راهنمای خرید هاست و دامنه مناسب (این اشتباه را نکنید!)

راهنمای خرید هاست و دامنه مناسب (اشتباهات رایج خرید هاست)

با رشد کسب و کار اینترنتی ظهور وب‌سایت‌های جدید و نوپا روز به روز در حال افزایش است اگر شما هم جز این دسته از افراد هستید و یا حتی به تازگی قصد تغییر میزبان خود را دارید در این آموزش جامعترین راهنمای خرید هاست را در اختیار شما قرار خواهیم داد.

بعد از ثبت دامنه خرید هاست مناسب، مهمترین انتخاب هر وب مستری است. اگر به این مورد توجه کافی نداشته باشید بزودی تبعات آن گریبان گیر شما و سایتتان خواهد شد. پس بدیهی است این راهنما را قبل از تهیه هاست به طور کامل مطالعه کرده و سپس نسبت به خرید هاست اقدام کنید.

نگران نباشید ما در این آموزش به شما نحوه خرید هاست با کیفیت و متناسب با سایت شما را از برترین شرکت‌های هاستینگ ایرانی نشان خواهیم داد.

چندین عامل بسیار مهمی که در هنگام تهیه هاست باید به آن‌ها توجه کاملی داشته باشید در ادامه برای شما آورده شده است. قبل از تهیه هاست ابتدا راهنمای جامع خرید هاست که در اختیار شما قرار گرفته است را به دقت مطالعه و سپس برای خرید اقدام کنید.

 

هاست یا فضای میزبانی وب چیست؟

برای راه‌اندازی یک وب‌سایت به دو چیز به‌طور حتم نیاز خواهید داشت دامنه و هاستی برای میزبانی از اطلاعات و فایل‌های شما، دامنه حکم آدرس یا پلاک خانه شما را دارد و هاست نیز همانند منزل شماست که درون آن لوازم منزل شما قرار می‌گیرد و اهمیت بسیار زیادی نیز دارد.

در این مقاله راجب راهنمای خرید هاست که بحث بسیار مهم و جدی محسوب می‌شود قرار است صحبت کنیم مواردی که در این مقاله خواهید خواند حاصل چندین سال آزمون و خطا و همچنین شکست و از دست دادن هزینه‌های بسیار بوده است تا امروز بتوانیم حاصل چندین تجربه خود را به صورت خلاصه و کارآمد در اختیارتان قرار دهیم پس تا انتهای مقاله همراه ما باشید.

 

راهنمای خرید هاست

اولین موردی که به هنگام انتخاب هاست باید آن را مشخص کنید نوع سیستم عامل سرور میزبانی است. شاید برایتان سوال شود دانستن سرور میزبانی چه کمکی به من خواهد کرد؟

اگر سیستم مدیریت محتوای وب‌سایت شما با زبان برنامه‌نویسی php کدنویسی شده باشد باید حتماً از هاست لینوکسی به عنوان میزبان سایت خودتان استفاده کنید. وردپرس، جوملا و… می‌توان گفت ۸۰ درصد cms های مطرح از زبان php استفاده می‌کنند.

اگر هم سایت شما به صورت اختصاصی با زبان برنامه‌نویسی تحت ویندوز همچون asp و یا aspx کدزنی شده باشد باید حتماً از هاست ویندوزی استفاده نمایید. به دلیل محبوبت و انعطاف‌پذیری زبان php به طور کلی اغلب وب‌سایت‌ها از زبان برنامه نویسی php و هاست لینوکسی استفاده می‌کنند.

 

به چه میزان هارد یا فضای میزبانی نیاز دارید؟

مورد مهم بعدی میزان فضایی از هارد سرور است که سرویس‌دهنده به شما اختصاص خواهد داد. اگر سایت شما تازه شروع به کار کرده است مسلماً هارد زیادی نیاز نخواهید داشت شاید ۲۰۰ مگابایت فضا هم پاسخگوی نیاز شما باشد.

راهنمای انتخاب هارد در خرید هاست

اگر سایت شما مدتی است که فعالیت دارد باید با توجه به حجم بکاپ سایت خودتان ارزیابی دقیقی داشته باشید بهتر است یک فول بکاپ از سرور خود تهیه کرده و به حجم آن ۳۰ درصد اضافه کنید تا حدود فضای موردنیاز سایت خود را به دست آورید.

 

نوع کنترل پنل خود را قبل از خرید انتخاب کنید

در روند راهنمای خرید هاست باید به این مورد اشاره کنیم که معمولاً اکثر شرکت‌های هاستینگ ایرانی از دو نوع کنترل پنل دایرکت ادمین و سی پنل به عنوان کنترل پنل های میزبانی استفاده می‌کنند. شما می‌توانید بر اساس نیاز و راحتی کار با آن‌ها یکی را به عنوان کنترل پنل اصلی سایت خود انتخاب نمایید.

تفاوت محسوسی در این کنترل پنل از نظر عملکرد وجود ندارد و تنها فرق آن‌ها در کاربرپسند بودن آن‌هاست، معمولاً بیشتر کاربران تمایل دارند تا از cpanel به عنوان پنل مدیریت سایت خودشان استفاده کنند.

 

سخت‌افزار موردنیاز را بر حسب بازدید انتخاب کنید

اگر سایت شما دارای بازدید قابل قبولی است و یا به هر دلیلی از منابع سرور استفاده زیادی دارید باید حتماً این مورد را قبل از خرید هاست با فروشنده در میان بگذارید و از آن‌ها بپرسید که می‌توانند چه مقدار Cpu و Ram اختصاصی در اختیار شما بگذارند.

اگر نیاز شما بیشتر از حد معمول و تعریف شده برای پلن های میزبانی شرکت مذکور بود حتماً این مورد را با آن‌ها در میان گذاشته و مطمئن شوید که این مورد در آینده برای شما دردسرساز نمی‌شود.

 

تعداد بازدیدکنندگان سایت خود را دقیقا مشخص کنید

یکی از موارد مهم دیگری که معمولاً مدیران سایت‌ها توجهی به آن ندارند میزان بازدید وب‌سایت آن‌هاست، ما در این آموزش که جامع‌ترین راهنمای خرید هاست می‌باشد به شما تمامی موارد مهم و تأثیرگذار در انتخاب هاست را مطرح خواهیم کرد.

اگر سایت شما بازدید زیادی داشته باشد بر روی سرور میزبان دو اتفاق مهم رخ خواهد داد نخست لود سرور افزایش خواهد یافت و با توجه به حساسیت هاستینگ‌ها به این موضوع باید آن را جدی گرفته و حتماً شرکت مربوطه را در جریان قرار دهید.

پلن های هاست

مورد دوم استفاده از پهنای باند سرور است، معمولاً سرورهای میزبانی در دیتاسنترهای خارجی به دلیل داشتن پهنای باند زیاد محدودیت جدی را برای شرکت‌های هاستینگ وضع نمی‌کنند و یا پهنای باند ماهانه هر سرور آن‌قدر بالا هست که بسیاری از شرکت‌ها پهنای باند را نامحدود در نظر می‌گیرند.

ولی اگر از هاست های ایرانی استفاده می‌کنید حتماً این موضوع را در نظر داشته باشید که به دلیل ضعف در زیر ساخت دیتاسنترهای ایرانی پهنای باند در سرورها دارای محدودیت می‌باشد و استفاده سایت شما بیش از حد تعریف شده باعث بسته شدن سایت شما شده و یا باید هزینه‌های بسیار گزافی را بابت هر گیگ پهنای باند اضافی بپردازید.

 

اددان دامین جز موارد ضروری در خرید هاست

بعضی از مدیران سایت‌ها با داشتن چندین دامنه قصد دارند فقط با تهیه یک هاست تمامی دامین های خود را بر روی آن پارک نمایند. اگر شما هم جز این دسته از افراد هستید و بیش از یک دامنه را می‌خواهید بر روی هاست خود بالا بیاورید باید در پلن های میزبانی شرکت موردنظر خود حتماً این مورد را بررسی کنید.

معمولاً شرکت‌های هاستینگ برای سرویس‌های پایه‌ای و ارزان خود قابلیت اددان دامین را غیرفعال می‌کنند و فقط دامنه‌ای که در هنگام خرید هاست وارد کرده‌اید قابلیت میزبانی شدن را دارد. این قابلیت در پلن های حرفه‌ای‌تر شرکت‌های هاستینگ فعال بوده و هر چه هاست گران‌تر شود تعداد بیشتری می‌توان اددان دامین بر روی یک هاست انجام داد.

 

ساب دامین

معمولاً subdomain بر روی تمامی پلن های هاست فعال است ولی توصیه می‌کنیم حتماً این مورد را در هنگام خرید هاست مدنظر داشته باشید تا احیاناً شرکتی با محدود کردن این قابلیت برای شما مشکل ایجاد نکند.

 

آپتایم سرویس‌ها را به شدت جدی بگیرید!

شاید بتوان به جرات گفت مهم‌ترین فاکتور راهنمای خرید هاست بحث آپتایم سرور است. این مورد به هیچ عنوان تا زمان استفاده از هاست قابل بررسی نیست و زمانی می‌توانید به قطعیت راجع آن نظر دهید که حداقل ۱ ماه از سرویس شرکت مربوطه استفاده نمایید.

آپتایم هاست - راهنمای خرید هاست

معمولاً شرکت‌های هاستینگ با ادعای آپتایم ۹۹٫۹۹ سعی در جذب مشتریان دارند ولی در عمل این اعداد بسیار کمتر از چیزی است که آن‌ها اعلام می‌کنند. اگر سرور میزبانی شما به هر دلیلی مرتباً قطع شود باید منتظر این باشید که بازدیدکنندگان، مشتریان و حتی رتبه سایت شما با افت شدیدی روبرو شود.

 

به وب سرور میزبانی حتما توجه داشته باشید

این مورد کمی فنی هستش و معمولاً تازه‌کارها آشنایی چندانی با آن ندارند. وب سرور خط مقدم پاسخ‌دهی به درخواست کاربرانی است که از سایت شما بازدید می‌کنند.

چند وب سرور معروف در جهان وجود دارند که بیش از ۹۵ درصد وب‌سایت‌ها از آن‌ها استفاده می‌کنند آپاچی، انجینیکس و لایت اسپید این دسته خاص را تشکیل می‌دهند.

در این مقاله ما به مباحث فنی نخواهیم پرداخت و فقط هدف ما ارائه راهنمای خرید هاست برای کسانی است که در هجمه‌ای از شرکت‌های رنگارنگ هاستینگ سردرگم شده‌اند.

ولی در همین حد ذکر کنیم که پرسرعت‌ترین وب سرور میزبانی لایت اسپید است که برای استفاده از آن باید لایسنس، توسط شرکت هاستینگ خریداری شود و بسیاری از شرکت‌ها به دلیل هزینه‌بر بودن آن از برنامه‌های رایگان از جمله آپاچی و یا انجینیکس استفاده می‌کنند.

وب سرورهای رایگانی که نام آن‌ها را بالا ذکر کردیم جز محبوب‌ترین‌ها بوده و اگر به درستی کانفیگ شوند می‌توانند حتی راندمان بهتری نسبت به رقیب خود یعنی لایت اسپید داشته باشند ولی به دلیل اینکه متخصصین زبده کانفیگ سرور در ایران بسیار کم هستند معمولاً اکثر شرکت‌هایی که از این وب سرورها به صورت پیش‌فرض استفاده می‌کنند خروجی مناسبی ندارند.

 

نوع هارد تاثیر زیادی در سرعت سایت شما دارد

شاید در راهنمای خرید هاست چیزی که کمتر به آن توجه می‌شود ولی تاثیر آن از دیگر موارد ذکر شده بیشتر است نوع هارد سروری است که سایت شما قرار است بر روی آن میزبانی شود.

هاردهای نسل جدید از جمله SSD و NVMe با قابلیت عملکرد بسیار بهتر نسبت به همتایان قدیمی خود از جمله هاردهای SATA سرعت لود سایت شما را در حد چشمگیری افزایش خواهند داد. پس حتما این مورد را از شرکتی که قصد تهیه هاست را از آن دارید بپرسید.

 

هاست وردپرس، کلود و یا دانلودی

معمولاً شرکت‌های هاستینگ دسته‌بندی متفاوتی برای پلن های میزبانی خود در نظر می‌گیرند به طور مثال هاست وردپرسی یکی از آن‌هاست، اگر سایت شما از وردپرس استفاده می‌کند توصیه می‌کنیم حتماً از پلن های مخصوص هاست وردپرس استفاده کنید.

هاست وردپرس تفاوت فنی زیادی با هاست های معمولی ندارد و تفاوت آن‌ها معمولاً در محدودیت‌هایی است که برای آپلود فایل و یا زمان اجرای درخواست لحاظ شده است.

اگر به دنبال هاست های پرسرعت و همیشه در دسترس هستید هاست کلود گزینه‌ی مناسبی برای شماست این هاست ها به دلیل استفاده از شبکه‌های پیچیده و موازی کردن سرورها آپتایم بسیاری بالاتری نسبت به هاست های معمولی دارند.

اگر هم قصد راه‌اندازی سایت جدیدی را ندارید و فقط به دنبال فضایی برای فایل‌های خود هستید هاست دانلود نیاز شما را رفع خواهد کرد.

امیدوارم به کمک این آموزش راهنمای خرید هاست بتوانید مناسب‌ترین هاست را برای وب‌سایت خود انتخاب نمایید.

 

پشتیبانی هاستینگ خود را جدی بگیرید

دچار این اشتباه نشوید که با راهنمای خرید هاست و تهیه کردن فضای میزبانی برای سایتتان دیگر به کمک کسی همچون پشتیبانان هاست نیاز نخواهید داشت و خودتان می‌توانید از پس کار بر بیایید.

اگر شرکتی که از آن هاست خود را تهیه می‌کنید پشتیبانی قوی نداشته باشد به احتمال بسیار زیاد در آینده نه چندان دور به دلیل بروز مشکلات فراوان و عدم رفع آن‌ها مجبور می‌شوید به شرکت دیگری سایت خود را منتقل کنید. پس باید با دید باز انتخاب کنید و پارامترهای تشخیص هاست خوب را جدی بگیرید.

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

میانگین امتیاز ۵ / ۵. تعداد آرا: ۴۴

اشتراک در
اطلاع از
guest

1 دیدگاه
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
Farzad

سلام، مقاله مفیدی بود.
ممنون از اطلاعات خوب و کاربردیتون درباره نکات خرید هاست و خداقوت به نویسنده مقاله

فرم ثبت نام در مسابقه فتح پرچم

برای شرکت در مسابقه باید با اطلاعات صحیح عضو شوید
ثبت نام در مسابقه
close-link