چگونه متخصص سئو شویم؟ (۸ گام تبدیل شدن از مبتدی به حرفه‌ای)

چگونه متخصص سئو شویم؟ (۸ گام تبدیل شدن از مبتدی به حرفه‌ای)

آیا به دنبال جوابی برای سؤال هستید که چگونه متخصص سئو شویم ولی نمی‌دانید از کجا شروع کنید؟ شما دقیقاً جای درستی قرار دارید چون به شما نشان خواهیم داد از ۰ تا تبدیل‌شدن به یک سئوکار حرفه‌ای باید چه مراحلی را طی کنید.

کافی است تا قدم به قدم با این آموزش با ما باشید و تمامی موارد را اجرا کرده و شاهد تغییرات رتبه سایت خود باشید و با کسب تجربه در این مسیر به یک متخصص حرفه‌ای سئو نیز تبدیل شوید.

در این مقاله از سلسله جلسات آموزش سئو به شما راه تبدیل‌شدن به یک متخصص حرفه‌ای در سئو وب‌سایت را با ۸ قدم ساده را آموزش خواهیم داد پس تا انتهای مقاله همراه ما باشید.

 

منظور ما دقیقاً از متخصص سئو چی کسی است؟

سئو کار یا Seo Expert فردی است که به‌صورت متناوب در افزایش دانش و تحقیقات سئو و بهینه‌سازی سایت در حال تلاش و یادگیری است و البته دانش کسب کرده خود را با پیاده‌سازی و کسب تجربه همراه کرده و در نهایت از آن به عنوان یک فرد آگاه در سئو و یا متخصص نام برده می‌شود.

متخصص سئو به‌اصطلاح نسبی است. شاید شما خود را یک سئو کار حرفه‌ای و کار کشته بدانید ولی قطعاً همیشه دست بالای دست بسیار است و احتمالاً آقای Rand Fishkin بنیان‌گذار سایت moz دانشش از شما بیشتر است. (البته این صرفاً یک مثال بود)

پس هدف اصلی شما نباید تبدیل‌شدن به یک متخصص سئو باشد شما باید همواره دانش و اطلاعات خود را سئو آن‌قدر بالا ببرید که بتوانید از آن بهره‌برداری مثبتی داشته باشید و سایت شما با بهبود رتبه و رنک همراه باشد.

 

۸ قدم برای تبدیل‌شدن به یک متخصص سئو

  • یادگیری اینکه چطور موتورهای جستجو کار می‌کنند
  • آشنایی با ۳ کلید اصلی کسب رتبه در سئو
  • تخصص و مهارت در ۴ بخش اصلی سئو
  • شروع و راه‌اندازی یک وب‌سایت
  • انتخاب یک گوشه‌ای بازار
  • ایجاد یک سیستم و تفویض اختیار
  • عدم توقف در یادگیری و افزایش دانش
  • داشتن صبر

 

موتورهای جستجوگر چگونه کار می‌کنند

گوگل در دیتابیس خود چندین میلیارد صفحه ایندکس شده دارد که جمع‌آوری این اطلاعات به‌صورت کاملاً اتوماتیک و توسط خزنده‌ها و یا اصطلاحاً crawl ها انجام می‌شود.

زمانی که شما یک کلمه‌ای را درون گوگل جستجو می‌کنید در بین تمامی صفحات موجود در دیتابیس گوگل در کسری از ثانیه جستجوهایی تودرتو و پیشرفته‌ای انجام می‌شود که در نهایت مرتبط‌ترین نتایج با خواسته‌تان به شما نشان داده شود.

به دلیل اینکه هزاران و شاید میلیون‌ها صفحه مشابه با خواسته شما در دیتابیس گوگل ایندکس شده باشد گوگل از صدها فاکتور و الگوریتم‌های پیچیده برای تصمیم‌گیری و چیدمان وب‌سایت‌ها در نمایش نتایج یا SERP خود استفاده می‌کند که کسی از تمام آن‌ها اطلاعی ندارد ولی ما چندین مورد آن را می‌دانیم.

 

۳ فاکتور کلیدی برای رتبه دهی وب‌سایت‌ها

بسیاری از سایت‌ها برای سئو سایت خود از روش‌های متنوعی استفاده می‌کنند که شاید چندان تأثیری هم در بهبود رتبه سایت نداشته باشند. قبل از اینکه به سراغ مباحثی چون افزایش سرعت سایت و یا سئو تایتل و … برود توصیه می‌کنم حتماً اول این ۳ عامل کلیدی را یاد بگیرید.

 

مرتبط بودن

این چیزی است که باید صفحه شما کاملاً مرتبط با خواسته جستجو کنندگان باشد.

به‌طور مثال زمانی که یک فرد عبارت “سئو چیست” را جستجو می‌کند گوگل صفحه‌ای مثل خرید بک لینک را قطعاً به آن کاربر نشان نخواهد داد.

البته Relevancy چیزی بیشتر از این مورد است. صفحه مربوط به سایت شما از نظر محتوا هم باید دقیقاً چیزی باشد که کاربر به دنبال آن است. به‌طور مثال وقتی کاربر کلمه‌ای سئو چیست را جستجو می‌کند به دنبال آموزش و یادگیری است اگر در این شرایط شما یک محصول مرتبط به آموزش سئو به آن معرفی کنید قطعاً در نمایش نتایج یا دیده نخواهید شد و یا در رتبه‌های بسیار پایینی قرار خواهید گرفت.

ارتباط محتوایی - متخصص سئو

اعتبار

به‌طور عمده دلیل اصلی افزایش اعتبار یا Authority فقط بک لینک می‌باشد.

بک لینک به‌عنوان یک عامل برای رأی دادن به سایت و صفحات وب‌سایت شماست که ارزش بالایی نزد گوگل دارد.

داشتن بک لینک‌های قدرتمند باعث افزایش رتبه سایت و اعتبار شما شده و در نتیجه به‌طور بسیار جدی تأثیر مثبتی در سئو سایت شما خواهد داشت.

بک لینک‌های سایت شما باید دارای دو معیار مهم زیر باشند:

وب‌سایت‌هایی که از آن‌ها برای خودتان لینک می‌سازید و یا به هر دلیلی مدیر آن سایت‌ها به شما لینک می‌دهند خودشان باید دارای اعتبار قابل قبولی باشند.

در سایت moz متریک‌های Domain Authority و Page Authority و در سایت Ahrefs با دو معیار Domain Rating و URL Rating می‌توانید این سایت‌ها را از نظر اعتبار بررسی نمایید. هر چه این اعداد بیشتر باشند یعنی سایت مبدأ دارای لینک‌های ارزشمندتری بوده و خیلی سریع‌تر هم می‌تواند رتبه سایت شما را بهبود بخشد.

 

ارتباط

سایت و صفحاتی وب‌سایت‌های که به مطلب شما لینک می‌دهند خیلی مهم است که در راستای محتوای شما باشند.

به‌طور مثال اگر بخواهیم برای کلمه دوره جامع سئو از سایتی بک لینک بگیریم بسیار بهتر است که سایت و یا صفحه مبدأ درباره سئو و مباحث مرتبط با آن محتوا تولید کرده باشد به نسبت سایتی که ممکن است هیچ ارتباطی با سئو نداشته و مثلاً راجب ورزش است.

 

عمق محتوا

گوگل تلاش بسیار زیادی می‌کند تا نتیجه مرتبط‌تری با خواسته کاربر به آن نشان دهد.

محتوای و صفحات سایت شما علاوه بر Search Intent یا همان Relevancy که قبل‌تر توضیح دادیم باید نیاز کاربر را به طور کامل تحت شعاع قرار دهد به‌طوری که هر سؤالی در ذهن کاربر جوابش در صفحه سایت شما وجود داشته باشد.

شما برای پیدا کردن عمق محتوا و نیازهای مخاطبان باید ۱۰ نتیجه صفحه اول گوگل را به دقت بررسی کنید و ببینید که آن‌ها درباره چه موضوعاتی صحبت کرده سپس شما علاوه بر پوشش دادن آن مطالب با استفاده از قانون ۱۰X یعنی با ۱۰ برابر بهتر نوشتن محتوا و طراحی صفحه رتبه اول را مال خودتان کنید.

 

۴ بخش مهم که برای سئو کار شدن باید بدانید

۴ پازل اصلی برای متخصص شدن در سئو که بدون تسلط به هر کدام از این موارد راهی برای سئو کار شدن حرفه‌ای برایتان وجود ندارد:

  1. جستجوی کلمات کلیدی
  2. سئو داخلی
  3. بک لینک سازی
  4. سئو تکنیکال

خوب بریم هر کدام رو دقیق باهم بررسی کنیم و ببینیم که در هر بخش باید چه کارهایی باید انجام بدیم.

 

جستجوی کلمات کلیدی

جستجوی کلمات کلیدی یعنی مهارت پیدا کردن کلماتی که توسط کاربران بیشتر در گوگل جستجو می‌شوند و می‌توانند برای سایت شما ترافیک‌های قابل قبولی ایجاد کنند.

برای یافتن کلمات کلیدی شما باید ۳ فاکتور مهم رو مدنظر داشته باشید.

اول کلمه کلیدی شما خیلی رقابتی نباشد. رقابتی بودن کلمات کلیدی کار شما را برای رسیدن به صفحه اول گوگل و یا رتبه اول بسیار سخت خواهد کرد. در این کلمات رقبای شما هم به دلیل درک اهمیت آن‌ها با سرمایه‌گذاری‌ها بسیار زیاد خود را برای کسب جایگاه تجهیز کرده‌اند پس رقابت روی این‌گونه کلمات اصلاً کار راحتی نخواهد بود.

دوم کلمه کلیدی شما باید ترافیک قابل قبولی داشته باشد. اگر شما به نادرستی که کلمه‌ای که ترافیک قابل قبولی نداشته یعنی در ماه توسط افراد کمی جستجو شود را هدف قرار دهید اتفاقی که در نهایت خواهد افتاد این است که اگر حتی بتوانید با تلاش فراوان آن کلمه را به صفحه اول هم برسانید به دلیل اینکه افراد کمی آن را جستجو می‌کنند برای شما هیچ ارزش و فروشی ایجاد نخواهد کرد.

سوم درآمدزا بودن کلمه کلیدی است که بسیار اهمیت دارد. شاید این مورد از ۳ گانه تکنیک پیدا کردن کلمه کلیدی جز مهم‌ترین‌ها باشد که افراد بسیار کمی هم آن را مدنظر دارند.

شما با انتخاب یک کلمه کلیدی اشتباه که هیچ‌گونه فروشی برایتان ایجاد نمی‌کند در واقع دارید وقت ارزشمندتان را هدر می‌دهد همه ما هدفمان از سئو در نهایت ایجاد فروش و کسب درآمد قابل‌قبول است پس از همین ابتدا کلمه‌ای که قصد سئو کردن آن را دارید درست انتخاب کنید.

بهترین ابزار برای پیدا کردن کلمات کلیدی مناسب Keyword Planner ابزار گوگل ادوردز هستش که به شما امکان یافتن کلمه کلیدی با تمامی پارامترهای سه گانه بالا را دارد.

پیدا کردن کلمه کلیدی - متخصص سئو

توجه به ستون‌های Avg Monthly Search و Competition و همچنین Budget به شما برای یافتن این‌گونه کلمات کمک بسیار زیادی خواهد کرد.

 

سئو داخلی

سئو داخلی به روندی از مراحل سئو سایت مرتبط است که کاملاً درون سایت شما انجام می‌شود شما در این مرحله روی صفحه موردنظرتان کار می‌کنید و از تکنیک‌های شناخته شده‌ای که می‌توانند در نتیجه باعث بهبود رتبه شما شوند بهره خواهید گرفت.

به‌طور مثال:

  • استفاده از کلمه کلیدی در تایتل صفحه
  • نوشتن متای تایتل و توضیحات صفحه
  • استفاده از لینک داخلی به صفحات مرتبط
  • به کاربردن کلمه کلیدی اصلی در جای‌جای متن
  • و…

 

ساخت بک لینک

ساخت بک لینک از وب‌سایت‌های دیگر که در نتیجه این کار اعتبار صفحه شما افزایش یافته و بهبود رتبه و ورودی سایتتان را به همراه خواهد داشت.

البته پیش‌تر توضیح دادیم که ساخت بک لینک باید با دقت تمام و رعایت نکات خاصی انجام شود در غیر این صورت نه تنها باعث بهبود رتبه شما نشده بلکه باعث پنالتی شدن صفحه موردنظرتان خواهند شد.

 

تکنیکال سئو

در این مرحله وظیفه شما واقف بودن به نحوه بهینه‌سازی سایت و عوامل تکنیکی است که باعث ایندکس شدن بهتر وب‌سایت شما توسط گوگل و بهبود تجربه کاربرانتان خواهد شد.

عوامل زیر بخشی از موارد مهم سئو تکنیکال هستند که باید توسط متخصص سئو حتماً بررسی شوند:

  • افزایش سرعت سایت
  • رسیدگی به لینک‌های شکسته یا Broken Links
  • استفاده از تگ کنونیکال
  • بهبود فایل Robots.txt
  • Noindex کردن صفحات ضعیف و غیر مهم
  • و…

 

شروع راه‌اندازی وب‌سایت

اهمیتی ندارد که شما چقدر راجب گلف مطالعه کرده باشید تا زمانی که عملاً دست به کار نشوید و چوب را بر دست نگیرید و تمرین نکنید موفقیتی هم نخواهید داشت.

برای سئو هم همین مورد صادق است تا آستین بالا نزنید و وارد گود نشوید خبری از موفقیت نیست. درست است که شما به مباحث تئوری نیاز دارید ولی یادتان باشد دانش بدون عمل همچون سمی است که صاحب آن را از پای در خواهد آورد.

برای شروع هم کار خاصی نیاز نیست کافی است که یک آدرس دامنه برای خود ثبت کنید و با خرید هاست و میزبانی سایت خود بر روی آن سایت و اطلاعات خود را در معرض دید دیگران قرار دهید.

 

از یک گوشه بازار شروع کنید

شما با انتخاب یک بخش از حوزه کسب و کاری که در آن تسلط دارید و راه‌اندازی سایتتان در آن حوزه باید مطالب یاد گرفته شده خود در زمینه سئو را بر روی آن پیاده‌سازی کنید البته یادتان نرود در سئو احتیاط یک عامل مهم است و اگر روی مطلبی شک داشتید به هیچ عنوان سایت خود را قربانی نکنید.

سئو یک دانش ثابت نیست یعنی باید هر روز خود را به مطالعه در آن بگذرانید و برای اینکه به یک متخصص سئو تبدیل شوید راهی ندارید جز اینکه در ۴ مهارت اصلی به توانایی بالایی برسید.

 

چگونه متخصص سئو شویم (نمودار T-Shaped)

خوب اگر بخواهم خلاصه به شما بگوییم چطور سئو کار شوید شاید نمودار T-Shaped کاملاً گویای این قضیه باشد. البته تا اینجای کار تمامی موارد رو به تفصیل برایتان شرح دادم و حالا قصد دارم در یک نمودار گرافیکی آن را خلاصه به شما نشان دهم.

گراف T shaped سئو - متخصص سئو

شما همچنین می‌توانید در سئو یک گوشه خاص را انتخاب کنید و صرفاً قصد نداشته باشید روی ۴ بخش تسلط پیدا کنید. می‌توانید فقط در یکی از ۴ حوزه به توانایی بالایی برسید و در آن حوزه شما بهترین خودتان و بازارتان شوید.

به‌طور مثال خانم Marie Haynes در رفع مشکل Google penalty تخصص و تبحر دارد به هیچ عنوان بک لینک سازی نمی‌کند و یا به مباحث سئو داخلی نمی‌پردازد ایشان با انتخاب گوشه‌ای از بازار بزرگ سئو فقط به عوامل افت رتبه وب‌سایت‌ها پرداخته و سعی در رفع مشکل پنالتی شدن آن‌ها دارد و در این بخش واقعاً شخصیت شناخته شده‌ای هم محسوب می‌شود.

 

ساخت سیستم و تفویض اختیار

شاید به جرات بتوان کلمه سیستم سازی را عامل اصلی موفقیت شرکت و کمپانی‌ها بزرگ دانست، کلمه سیستم سازی فقط برای سئو نمود ندارد در همه صنایع دارای اهمیت است.

همان‌طور که در نمودار T-Shaped به شما نشان دادم و گفتم که اگر قصد موفقیت‌های بزرگی دارید باید در یک حوزه به برتری بالایی برسید شاید رسیدن به تخصص خیلی بالا در ۴ سطح اصلی سئو کار ساده‌ای نباشد و یا حداقل زمان بسیار زیادی نیاز داشته باشد.

شما با ساخت یک سیستم دقیق و تفویض اختیار می‌توانید فقط سئو بخشی از کسب و کار خود را انجام دهید که واقعاً در آن متخصص هستید و در آن حرف اول را می‌زنید مطمئن باشید در ۳ بخش دیگر افرادی در این صنعت هستند که خیلی بهتر از شما در آن‌ها به تبحر رسیده‌اند و می‌توانند با هزینه‌های بسیار کمی شما را تکمیل کرده و قدرت شما را مضاعف کنند.

 

یادگیری را متوقف نکنید

سئو با سرعت بسیار زیادی در حال رشد و تغییر است. فقط در سال ۲۰۱۸ حدود ۳۲۰۰ تغییر الگوریتم در گوگل رخ داده است پس حتماً می‌توانید کاملاً درک کنید چقدر در این حوزه باید بروز باشید.

حتماً عضو انجمن‌های مهم سئو شوید. افراد مهم در این صنعت را دنبال کنید، در همایش‌های مربوط به سئو حتما شرکت کنید و خلاصه هر کاری کنید تا نسبت به رقبایتان و متخصصین سئو عقب نیفتید و تنها راه ممکن هم مطالعه و تحقیق بیشتر است.

 

صبر داشته باشید

سئو یک کار واقعاً زمان‌بر است، شاید چندین سال قبل شما با نوشتن یک محتوای قوی و چند بک لینک می‌توانستید در زمان خیلی کوتاهی به صفحه اول و حتی رتبه اول برسید ولی واقعاً دیگر این رویه جوابگو نیست.

اگر می‌خواهید یک‌شبه کلمات کلیدی خود را سئو کنید و در صفحه اول حضور داشته باشید شاید بهتر باشد وقت ارزشمند خود را هدر ندهید و به کار دیگری بپردازید.

سئو یعنی مداومت، صبر و آزمون و خطا شما باید مرتباً بر روی سایت خود کار کنید و مدام با رقبای خود بجنگید از آن‌ها بهتر عمل کنید و البته کمی هم صبر داشته باشید.

شاید عکس زیر گویای صحبت‌های من باشید، همان‌طور که در عکس زیر مشاهده می‌کنید برای رسیدن به رتبه ۱ گوگل به‌طور میانگین بیش از ۹۰۰ روز یعنی در حدود دو سال و نیم زمان نیاز باشد پس واقع بین باشید و به هیچ عنوان عجله نکنید.

زمان رسیدن به صفحه اول گوگل

خوب امیدوارم توانسته باشم پاسخ سؤال رایجی که مرتباً از ما می‌پرسید یعنی چگونه متخصص سئو شویم؟ را داده باشم، برای متخصص شدن در سئو شما همیشه دو راه پیش رو دارید یا چند سال زمان صرف کنید و در این حوزه با مطالعات و آزمون خطاهای فراوان به یک فرد حرفه‌ای تبدیل شوید و یا یک‌راه کوتاه‌تر را انتخاب کنید با استفاده از تجربیات و راه‌هایی که دیگران رفته و آن‌ها را در اختیارتان می‌گذارند خیلی سریع‌تر شاید کمتر از ۲ ماه به این مقصود برسید.

می‌توانید با شرکت در دوره جامع آموزش سئو از حاصل چندین سال تجربه و پرداخت هزینه‌های گزافی که در این حوزه کردیم استفاده کنید و به سطح استادی در سئو آن هم در مدت کوتاهی برسید.

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

میانگین امتیاز ۰ / ۵. تعداد آرا: ۰

اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

فرم ثبت نام در مسابقه فتح پرچم

برای شرکت در مسابقه باید با اطلاعات صحیح عضو شوید
ثبت نام در مسابقه
close-link