آموزش تغییر پورت ftp در لینوکس قدم به قدم (تنها با 1 دستور)

آموزش تغییر پورت ftp در لینوکس

در این جلسه از سری آموزش‌های کانفیگ سرور به آموزش تغییر پورت ftp که یکی از معروف‌ترین سرویس‌ها در لینوکس هست خواهیم پرداخت. Ftp و یا File Transfer Protocol یکی از قدیمی‌ترین و شناخته‌شده‌ترین سرویس‌های شبکه برای انتقال دیتا بین کامپیوترها شناخته می‌شود.

سرویس ftp از پورت ۲۱ و پروتکل tcp برای انتقال دیتا استفاده می‌کند و این پورت برای ftp به صورت رزرو شده می‌باشد. در این جلسه قصد داریم تا اقدام به تغییر پورت ftp بر روی سرویس Proftpd کنیم.

 

مراحل تغییر پورت ftp در لینوکس

برای تغییر پورت سرویس ftp ابتدا باید فایل کانفیگ این سرویس را با یک ادیتور باز کرده تا بتوانید در ادامه تغییرات لازم را لحاظ کنید. مسیر فایل کانفیگ می‌تواند در سرور متفاوت باشد ولی می‌توانید با یک جستجوی ساده به مسیر صحیح آن برسید برای این کار دستور زیر را در ssh سرور خود وارد نمایید.

find / -name proftpd.conf

ولی به طور معمول مسیرهای زیر برای رسیدن به این فایل برای شما قطعی خواهد بود.

nano /etc/proftpd.conf            [On CentOS/RHEL]
nano /etc/proftpd/proftpd.conf    [On Debian/Ubuntu]

درون فایل proftpd.conf به دنبال عبارت Port 21 بگردید و آن را با اضافه کردن علامت # به حالت کامنت ببرید. سپس زیر همین خط شماره پورت جدید را وارد نمایید

Port 2121

اعدادی که برای رزرو پوت ftp می‌توانید استفاده کنید از ۱۰۲۴ تا ۶۵۵۳۵ می‌باشد.

در توزیع‌های مبتنی بر RHEL خط مربوط به Port درون فایل کانفیگ وجود ندارد، کافی است تا با اضافه کردن این خط درون این فایل تغییر پورت ftp را نهایی کنید.

بعد از اعمال تغییرات فایل را ذخیره کرده و از آن خارج شوید سپس سرویس ftp را یک‌بار ریست کرده و توسط دستور زیر مطمئن شوید تغییر پورت ftp به درستی انجام شده و این سرویس بر روی این پورت به حالت listen درآمده است.

netstat -tlpn| grep ftp

اگر تغییرات اعمال نشده بود احتمالاً سرویس selinux برای شما مشکل ایجاد کرده، برای رفع این مشکل دو را در پیش رو دارید نخست این سرویس را کلاً غیرفعال کنید. از دستور زیر می‌توانید برای این منظور استفاده کنید.

echo 0 > /selinux/enforce

و یا با نصب پکیج policycoreutils اجازه فعالیت به این پورت را بر روی Selinux فعال کنید.

yum install policycoreutils
semanage port -a -t http_port_t -p tcp 2121
semanage port -m -t http_port_t -p tcp 2121
systemctl restart proftpd

در مرحله آخر باید رول‌های فایروال را آپدیت کرده و پورت موردنظر را بر روی سرور باز کنید، اگر از فایروال csf استفاده می‌کنید می‌توانید از آموزش باز کردن پورت در csf استفاده کنید.

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

میانگین امتیاز ۵ / ۵. تعداد آرا: ۲۳

اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

فرم ثبت نام در مسابقه فتح پرچم

برای شرکت در مسابقه باید با اطلاعات صحیح عضو شوید
ثبت نام در مسابقه
close-link