آموزش تغییر پورت دایرکت ادمین از 2222 به پورت دلخواه (ویدیو)

آموزش تغییر پورت دایرکت ادمین

تغییر پورت دایرکت ادمین یکی از اساسی‌ترین کارها جهت تأمین امنیت این پنل می‌باشد. دایرکت ادمین یک پنل تحت وب با قابلیت نصب بر روی سیستم عامل لینوکس می‌باشد که به دلیل گستردگی استفاده از آن توسط مدیران سرور و وبمستران، لزوم توجه هر چه بیشتر به مقوله‌ی امنیت در آن پررنگ‌تر است.

در این مقاله تصمیم داریم شما را با تغییر پورت دایرکت ادمین از مقدار پیش فرض آن یعنی ۲۲۲۲ به هر پورت دلخواه آشنا کنیم. تمامی عملیات مربوط به تغییر پورت دایرکت ادمین با سطح دسترسی روت توسط اتصال از طریق ssh انجام می‌شود.

پس باید ابتدا از طریق نرم‌افزار putty به سرویس ssh سرور خود لاگین کرده و ادامه آموزش را پیگیری نمایید. ابتدا پورت موردنظر خود که قصد دارید پورت دایرکت ادمین را به آن تغییر دهید انتخاب کرده و پورت مذکور را در فایروال سرور خود باز کنید تا در ادامه آموزش دچار مشکل نشوید.

 

مراحل تغییر پورت دایرکت ادمین

بعد از لاگین از طریق ssh به سرور، در محیط کامندی لینوکس دستور زیر را جهت ویرایش فایل کانفیگ دایرکت ادمین وارد نمایید.

nano /usr/local/directadmin/conf/directadmin.conf

توسط ویرایشگر nano با زدن دکمه‌های ترکیبی ctrl + w به دنبال مقدار =port بگردید و مقدار آن را برابر ۴۰۲۲ که در این مثال برابر عدد پورت موردنظر ماست قرار دهید.

Port=4022

حال با زدن دکمه‌های ctrl + x و زدن y و بعد فایل را ذخیره می‌کنیم.

حال با وارد کردن دستور زیر پورت دایرکت ادمین را در فایل redirect.php به ۴۰۲۲ تغییر می‌دهیم.

nano /var/www/html/redirect.php

مقدار

;header("Location: http://".$_SERVER['HTTP_HOST'].":2222")

را به

;header("Location: http://".$_SERVER['HTTP_HOST'].":4022")

تغییر دهید و فایل را ذخیره و خارج شوید و برای اعمال تغییرات بر روی دایرکت ادمین یک‌بار سرویس آن را توسط دستور زیر ریستارت کنید

service directadmin restart

حال چنانچه قصد تغییر پورت دایرکت ادمین از پنل ادمین تحت وب را داشته باشید. از بخش Admin Tools بر روی File Editor کلیک نمایید.

file editor-تغییر پورت دایرکت ادمین

همانطور که در عکس زیر مشاهده می‌کنید منوی انتخابی را بر روی usr/local/directadmin/conf/directadmin.conf/ قرار داده و بر روی Show File کلیک کنید.

show file-تغییر پورت دایرکت ادمین

شما دسترسی ادیت این فایل را ندارید برای داشتن دسترسی ادیت فایل باید پسورد روت سرور را در بخش This file is tagged as secure. Root password required to edit وارد کرده و بر روی دکمه‌ی Authenticate کلیک کنید.

چنانچه با پیام Root password accepted روبرو شدید یعنی در حال حاضر می‌توانید تغییرات موردنظر خود را بر روی این فایل اعمال نمایید.

قبول پسورد

حال مانند روند بالا مقدار پورت موردنظر را از port=2222 به port=4022 تغییر دهید و بر روی دکمه‌ی save کلیک کنید.

با توجه به عدم امکان ویرایش فایل redirect.php در پنل ادمین دایرکت ادمین، شما باید وارد ssh سرور خود شوید و طبق آموزش بالا پورت را در این فایل نیز تغییر دهید.

برای ریستارت سرویس دایرکت ادمین نیز از پنل ادمین می‌توانید از قسمت admin tools روی گزینه Service Monitor کلیک کنید و در قسمت directadmin روی Restart کلیک کنید و به این روش نیز می‌توانید اقدام به تغییر پورت دایرکت ادمین نمایید.

چنانچه با تغییر پورت دایرکت ادمین سرویس آن برای شما بالا نیامد به احتمال بسیار زیاد پورت جدید در فایروال سرور هنوز باز نشده است.

باید برای رفع این مشکل اگر از فایروال csf استفاده می‌کنید باید پورت موردنظر را در فایل csf.conf و اگر فایروال سرور شما iptables هستش از طریق دستور مربوط به Iptables آن را باز کنید.

 

ویدیو آموزش تغییر پورت دایرکت ادمین

 

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

میانگین امتیاز ۵ / ۵. تعداد آرا: ۱۲

اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

فرم ثبت نام در مسابقه فتح پرچم

برای شرکت در مسابقه باید با اطلاعات صحیح عضو شوید
ثبت نام در مسابقه
close-link