتوای شما مانند آهن‌ربا مخاطبان را به سمت خود جلب کند، باید کاربردی باشد.

روش‌های زیر به کاربردی شدن محتوا کمک می‌کنند:

  • یک فرایند گام به گام به مخاطب ارائه دهید: بیشتر محتواهای موجود، صرفاً فهرستی از چیزهایی‌ست که از فهرست‌ افراد دیگر جمع‌آوری شده است. هنگامی که مجموعه‌ای از تکنیک‌ها و نکات را به‌صورت گام به گام سازمان‌دهی کرده و به محتوای خود اضافه کنید، دنبال کردن و پیاده ‌کردن محتوای شما بسیار آسان خواهد شد.

تنها از یک محتوا با نکات تصادفی و بدون ترتیب استفاده نکنید. یک برنامه عملی در اختیار مخاطب بگذارید که بتواند گام به گام آن را دنبال کند.

  • از مثال استفاده کنید: مثال‌ها به مخاطب در پیاده کردن محتوای شما کمک می‌کند. مثال‌هایی از زندگی واقعی برای مخاطب جذاب بوده و نشان می‌دهد که محتوای شما کاملاً کاربردی و مفید است.
  • محتوا را به روز نگه دارید: کافی است یکی از نکاتی که در محتوای خود نوشته‌اید، دیگر قدیمی شده باشد و کاربردی نداشته باشد! همین یک نکته، تمام شاهکار شما را زیر سؤال خواهد برد. توصیه می‌کنیم که محتوای قدیمی خود را حداقل سالی یک‌بار بازبینی کنید.

 

محتوای خود را قابل‌اعتماد کنید

برای این که افراد محتوای شما را به اشتراک بگذارند، باید ابتدا به آن اعتماد کنند.

با آنکه طراحی محتوا، نقش مهمی در جلب اعتماد افراد دارد اما متن شما نیز نقش مهمی در این مورد ایفا می‌کند.

در زیر چند نکته ارائه شده که کمک می‌کند محتوای قابل‌اعتمادتری تولید کنید:

  • از دستور زبان مناسب استفاده کنید: مهارت‌های نوشتاری خود را تقویت کنید. سعی کنید اشکالات دستور زبانی نداشته باشید. از زبان ساده و قابل‌فهم استفاده کنید. اگر درباره موضوعات تخصصی صحبت می‌کنید که مخاطب عام دارند، در حد امکان مطلب را ساده‌سازی کنید.
  • مطالعه کنید: تحقیق و استفاده از رفرنس‌ها به این معناست که شما می‌دانید چه می‌کنید و در مورد چه چیزی صحبت می‌کنید.

برای مثال، ما هر وقت که یک راهنما می‌نویسیم، مقدار زیادی آمار و رفرنس به آن اضافه می‌کنیم.

  • تجربه دسته اول: در مورد چیزهایی گزارش بدهید که خودتان آن‌ها را تجربه کرده‌اید. چرا؟ محتواهایی که واقعاً توسط افراد ماهر و متخصص موضوع نوشته شده باشند، بسیار کمیاب‌اند. متأسفانه بیشتر افراد، نویسندگان مطالب خود را به صورت تصادفی انتخاب می‌کنند و تنها به استعداد او در نویسندگی اتکا دارند نه به تخصصی که در مورد آن موضوع خاص دارد؛ اما وقتی محتوایی را بنویسید که تجربه واقعی خود شما باشد، بازدید‌کنندۀ تصادفی، بسیار آسان‌تر به محتوای شما اعتماد می‌کند.

 

یک سرتیتر و مقدمه جذاب برای مطلب خود در نظر بگیرید.

بیشتر بازدیدکنندگان تنها پانزده ثانیه، زمان صرف خواندن یک مقاله کرده و سپس آن را رها می‌کنند.

با توجه به این بازه زمانی کوتاه، سرتیتر و مقدمه شما باید به قدری جذاب باشد که مخاطب را قانع کند به خواندن ادامه دهد.

می‌توانید از روش‌های زیر برای نوشتن یک سرتیتر و مقدمه‌ مناسب در پروسه تولید محتوا استفاده کنید:

  • در تحقیقی که بر روی نه‌صد میلیون سرتیتر انجام شد، مشخص شد سرتیترهایی که بین ۱۴ تا ۱۷ واژه داشتند، بیشترین میزان به اشتراک‌گذاری را به خود اختصاص دادند.
  • به عنوان‌های خود بار احساسی اضافه کنید. به این ترتیب به سادگی با چند واژه، مخاطب را درگیر مطلب خود می‌کنید و نه تنها ذهنش که قلبش نیز او را به خواندن ادامه مطلب تشویق می‌کند.
  • از مقدمه‌های کوتاه (حدوداً ۴ تا ۸ جمله) استفاده کنید. همان‌طور که در بالا گفتیم، شما تنها ۱۵ ثانیه فرصت دارید که مخاطب را جذب کنید، پس بهتر است به جای آنکه با مقدمه‌ای طولانی مخاطبان خود را خسته کرده و فراری دهید، در چهار تا پنج جمله جذاب آن‌ها را مجذوب خود کنید.
  • یک چشم‌انداز روشن از محتوای خود ارائه دهید. به عنوان مثال، گاهی می‌توان تنها از فهرستی بولت‌دار از آنچه مخاطبان با خواندن این مطلب خواهند آموخت، به جای مقدمه استفاده کرد.

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

میانگین امتیاز ۰ / ۵. تعداد آرا: ۰

اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

فرم ثبت نام در مسابقه فتح پرچم

برای شرکت در مسابقه باید با اطلاعات صحیح عضو شوید
ثبت نام در مسابقه
close-link