آموزش تست سرعت سایت در لینوکس (تست سرعت با دستورات لینوکس)

آموزش تست سرعت سایت در لینوکس

در این آموزش به یکی از مهم‌ترین مباحث وبمستری یعنی تست سرعت سایت در لینوکس برای کسانی که از سیستم عمل linux استفاده می‌کنند خواهیم پرداخت. سرعت لود سایت یک فاکتور اساسی برای تجربه کاربری لذت‌بخش محسوب می‌شود، اگر شما یک توسعه‌دهنده وب و یا مدیر سرور هستید به طور حتم مسئول امور مهم سازمان خود و یا کمپانی که در آن کار می‌کنیدمی‌باشید.

پس باید تمام تلاش خود را جهت بهبود سرعت سایت و راضی کردن بازدیدکنندگان سایت کنید. در این آموزش ما به شما نحوه تست سرعت سایت در لینوکس و زمان لود کامل را توسط دستورات لینوکس آموزش خواهیم داد. قبل از شروع به کار اگر با لینوکس و دستورات آن آشنایی ندارید حتماً آموزش دستورات لینوکس که کامل‌ترین در نوع خود هستش رو مطالعه و سپس ادامه این آموزش رو دنبال کنید.

 

روش تست سرعت سایت در لینوکس

برای شروع  آموزش تست سرعت سایت در لینوکس از دستور curl به منظور ارسال و یا دریافت اطلاعات از سرور استفاده می‌کنیم، توسط curl می‌توانیم از طریق پروتکل‌های مختلفی همچون FILE, FTP, FTPS, HTTP, HTTPS تست لود سایت را انجام دهیم.

Curl دارای سوییچ بسیار مهم و کاربردی w- می‌باشد که این امکان را می‌دهد تا اطلاعات موردنیاز را در خروجی دریافت کنیم. توسط متغیرهایی که در ادامه به شما آموزش خواهم داد می‌توانید با تنوعی بیشتر سایت خود را بررسی کنید و سرعت آن را بسنجید.

برای شروع ترمینال لینوکس خود را باز کرده و یا توسط putty به سرور خود متصل شوید و سپس دستور زیر را وارد کنید.

curl -s -w 'Testing Website Response Time for :%{url_effective}\n\nLookup Time:\t\t%{time_namelookup}\nConnect Time:\t\t%{time_connect}\nPre-transfer Time:\t%{time_pretransfer}\nStart-transfer Time:\t%{time_starttransfer}\n\nTotal Time:\t\t%{time_total}\n' -o /dev/null http://www.google.com

خوب حتماً کمی سردرگم شدید چون مطمئنم در دستور بالا با چیزهای جدیدی روبرو شدید که ممکنه تا به حال ندید باشید، جای نگرانی نیست متغیرهای استفاده شده در دستور بالا را به تفصیل برای شما شرح خواهد داد.

time_namelookup این متغیر بر حسب ثانیه زمانی را که طول می‌کشد عملیات بازبینی name server انجام شود را نمایش می‌دهد.

time_connect مدت زمانی که طول خواهد کشید تا اتصال TCP به سرور برقرار شود را نمایش خواهد داد. زمان نمایش داده شده بر حسب ثانیه می‌باشد.

time_pretransfer مدت زمان انتقال فایل از شروع تا پایان را بر حسب ثانیه در خروجی نمایش می‌دهد.

time_starttransfer مدت زمان انتقال اولین بایت اطلاعات از شروع تا پایان را نشان می‌دهد.

time_total و این مورد مجموع زمان انجام عملیات را بر حسب ثانیه نشان می‌دهد.

اگر دستور بالا زیاد و امکان اشتباه در واردکردن آن زیاد است می‌توانید دستور را درون یک فایل text ذخیره کرده و سپس برای آموزش تست سرعت سایت در لینوکس با دستور زیر آن را اجرا کنید.

curl -s -w "@format.txt" -o /dev/null http://www.google.com

سوییچ w- اطلاعات کاملی را در خروجی چاپ می‌کند.

سوییچ s- عملیات را به صورت بی‌صدا انجام خواهد داد.

سوییچ o- نیز خروجی را درون یک خروجی مشخص منتقل می‌کند.

برای تست سرعت سایت‌هایی که از HTTPS استفاده می‌کنند می‌توانید از دستور زیر استفاده نمایید.

curl -s -w 'Testing Website Response Time for :%{url_effective}\n\nLookup Time:\t\t%{time_namelookup}\nConnect Time:\t\t%{time_connect}\nAppCon Time:\t\t%{time_appconnect}\nRedirect Time:\t\t%{time_redirect}\nPre-transfer Time:\t%{time_pretransfer}\nStart-transfer Time:\t%{time_starttransfer}\n\nTotal Time:\t\t%{time_total}\n' -o /dev/null https://www.google.com

در دستور بالا متغیرهای جدیدی که داریم اولین آن time_appconnect به معنی مدت زمانی است که عملیات Handshake و برقراری اتصال به https طول خواهد کشید.

time_redirect نیز به معنی مدت زمانی است که طول خواهد کشید تا عملیات ریدایرکت تمامی پارامترها و آدرس‌ها انجام شود می‌باشد.

نکاتی را که حین تست سرعت سایت در لینوکس باید به آن توجه داشته باشید اول این است که سرعت انجام مراحل تست ممکن است در هر بار اجرا متفاوت باشد.

دوم سرعت لود سایت و گرفتن خروجی بهتر در تست http به نسبت https یک امر طبیعی محسوب می‌شود.

اگر نیاز به اطلاعات بیشتری از دستور curl و نحوه استفاده از آن دارید همیشه بهترین راه استفاده از man page هر دستوری است که به صورت زیر می‌توانید آن را مطالعه کنید.

man curl

امیدوارم این آموزش برای شما مفید بوده باشه و توانسته باشید سرعت لود سایت خودتان را تست کنید و در صورت وجود مشکل و کندی در لود آن را بهینه کنید و از امتیاز مثبت آن نزد گوگل و کاربرانتان بهره‌مند شوید. اگر هم به دنبال ابزارهای آنلاین برای تست سرعت لود سایت خود هستید می‌توانید از آموزشی که برای آن منتشر کردیم نیز استفاده کنید.

 

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

میانگین امتیاز ۵ / ۵. تعداد آرا: ۷

اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

فرم ثبت نام در مسابقه فتح پرچم

برای شرکت در مسابقه باید با اطلاعات صحیح عضو شوید
ثبت نام در مسابقه
close-link