روش ایندکس شدن سایت در گوگل (ایندکس سریع در 1 ساعت)

روش ایندکس شدن سایت در گوگل

یکی از سؤالات مهم کسانی که می‌خواهند سایت جدید خود را به موتورهای جستجو معرفی کنند این است که ایندکس شدن سایت در گوگل چقدر طول خواهد کشید و چگونه می‌توان روند ایندکس شدن سایت را سریعتر کرد.

در پاسخ این سؤال باید گفت که این مرحله حدوداً بین ۴ روز تا ۴ هفته طول می‌کشد. بااین‌حال این بازه زمانی، نسبتاً طولانی به نظر می‌رسد و این ادعا که توسط برخی مطرح می‌شود که سایتی که بر روی آن کار می‌کنند در کمتر از ۴ روز ایندکس شده است، باید موردبررسی و بحث قرار بگیرد.

حتی اگر این فرض را در نظر بگیریم که موتور جستجوی بی‌نظیر گوگل، طبق یک الگوریتم کار ‌می‌کند، با وجود محاسبات ریاضی فراوانی که در پشت‌صحنه این الگوریتم انجام می‌شود، نمی‌تواند یک پاسخ جامع و کامل برای این سؤال پیدا کرد که یک سایت چه مدت زمانی طول می‌کشد تا ایندکس شود. البته همین بازه زمانی ۴ روز تا ۴ هفته نیز برای مدیران وب‌سایت‌هایی که منتظرند سایت آن‌ها در موتورهای غول‌پیکر جستجو ظاهر می‌شود، اندکی تسلی‌بخش است.

 

ایندکس شدن سایت در گوگل به چه صورت انجام می‌شود؟

کل فرآیند ایندکس شدن سایت، توسط الگوریتم جستجوی گوگل و ربات‌هایی مانند گوگل‌بات انجام می‌شود که از نظر سرعت سخت‌افزار و فضای فیزیکی دارای محدودیت‌ می‌باشند. این ربات‌ها به‌طور مداوم، اطلاعات میلیون‌ها سایت را روزانه طبق شاخصی دسته‌بندی می‌کنند و از این طریق، گوگل کتابخانه بی‌نهایت بزرگ اینترنتی را درون پایگاه داده خود ایجاد می‌کند.

گوگل‌بات، یک ربات دیجیتالی خزنده و مجهز به الگوریتم‌های خاصی است که به جستجو در اینترنت می‌پردازد و وقتی به یک وب‌سایت می‌رسد، اندکی در آن سایت متوقف می‌شود تا به ادامه روند ایندکس کردن بپردازد.

وقتی گوگل‌بات با سایتی روبرو می‌شود، اطلاعات موجود در وب‌سایت را طبق دستورالعمل‌های ذکر شده در فایل robots.txt می‌خواند. ربات‌هایی مانند گوگل‌بات ترجیح می‌دهند متن را بخوانند و لینک‌ها و همچنین نقشه‌های ارائه‌شده توسط مدیران وب‌سایت را دنبال کنند.

محتوایی که توسط ربات کشف می‌شود به سرورهای گوگل ارسال‌شده و در آنجا به پایگاه داده اضافه می‌شود.

نحوه ایندکس شدن سایت در گوگل

اطلاعات موجود در پایگاه داده به برنامه‌های رایانه‌ای منتقل می‌شود که این برنامه‌ها مواردی از قبیل اینکه کدام سایت‌ها باید خزیده شوند، تعداد دفعات بازدید ربات‌ها از سایت و تعداد صفحات موجود برای fetch را ردیابی می‌کنند.

سایر برنامه‌ها میزان ارتباط و ارزش محتوا را در سایت‌های جستجو شده تعیین می‌کنند و به سایت‌هایی که از معیارهای دقیق‌تر و بیشتری از ضوابط گوگل برخوردار هستند امتیاز بیشتری می‌دهند.

گوگل‌بات به یافتن سایت‌های جدید و تغییرات ایجادشده در سایت‌های موجود و همچنین بازیابی لینک‌های ازدست‌رفته می‌پردازد. اگر شما صاحب یک سایت جدید هستید و می‌خواهید که سایت شما در اسرع وقت ایندکس شود، می‌توانید به کمک روش‌هایی زیر، سایت خود را در مرکز توجه ربات‌های جستجوگر، قرار دهید.

 

آیا می‌توانیم ایندکس شدن سایت خود را توسط گوگل را تسریع کنیم؟

بله بسیاری از وب­ مسترهایی که یک وب‌سایت جدید داشته‌اند، دریافتند که با ارسال سیگنال‌هایی به گوگل، زمان ایندکس شدن را به کمتر از بازه زمانی ذکر شده در ابتدا، نزدیک می‌کند. این سیگنال‌ها از این منطق پیروی می‌کنند که دیده شدن سایت شما در حوزه دیجیتال، باعث برجسته شدن آن در گوگل‌بات نیز می‌شود.

 

سایتی ایجاد کنید که قابلیت ایندکس شدن بالایی داشته باشد.

قبل از ارائه سایت خود در اینترنت، مطمئن شوید که ساختار سایت شما برای اولین نمایش در اینترنت آمادگی دارد و برای چک کردن این مورد، معیارهای زیر را بررسی کنید:

ارزش: محتوایی که دارای متن است تولید کنید که قابلیت پیمایش توسط گوگل بات را داشته باشد.

سهولت استفاده: اطمینان حاصل کنید که نسبت بالای متن به کد در محتوای شما رعایت شده باشد.

پیمایش (navigation): در محتوای سایت خود نوار پیمایشی (navigation bar) را لحاظ کنید که به تمام مطالب اصلی و دائمی سایت لینک داشته باشد.

زبان واقعی: از URL های متناسب در آدرس‌های وب و از متن جایگزین (alt text) برای تصاویری که محتوای سایت را توضیح می‌دهند، استفاده کنید.

سادگی: جاوا اسکریپت را به حداقل برسانید یا کاری کنید تا بعد از HTML بارگیری شود (به این خاطر که گوگل‌بات متن را می‌خواند و از طریق HTML به نشانه‌های اهمیت متن پی می‌برد.)

مسیر: فایل robot.txt خود را بررسی کنید تا ببینید آیا به گوگل‌بات اجازه می‌دهد که به درستی سایت شما را کراول کند یا خیر.

این موارد به سئو سایت شما برای ارائه آن به موتورهای جستجو کمک می‌کنند. بروز تأخیر در ایندکس شدن ممکن است به این دلیل باشد که گوگل‌بات سایت شما را به‌وضوح می‌بیند اما نمی‌تواند به آن ورود کند.

 

Google Analytics (تحلیل‌گر گوگل) را تنظیم کنید

تحلیل‌گر گوگل ابزار جامع و رایگانی است برای تجزیه‌وتحلیل وب که داده‌های وب‌سایت را در گزارش‌های قابل تنظیم جمع‌آوری و سازماندهی می‌کند. اتصال Google Analytics روش معرفی سایت شما به گوگل است. اگرچه ممکن است داده‌ها در Google Analytics تا زمان ایندکس شدن وب‌سایت شما نشان داده نشوند، اما همچنان سیگنالی به گوگل ارسال می‌شود مبنی بر اینکه شما در ایجاد وب‌سایت خود و حضور آن در نت، جدی هستید.

نصب Google Analytics - ایندکس سایت در گوگل

کنسول جستجوی گوگل (Google Search Console) که قبلاً Google Webmaster Tools نامیده می‌شد، به شما اطلاعات عمیق‌تری در رابطه با چگونگی نمایش وب‌سایتتان در موتور جستجو می‌دهد و همچنین اگر که گوگل‌بات در ایندکس کردن سایت شما مشکلی داشته باشد، آن را به شما گزارش می‌دهد. قبل از اینکه سایت شما ایندکس شود هیچ داده‌ای از کنسول جستجو دریافت نخواهید کرد. تنظیم کنسول جستجوی گوگل به عنوان یک امتیاز همچنین به شما کمک می‌کند تا متوجه خطاهای خزیدن بشوید و بتوانید روش‌های رفع آن‌ها را پیدا کنید.

 

ارسال نقشه سایت

اگر می‌خواهید نقشه‌ای ایجاد کنید که رئوس مطالب سایت شما را برای ربات‌ها بهینه‌سازی کرده باشد، از Google Sitemap Generator (تولیدکننده نقشه سایت گوگل) استفاده کنید. اگرچه اکنون بسیاری از ابزارهای تولید محتوا و کیت‌های تولید وب‌سایت، نقشه‌های سایت را خودشان ایجاد می‌کنند، اما شما باید یک نقشه از سایت خود را از طریق کنسول جستجوی گوگل ارائه کنید. برای این کار، نقشه‌های سایت را در کنسول جستجوی گوگل انتخاب کرده و روی دکمه Add / Test Sitemap کلیک کنید.

 

Google Fetch & Render

شما می‌توانید به صورت دستی از گوگل بخواهید که از طریق گزینه Fetch & Render یا Submit URL option در کنسول جستجوی گوگل برای وب‌سایت شما یک ربات ارسال کند. گوگل هیچ تضمینی نمی‌دهد که URL ارسالی شما ایندکس شود. بعلاوه اینکه، حتی اگر گوگل بتواند وب‌سایت شما را ارائه دهد، جستجوی آن ممکن است به سرعت انجام نشود. با این حال، انجام این اقدامات احتمال شناسایی زودهنگام سایت شما را توسط گوگل‌بات افزایش می‌دهد.

توجه: کنسول جستجوی گوگل پس از انجام فچ و رندر  (Fetch & Render) گزینه‌ای را برای ایندکس شدن ارائه می‌دهد. با کلیک بر روی این گزینه، شانس دیده شدن شما افزایش می‌یابد.

 

لینک‌ها

افزودن لینک‌ها به سایت قبل از ایندکس شدن، مسیرهایی را برای رسیدن به سایت شما در میان وب‌سایت‌هایی که گوگل قبلاً آن‌ها را خزیده است ایجاد می‌کند. هرچند که دریافت لینک‌ها آسان به نظر نمی‌رسد. شما باید مکان‌هایی را که به آن‌ها اعتماد دارید در وب جستجو کنید، در عوض آن‌ها نیز به شما اعتماد می‌کند و لینکی را به شما ارائه می‌دهند. روش‌های سنتی بازاریابی و شبکه می‌توانند در پیدا کردن لینک‌ها به شما کمک کنند، بنابراین در جستجوی لینک‌هایی باشید که ایندکس شدن را تسریع می‌کنند.

البته ساخت بک لینک به صورت دستی و یا حتی خرید بک لینک نیز می‌توانید به شدت در ایندکس شدن سریعتر محتوای سایت تاثیرگذار باشد.

 

توسعه سایت خود را شروع کنید

درحالی‌که به دنبال لینک هستید، می‌توانید از طریق ارتباط با مخاطبان هدف خود، صاحبان مشاغل دیگر و وب­مسترها گسترش روابط دیجیتالی سایت خود را شروع کنید. شما می‌توانید:

  • به سایت‌های تقریباً مشابه با سایت خود، ایمیل ارسال کنید.
  • به‌عنوان مهمان به دنبال فرصت‌های وبلاگ‌نویسی باشید.
  • سایت خود را در دایرکتوری‌ها لیست کنید. (مثلاً در دایرکتوری وبلاگ‌ها، دایرکتوری‌های تجاری و غیره)
  • ایمیل و پیام اطلاع‌رسانی ارسال کنید.

ما در عصر حاکمیت شبکه‌های اجتماعی به سر می‌بریم و چه از این کار لذت ببرید یا نه کسانی که می‌خواهند وب‌سایت‌هایشان سریع‌تر ایندکس شوند باید از شبکه‌های اجتماعی به عنوان ابزاری برای ایجاد لینک و جذب مشتری و طرفدار استفاده کنند.

 

شبکه‌های اجتماعی را برای سایت خود تنظیم کنید

شبکه‌های اجتماعی را که توانایی مدیریت و ایجاد حساب در آن‌ها را دارید، انتخاب کنید. فیس‌بوک، توییتر، ردیت، پینترست، اینستاگرام و لینکدین از محبوب‌ترین و پراستفاده‌ترین رسانه‌های اجتماعی هستند اما ممکن است برای حضور مداوم در شبکه‌های اجتماعی به یک مدیر و یا تیمی از متخصصان رسانه‌های اجتماعی نیز نیاز داشته باشید.

با نام کسب و کار خودتان در شبکه‌های اجتماعی‌ حساب ایجاد کرده و لینک‌های سایت خود را در آن قرار دهید. بیشترین لینک‌هایی که در شبکه‌های اجتماعی به وجود می‌آیند نوفالو نامیده می‌شوند که به ربات‌ها دستور می‌دهند از مسیر لینک استفاده نکنند. بااین‌حال، گوگل‌بات رسانه‌های اجتماعی را جستجو کرده و لینک‌های نوفالو را مشاهده می‌کند.

با توجه به آنچه گفته شد، به خاطر داشته باشید که از بازه زمانی ۴ روز تا ۴ هفته برای ایندکس شدن سایت در گوگل، نترسید. این زمان به شما امکان می‌دهد تا سایت خود را بهینه‌سازی کنید، درنتیجه وقتی‌که سایتتان ایندکس شد، خواهید دید که SERP (صفحه نتایج موتور جستجو) را از آن خود می کند.

قبل از شروع، دستورالعمل‌های گوگل را در رابطه با چگونگی ایجاد محتوای ارزشمند بخوانید و مطمئن شوید که هر کلمه‌ای که می‌نویسید از این اصول پیروی می‌کند. صبر کنید، فعال بمانید و اعتماد داشته باشید که گوگل و تیم سخت‌کوش آن به هنگام ایندکس کردن بهترین منافع را برای جستجوگران خود در نظر دارند.

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

میانگین امتیاز ۴.۸ / ۵. تعداد آرا: ۴۰

اشتراک در
اطلاع از
guest

4 نظرات
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
حمید

دمت گرم عالی

توانا

این مقاله بی نظیر بود همه چیز عالی وشفاف و مختصر توضیح دادید قربان ممنونم لذت بردم

امیرعماد

وقتی صفحات جدید به سایت اضافه شد اطلاعات باید به sitemap اضافه کنیم؟

فرم ثبت نام در مسابقه فتح پرچم

برای شرکت در مسابقه باید با اطلاعات صحیح عضو شوید
ثبت نام در مسابقه
close-link