برندینگ یا برندسازی چیست؟ و چگونه برندسازی کنیم؟

برندینگ یا برندسازی چیست؟

بسیاری از افرادی که در حوزه کسب و کارهای مختلف به صورت حرفه ای مشغول به فعالیت هستند همواره با این سوال روبرو هستند که برندسازی یا برندینگ چیست؟ و چگونه برندسازی کنیم؟ برندسازی درواقع یک عمل بازاریابی است که هدف اصلی آن مطرح کردن برند شما در مجامع عمومی است. البته این تعریف دم‌دستی‌ترین تعریف از برندینگ است و حوزه کاری این شیوه بازاریابی بسیار گسترده‌تر است. برندینگ همان چیزی است که تجارت شما برای جلب‌توجه مشتری و یافتن مشتری‌های وفادار به آن نیاز دارد. به عبارت بهتر برندینگ دقیقاً همان چیزی است که خریداران بالقوه را به مشتریان وفادار تبدیل کرده و هر مشتری را به یک بازاریاب قدرتمند بدل می‌سازد. به‌این‌ترتیب شما می‌توانید کسب‌وکار و نام تجاری خود را برجسته کرده و برای همیشه در ذهن مخاطب باقی بمانید.

اما چرا برندینگ تا این حد اهمیت دارد؟ چه خاصیتی در برندینگ می‌تواند باعث رشد کسب‌وکار و مطرح‌شدن نام تجاری شود؟ شما چگونه می‌توانید از برندینگ برای تأثیرگذاری بر روی مخاطب استفاده کنید؟ در این مقاله قصد داریم پاسخ همه این سؤالات را به شما ارائه دهیم. همچنین در این مقاله خواهید فهمید که چگونه کسب‌وکار شما می‌تواند از یک روش کاملاً مؤثر برای رسیدن به موفقیت نهایت استفاده را ببرد.

 

برندینگ یا برندسازی به چه معنا است؟

برندینگ از سال ۳۵۰ میلادی وجود داشته است. ریشه این کلمه Brandr به معنای سوختن است که در زبان نورس باستان رایج بوده است. در دهه ۱۵۰۰ میلادی این کلمه درواقع علامتی بود که دامداران برای نشان دادن مالکیت خود بر روی بدن گاوها حک می‌کردند. با این‌ حال در دنیای امروز برندینگ به چیزی فراتر از یک آرم تبدیل‌شده است. با استفاده از برندینگ یک شرکت می‌تواند مشتریان خود را وادار به عکس‌العمل سازد.

برند درواقع مجموعه‌ای از برداشت‌هایی است که مردم درباره شرکت شما دارند. اما برندینگ مجموعه اقداماتی است که شما برای پرورش یک برند انجام می‌دهید. به‌عبارت‌دیگر برند شما تنها یک اسم است. اما برندینگ یک فعل است. به ‌عنوان ‌مثال وقتی شما یک لوگو طراحی می‌کنید، درواقع مشغول طراحی برند خود هستید. اما زمانی که از این لوگو در بخش‌های مختلف استفاده می‌کنید، برندینگ را پیش برده‌اید. همچنین همکاری با یک تیم بازاریابی برای ایده‌پردازی تبلیغاتی نیز نمونه‌ای از برندینگ است. به‌طور خلاصه هر اقدامی که برای شکل دادن به برند خود در ذهن مخاطب انجام دهید، برندینگ نام دارد.

 

چرا برندینگ مهم است؟

برندینگ به شما کمک می‌کند تا در میان رقبای خود به یک برند متمایز تبدیل شوید. مهم نیست که چه نوع شرکتی دارید یا اینکه در چه صنعتی فعالیت می‌کنید و با اینکه به دنبال چه نوع مشتری هستید. داشتن یک شغل در یک فضای رقابتی به شما دلیل لازم و کافی را برای انجام برندینگ خواهد داد. برندینگ به شما کمک می‌کند تا خود را در نگاه مشتری متفاوت، خاص و منحصربه‌فرد نشان دهید. به عبارت بهتر با این کار دلایل کافی را برای انتخاب برندتان در اختیار مشتری قرار خواهید داد.

 

از سوی دیگر برندینگ باعث شناخته شدن برند شما می‌شود. اگر می‌خواهید یک برند موفق داشته باشید، گام اول شناخته شدن است.استفاده از یک برند مناسب با یک آرم تأثیرگذار و وب‌سایت خوب به شما کمک می‌کند تا سبک متمایزی را ایجاد کنید و درنتیجه باعث افزایش شناخت برند شما در بازار می‌شود.

با استفاده از برندینگ می‌توانید یک تجربه تجاری سازگار برای مشتریان خود ایجاد کنید. برای موفقیت در کسب‌وکار لازم است که مشتریان خود را وادار به برقراری ارتباط با برند خود کنید. برای این کار می‌توانید از وب‌سایت استفاده کنید و یا اینکه برند خود را از طریق رویدادهای حضوری یا رسانه‌های اجتماعی به مشتریانتان بشناسانید. برندینگ به شما کمک می‌کند تا چگونگی درک افراد را از برند خود مدیریت کرده و مطمئن شوید که حس خوب مشتری از این برند همواره باقی خواهد ماند.

این برقراری ارتباط پایدار با استفاده از برندینگ می‌تواند مشتریان شمارا به مشتریان وفادار تبدیل کند. موفق‌ترین مشاغل مشاغلی هستند که بتوانند با مخاطب ارتباط عاطفی برقرار کرده و آن را حفظ کنند. این ارتباط عاطفی همان چیزی است که مشتری را به یکی از طرفداران برند شما تبدیل می‌کند. استفاده از روانشناسی رنگ در هنگام طراحی لوگو و یا یک بسته‌بندی جذاب می‌تواند عواطف مشتری را تحت تأثیر قرار دهد. به‌این‌ترتیب ارتباط مخاطب با شما عمیق‌تر شده و درنتیجه احساس وفاداری به برند در او ایجاد خواهد شد.

 

المان‌های برندینگ چه چیزهایی هستند؟

در این بخش می‌خواهیم درباره عناصری صحبت کنیم که شما باید برای درک بهتر کسب‌وکار خود توسط مشتری در حین برندسازی از آن‌ها استفاده کنید.

توضیح درباره ارزش‌های تجاری و اهداف

اهداف و ارزش‌های تجاری درواقع پایه و اساس برندینگ شما هستند. به عبارت بهتر ارزش‌های شما مغز عملیات شما هستند. بنابراین باید بیانیه‌ای داشته باشید که به‌صورت کوتاه و مختصر وضعیت و هدف فعلی سازمان شمارا مشخص کند. درعین‌حال چشم‌انداز شرکت شما به‌منزله قلب برندینگ عمل خواهد کرد. بنابراین باید در این مرحله یک چشم‌انداز الهام‌بخش و انگیزشی ازآنچه در بلندمدت به دست خواهید آورد، ارائه دهید.

دستورالعمل‌های برندینگ

دستورالعمل‌های برندینگ درواقع چیزهایی هستند که اهداف تجاری شما را منعکس و پشتیبانی می‌کنند. رعایت این دستورالعمل‌ها شما را از رقبا متمایز کرده و در میان مشتریان سرشناس خواهد کرد. به‌این‌ترتیب می‌توانید برای تصمیم‌گیری‌های بعدی خود از این الگو استفاده کرده و درنتیجه ایده‌های خوبی را برای فعالیت‌های بازاریابی آینده خود به دست آورید. این موضوع دربرگیرنده تمامی جزییات شامل ترکیب رنگ و فونت‌ها در لوگو و رئوس مطالب معرفی برند است.

لوگو

لوگو درواقع همان چهره شرکت شما است. به همین دلیل طراحی لوگو مهم‌ترین بخش در برندینگ است که می‌تواند به‌عنوان یکی از پایه‌های اساسی آن ایفای نقش کند. در طول فرایند طراحی لوگو باید به این فکر کنید که شخصیت تجاری شما چیست و دوست دارید که مخاطب چه جیزی را با شنیدن نام شما به یاد آورد؟ با پاسخ دادن به این سؤالات می‌توانید استراتژی طراحی خود را پیش ببرید.

طراحی وب سایت

طراحی وب‌سایت نیز یک مرحله کلیدی در برندینگ است. وب‌سایت شما همانند یک راهرو ورودی عمل خواهد کرد. به عبارت بهتر نخستین جایی است که بیشتر مشتریان برای شناخت برند شما به آن قدم خواهند گذاشت. درنتیجه باید ازنظر بصری جذاب بوده و استفاده از آن آسان باشد. از همه مهم‌تر اینکه این وب‌سایت باید بازتاب شخصیتی شما به‌عنوان یک برند باشد. می‌توانید از ترکیب رنگ، فونت و طرحی که در برند خود استفاده کرده‌اید در قالب وب‌سایت نیز بهره بگیرید.

سایر وسایل و ابزارهای موردنیاز

هیچ نسخه و راهکار قطعی برای برندینگ وجود ندارد. بسته به اینکه شما در چه تجارتی فعالیت می‌کنید، این فهرست می‌تواند با ابزارهای دیگری مانند کارت ویزیت، بسته‌بندی محصول و یا تبلیغات تکمیل شود. برای تکمیل کردن این فهرست باید کسب‌وکار خود را ارزیابی کرده و بر این اساس ابزارهای موردنیاز در برندینگ را شناسایی کنید.

بازاریابی بهتر مساوی با برند بهتر است

به‌عنوان یک قاعده کلی باید بدانید که محصولات دارای چرخه عمر محدود هستند. اما برندها اگر به‌خوبی مدیریت شوند می‌توانند برای یک‌عمر و حتی دوره‌های تاریخی مختلف باقی بمانند. به همین دلیل است که در بازاریابی باید تمرکز خود را بر روی رشد برندتان قرار دهید. برندینگ به شما کمک می‌کند تا با تحقیق و تجزیه‌وتحلیل مداوم بازار بهترین راه را برای بازاریابی محصولات خود پیدا کنید.

با استفاده از نتایج این تحقیقات خواهید فهمید که آیا باید بر روی بازاریابی سنتی مانند استفاده از تبلیغات تلویزیونی و بیلبورد تمرکز کنید یا اینکه باید از شبکه‌های اجتماعی کمک بگیرید؟ همچنین ممکن است رهنمودهای برندینگ شمارا به سمت یک روش ترکیبی سوق دهند. انجام تحقیق مداوم به شما کمک می‌کند که همواره بر روی روش‌ها و نقاطی که واقعاً مهم هستند، فوکوس کنید. به یاد داشته باشید که بازاریابی معمولی فرایندی است که می‌تواند در یک دوره زمانی افزایش فروش شمارا به دنبال داشته باشد. اما برندینگ درواقع پایه‌ای است که شما ساختمان شهرت و وفاداری مشتری را بر روی آن بنا خواهید کرد.

تجارت خود را با برندینگ توانمند کنید

چیزی که همواره باید به یاد داشته باشید این است که برندینگ یک فعل است. بنابراین باید برای آن برنامه‌ریزی کنید و تمام توان خود و کارکنانتان را در راستای رسیدن به اهداف آن به‌کارگیرید. برندینگ یک فعل بسیار قدرتمند است که به شما کمک می‌کند تا زبان گویای تجارت خود باشید. یعنی به‌جای اینکه به دیگران اجازه دهید که داستان شمارا تعریف کنند، خودتان داستان برند خود را روایت خواهید کرد.

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

میانگین امتیاز ۰ / ۵. تعداد آرا: ۰

اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

فرم ثبت نام در مسابقه فتح پرچم

برای شرکت در مسابقه باید با اطلاعات صحیح عضو شوید
ثبت نام در مسابقه
close-link