کیورد کنیبالیزیشن چیست و چگونه می‌توان آن را برطرف کرد؟

کیورد کنیبالیزیشن چیست

یکی از مسائل مهمی که بیشتر کسب‌وکارها به هنگام بهینه‌سازی سایت خود با آن مواجه می‌شوند استفاده درست از کلمات کلیدی است. کیورد کنیبالیزیشن یکی از موارد مهمی است که به دلایل مختلف می‌تواند بر روی رتبه‌بندی سایت شما اثر بگذارد و مشکلات متعددی برایتان به وجود بیاورد. Cannibalization کلمات کلیدی زمانی رخ می‌دهد که معماری اطلاعات سایت شما در بخش‌های مختلف تنها بر یک کلمه کلیدی واحد یا عبارت واحد تکیه کند. اگرچه این موضوع در بیشتر شرایط به صورت غیر عمدی رخ می‌دهد اما اگر صفحات متعددی بر روی سایت داشته باشید که همه آن‌ها کیورد یکسانی را هدف قرار می‌دهند در نهایت دچار دردسر بزرگی خواهید شد.

گاهی از اوقات سایت‌ها اهمیتی به دستورالعمل‌های گوگل نمی‌دهند و در صفحات متعدد خود از روش‌هایی همچون کیورد استافینگ بهره می‌برند. اینکار هم می‌تواند خطر بروز کنیبالیزیشن را افزایش دهد. در بیشتر موارد هدف از کیورد استافینگ رتبه گرفتن برای یک واژه خاص است اما در نهایت با شکست مواجه می‌شود. در این مقاله می‌خواهیم کمی راجع به این موضوع بحث کنیم و ببینیم چگونه می‌توانیم کنیبالیزیشن را برطرف نماییم.

کیورد کنیبالیزیشن
کیورد کنیبالیزیشن

چرا کیورد کنیبالیزیشن مشکل بزرگی است؟

خوب قبل از اینکه دست به کاری بزنید باید با نحوه کار گوگل آشنا باشید. گوگل در ابتدا به کمک خزنده‌های خود وارد سایت شما می‌شود و بخش‌های مختلف آن را می‌خزد. سپس صفحات مرتبط را در دیتابیس ایندکس خود ذخیره می‌کند. زمانی که برای یک کلمه کلیدی واحد (مثل خرید کیف پول چرم) چندین صفحه مختلف منتشر می‌کنید گوگل نمی‌تواند بفهمد کدام یک از صفحات‌تان به کوئری جستجو شده مرتبط‌تر است.

در این شرایط وقتی خزنده گوگل وارد سایت‌تان می‌شود صفحات مختلفی پیش رویش قرار می‌گیرد که همه آن‌ها برای کلمه کلیدی یکسانی سئو شده‌اند. خوب حالا گوگل چه کاری باید انجام دهد؟ این موتور جستجو باید از بین صفحاتی که در اختیارش گذاشته‌اید مرتبط‌ترین را انتخاب کند.

اگر فکر می‌کنید با این استراتژی می‌توانید ارزشی برای سایت‌تان بیافرینید و رتبه خوبی برای خودتان کسب کنید سخت در اشتباهید. در این شرایط نه تنها موفقیتی نصیب‌تان نمی‌شود بلکه شانسی هم برای گرفتن رتبه نخواهید داشت. علاوه بر این سایر فرصت‌های بی‌نظیر سئو همچون مواردی که در زیر بیان می‌کنیم را هم از دست می‌دهید:

  • نرخ تبدیل: چرا زمان و انرژی خود را روی صفحات مختلف هدر می‌دهید و نرخ تبدیل‌تان را نابود می‌کنید؟ با کیورد کنیبالیزیشن تنها چیزی که عایدتان می‌شود از بین رفتن نرخ تبدیل است. سعی کنید به جای تمرکز بر روی چندین صفحه مختلف بر روی یک صفحه تمرکز کنید و آن را برای گوگل و مردم بهینه نمایید. تنها در چنین شرایطی است که قادر خواهید بود نرخ تبدیل‌تان را افزایش دهید.
  • کیفیت محتوا: اگر برای یک کیورد چندین مطلب بنویسید باید مدام درباره یک موضوع تکراری صحبت کنید. خوب در این شرایط خطر بروز محتوای تکراری تهدیدتان می‌کند. گاهی از اوقات این استراتژی به تولید محتوای ضعیف و بی‌کیفیت منجر می‌شود و شانس شما برای گرفتن بک ‌لینک را هم از بین می‌برد.
  • انکر تکست‌های داخلی: اگر صفحات مختلفی را برای یک کلمه کلیدی بهینه کنید شانس تمرکز بر روی انکرتکست‌های با ارزش را هم از دست می‌دهید.
  • لینک‌های خارجی: لینک‌های خارجی می‌توانند ارزش صفحات شما را افزایش دهند. اما اگر چندین صفحه برای یک کیورد ایجاد کنید لینک‌های خارجی بین این صفحات تقسیم می‌شوند و ارزش نهایی خود را از دست می‌دهند. در این استراتژی به جای اینکه بک ‌لینک‌ها به یک صفحه هدایت شوند بر روی چندین صفحه مختلف پخش می‌شوند.

 

چگونه مشکل کیورد کنیبالیزیشن را برطرف کنیم؟

حالا که با موضوع کنیبالیزیشن و مشکلات مرتبط با آن آشنا شدیم باید بدانیم چگونه می‌توانیم این مشکل را برطرف نماییم. در ادامه به سراغ معرفی روش‌هایی می‌رویم که شما را از شر چنین مشکلاتی راحت می‌کند.

 

از تگ کنونیکال استفاده کنید

به جای اینکه در همه صفحات‌تان از یک کیورد استفاده کنید باید انواع مختلفی از آن را به کار ببرید و برای آن واژه خاص به منبع کنونیکال لینک بدهید. در این شرایط گوگل متوجه می‌شود کدام نسخه از صفحات شما برای هر کوئری مرتبط‌تر است و همان را به کاربر نشان می‌دهد. اگرچه در نظر گرفتن گوگل برای سئوی سایت بسیار مهم است اما نباید کاربران را فراموش کنید. اینکه بخواهید صفحات متعددی بسازید و در همه آن‌ها یک کیورد را هدف قرار دهید برای کاربران هم خوشایند نیست. با این راه‌حل اطمینان حاصل می‌کنید که تجربه بهتری برای کاربران‌تان ساخته‌اید و اطلاعات مرتبط‌تری برایشان نوشته‌اید.

 

از ریدایرکت ۳۰۱ استفاده کنید

اگر با کنیبالیزیشن دست و پنجه نرم می‌کنید بهتر است از ریدایرکت ۳۰۱ برای بهبود این شرایط استفاده کنید. همه صفحاتی که این مشکل را دارند شناسایی کنید و بهترین نسخه را انتخاب نمایید. از ریدایرکت ۳۰۱ بر روی همه نسخه‌های تکراری استفاده کنید. در چنین موقعیتی کاربر به بهترین مقاله‌ای که نوشته‌اید ارجاع داده می‌شود و گوگل هم رتبه بهتری به صفحه ارزشمندتان می‌دهد. به جای اینکه تلاش کنید سایت‌تان را برای یک کیورد واحد بهینه نمایید بر روی کلمات طولانی تمرکز کنید و رضایت کاربران و گوگل را در کنار هم جلب کنید.

 

حرف آخر

تولید محتوا یکی از ارزشمندترین کارهایی است که می‌توانید برای بهبود سئوی سایت‌تان انجام دهید. اما اگر بخواهید برای یک کیورد چندین محتوا تولید کنید دچار مشکل می‌شوید. در این مقاله سعی کردیم به این موضوع بپردازیم و راه‌حل‌های مشکلات به وجود آمده را بیان کنیم.

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

میانگین امتیاز ۵ / ۵. تعداد آرا: ۴

اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

فرم ثبت نام در مسابقه فتح پرچم

برای شرکت در مسابقه باید با اطلاعات صحیح عضو شوید
ثبت نام در مسابقه
close-link