انکر تکست چیست و چگونه رتبه سایت‌ها را دستخوش تغییر می‌کند؟

انکر تکست چیست

انکر تکست یا همان متنی که برای لینک‌ها انتخاب می‌شود یک متن قابل کلیک است که بر روی لینک قرار می‌گیرد. معمولاً این متن نسبت به بقیه متنی که آن را احاطه کرده است رنگ متفاوتی دارد و زیر آن خط کشیده می‌شود. متن خوب به خواننده می‌گوید اگر روی لینک کلیک کند چه چیزی در انتظارش است. اگر بتوانید انکر تکست را به درستی انتخاب کنید قادر خواهید بود نرخ کلیک بر روی لینک را بیشتر کنید و به موتورهای جستجو بگویید در حال ارائه چه مطلبی هستید. در این مقاله قصد داریم نگاهی عمیق‌تر به این موضوع بیندازیم و ببینیم استفاده از این متن‌ چه تاثیری بر روی سئو دارد.

 

انکر تکست شبیه چه چیزی است؟

همانطور که قبلاً نیز گفتیم انکر تکست متنی است که می‌تواند مقاله لینک شده به آن را توصیف کند و کاربر را به کلیک ترغیب نماید. حتی موتورهای جستجو نیز می‌توانند به کمک این متن مقاله را درک کنند و مرتبط بودن آن را بسنجند. این موضوع بدین خاطر است که آدرس و متن لینکی که به کار می‌رود مرتبط است و نشانه خوبی برای گوگل به حساب می‌آید. فرض کنید می‌خواهید به مقاله‌ای لینک بدهید. ممکن است از انکرتکستی مثل (انکرتکست چیست؟) استفاده کنید. در این شرایط باید به گونه‌ای به مقالات دیگر لینک بدهید که طبیعی به نظر برسد.

شاید برایتان سوال پیش آمده است که انکر تکست در دنیای HTML  چه شکلی است. خوب اولین بخش، کد URL یا همان آدرس شماست. بخش دوم لینک را توصیف می‌کند و این بخش همان چیزی است که ما به آن انکر تکست می‌گوییم. متنی که برای لینک به کار می‌رود محتوای کوچکی است که لینک شما را توصیف می‌کند و اطلاعات بیشتری درباره مقصد به خواننده می‌دهد.

 

چرا متن لینک‌ها آنقدر برای سئو مهم هستند؟

لینک‌ها برای سئو اهمیت بسیار زیادی دارند. به عنوان مثال برای اینکه بتوانید ساختار سایت‌تان را برای موتورهای جستجو روشن کنید باید از لینک‌های داخلی بهره ببرید. متن لینک‌ها به موتورهای جستجو کمک می‌کنند درک درستی از لینک‌های داخلی داشته باشند و معنای آن را بهتر بفهمند. زمانی که به محتوای دیگری لینک می‌دهید گوگل از متن لینک به عنوان نشانه و راهنمای موضوع صفحه‌ی لینک داده شده استفاده می‌کند. به همین خاطر انکر تکست به عنوان فاکتور رتبه‌بندی هم می‌تواند به کار رود.

اهمین انکر تکست در سئو

در کنار بافت و معنایی که انکر تکست به لینک‌های شما می‌دهد متنی که در این شرایط به کار می‌رود برای کاربران نیز بسیار مهم است. این متن می‌تواند ارزش لینک‌ها را مشخص و روشن سازد و به افراد بگوید با کلیک بر روی لینک قرار است چه چیزی عایدشان شود. به همین خاطر استفاده از عبارت کلیدی کانونی در متن لینک  می‌تواند برای موتورهای جستجو و کاربران گمراه کننده باشد. به همین خاطر باید از به کار بردن لینک‌های رقابتی پرهیز کنید.

 

 انواع مختلف انکر تکست

متن لینک‌ها هم برای لینک‌های داخلی و هم برای لینک‌های خارجی از اهمیت بسیار زیادی برخوردارند. سایت‌های خارجی به شیوه‌های مختلف می‌توانند به سایت شما لینک بدهند و اعتبارشان را به شما منتقل کنند. اگر آشنایی زیادی با انواع انکر تکست‌ها ندارید در ادامه همراه ما باشید:

  • لینک‌های نام تجاری: این لینک‌ها به همراه نام برند شما به کار می‌روند و نام‌تان را به عنوان یک لنگر در خاطر مخاطب جا می‌اندازند. مثلا مدیر سرور
  • خود آدرس(URL): شما می‌توانید آدرس یک صفحه را بدون اینکه متنی به آن اضافه کنید به عنوان لینک مورد استفاده قرار دهید. این نوع لینک‌ها زیاد مفید نیستند اما گاهی از اوقات توسط سایت‌ها استفاده می‌شوند.
  • نام سایت: شما می‌توانید نام سایت‌تان را به عنوان انکر تکست استفاده کنید: modireserver.com
  • عنوان مقاله: این نوع متن دقیقا منطبق با مقاله تان است: انکر تکست چیست؟
  • انکر تکست Exact Match: این نوع انکر تکست بر روی کلمه یا عبارت کلیدی تمرکز می‌کند و از آن به عنوان متن بهره می‌برد.
  • انکر تکست partial match: زمانی که شما از انواع مختلف کلمه کلیدی کانونی‌تان استفاده می‌کنید تا خوانایی لینک را بیشتر کنید از این نوع متن لینک بهره می‌برید.
  • کیوردهای مرتبط: این نوع انکرتکست تطبیق مستقیم با کلمه کلیدی ندارد بلکه از کیوردها و عباراتی استفاده می‌کند که به کیورد اصلی نزدیک‌تر و مرتبط‌تر است.
  • لینک‌های عمومی: زمانی که می‌خواهید از انکرتکست استفاده کنید از مواردی همچون کلیک کنید ، بیشتر بخواهید پرهیز نمایید. این‌ها اطلاعات زیادی درباره مقصد به خواننده نمی‌دهند و گمراه کننده هستند.

 

بررسی انکر تکست در افزونه یواست

اگر شما هم جزء آن دسته از سایت‌هایی هستید که از افزونه یواست برای سئوی سایت‌تان بهره می‌برید می‌توانید از قسمتی به نام link focus keyphrase check استفاده کنید.

به کمک این گزینه می‌توانید متن لینک‌هایتان را تا حد زیادی بهبود ببخشید. این بخش متن لینک‌های شما را بررسی می‌کند و اگر مشکلی در آن وجود داشته باشد بهتان هشدار می‌دهد. لینک رقابتی زمانی رخ می‌دهد که انکر تکست آن شامل عبارات کلیدی کانونی باشد که می‌خواهید صفحه‌تان را برای آن بهینه کنید. این گزینه تلاش می‌کند لینک‌های موجود در صفحه و متن‌های آن را بررسی کند و اگر لینک رقابتی وجود داشته باشد به شما هشدار دهد.

بررسی انکر تکست در افزونه یواست

اگر از افزونه پرمیوم یواست استفاده می‌کنید می‌توانید مترادف عبارات کلیدی‌تان را به خوبی بررسی کنید. بیایید این موضوع را با یک مثال ساده بررسی کنیم. فرض کنید یک مقاله جذاب و منحصر به فرد درباره چیپس سیب‌زمینی نوشته‌اید. در این شرایط عبارت کلیدی کانونی شما چیپس سیب‌زمینی است. اگر بخواهید از انکر تکستی استفاده کنید که عنوان چیپس سیب‌زمینی در آن قرار گرفته است و آن را در همان مقاله بگنجانید، لینک به کار رفته لینک رقابتی خواهد بود. لینک‌های رقابتی برای سئو مضرند و نباید اینگونه به کار روند. افزونه یواست این نوع لینک‌ها را پیدا می‌کند و به شما هشدار می‌دهد.

 

چگونه متن مناسبی برای لینک‌هایمان بنویسیم؟

حالا که با Anchor text و انواع آن اشنا شدیم باید ببینیم برای بهبود متن لینک‌هایمان چه نکاتی را باید رعایت کنیم. در ادامه به بررسی این موضوع می‌پردازیم.

 

جریان طبیعی ایجاد کنید

زمانی که می‌خواهید متنی بنویسید باید جریان طبیعی را در آن رعایت کنید. به عبارت دیگر باید به گونه‌ای بنویسید که خواننده از ابتدا تا انتها همراه شما باشد و کنارتان میخکوب شود.  همین موضوع درباره متن لینک‌ها نیز صادق است. زمانی که می‌خواهید لینکی به صفحه‌ای اضافه کنید مطمئن شوید که این لینک با باقی متن‌تان همخوانی دارد و جریان طبیعی‌اش را به هم نمی‌زند. به عنوان مثال اگر به زور می‌خواهید لینکی را در متن بگنجانید پس یک جای کار می‌لنگد. در این شرایط باید متوجه شوید که این لینک مناسب متن نیست و باید جای دیگری برایش پیدا کنید. اگر این توصیه را نادیده بگیرید در نهایت متنی غیر طبیعی خواهید داشت که خواندن آن بسیار سخت است. پس مطمئن شوید که لینک‌ها را در جای مناسب قرار می‌دهید و جریان طبیعی متن را حفظ می‌کنید.

 

متن لینک را با محتوایی که قرار است به آن لینک بدهید سازگار نمایید

یکی از تمرینات خوبی که به هنگام نوشتن متن لینک می‌توانید انجام دهید در نظر گرفتن محتوایی است که می‌خواهید به آن لینک بدهید. زمانی که کاربر متن لینک شده را می‌بیند باید بلافاصله بفهمد در مقصد چه چیزی انتظارش را می‌کشد. نگاهی به تصویر زیر بیندازید:

لینکی که در این مثال به کار رفته است با باقی متن همخوانی دارد. علاوه بر این با نگاه کردن به آن می‌توانید بفهمید در محتوای مقصد چه چیزی عایدتان می‌شود. به عنوان مثال انکر تکستی همچون آنالیز محتوا در افزونه یواست به شما می‌گوید محتوای مدنظر درباره قابلیتی به نام آنالیز محتواست که در افزونه یواست قرار گرفته است. پس باید متن لینک را به گونه‌ای بهینه‌سازی کنید که کاربر با نگاه کردن به آن محتوای مقصد را به درستی حدس بزند.

 

خوانندگان خود را فریب ندهید

انکر تکست باید به صورت ریسپانسیو یا همان واکنش‌گرا به کار رود. این موضوع از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است. شما نباید خواننده‌های خود را با لینک‌های بد فریب بدهید. فرض کنید انکر تکست شما درباره چیپس سیب‌زمینی است اما خواننده با کلیک بر روی آن به صفحه فروش خودرو هدایت می‌شود. به نظرتان کاربر با دیدن چنین صحنه‌ای چه احساسی پیدا می‌کند؟

 

متن لینک باید قابل کلیک باشد

آخرین موردی که باید به هنگام نوشتن متن لینک‌ها در نظر داشته باشید همین است. مطمئن شوید لینکی که در مقاله‌تان گنجانده‌اید قابل کلیک است. سعی کنید رنگ متفاوتی برای لینک‌ها به کار ببرید یا زیر آن خط بکشید.

 

نکات طلایی

بیایید یک سناریوی جدید را با هم مرور کنیم. فرض کنید در حال نوشتن مقاله‌ای با عبارت کلیدی «چگونه گره زدن را بیاموزیم » هستید. اگر در انکر تکست‌تان از این عبارت کلیدی استفاده کنید افزونه یواست بهتان هشدار می دهد. برای اینکه با چنین مشکلی روبرو نشوید می‌توانید کل عبارت‌ کلیدی‌تان را داخل علامت نقل‌قول بگذارید.

 

لینک‌های داخلی و انکر تکست

همه ما خیلی خوب می‌دانیم که لینک‌های داخلی برای هر سایتی ضروری‌اند. افزونه یواست در خود ابزاری برای بررسی لینک‌های داخلی دارد و یافتن مقالات مرتبط را برایتان ساده‌تر می‌سازد. تنها کاری که شما باید انجام دهید اضافه کردن لینک‌های مرتبط به مقاله‌تان است. بعد از اینکه لینک‌ها را به مقاله اضافه کردید باید به فکر انکر تکست‌های آن باشید.

لینک‌های داخلی و انکر تکست

اینجا دقیقاً همان جایی است که باید خوب و با دقت فکر کنید تا ببینید چگونه می‌توانید از این مقالات بهره ببرید و ساختار داخلی سایت‌تان را بهبود ببخشید. اگر بتوانید به درستی از لینک‌های داخلی استفاده کنید هم کاربران و هم موتورهای جستجو را برای ناوبری راحت‌تر در سایت یاری می‌کنید. برای استفاده حداکثری از لینک‌های داخلی سعی کنید تنها از لینک‌هایی بهره ببرید که ارزش ویژه و واقعی به کاربران اضافه می‌کنند. انکر تکست‌های بی‌نظیر برایشان بنویسید تا کاربران بدانند قرار است به چه صفحه‌ای منتقل شوند. از متن مرتبط و مفید استفاده کنید و اسپم‌وار حرکت نکنید.

 

سخن نهایی

انکر تکست‌ها به کاربران و موتورهای جستجو کمک می‌کنند محتوای مقصد را بشناسند و بدانند به چه صفحه‌ای منتقل می‌شوند. برخی از سایت‌ها این سیستم را مثل یک بازی می‌بینند و از آن به درستی بهره نمی‌برند. شما در این دام نیفتید. این روزها گوگل لینک‌ها و متن موجود در آن‌ها را بررسی می‌کند و آن‌هایی که مضر و غیر طبیعی هستند را شناسایی می‌کند. پس تا جایی که می‌توانید از لینک‌های طبیعی و مفید استفاده کنید.

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

میانگین امتیاز ۵ / ۵. تعداد آرا: ۳۱

اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

فرم ثبت نام در مسابقه فتح پرچم

برای شرکت در مسابقه باید با اطلاعات صحیح عضو شوید
ثبت نام در مسابقه
close-link