فعال کردن یوزر root در لینوکس اوبونتو (تنها با 3 دستور ساده)

فعال کردن یوزر root در لینوکس اوبونتو

در توزیع لینوکس اوبونتو به صورت پیش‌فرض دسترسی کاربر Root به ssh غیرفعال بوده و امکان لاگین مستقیم وجود ندارد، در این جلسه از آموزش کانفیگ سرور به نحوه فعال کردن یوزر root در لینوکس اوبونتو جهت دسترسی به سرویس ssh خواهیم پرداخت.

غیرفعال بودن دسترسی کاربر root از طریق ssh از نظر امنیتی بسیار مهم و قابل توجه است، ولی در مواقعی نیاز داریم تا به صورت مستقیم بتوانیم به سرور خود از طریق ssh لاگین کرده و کارهای مدیریتی، سرور خود را انجام دهیم.

روش فعال کردن دسترسی root به ssh با طی کردن مراحل زیر در کمتر از ۱ دقیقه قابل انجام خواهد بود. پس همراه ما باشید.

متذکر می‌شوم: اگر لزومی در فعال کردن یوزر root در لینوکس اوبونتو برایتان وجود ندارد اقدام به فعال‌سازی آن نکنید چون یکی از روش‌های هکرها برای نفوذ به سرور استفاده از روش Brute Force برای لاگین کردن به سرور شما با استفاده از دسترسی root می‌باشد.

 

مراحل فعال کردن یوزر root در لینوکس اوبونتو

۱- ابتدا توسط دسترسی یوزر معمولی خود به  ssh سرور ubuntu خود متصل شوید.

۲- حالا توسط دستور زیر به کاربر ریشه یا همان root سوییچ کنید. هر تغییری در سطوح بالا و مدیریتی در لینوکس نیازمند سطح دسترسی کاربر ادمین یا همان روت می‌باشد.

-su

۳- سپس با استفاده از ویرایشگر متن با توجه به سلیقه خود فایل کانفیگ سرویس ssh بر روی سرور خود را باز کنید، من از nano به دلیل انعطاف پذیری و راحتی استفاده کردم.

nano /etc/ssh/sshd_config

۴- حالا با زدن دکمه‌های ترکیبی ctrl+w ویرایشگر nano را به حالت مد جستجو ببرید، سپس عبارت زیر را درون ویرایشگر تایپ کنید و Enter را بزنید.

PermitRootLogin

حالا باید اشاره‌گر موس شما به این خط رفته باشید، تنها کار که باید انجام دهید خارج کردن این خط از حالت کامنت و قرار دادن مقدار yes به شکل زیر جلوی آن است.

PermitRootLogin yes

PermitRootLogin-فعال کردن یوزر root در لینوکس اوبونتو

۵- حالا به منظور ذخیره‌سازی تغییرات انجام شده کلیدهای ترکیبی ctrl+x را فشار داده و در انتها با فشار دادن کلید y به منظور تأیید ذخیره‌سازی تغییرات از ویرایشگر خارج شوید.

خوب فعال کردن یوزر root در لینوکس اوبونتو انجام شد حالا برای اعمال تغییرات بر روی سرویس ssh باید توسط یکی از دستورات زیر این سرویس را دوباره راه‌اندازی کنید.

service ssh restart
systemctl restart ssh

دستور اولی برای لینوکس ورژن های قدیمی مانند ۵ و ۶ و دستور دوم برای لینوکس ورژن ۷ و ۸ کاربرد دارد.

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

میانگین امتیاز ۵ / ۵. تعداد آرا: ۱۳

اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

فرم ثبت نام در مسابقه فتح پرچم

برای شرکت در مسابقه باید با اطلاعات صحیح عضو شوید
ثبت نام در مسابقه
close-link