چگونه کتاب بنویسیم؟ در 35 روز اولین کتاب خود را چاپ کنید

چگونه کتاب بنویسیم

چگونه کتاب بنویسیم؟ این سوالی است که ذهن بیشتر افراد را به دلایل مختلف به خود درگیر می‌کند. همه ما در زندگی خود به دنبال این هستیم که رد پایی ماندگار از خودمان به جای بگذاریم. بعضی‌هایمان برای رسیدن به این هدف دست به دامن فعالیت‌های خیرخواهانه می‌شویم و برخی‌هایمان فعالیت‌های علمی و فرهنگی را برای ارضای نیازهای درونی‌مان انتخاب می‌کنیم.

چه بخواهید یک اثر ماندگار از خودتان به یادگار بگذارید، اعتماد به نفس‌تان را افزایش دهید یا به عنوان یک فرد متخصص در زمینه کاری‌تان شناخته شوید نوشتن کتاب بهترین مسیر برای رشد و شکوفایی فردی‌تان خواهد بود.

در این مقاله می‌خواهیم مراحلی که برای نوشتن و چاپ کتاب وجود دارد را با هم مرور کنیم و ببینیم چگونه کتاب بنویسیم و رزومه‌مان را تقویت کنیم.

چرا کتاب بنویسیم؟

نوشتن کتاب و درگیر کردن ذهن با کلماتی که روی کاغذ کنار هم قرار می‌گیرند یکی از روش‌های آرامش بخشی است که مزایای متعددی هم برایتان دارد. با نوشتن کتاب نه تنها علم و دانش خود را در یک زمینه خاص به دیگران انتقال می‌دهید بلکه اعتبار بیشتری در بین افراد کسب می‌کنید و می‌توانید از اعتبار به دست آمده برای بهبود شرایط خود و جامعه استفاده کنید.

کمی به این موضوع فکر کنید. در نگاهِ بیشتر افراد جامعه، نویسندگان انسان‌هایی وارسته و فرهیخته هستند که لایق احترام‌اند و می‌توان به حرف‌هایشان اعتماد کرد. اگر اطرافیان‌تان شما را فردی متخصص ببینند که قادر است دانسته‌هایش را با دیگران به اشتراک بگذارد و هر آنچه که در چنته دارد را با سایر افراد سهیم شود، به طور حتم جایگاه اجتماعی بیشتری هم برایتان قائل خواهند بود.

 

چگونه کتاب بنویسیم و چاپ کنیم؟

اگر فکر می‌کنید حرفی برای گفتن دارید یا می‌خواهید صحبت‌هایتان را به گوش دنیا برسانید پس می‌توانید نویسنده باشید. خیلی‌ها بر این باورند که نوشتن در هر قالب و فرمتی که باشد نیاز به استعداد ذاتی دارد و بدون این استعداد نمی‌توان قلم برداشت و نوشت. اگرچه وجود استعداد مسیر نوشتن را برایتان هموارتر می‌کند اما افراد زیادی در دنیای نویسندگی هستند که هیچ وقت خودشان را فرد با استعدادی نمی‌دانستند. آن‌ها فقط عاشق مسیرِ پیش رو بودند و تلاش کردند ایده‌های خلاقانه‌ای که در ذهن‌شان دارند را با کلمات به نمایش بگذارند.

چگونه کتاب بنویسیم و چاپ کنیم؟

نوشتن کتاب همانند هر حرفه دیگری نیاز به تمرین و تکرار دارد. اگر عملگرا هستید، از نوشتن‌های طولانی مدت خسته نمی‌شوید، می‌توانید کلمات را به طرز شگفت‌آوری کنار هم بچینید و بازی با جمله‌ها را دوست دارید پس همین امروز تصمیم بگیرید و شروع به کار کنید. در ادامه به شما کمک می‌کنیم با نحوه نوشتن و چاپ کتاب آشنا شوید و پاسخ مناسبی برای سوال چگونه کتاب بنویسیم؟ به دست آورید.

 

مراحلی که برای نوشتن کتاب باید در نظر داشته باشید

برای نویسنده شدن مراحل کلی را باید در نظر بگیرید تا کارتان سریع‌تر به پیش برود و نتیجه نهایی نیز رضایت بخش باشد. اگر با این مراحل آشنا نیستید زیاد نگران نباشید. در ادامه با هم گام‌هایی که یک نویسنده مبتدی و حتی پیشرفته باید بردارد را با هم بررسی می‌کنیم.

 

ایده خوبی پیدا کنید تا مخاطب‌تان را سر جایش میخکوب کنید

بیایید با هم روراست باشیم. هیچ کس دوست ندارد زمان با ارزش خود را صرف خواندن کتابی سطحی و بی‌کیفت کند. همه انسان‌ها بدون استثنا هدفی را از مطالعه کتاب دنبال می‌کنند و بیشتر به دنبال پربار کردن دانسته‌هایشان هستند. پس قبل از اینکه به فکر نوشتن باشید باید بدانید قرار است برای چه کسی بنویسید و چه چیزی را روی کاغذ بیاورید.

مخاطب را میخکوب کنید - چگونه کتاب بنویسیم

از خودتان بپرسید مخاطب کتاب من چه کسی است؟ او به چه موضوعاتی بیشتر علاقه دارد؟ دوست دارد در چه زمینه‌هایی اطلاعات کسب کند؟ زمانی که مخاطب هدف خود را شناختید شروع به پرس و جو کنید. با افراد حرف بزنید و از دغدغه‌هایشان سوال کنید. ببینید چه سوالی در ذهن‌شان دارند و چه مشکلی بیشتر از هر چیزی آزارشان می‌دهد. پاسخ به این سوالات همان ایده‌ خلاقانه‌ای است که شما را به سمت نوشتن یک کتاب پرفروش هدایت می‌کند.

 

تعداد کلماتی که هر روز باید بنویسید را مشخص کنید

تعیین هدف روزانه برای نوشتن کتاب، یکی از مسائل مهمی است که بیشتر افراد نادیده می‌گیرند. با خودتان صادق باشید و زمان آزادی که دارید را مشخص کنید. در طول روز چند کلمه می‌توانید بنویسید؟ اگر بیشتر از یک مقدار معین بنویسید ممکن است کیفیت کار نهایی‌تان افت پیدا کند. پس در این مرحله بر روی تعداد کلماتی که روزانه می‌توانید بنویسید به توافق برسید.

 

مکان درستی برای نوشتن کتاب تعیین کنید

اگرچه نویسنده‌ها در هر مکان و موقعیتی عاشق دست به قلم شدن هستند اما این موضوع بدین معنا نیست که یک مکان جداگانه برای نوشتن نداشته باشید. اگر با معنای کار عمیق آشنا باشید حتماً خیلی خوب می‌دانید که عناصر حرفه‌ای در سکوتی جذاب و شگفت‌انگیز رشد پیدا می‌کنند. پس برای نوشتن کتاب‌تان مکانی آرام و دنج انتخاب کنید تا ذهن‌تان فقط به سمت انتخاب کلمات درست و جایگزینی آن‌ها در موقعیت مناسب سوق پیدا کند.

 

تحقیق کنید و بی گدار به آب نزنید

خیلی‌ها فکر می‌کنند نویسندگی به معنای قلم گرفتن در دست و نوشتن بدون تفکر آگاهانه است. بله شما می‌توانید تراوشات ذهنی‌تان را بر روی کاغذ بیاورید اما آیا مخاطب‌تان ارزشی برای نوشته‌های بدون تحقیق و مطالعه قائل خواهد بود؟ معلوم است که نه. قبل از اینکه دست به کار شوید باید درباره موضوعی که انتخاب کرده‌اید تحقیق و پژوهش کنید. هرچقدر بیشتر مطالعه کنید حرف‌های بیشتری هم برای گفتن خواهید داشت. اینجاست که می‌توانید پاسخی درست به سوال چگونه کتاب بنویسیم پیدا کنید و خودتان را از سایر افراد متمایز کنید.

 

ساختار کتاب را مشخص کنید

خوب حالا که مقدمات کار را آماده کردید بهتر است ساختار کتاب را هم مشخص کنید. قرار است در چه ژانری بنویسید؟  کتاب‌تان از چه فصل‌هایی تشکیل می‌شود؟ می‌خواهید با چه سبک نگارشی کار را شروع کنید؟ به دنبال نوشتن محاوره‌ای هستید یا رسمی؟ شخصیت اصلی داستان‌تان چه کسی است؟ قهرمانی برای نوشته‌های داستانی‌تان دارید؟ همه آنچه که در این مرحله به دست آورده‌اید را به صورت مستند بنویسید و روی کاغذ بیاورید.

 

اجزای مختلف برای نوشتن کتاب

حالا که تا حدودی با مراحل کلی نوشتن کتاب آشنا شدیم بهتر است دست به کار شویم و ایده‌مان را عملی کنیم. آیا می‌دانید چطور می‌توانید مقدمه بنویسید؟ بعد از نوشتن مقدمه چه مراحل دیگری را پشت سر بگذارید؟ اگر پاسخ‌تان به این سوالات منفی است مطالعه این بخش کمک فراوانی به شما می‌کند.

 

مقدمه نویسی (چگونه مقدمه کتاب بنویسیم؟)

مقدمه‌ها بخش مهم و البته ضروری کتاب‌ها هستند. هر کتابی صرف نظر از موضوعی که دارد باید در دل خود مقدمه‌ای جذاب و گیرا داشته باشید. برای اینکه مقدمه خوبی بنویسید و افراد را به کتاب خود جذب کنید، به طور خلاصه هر چیزی که قرار است خواننده بعد از مطالعه به دست آورد را در قالب کلمات ارائه کنید. تا جایی که می‌توانید مقدمه‌ای کوتاه، گیرا و قانع‌کننده بنویسید.

نکاتی حرفه‌ای برای جذاب‌تر کردن مقدمه کتاب

  • یک قلاب ایجاد کنید. هر چقدر مخاطب در این مرحله به قلاب شما بچسبد احتمال پرفروش شدن کتاب تان بالاتر می‌رود.
  • درباره دردهای مخاطب حرف بزنید و داستان‌سرایی کنید.
  • درباره خواسته‌ها و تمایلات مخاطب داستان بگویید.
  • به آن‌ها بگویید در طول کتاب قرار است چه اطلاعاتی نصیب‌شان شود.
  • به آن‌ها بگویید چه کسی هستید و چرا باید به حرف‌هایتان گوش فرا دهند.

 

نوشتن بدنه اصلی کتاب

بعد از نوشتن مقاله نوبت به بدنه اصلی کتاب می‌رسد. در این مرحله باید ایده‌ای که در سر داشتید را بسط دهید و تجربیات‌تان را در قالب کلمات به نمایش بگذارید. از کلی گویی پرهیز کنید و مطالب را تا جایی بسط دهید که خواننده مفهوم مدنظرتان را به خوبی درک کند.

 

ویراستاری

حالا که نوشتن کتاب را به پایان رساندید باید نوشته‌هایتان را به دست یک ویراستار کاربلد و حرفه‌ای بسپارید. ویراستار، فردی متخصص در حوزه زبان فارسی است و متن شما را بر اساس اصول و قواعد حاکم در این زبان بررسی می‌کند.

 

طراحی جلد حرفه‌ای

مگر می‌شود کتاب نوشت و از جلد آن غافل شد؟ طراحی یک جلد متناسب با موضوع کتاب و البته جذاب می‌تواند مخاطب را به خرید تشویق کند و حس خوبی به او منتقل نماید. در این مرحله از گرافیست‌هایی کمک بگیرید که تجربه و تخصص کافی در حوزه طراحی جلد کتاب را دارند و می‌توانند مفهوم مدنظر شما را به شکل تصویر به نمایش بگذارند.

نکاتی برای طراحی جلدهای تاثیرگذار

  • سادگی را انتخاب کنید. طرح‌هایی که مینیمالیستی هستند و عناصر زیادی در خود ندارند از جذابیت بیشتری برخوردارند.
  • مفهوم مدنظر خود را به کمک تصویر روی جلد برجسته کنید.
  • از رنگ‌ها و فونت مناسب استفاده کنید. برای اینکار بهتر است مخاطب خود و سلیقه او را بشناسید.
  • خود را جای مخاطب بگذارید و ببینید طرح ارائه شده می‌تواند پیام شما را به خوبی منتقل کند یا خیر.
  • از رسانه‌های اجتماعی برای دریافت سرنخ استفاده کنید. مردم خواسته‌های خود را در این شبکه‌های اجتماعی مطرح می‌کنند. پس گوش به زنگ باشید.

 

مراحل نشر و پیدا کردن ناشر

بعد از اینکه تمامی مراحل بالا را طی کردید نوبت به انتخاب ناشر و چاپ کتاب می‌رسد. اینکه از چه موسساتی برای نشر کتاب‌تان کمک بگیرید به هدفی که در ذهن دارید بستگی دارد. سعی کنید یک ناشر در حوزه تخصصی خودتان پیدا کنید. برخی از ناشرها هستند که فقط کتاب‌های داستانی را به چاپ می‌رسانند، بعضی از ناشرها هم هستند که حوزه‌های علمی را ترجیح می‌دهند. بر اساس موضوع کتاب و حیطه کاری‌تان می‌توانید ناشر خود را پیدا کنید.

مراحل نشر و پیدا کردن ناشر

بعد از پیدا کردن ناشر می‌توانید از طریق ایمیل، تلفن یا مراجعه حضوری با او ارتباط برقرار کنید و شرایط نشر کتاب را جویا شوید. روال معمول چاپ کتاب اینگونه است که شما نسخه اولیه خود را برای ناشر می‌فرستید. اگر ناشر از محتوای ارائه شده راضی باشد مقدمات کار را برای آماده سازی و چاپ کتاب فراهم می‌کند. فرآیندی که در این مرحله باید سپری شود شامل مراحل زیر است:

 

دریافت شابک (شماره استاندارد بین‌المللی کتاب)

ISBN یا همان شابک کدی ۱۰ الی ۱۳ رقمی است که برای هر کتاب به صورت مجزا تعیین می‌شود. ناشران ایرانی شابک را از خانه کتاب ایران دریافت می‌کنند.

 

دریافت فیپا

فیپا یا همان فهرست‌نویسی پیش از انتشار کتاب، به اطلاعاتی گفته‌ می‌شود که پشت صفحه عنوان کتاب به چاپ می‌رسد.  ناشر برای دریافت فیپا، کتاب شما را به کتابخانه ملی می‌فرستد. ارائه فیپا چیزی حدود یک هفته الی ده روز به طول می‌انجامد.

 

دریافت مجوز از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

گام بعدی در فرآیند چاپ کتاب گرفتن مجوز از وزارت فرهنگ است. در این مرحله از کار پرینت گرفته شده از کتاب و اطلاعاتی همچون فیپا و شابک برای دریافت مجوز به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ارسال می‌شود. بسته به موضوع کتابی که نوشتید دریافت مجوز در این مرحله از یک هفته تا چهار ماه ممکن است به طول بیانجامد.

 

چگونه کتاب بنویسیم و صحافی آن را انجام دهیم؟

بعد از اینکه کتاب شما تمامی مجوزهای لازم را دریافت کرد، نوبت به صحافی و چاپ آن می‌رسد. در این مرحله کتاب به چاپخانه می‌رود تا برای چاپ آماده شود.

 

چه تیراژی برای کتاب‌مان انتخاب کنیم؟

انتخاب تیراژ کتاب موضوع مهم دیگری است که در این بخش باید مدنظر داشته باشید. اگر اولین باری است که کتاب می‌نویسید و آشنایی زیادی با اندازه بازار حوزه خود ندارید بهتر است از تیراژهای کم شروع کنید. در صورتیکه اقبال خوبی نسبت به کتاب خود داشتید می‌توانید تجدید چاپ را در برنامه خود بگنجانید.

 

چگونه کتاب پرفروش بنویسیم؟

اینکه چگونه کتاب بنویسیم چالش بزرگی برای نویسندگان و علاقه‌مندان به نویسندگی نیست بلکه نوشتن کتابی که بتواند فروش خوبی ایجاد کند یک هنر بزرگ است. نوشتن کتاب پرفروش اصول و قوانین خاص خود را دارد.

شما نمی‌توانید بدون بررسی نیازهای خوانندگان خود دست به نوشتن ببرید. یک دفتر یادداشت کنار خود داشته باشید و حرف‌هایی که در کوچه و بازار می‌شنوید را یادداشت کنید. یادتان باشد که از بین این حرف‌ها می‌توانید ایده‌ها و سرنخ‌های جذابی بگیرید و موضوع کتاب پرفروش‌تان را انتخاب کنید.

چگونه کتاب پرفروش بنویسیم؟

علاوه بر انتخاب موضوع، یادگیری مهارت‌های نویسندگی و کسب تجربه تخصصی در زمینه کاری خودتان می‌تواند بسیار راهگشا باشد. کتاب‌هایی در طول تاریخ پرفروش شده‌اند که به خوبی نوشته شده‌اند و مطالب مفیدی در اختیار خوانندگان خود قرار داده‌اند.

 

چگونه کتاب الکترونیکی بنویسیم؟

اگر تا به اینجای مقاله پاسخ سوال چگونه کتاب بنویسیم را دریافت نکرده‌اید نا امید نشوید. نوشتن کتاب، طراحی جلد، ویراستاری و چاپ آن علاوه بر زمان زیادی که از شما می‌گیرد می‌تواند هزینه‌بر هم باشد. اگر بودجه زیادی در دست ندارید اما می‌خواهید تجربه و تخصص خود را در قالب یک کتاب به مخاطبان عرضه کنید زیاد نگران نباشید. با پیشرفت علم و فناوری، نحوه انتقال مطالب نیز دستخوش تغییر شده است.

حالا مخاطبان شما در سرتاسر دنیا به کمک گوشی‌های هوشمند و اینترنت خود به محتوای ارزشمند زیادی دسترسی دارند. شما هم می‌توانید به این جرگه بپیوندید و کتاب الکترونیکی خود را منتشر کنید. موضوع کتاب را بیابید، فهرست خود را بنویسید و فصل‌ها را یکی پس از دیگری تکمیل کنید.

چگونه کتاب بنویسیم و آنرا به صورت الکترونیکی منتشر کنیم؟ بعد از اینکه محتوا را آماده کردید آن را به شکل پی دی اف یا Epub درآورید و در اختیار مخاطبان‌تان بگذارید.  این کتاب‌ها در گوشی‌های همراه و کتاب‌خوان‌ها به خوبی قابل اجرا هستند. یادتان باشد که طراحی جلد کتاب‌های الکترونیکی همانند ویترینی جذاب عمل می‌کند و چشم مخاطب را به سمت خود می‌کشد. پس از نرم افزارهایی مثل ادوبی ایلوستریتور، ادوبی ایندازین و فتوشاپ کمک بگیرید تا طرح‌های جذابی خلق کنید.

 

نوشتن کتاب؛ مسیری برای نمایش ایده‌ها

در این مقاله سعی کردیم به سوال شما یعنی چگونه کتاب بنویسیم پاسخ دهیم. همانطور که مشاهده کردید نوشتن کتاب مراحل مختلفی دارد. این شما هستید که به عنوان یک نویسنده باید بتوانید مطالب ارزشمندی آماده کنید و روح و جان تازه‌ای به کلمات بی‌روح ببخشید. به کمک مهارت نویسندگی و تخصصی که دارید قادر خواهید بود کتاب‌های جذاب و پرفروشی بنویسید و خودتان را به عنوان یک فرد متخصص معرفی کنید.

 

این مقاله را هم بخوانید ۲۰ ایده کسب و کار اینترنتی با کمترین سرمایه

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

میانگین امتیاز ۵ / ۵. تعداد آرا: ۴۲

اشتراک در
اطلاع از
guest

2 نظرات
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
امیر

من به دنبال چاپ کتاب خود در حوزه فولاد هستم و امیدوارم کتاب پرفروشی شود. وبلاگ شما کمک زیادی به من در این زمینه کرد و از شما بسیار متشکرم. من در زمینه فروش فولاد فعالیت می کنم و دوست دارم نظر شما که متخصص سئو هستید را هم درباره سایتم بدونم. ممنون از شما

شهلا

سلام خیلی ممنون از مطلب بسیار خوب و آموزنده شما که به همه نکته ها اشاره کردید و راجب همه بخوبی توضیح دادید بسیار ممنون.
بنده همیشه دوست داشتم و بهتره بگم از رویا هام بود که روزی نویسنده بشم و کتاب بنویسم وحرفای که تو خودم دارم را برا مردم توی کتاب بیارم البته چیزای مفید آموزنده
ولی از انجایی که اصلا بنده سواد ندارم دل سرد میشدم تا اینکه یک هفته ای هست که بطور اتفاقی دخترم کتاب داستانی که زندگی نامه یه شخصی هست را از مدرسه اش برام آروده تا بخونم و متوجه شدم که نویسنده این کتاب هم دقیقا مث بنده بی سوادبود
ولی بی سوادیش باعث نشد که تسلیم بشه
وچیزی راکه دوست داشت دنبال کرد و موفق شد.
من خیلی از این وآن برا نوشتن کتاب سوال میکردم وهمیشه با حواب هایشان بنده رو ناامیدمیکردن.
ولی الان دیگه ناامید نیستم وان شاءالله به یاری خدا میخوام کتابم را بنویسم.

فرم ثبت نام در مسابقه فتح پرچم

برای شرکت در مسابقه باید با اطلاعات صحیح عضو شوید
ثبت نام در مسابقه
close-link