CTR چیست؟ چگونه نرخ کلیک تبلیغات PPC را تا 200% افزایش دهیم

CTR چیست؟

موتورهای جستجو اهمیت ویژه‌ای برای نرخ کلیک (CTR) قائل هستند. در مدل‌های تبلیغاتی همچون پرداخت به ازای هر کلیک، هرچقدر افراد بیشتری بر روی تبلیغ‌تان کلیک‌ کنند پول بیشتری نصیب موتورهای جستجو می‌شود. با اینحال نرخ کلیک برای تبلیغ دهندگان هم از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است. زمانی که یک کاربر وارد موتور جستجو می‌شود سوالی در ذهن دارد که می‌خواهد به پاسخ آن برسد.

او نیاز یا خواسته‌ای دارد که باید برطرف شود. اگر کاربر دقیقا بداند چه می‌خواهد و به دنبال چه چیزی است همه چیز عالی می‌شود. او نیازی دارد و در حال تلاش برای یافتن پاسخ نیاز خود است. به عنوان یک تبلیغ دهنده اولین گامی که باید بردارید ایجاد تبلیغ پولی مرتبط با نیاز کاربر است. در این مقاله می‌خواهیم کمی راجع به click through rate صحبت کنیم، ببینیم چرا نرخ کلیک اینقدر اهمیت دارد، چه چیزی باعث می‌شود نرخ کلیک مان افزایش یابد و این گزینه چگونه می‌تواند بر روی نمره یا همان رتبه کیفیت در تبلیغات اثر بگذارد. پس همراه ما باشید.

نرخ کلیک یا CTR چیست؟

اگر بخواهیم این موضوع را به زبان ساده بررسی کنیم باید بگوییم که نرخ کلیک درصد ایمپرشن‌هایی است که به کلیک منجر می‌شوند. اگر در حال استفاده از تبلیغ PPC یا همان پرداخت به ازای هر کلیک هستید باید توجه ویژه‌ای به این مبحث داشته باشید. فرض کنید تبلیغ شما ۱۰۰۰ ایمپرشن دریافت کرده است. از میان ۱۰۰۰ نفری که تبلیغ شما را دیده‌اند یک نفر بر روی آن کلیک می‌کند. پس نرخ کلیک شما ۰.۱ درصد است. نرخ کلیک به عنوان یک معیار به شما می‌گوید تبلیغ‌تان چقدر به درد کاربر می‌خورد و تا چه اندازه به او و نیازهایش مرتبط است. پس اگر شما نرخ کلیک بالایی داشته باشید تبلیغ یا مطلب‌تان به درد کاربران خورده است و نیازهایشان را برطرف کرده است.

در مقابل، اگر نرخ کلیک پایینی داشته باشید تبلیغ‌تان زیاد مرتبط با نیازهای کاربران و خواسته‌هایشان نبوده است. اصلی‌ترین و نهایی‌ترین هدف هر کمپین PPC به دست آوردن کاربرانِ با کیفیت و تایید صلاحیت شده است تا وارد سایت شما شوند و اقدام دلخواه‌تان را انجام دهند (این اقدام هر چیزی می‌تواند باشد. به عنوان مثال یک خرید، پر کردن فرم تماس یا دانلود یک مقاله از جمله اقداماتی است که کاربر می‌تواند در سایت‌تان انجام دهد). نرخ کلیک اولین گام در بهبود تبلیغ و تولید چنین اقدامات مطلوبی است.

 

نرخ کلیک خوب چیست و میزان آن چقدر است؟

حالا که تا حدودی با نرخ کلیک آشنا شدیم باید به یک سوال مهم پاسخ دهیم. click through rate خوب چه نرخی است؟ این سوال یکی از پر تکرارترین سوالاتی است که کاربران از ما می پرسند. پاسخ دادن به چنین سوالاتی سخت‌تر از آن چیزی است که فکرش را می‌کنید.

نرخ کلیک یا CTR چیست

همه چیز به نیازهای شما و کسب وکارتان بستگی دارد و نمی‌توان قانون واحدی در این زمینه وضع کرد. نرخ کلیک به مواردی همچون صنعتی که در آن فعالیت دارید، کیوردهایی که بر روی آن‌ها سرمایه‌گذاری می‌کنید، کمپین‌های دیگری که در حساب PPC دارید بستگی دارد. زمانی که از کیوردهای مربوط به برند استفاده می‌کنید کاربر بیشتر از قبل بر روی آن کلیک می‌کند. در این شرایط رسیدن به نرخ کلیک دو رقمی دور از ذهن نیست. در مقابل استفاده از کیوردهای عمومی و غیر برند ممکن است شما را به CTR زیر ۱ درصد هم برساند.

 

نرخ کلیک چگونه بر روی رتبه تبلیغ (Ad Rank) اثر می‌گذارد؟

نرخ کلیک تنها نشان‌دهنده مرتبط بودن تبلیغ به جستجوکننده نیست. این معیار می‌تواند رتبه تبلیغ شما در موتورهای جستجو را هم تحت تاثیر خود قرار دهد. رتبه تبلیغ موقعیت تبلیغ شما را در صفحه نتایج جستجو تعیین می‌کند. همه ما خیلی خوب می‌دانیم که PPC یک مزایده خالص نیست. موقعیت‌های بالاتر همیشه به تبلیغ‌هایی که پول بیشتری پرداخت کرده‌اند نمی رسد. همه چیز به رتبه تبلیغ شما بستگی دارد. هرچقدر این رتبه بیشتر باشد جایگاه‌تان نیز در موتورهای جستجو بالاتر خواهد بود.

CTR هم یک فاکتور بزرگ در فرمول رتبه تبلیغ است. نکته‌ای که باید به آن توجه داشته باشید پیچیده بودن فرمول رتبه تبلیغ است. گوگل سعی می‌کند click through rate واقعی شما را در برابر نرخ کلیکی که انتظار دارد بسنجد و بررسی کند. پس اگر تبلیغات زیادی داشته باشید که بیشتر آن‌ها CTR پایینی دارند گوگل فرض می‌کند که تبلیغ جدید هم نرخ کلیک پایینی خواهد داشت و به احتمال زیاد رتبه کمی در صفحه به آن اختصاص می‌دهد.

به همین خاطر است که درک CTR و تاثیر آن بر روی تبلیغ از اهمیت بسزایی برخوردار است. هر چقدر click through rate شما پایین‌تر و ضعیف‌تر باشد موقعیت‌تان در صفحه نتایج هم پایین می‌آید. این موضوع ربط زیادی به مقدار پول پرداخت شده ندارد.

 

نرخ کلیک چقدر بر روی امتیاز کیفیت اثر دارد؟

امتیاز یا رتبه کیفیت یکی از معیارهایی است که نشان می‌دهد چقدر کلمات کلیدی، متن تبلیغ و صفحات فرود تبلیغ دهنده مرتبط با نیاز کاربران است. هر چقدر تبلیغ و صفحه فرود شما به کاربر و نیازهای او مرتبط‌تر باشد احتمال به دست آوردن نمره‌های بالاتر وجود دارد. نمره کیفیت توسط موتورهای جستجو تعیین می‌شود و مواردی همچون نرخ کلیک مورد انتظار، مرتبط بودن تبلیغ و تجربه کاربر از صفحه فرود را شامل می‌شود. یک CTR خوب به شما کمک می‌کند رتبه کیفیت بالاتری به دست بیاورید.

 

چه زمانی نرخ کلیک پایین مشکلی برای تبلیغ دهنده به وجود نمی‌آورد؟

چون نرخ کلیک اینقدر اهمیت دارد پس باید همه معیارها را به دست فراموشی بسپارید و به فکر بهینه سازی نرخ کلیک‌تان باشید؟ باید نرخ تبدیل تبلیغ را نادیده بگیرید و به هر قیمتی شده تنها به نرخ کلیک فکر کنید؟ معلوم است که نه! موفقیت شما در دنیای PPC تنها به رتبه تبلیغ و CTR وابسته نیست. شما می‌توانید یک مطلب با عنوان “آیفون رایگان ببرید” بنوسید و نرخ کلیک بالایی به دست بیاورید.

آیا این نرخ کلیک دردی از کسب وکارتان دوا می‌کند؟ چنین نرخ کلیکی می‌تواند برای کسب وکارتان سودمند باشد؟ همیشه معیارهای مربوط به کسب وکارتان را بررسی کنید و سپس به فکر click through rate باشید. اگر هدف شما فروش هر چه بیشتر محصولات با کمترین قیمت ممکن است باید کمپین‌های PPC خود را برای هزینه به ازای هر فروش بهینه کنید.

اگر تصمیم گرفته‌اید سرنخ‌های بیشتری با هزینه پایین تولید کنید پس باید هزینه‌تان را به ازای هر سرنخ پایین بیاورید. مگر در مواردی که هدف اصلی کسب وکار شما جذب ترافیک بالا از PPC باشد در سایر موارد نباید CTR را به یک معیار اصلی تبدیل کنید. گاهی از اوقات CTR پایین خوب است و مشکلی برایتان به وجود نمی آورد. به عنوان مثال ممکن است با کلمات کلیدی مبهم و سردرگم کننده درگیر باشید. افراد ممکن است به کمک کلمات کلیدی عمومی به دنبال محصولات و خدمات شما باشند. چنین کلمات دو پهلویی معنای مختلفی برای افراد مختلف دارند.

به عنوان مثال واژه امنیت را در نظر بگیرید. فرض کنید شرکتی دارید که راه‌حل‌های امنیت فیزیکی را به کسب وکارها می فروشید تا از آن‌ها در برابر حوادث مختلف محافظت کنید. حالا می‌خواهید بر روی واژه «امنیت» سرمایه گذاری کنید تا کاربرانی که به چنین خدماتی نیاز دارند را به سمت خود جذب کنید. این یک استراتژی عالی به نظر می‌رسد. اینطور نیست؟ اما واژه امنیت می‌تواند معنای مختلفی برای افراد داشته باشد. ممکن است کاربرانی که به دنبال این واژه هستند مواردی همچون خدمات زیر را در نظر داشته باشند:

  • امنیت کارت‌های اعتباری
  • امنیت مالی
  • امنیت داده
  • امنیت خانه
  • شغل‌های محافظتی همچون نیروی محافظت یا محافظان امنیتی

این‌ها فقط چند مثال بودند. همانطور که مشاهده کردید افراد ممکن است در جستجوهای خود به دنبال موارد مختلفی باشند. فرض کنید تصمیم گرفته‌اید بر روی امنیت کسب وکار سرمایه گذاری کنید چون بیشتر از سایر کلمات کلیدی به شما و شغل‌تان مربوط است. این واژه هنوز هم یک واژه عمومی و گسترده است. چنین واژه‌هایی معمولا نرخ کلیک بالایی به دست نمی آورند. حتی اگر بتوانید سرنخ‌های زیادی با هزینه کم به دست بیاورید باز هم باید بر روی سودآور بودن این سرنخ‌ها تمرکز کنید. آیا چنین سرنخ‌هایی به کسب وکار شما مرتبط هستند؟ می‌توانند در طولانی مدت سودآور باشند؟ اگر بله پس راهتان را ادامه دهید.

حالا بیایید به سوال خودمان برگردیم. نرخ کلیک پایین همیشه بد است؟ نه همیشه. سعی کنید عملکرد تبلیغ را به صورت کلی در نظر داشته باشید. اگر تبلیغ و کلمات کلیدی‌تان بر اساس اهدافی که دارید خوب عمل می‌کنند پس CTR پایین نباید اذیت‌تان کند.

 

سخن نهایی

CTR یک معیار مهم برای مدیران PPC است. اگر بتوانید تبلیغ‌تان را برای نرخ کلیک بهینه کنید و در عین حال معیارهای کسب وکارتان را هم در نظر داشته باشید کمپین‌های تبلیغاتی موفق‌تری خواهید داشت. البته در مبحث سئو و بهینه سازی سایت نیز میزان نرخ CTR و افزایش آن بسیار مهم و تاثیرگذار است بدین صورت که اگر میزان CTR لینک شما افزایش یابد در نتایج ارگانیک گوگل نیز شاهد بهبود جایگاه خواهید بود.

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

میانگین امتیاز ۴.۹ / ۵. تعداد آرا: ۲۱

اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

فرم ثبت نام در مسابقه فتح پرچم

برای شرکت در مسابقه باید با اطلاعات صحیح عضو شوید
ثبت نام در مسابقه
close-link