الگوریتم دزد دریایی گوگل چیست؟ مجازات سنگین دزدان محتوا

الگوریتم دزد دریایی گوگل چیست؟

الگوریتم‌ های گوگل سیستم پیچیده‌ای هستند که تلاش می‌کنند بهترین نتیجه را برای کوئری‌های جستجو شده کاربران ارائه کنند. در طول سال‌های متوالی گوگل الگوریتم‌های مختلفی را معرفی کرده است.

هر کدام از این الگوریتم‌ها وظیفه‌ای دارند و به دنبال بهبود تجربه کاربران از جستجوهایشان هستند. یکی از این الگوریتم‌های مهم، الگوریتم دزد دریایی گوگل است. زمانی که این الگوریتم توسط گوگل معرفی شد بیشتر متخصصان سئو نگران به روزرسانی پنگوئن بودند و  تلاش می‌کردند سایت‌های آسیب دیده مشتریان‌شان را بازیابی کنند.

با به روزرسانی الگوریتم DMCA گوگل تصمیم گرفت با موضوع دزدی محتوا مبارزه کند و حق کپی رایت سایت‌ها را به رسمیت بشناسد.

بازار دزدی محتوا سال‌هاست که رواج دارد و صنایعی همچون صنعت سینما و موسیقی را با دردسر بزرگی همراه کرده است. بیشتر وب سایت‌ها بدون اینکه اجازه نشر موسیقی یا فیلم‌های سینمایی را داشته باشند به اشتراک نرم‌افزار، ویدئو، بازی و موسیقی می‌پردازند.

مشکل اصلی اینجا بود که گوگل نمی‌دانست چه صفحاتی حق نشر این محصولات را دارند و صاحب اثر هستند. برای رفع این مشکل متخصصان گوگل در سال ۲۰۱۲ الگوریتمی به نام الگوریتم دزد دریایی را منتشر کردند. این الگوریتم یک آپدیت مهم برای دفاع از حق کپی‌رایت ناشران مختلف بود و به کاربران کمک می‌کرد محتوای مدنظرشان را از طریق منابع قانونی به دست آورند.

 

الگوریتم دزد دریایی/DMCA چیست؟

همانطور که می‌دانید گوگل الگوریتم‌های مختلفی دارد و هر کدام از آن‌ها بخشی از وب را هدف قرار می‌دهند. این الگوریتم‌ها تلاش می‌کنند بهترین نتایج ممکن را در اختیار کاربران بگذارند و تجربه کاربری‌شان را بهبود ببخشند. یکی از همین الگوریتم‌ها الگوریتم دزد دریایی است که شباهت زیادی به الگوریتم پاندا (الگوریتمی که محتوا را هدف قرار می‌دهد) و الگوریتم پنگوئن (الگوریتمی که لینک‌ها را مورد بررسی قرار می‌دهد) دارد. با اینحال الگوریتم دزد دریایی سایت‌هایی را هدف قرار می‌دهد که قوانین کپی رایت را نقض می‌کنند و محتوای دزدی در اختیار کاربران خود می گذارند. در برخی از جستجوها ممکن است به پیامی شبیه پیام زیر در گوگل برخورد کرده باشید.

الگوریتم دزد دریایی/DMCA چیست؟

 

چه سایت‌هایی تحت تاثیر این الگوریتم قرار می‌گیرند؟

Google Pirate یا همان دزد دریایی سایت‌هایی را هدف قرار می‌دهد که به طور غیر قانونی مطالب و محتوای دیگران را به اشتراک می‌گذارند. این موضوع درباره سایت‌های تورنت که به طور غیر قانونی محتوا و آثار دیگران را در اختیار کاربران خود قرار می‌دهند بیشتر دیده می‌شود. تصویر زیر فهرست این سایت‌ها و تعداد درخواست‌های معتبر علیه‌شان را به خوبی نشان می‌‌دهد.

سایت‌های متاثر از الگوریتم pirate

همانطور که مشاهده می‌کنید برخی از این سایت‌ها دچار افت شدید ترافیک شده‌اند. این موضوع نشان می دهد گوگل مسیر درستی را برای کمک به حفظ حقوق دیگران طی کرده است و تلاش می‌کند به درخواست افراد برای حذف آثارشان از روی سایت‌ها پاسخ مناسبی ارائه کند.

زمانی که شما عبارات مرتبط با فیلم یا سریال را به همراه کلماتی همچون تماشا، دانلود یا تورنت در گوگل جستجو می‌کنید، آپدیت دزد دریایی وارد میدان می‌شود و تاثیر خود را به نمایش می‌گذارد. به تصاویر زیر دقت کنید:

افت رتبه توسط الگوریتم pirate

این کاهش ترافیک و دیده نشدن در صفحه نتایج گوگل نشان می‌دهد آپدیت دزد دریایی وارد عمل شده است و سایت‌هایی همچون سایت‌های تورنت ممکن است نسبت به گذشته افت شدیدی در ترافیک‌شان داشته باشند. صاحبان سایت‌هایی مثل ISO Hunt و تورنت فریک این موضوع را تایید کرده‌اند.

در سوی دیگر این ماجرا سایت‌هایی مثل پایرت بی قرار دارند. همانطور که می‌دانید پایرت بی یکی از سایت‌های معروف اشتراک فایل است. این سایت نه تنها گزارشی مبنی بر کاهش ترافیک خود نداشته است بلکه با آغوش باز از این الگوریتم استقبال کرده است. آن‌ها لوگوی خود در صفحه اصلی را با یک وی پی ان رایگان جایگزین کرده‌اند و بر این باورند برای جذب ترافیک نیازی به موتورهای جستجو ندارند. آن‌ها می‌گویند اگر کاربران نتوانند از طریق گوگل سایت‌شان را پیدا کنند به طور مستقیم وارد سایت می‌شوند یا از طریق پروکسی‌ها به سایت‌شان دسترسی پیدا خواهند کرد. البته نتایج زیر حاکی از افت ترافیک در این سایت است:

واقعیت این است که کاربران چنین سایت‌هایی برای پیدا کردن محتوای غیر قانونی در نهایت روشی پیدا می‌کنند. در چنین شرایطی ترافیکی زیرزمینی شکل می‌گیرد و استفاده از مواردی همچون شبکه‌های خصوصی رواج پیدا می‌کند. این موضوع به معنی بروز یک موضوع امنیتی جدید است که موتورهای جستجویی همچون گوگل ممکن است از پس آن بر نیایند.

این سایت‌ها شروع به استفاده از دامنه‌های جدید خواهند کرد و زمان جذب کاربر جدید و مقابله با الگوریتم دزد دریایی را خواهند داشت( مگر اینکه گوگل سریعاً وارد عمل شود و این سایت‌ها را شناسایی کند). گوگل در حال انجام عملیاتی برای مبارزه با این سایت‌هاست و تلاش می‌کند با دزدان دریایی آنلاین مقابله کند. این یک مبارزه دائمی و مستمر است و به نظر می‌رسد این دزدان دریایی آنلاین هستند که گوی رقابت را از گوگل می‌دزدند.

 

 حرف آخر

به اشتراک گذاری غیر قانونی محتوای دیگران گوگل را مجبور به ارائه الگوریتمی به نام الگوریتم دزد دریایی کرد. این الگوریتم سایت‌هایی را هدف قرار می‌دهد که حق کپی رایت را نقض می‌کنند و آثار دیگران را بدون اجازه آن‌ها به اشتراک می‌گذارند.

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

میانگین امتیاز ۵ / ۵. تعداد آرا: ۲۸

اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

فرم ثبت نام در مسابقه فتح پرچم

برای شرکت در مسابقه باید با اطلاعات صحیح عضو شوید
ثبت نام در مسابقه
close-link