رقص گوگل (Google Dance) چیست؟ دلیل تغییر ناگهانی رتبه سایت

رقص گوگل چیست؟

رقص گوگل (Google Dance) چیست و چگونه باعث تغییرات ناگهانی در رتبه سایت می‌شود؟ آیا تا به‌ حال با جهش ناگهانی در رتبه‌بندی نتایج جست‌وجوی گوگل به ازای کلمه‌ی کلیدی سایتتان مواجه شده‌اید؟

به‌راستی دلیل این تغییرات ناگهانی چیست؟ یک اتفاق عجیب در سئو که اگر دلیل آن را ندانید دچار سردرگمی می‌شوید. حدس بزنید دلیل این کار گوگل چیست؟ دلیل آن چیزی نیست جز رقص گوگل که باعث ایجاد تغییرات شدید در رتبه سایت شما در بازه زمانی چندساعته تا چندروزه می گردد.

اگر می‌خواهید بدانید رقص گوگل چیست و چه اقداماتی هنگام رقصیدن این الگوریتم در سایت خود انجام بدهید تا پایان این مقاله همراه ما باشید.

رقص گوگل (Google Dance) چیست؟

اگر بخواهیم در یک جمله هدف اصلی موتور جست‌وجوگر گوگل را بیان کنیم، چیزی نیست جز رضایت کاربران و گوگل برای رسیدن به این هدف از الگوریتم و استراتژی‌های مختلفی بهره می‌برد.

الگوریتم پاندای گوگل یکی از ابزارهایی است که گوگل از آن برای حذف محتواهای بی‌کیفیت استفاده می‌کند. رقص گوگل (Google Dance) یکی دیگر از الگوریتم‌ یا ابزارهایی است که گوگل از آن برای بهینه‌سازی رتبه‌بندی سایت‌ها در نتایج جست‌وجوی خود استفاده می‌کند.

روش گوگل در رتبه‌بندی سایت‌ها در ابتدا بسیار ساده بود. گوگل سایت‌ها را بر اساس کلمات کلیدی و بک لینک‌ها رتبه‌بندی می‌کرد. درنتیجه‌ی این کار سایت‌هایی که بک لینک‌های زیادی خریداری کرده بودند در رتبه بالایی قرار می‌گرفتند. اغلب این سایت‌ها هیچ محتوای ارزشمندی ارائه نمی‌دادند و کاربران به‌هیچ‌وجه از نتیجه‌ای که گوگل برای آن‌ها ارائه داده بود راضی نبودند. سرانجام تمامی این اتفاقات چیزی نبود جز سردرگمی کاربران گوگل!

در سال ۲۰۰۳ گوگل به دنبال کاهش محبوبیتش و به‌منظور بهینه‌سازی نتایج جست‌وجوی خود آپدیت‌های بوستون، کاساندرا و فلوریدا را ارائه کرد، این کار باعث شد که دیگر کسی نمی‌توانست با بک لینک‌های اسپم و کلیدواژه‌های متعدد بدون ارائه محتوای ارزشمند به رتبه‌های بالای گوگل برسد.

حال گوگل باوجود این تغییرات هوشمندتر و معیارهای دقیق‌تری برای رتبه‌بندی سایت‌ها داشت؛ اما از طرفی این اقدامات باعث شد که سرعت ایندکس صفحات افزایش پیدا کند. درگذشته ایندکس کردن صفحات ۳۶ روز طول می‌کشید که در آن‌ همه صفحات بررسی می‌شدند و پس از پایان آن رتبه‌های جدید ارائه می‌شد، ممکن بود خروجی این اتفاق منجر به این شود که به‌طور مثال سایتی که نتیجه ۱ تا ۳ را داشت حتی در ۱۰۰ صفحه اول هم نباشد یا به صفحات بسیار پایین‌تر منتقل شود یا سایتی که در صفحه ۱۰۰ ام بود به صفحه اول منتقل شود. کارشناسان این تغییرات دوره‌ای را رقص گوگل نامیدند.

حالا با افزایش هوش و سرعت این موتور جست‌وجو، رقص دیگر زمان مشخصی ندارد!

به‌طورکلی گوگل دنس یا رقص گوگل پدیده‌ای است که در حین اجرای آن، نتایج سرچ گوگل به ازای کلمات کلیدی متفاوت شده و به‌ اصطلاح جایگاه نمایش متغیری خواهد بود. البته این متغیر شدن جایگاه همواره به معنای افت جایگاه نبوده و ممکن است گاهی شاهد ارتقا آن نیز باشید.

گوگل دنس در بازه‌های زمانی نامشخص، رتبه سایت‌ها را موقتاً بالا و پایین می‌کند. به‌این‌ترتیب سایت‌هایی با محتوای تازه فرصت دیده شدن پیدا می‌کنند. اگر در دوره‌ای که گوگل سایتی را در رتبه‌های بالا قرارداد کاربران از سایت راضی بودند، جایگاهش بهتر می‌شود. در غیر این صورت دوباره سقوط می‌کند و به جایگاه قبلی یا بدتر برمی‌گردد.

به‌این‌ترتیب، گوگل به وب سایت‌های مختلف شانس دیده شدن می‌دهد تا صفحاتی را که شایستگی حضور در رتبه‌های بالا دارند شناسایی کند.

 

چگونه رقص گوگل را بر وب‌سایت خود تشخیص دهیم؟

رقص گوگل نیز مانند سایر الگوریتم‌های گوگل بسیار پیچیده و رمزگشایی از رفتارهای آن کار آسانی نیست. در پیچیدگی این الگوریتم همین‌قدر که گاهی اوقات حتی متخصصین سئو نیز در تشخیص آن دچارِ اشتباه و درنتیجه اقداماتی انجام می‌دهند که نتیجه معکوسی بر روی سئو سایت آن‌ها می‌گذارد.

در اینجا ما دو گام اساسی به منظور تشخیص دلایل کاهش رتبه ناگهانی سایت به دلیل تاثیر گذاری الگوریتم رقص گوگل را بیان می کنیم:
اولین گام در تشخیص کاهش رتبه ناگهانی سایت بررسی موارد زیر است:

  1. سئو منفی یا سئو معکوس
  2. ایجاد خطا در سرور میزبان وب‌سایت شما
  3. بک لینک گرفتن از وب سایت‌های اسپم
  4. جریمه شدن از طرف گوگل
  5. عدم ایندکس صحیح صفحات

در گام دوم علاوه بر سایت خود، وب سایت‌های دیگری را در نتایج سرچ گوگل چک نمایید و دریابید که آیا سایت رقبای شما نیز به‌ یک‌باره دچار تغییر جایگاه شده‌اند یا خیر!؟

اگر رقبای شما هم دچار چنین مشکلی شده‌اند می‌توانیم با احتمال بالا بگویم کار الگوریتم رقص گوگل است. اما درصورتی‌که این مورد تنها برای وب‌سایت شما رخ‌داده، قطعاً نیاز به بررسی ۵ موردی است که در بخش قبل به آن اشاره کردیم و باید به فکر رفع آن باشید.
درنهایت برای این‌که مرتکب چنین اشتباهی نشوید توصیه می‌شود به‌طور مداوم، وب‌سایت خود به همراه تمامی لینک‌هایش را با وبمسترتولز تحت نظر داشته باشید و چنان چه متوجه شدید که مشکل ایجادشده از سمت وب‌سایتتان نیست آن‌وقت می‌شود این‌گونه برداشت کرد نوسان رتبه به دلیل رقص گوگل بوده است.

 

چه اقداماتی باید در زمان رقص گوگل انجام دهیم؟

مطمئناً همه شما برایتان این سؤال پیش‌آمده حال که مطمئن شدیم تغییرات ناگهانی رتبه‌ی سایتمان بر اثر رقص گوگل است چه اقداماتی باید انجام دهیم؟

اگر شما جزء افرادی هستید که اصول سئو را به‌خوبی رعایت کرده‌ و رضایت کاربران را هم به‌خوبی در نظر گرفته‌اید، طبیعتاً حال می‌خواهید بدانید بهترین کار برای مواجه با رقص گوگل چیست؟

جواب خیلی ساده است! هیچ! بهترین کار این است که در زمان رقص گوگل تغییر مهمی انجام ندهید. متأسفانه بعضی از صاحبان سایت‌ها با دیدن افت رتبه شروع به ایجاد تغییرات عمده در سایت خود می‌کنند. ساختار سایت را عوض می‌کنند، به سراغ خرید بک لینک می‌روند، کمپین‌های تبلیغاتی راه می‌اندازند، رپورتاژ منتشر می‌کنند و …

این کارها تأثیر مثبت که ندارد هیچ، ممکن است اثر منفی هم داشته باشد. رقص گوگل عملکرد شما را بعد از افت رتبه رصد می‌کند. اگر شما دستپاچه شدید و سریعاً به سراغ خرید بک لینک رفتید، گوگل نتیجه می‌گیرد شما اعتبارتان را به‌صورت طبیعی به دست نیاورده‌اید و این باعث ایجاد یک فاجعه بزرگ در سایتتان می‌شود!

 

به‌طور خلاصه در زمان مواجه با کاهش یا افزایش رتبه‌های ناگهانی:

  • آرامش خود را حفظ کنید و شتاب‌زده عمل نکنید.
  • روی تولید محتوا و بهبود سایت تمرکز کنید و آن را هر چه بیشتر برای کاربران خوشایند کنید.
  • همه‌ی تغییراتی که هفته‌های اخیر بر روی سایتتان انجام داده‌اید را دوباره بررسی کنید و اگر با مورد مشکوکی مواجه شدید آن را به حالت قبل برگردانید.
  • اگر احتمال آسیب‌رسانی در لینک‌های داخلی و یا خارجی که اخیراً به سایت افزوده‌اید وجود دارد، آن‌ها را حذف نمایید.
  • Google Webmaster Tools را بررسی کرده و در صورت دریافت ایمیل خطا از سوی گوگل به رفع آن بپردازید.
  •  در کنار آن Google Analytics را موردبررسی قرار داده و اگر شاخص‌هایی چون: نرخ پرش، زمان حضور کاربر در پیج، نمایش صفحه و … دچار افت شده بودند، اقدامات لازم جهت بهبود آن‌ها را در رأس کار خود قرار دهید.
  • لینک‌های داخلی را بهینه کنید و محتویات جدید که می‌تواند برای کاربر مفید باشد را به صفحات اضافه کنید.
  • از انتشار مقالات در شبکه‌های اجتماعی غافل نشوید چراکه این کار باعث جذب کاربران به سایت شما می‌گردد و درنهایت دریافت سیگنال‌های مثبت در این شبکه‌ها (مانند لایک و به اشتراک‌گذاری و …) از سمت کاربران به‌مرور باعث افزایش بازدید از سایت و تبدیل بازدیدکننده به کاربر برای سایتتان می‌شود.
  • سعی کنید بک لینک‌هایی که برای سایتتان ایجاد کرده‌اید را بررسی کنید به‌عنوان‌مثال بک لینک‌هایی که منبع آن‌ها انجمن‌ها (فروم ها) می‌باشند، اغلب ناپایدار هستند، چراکه حذف آن پست و یا تغییر لینک‌ها بسیار محتمل است. لذا پیشنهاد می‌گردد از ساخت چنین بک لینک‌هایی جدا خودداری کنید.

 

سخن پایانی

وقوع پدیده رقص گوگل اتفاقی اجتناب‌ناپذیر اما تشخیص و مدیریت آن به عهده شماست. الگوریتم رقص گوگل هنوز هم برای بسیاری از افراد ناشناخته و اسرارآمیز است و هیچ‌کس نمی‌تواند ادعا کند تمام جزییات این الگوریتم را می‌داند. این ضعف دانش باعث شده بسیاری از کارشناسان سئو نوسان‌های شدید رتبه سایت خود را یک اتفاق بد به‌حساب آورند و دست‌ به‌ کارهای خطرناک مثل تکنیک‌های کلاه‌سیاه در سئو بزنند.

شاید با مطالعه این مقاله متوجه شده باشید که هدف اصلی گوگل از رونمایی الگوریتم رقص گوگل به چالش کشیدن محتوای سایت و تعیین جایگاه واقعی سایت شماست. درست مثل مدیری که به کارکنان زیردستش مسئولیت‌های مختلف می‌دهد تا شایستگی آن را ارزیابی و در صورت احراز به آن‌ها مسئولیت دهد.

اگر می‌خواهید همیشه در رتبه‌های بالا گوگل استوار باقی بمانید و هیچ رقصی نتواند شما را جابجا کند باید برای مدیریت سایت خود استراتژی داشته باشید، تکنیک‌های تولید محتوای استاندارد و کاربرپسند را بدانید و از اصول سئو در بخش‌های مختلف سایت خود استفاده کنید.

توجه داشته باشید که هدف اصلی شما باید رضایت کاربرانتان باشد نه رضایت گوگل! اگر با این هدف جلو می‌روید مطمئن باشید رضایت گوگل نیز حاصل می‌شود چراکه هدف اصلی ارائه تمامی این الگوریتم‌های پیچیده چیزی نیست جر رضایت‌مندی کاربران از موتور جست‌وجو گوگل برای ارائه خدمات بهتر!

پس تمام حواس خود را بر روی رقص گوگل متمرکز کنید تا زمانی که به آن دعوت شدید بهترین نمایش را از خود نشان دهید.

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

میانگین امتیاز ۴ / ۵. تعداد آرا: ۴

اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

فرم ثبت نام در مسابقه فتح پرچم

برای شرکت در مسابقه باید با اطلاعات صحیح عضو شوید
ثبت نام در مسابقه
close-link