چگونه رتبه سایت خود را در الکسا و گوگل پیدا کنیم (Alexa Rank)

چگونه رتبه سایت خود را در الکسا و گوگل پیدا کنیم

برای هر وبمستری لازم است تا وضعیت رتبه سایت خود را به طور مداوم مورد بررسی و آنالیز قرار دهید.

از مزایای بررسی رتبه سایت می‌توان به سنجش تأثیرگذاری استراتژی‌هایی پیاده‌سازی شده روی وب‌سایت اشاره کرد.

اگر شما بر روی سئو سایت خودتان کار می‌کنید باید بتوانید روند پیشرفت سایت و رتبه آن را با ابزارهایی مورد ارزیابی قرار دهید تا در صورت عدم کسب نتیجه بتوانید روش خود را قبل از بروز خسارات بیشتر عوض کنید.

برای شروع آموزش سئو توصیه می‌کنم حتماً تولبار الکسا را روی مرورگر خود نصب کنید اگر با نحوه نصب تولبار آشنا نیستید می‌توانید مقاله آن را در سایت جستجو کنید.

 

چگونه رتبه سایت خود را بفهمیم؟

برای بررسی رتبه سایت چند روش مشخص و محدود وجود دارد که اغلب مدیران سایت فقط از این روش‌ها استفاده می‌کنند که هر کدام قابلیت‌ها و اطلاعات منحصربه‌فردی را در اختیار ما قرار خواهند داد.

  1. Alexa
  2. SERP
  3. Domain And Page Authority
  4. Google Webmaster

اینها تمامی ابزارهایی هستند که ما از آن‌ها برای چک کردن سئو و رتبه سایت استفاده می‌کنیم که در ادامه به نحوه استفاده هر کدام به طور مفصل خواهیم پرداخت.

 

 بررسی رتبه سایت توسط Alexa

وب‌سایت الکسا یکی از سایت‌های آنلاینی است که به طور حتم هر وبمستری روزی ۱ بار وضعیت سایت خود را در آن چک می‌کند.

الکسا به هر وب‌سایت دو رنک مجزا در جهان و کشوری که مخاطبان اصلی آن سایت هستند را نشان می‌دهد. هر چه این اعداد کمتر باشند نشان‌دهنده محبوبیت آن سایت است.

رتبه سایت در الکساالبته رتبه نمایش داده شده توسط الکسا دارای نقص‌هایی هم هست که نباید نسبت به آن بی‌تفاوت بود. این سایت معیار اصلی‌اش برای سنجش رتبه سایت را استفاده از تولبار الکسا می‌داند.

اگر مخاطبین سایت شما این تولبار را روی مرورگر خود نصب نداشته باشند و از وب‌سایت شما بازدید کنند الکسا نمی‌تواند متوجه حضور کاربران در سایت شما شده و ارزیابی دقیقی از رتبه سایت شما داشته باشد.

برای مشاهده رتبه سایت در الکسا شما از دو طریق می‌توانید این کار را انجام دهید. روش اول نصب تولبار الکسا بر روی مرورگر خودتان است.

تولبار الکسا

با نصب تولبار الکسا شما با رفتن درون هر وب‌سایت به راحتی می‌توانید بدون مراجعه به سایت الکسا، درون مرورگرتان رتبه سایت را ببینید.

روش دوم استفاده از سایت الکساست، با رفتن به لینک زیر کافی است آدرس سایت را درون کادر مشخص شده وارد نمایید تا اطلاعات رتبه سایت بعلاوه اطلاعات ارزشمند دیگری همچون کلمات کلیدی سایت، نرخ خروج، زمان ماندگاری را به شما نمایش دهد.

چک کردن رتبه سایت در وب سایت الکسا

از الکسا بسیاری از وبمسترانی که قصد گرفتن تبلیغات دارند نیز استفاده می‌کنند تا متوجه قدرت سایت مربوطه شوند.

الکسا بر اساس تعداد بازدیدکنندگان، نرخ خروج و زمان ماندگاری رتبه هر سایت را تخمین می‌زند.

 

چک کردن وضعیت SERP صفحات سایت

یکی دیگر از روش‌های مرسوم برای تحلیل وضعیت و جایگاه صفحات سایت در موتور جستجوگر گوگل چک کردن SERP صفحات است.

SERP مخفف کلمات Search Engine Results Pages است به معنی وضعیت صفحات سایت در نمایش نتایج جستجو گوگل

معمولاً یکی از کارهایی که وبمسترها انجام می‌دهند تا تأثیرپذیری سئو و کارهای انجام شده بر روی صفحات داخلی سایت را بررسی کنند چک کردن SERP صفحات است.

برای بررسی رتبه سایت و صفحات درونی می‌توانید کلمات کلیدی خود را در گوگل جستجو کنید و سپس به دنبال جایگاه لینک خود باشید.

قرارگیری لینک‌های سایت شما در هر کدام از صفحات گوگل نشان‌دهنده وضعیت SERP آن صفحه می‌باشد.

بهتر است برای چک کردن SERP در حالتی که مرورگر شما در وضعیت Private Browsing و یا incognito است این کار را انجام دهید تا عواملی چون کش مرورگر و یا Personal Search تأثیری بر روی وضعیت نمایش داده شده نداشته باشد.

چک کردن رتبه سایت در گوگل

اگر از مرورگر گوگل کروم استفاده می‌کنید Extention خوبی برای بررسی SERP با نام FATRANK به شما کمک خواهد کرد تا درون هر صفحه‌ای که هستید به دنبال کلمات کلیدی خود باشید و بسیار آسان Position مربوط به آن کلمه را پیدا کنید.

برای تلفن‌های همراه نیز برنامه‌های رایگان و پولی وجود دارد که با امکان Notification به شما در صورت فرازوفرود کلمه کلیدی اطلاع‌رسانی خواهند کرد.

 

بررسی قدرت سایت با DA و PA

یکی از معیارهای بسیار مهم که توسط سایت MOZ ارائه می‌شود و بیانگر میزان محبوبیت هر سایت و یا صفحات داخلی آن‌هاست بانام‌های Domain Authority و Page Authority شناخته می‌شود.

این اعداد که از ۱ تا ۱۰۰ برای هر سایت شمارش می‌شوند میزان محبوبیت و قدرت هر سایت را نشان می‌دهند. هرچه این اعداد برای سایتی بالاتر باشند میزان بزرگی سایت را نشان می‌دهند.

برای چک کردن وضعیت DA و PA هر سایت می‌توانید با رجوع به این لینک آن را بررسی کنید و یا از Addon مربوط به آن برای مرورگر کروم نیز استفاده کنید.

بررسی اتوریتی سایت

این عدد معیار بسیار مهمی برای سئو کردن وب‌سایت‌ها محسوب می‌شود و قطعاً یکی از فاکتورهایی است که اغلب کسانی که خدمات سئو و بهینه سازی ارائه می‌دهند آن را برای تحلیل و ارزیابی رقبا مدنظر قرار می‌دهند.

 

استفاده از ابزار قدرتمند Google Webmasters

خوب می‌توان Google Webmaster را مهم‌ترین ابزار این دسته‌بندی نامید. ابزاری که توسط خود گوگل به وبمسترها ارائه می‌شود و اطلاعات حیاتی در اختیار آن‌ها قرار می‌دهد که به طور حتم هیچ ابزار دیگر چنین امکانی را نخواهد داشت.

با ثبت سایت در گوگل وبمسترتولز شما به امکانات فراوانی همچون نمایش کلمات کلیدی اصلی سایت، جایگاه، نرخ کلیک‌ها، میزان نمایش هر کلمه، نمایش مشکلات درون سایت و بسیاری از امکانات دیگر دسترسی خواهید داشت و اگر به دانش تحلیل این ابزار هم مسلط باشید کار برای شما بسیار راحت خواهد بود.

شما می‌توانید در بخش Performance رتبه صفحات سایت به ازای هر کلمه کلیدی را به طور دقیق ببینید و بتوانید کلماتی که برای شما ورودی زیادی می‌توانند ایجاد کنند را پیداکرده و با استراتژی‌های حرفه‌ای روی بهبود آن‌ها کار کنید و باعث افزایش بازدید سایت شوید.

چک کردن رتبه سایت در گوگل وبمسترتولز

کافی است بتوانید از این ابزار به خوبی استفاده کنید تا بدون تولید محتوای جدید و فقط با قرارگیری در صفحه اول گوگل آن‌هم با بهبود کلمات کلیدی کنونی سایت علاوه بر افزایش بازدید سایت فروش خود را حتی تا ۳۰۰% افزایش دهید.

این ۴ ابزار جز بهترین و کاربردی‌ترین‌ها برای سنجش رتبه سایت هستند که توصیه می‌کنیم حتماً از آن‌ها استفاده کنید. البته ممکن است ابزارهای زیاد دیگری هم در اینترنت پیدا کنید که کار آن‌ها مشابه ابزارهای فوق باشد ولی قطعاً قدرت آن‌ها هم سطح نخواهد بود.

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

میانگین امتیاز ۳.۵ / ۵. تعداد آرا: ۴

اشتراک در
اطلاع از
guest

12 نظرات
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
محمدرضا تیموری

با سلام
ممنون از مطلب خوب شما ولی اگرامکان داره میشه راهی رو بگید که بشه رتبه الکسا رو پایین آوردش؟
با تشکر

طراحی سایت

عالی بود
ممنونم

تخته وایت برد

در حال حاضر تولید محتوای قوی بهترین راه افزایش ترافیکه

علی

سلام .وقت بخیر
چگونه به ۵۰۰ سایت برتر ایران آلکسا دسترسی پیدا کنم ؟
لطفا راهنمایی کنید

مداحی

سلام روزبخیر من از یکسری نرم افزار ها برای افزایش بازدید استفاده میکنم اولش خوب بود ولی الان روز به روز الکسام داره تغیر میکنه و مبره بالا واقعا دیگه نمیدونم چکارکنم من اطلاعات کمی درخصوص سئودارم ونمیدونم چیکار کنم میشه لطفا کمکم کنید.

احسان قربانلو

سلام، مطلب جامع و کاملی بود خیلی ممنونم جناب محمدپور از زحماتی که می کشید.

علی نظری

سلام جناب محمدپور
ممنون از مقاله خوبتون
خواستم بدونم سرویس بررسی رتبه سایت کی دبلیو رنک (kwrank.ir) از نظر شما مورد تایید هست؟
با تشکر

علی نظری

ابزار فارسی کی دبلیو رنک هم برای بررسی رتبه کلمات کلیدی سایت، کاربردی هست.

Danial

از نظر بنده اصلا الکسا مناسب چک کردن وضعیت سایت نیست و از ماه می هم فعالیتشو متوقف کرده!

فرم ثبت نام در مسابقه فتح پرچم

برای شرکت در مسابقه باید با اطلاعات صحیح عضو شوید
ثبت نام در مسابقه
close-link