کلمه کلیدی چیست؟ 1 کاربرد بسیار مهم در تدوین استراتژی محتوا

کلمه کلیدی چیست؟

می‌توان گفت که کلمه کلیدی، ایده‌ها و موضوعاتی هستند که نشان می‌دهند متن و محتوای شما در رابطه با چه موضوعی نوشته شده است. از نظر سئو، این واژگان، کلمات و عباراتی هستند که کاربران، آن‌ها را در موتورهای جستجوی خود وارد می‌کنند، این روند ” جست‌وجو و پرسش ” نیز نامیده می‌شود.

در واقع اگر همه‌ المان‌های موجود در صفحه‌تان اعم از تصاویر، فیلم‌ها، کپی و غیره را در کلمات و عبارات ساده خلاصه کنید، می‌توان گفت که این کلمات همان کلمات کلیدی اصلی شما هستند.

حتماً شما به عنوان صاحب وب‌سایت و خالق محتوا، تمایل دارید که کلمات کلیدی موجود در صفحه‌تان با آنچه مردم جست‌وجو می‌کنند مرتبط باشند، چراکه در این صورت شانس بیشتری برای این امر وجود دارد که آن‌ها بتوانند محتوای شما را در بین نتایج بالای جستجو بیابند.

 

چرا کلمه کلیدی تا به این اندازه مهم هستند؟

در حقیقت کلمات کلیدی نقطه اتصال بین موضوعاتی که مردم به دنبال آن هستند و محتوایی که شما ارائه می‌دهید می‌باشند و در یافتن محتوای شما توسط کاربر نقش مهمی را ایفا می‌کنند.

هدف شما در رتبه‌بندی موتورهای جستجو این است که از طریق نتایج موتورهای جستجو (SERP) ترافیک ارگانیکی را به سمت سایت خود هدایت کنید. در این راستا کلمات کلیدی‌ که برای هدف‌گذاری متنتان انتخاب می‌کنید (به عبارت دیگر، محتوایی که در محتوای خود قرار می‌دهید) تعیین‌کننده این امر هستند که چه نوع ترافیکی را دریافت خواهید کرد.

چرا کلمه کلیدی در سئو بسیار مهم است؟

کلمات کلیدی (keywords) همان‌قدر که برای محتوای شما ارزشمند هستند برای مخاطبانتان نیز اهمیت دارند، زیرا ممکن است آنچه که ارائه می‌دهید کمی متفاوت از آن چیزی باشد که برخی افراد به دنبالش هستند.

برای ایجاد محتوایی که رتبه خوبی را از نظر ارگانیک بودن دریافت کند و بازدیدکنندگان را به سمت سایتتان هدایت نماید، شما باید با نیازهای بازدیدکنندگان آشنا بوده و آن‌ها را درک کنید. زبان مورد استفاده آن‌ها را بدانید و نوع محتوایی که به دنبالش هستند را تولید نمایید.

شما می‌توانید این کار را از طریق صحبت با مشتریان خود، حضور در انجمن‌ها و گروه‌های اجتماعی و انتخاب کلمات کلیدی با استفاده از ابزارهایی مانند Keyword Explorer انجام دهید.

 

کلمات کلیدی طولانی (دم‌بلند) چه نوع کلمات کلیدی هستند؟

کلمات کلیدی می‌توانند وسیع و گسترده باشند (این نوع کلمات کلیدی معمولاً “کلمات کلیدی اصلی” نیز نامیده می‌شوند) یا می‌توانند ترکیبی خاص از چندین عبارت باشند. به این نوع کلمات کلیدی معمولاً “کلمات کلیدی دم بلند یا طولانی” گفته می‌شود.

ممکن است شما تصور کنید که کلمات کلیدی منفرد یا تک سیلابی هدف نهایی متنتان هستند زیرا معمولاً حجم جستجوی بالایی دارند که می‌تواند شما را وسوسه کند. با این حال، معمولاً استفاده از این کلمات کلیدی به شدت رقابتی است. به عنوان مثال ممکن است بخواهید فروشگاه لباس یا بوتیکتان را از نظر ” کلیدواژه لباس” رتبه‌بندی کنید، اما قرار گرفتن در رتبه‌ای بالاتر از Zappos و Nordstrom دشوار خواهد بود.

جدا از رقابت شدید، کلمات کلیدی منفرد می‌توانند فوق‌العاده مبهم باشند. اگر کسی کلمه “سگ” را جستجو کند، شما نمی‌دانید که آیا او می‌خواهد لیستی از نژادهای سگ را مشاهده کند، یا اطلاعاتی در مورد غذای سگ به دست آورد، یا به دنبال پیدا کردن مغازه‌ای برای خرید قلاده سگ است، یا فقط می‌خواهد سایتی را پیدا کند که عکس‌های زیبایی از سگ‌ها را به نمایش گذاشته است.

معمولاً کلمات کلیدی دم بلند (طولانی) هدف مشخص‌تری دارند. به عنوان مثال، “بهترین غذای ارگانیک موجود برای توله سگ‌ها” بسیار واضح‌تر هستند. همچنین کلمات کلیدی دم بلند، رقابت کمتری را در پی خواهند داشت، چرا که سایت‌های کوچک‌تر می‌توانند در این عرصه فضایی برای نشان دادن خود بیابند و بر SERP ها تأثیر بگذارد.

کلمات کلیدی دم بلند یا long tail

البته استفاده صرف از کلمات کلیدی در صفحه کافی نیست چرا که تولید محتوای جذاب یعنی ارائه ارزش واقعی برای افراد واقعی، نه فقط ارسال نکاتی برای دوستان روبات ما در گوگل.

ذکر این نکته حائز اهمیت است که در رابطه با کلمات کلیدی، یک سری قوانین اساسی وجود دارد که برای شروع باید حتماً آن‌ها را رعایت کنید. کلمات کلیدی منحصربه‌فرد و جذاب باید در هر کدام از صفحات سایت شما در بخش‌هایی که معمولاً ربات‌ها و انسان‌ها به دنبال آن هستند به کار گرفته شوند تا سبب حصول اطمینان از این امر شوند که شما آنچه را که کاربران به دنبالش هستند ارائه می‌دهید. این امر هم شامل تگ عنوان و هم متن محتوای شماست که به یک نکته مهم منجر می‌شود.

علاوه ‌بر این شما می‌توانید نحوه عملکرد کلمه کلیدی اصلی خود را در آدرس اینترنتی خود، تگ H1 صفحه، توضیحات متا و ویژگی‌های alt تصاویر موجود در صفحه بررسی کنید. همه این بخش‌ها به موتورهای جستجو کمک می‌کنند تا دریابند محتوای شما در رابطه با چه موضوعی است.

استفاده از کلمات کلیدی در این بخش‌ها، بهترین روشی است که سبب کشف مطالب شما توسط کاربران می‌شود. البته این کلمات کلیدی قرار نیست بلافاصله شما را در صدر نتایج قرار دهند، اما برای سئو ضروری هستند و عدم انجام این مراحل اساسی می‌تواند از رتبه‌بندی شما توسط سایر ابزارهای رتبه‌بندی جلوگیری نماید.

 

استفاده از کلمات کلیدی برای تدوین استراتژی محتوا

در حالی که اغلب اوقات می‌توانید کار خود را با یک کلمه کلیدی شروع کنید و محتوایتان را حول‌وحوش آن تهیه و تدوین نمایید، لیکن گاهی اوقات شما از قبل محتوای آماده‌ای دارید و باید آن را با کلمات کلیدی لازم تطبیق داده و کلمات کلیدی مدنظرتان را بیابید. برای انجام این کار، به چیزی احتیاج دارید که به عنوان “نقشه استراتژیک کلمات کلیدی مرتبط با محتوا ” شناخته می‌شود. داشتن چنین نقشه‌ای می‌تواند به شما در درک تأثیر محتوای موجود و شناسایی پیوندهای ضعیف یا نواقصی که نیاز به برطرف شدن دارند، کمک کند.

استفاده از کلمات کلیدی برای تدوین استراتژی محتوا

از آنجا که کلمات کلیدی، بیانگر محتوای هر صفحه از سایتتان هستند، می‌توانید از آن‌ها برای سازماندهی محتوای خود و تدوین استراتژی‌های لازم استفاده کنید. بهترین راه برای انجام این کار این است که یک صفحه گسترده (“نقشه استراتژیک کلمات کلیدی مرتبط با محتوا”) داشته باشید تا بتوانید کلمه کلیدی اصلی خود را برای هر مقاله مشخص کنید.

سپس می‌توانید صفحه‌تان را مطابق با نیازهایتان تنظیم نموده و بعد حجم جستجوی کلمات کلیدی، ترافیک ارگانیک، قدرت صفحه و هر معیار دیگری که برای تجارتتان مهم است را بدان اضافه کنید.

در حالت ایده‌آل، قطعاً شما می‌خواهید، هر صفحه از سایتتان حاوی یک کلمه کلیدی اصلی منحصربه‌فرد باشد. به‌طور کلی، صفحه اصلی شما یک صنعت بسیار گسترده را هدف قرار می‌دهد و صفحات دسته‌بندی، محصول و مقالاتی که در این صفحات قرار می‌دهید، وارد نیچ شده و نیازهای خاص‌تری را هدف قرار خواهند داد.

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

میانگین امتیاز ۵ / ۵. تعداد آرا: ۱۷

اشتراک در
اطلاع از
guest

1 دیدگاه
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
دارا احمدی

مقاله جالبی رو گذاشتید کاملا استفاده کردم
بسیار سپاسگزارم

فرم ثبت نام در مسابقه فتح پرچم

برای شرکت در مسابقه باید با اطلاعات صحیح عضو شوید
ثبت نام در مسابقه
close-link