آموزش افزایش سرعت اتصال ssh در لینوکس (از طریق 4 روش)

آموزش افزایش سرعت اتصال ssh در لینوکس

سرویس ssh یکی از معروف‌ترین و امن‌ترین روش‌های ارتباطی برای مدیریت سرورهای لینوکسی به صورت ارتباط راه دور است، در این جلسه به نحوه افزایش سرعت اتصال ssh جهت مدیریت بهتر و سریع‌تر خواهیم پرداخت.

اگر با سرویس ssh آشنایی ندارید می‌توانید از مقاله‌ای که با نام ssh چیست در سایت منتشر کردیم استفاده کنید.

معمولاً در سرورهای مورد استفاده به دفعات به مشکل کندی سرعت اتصال ssh در هنگام برقراری session بین سرور کلاینت برخورد کردیم و همین شد تا تصمیم گرفتیم این مقاله مفید را برای شما بنویسیم و با ۴ روش متفاوت نحوه افزایش سرعت سرویس ssh را به شما آموزش دهیم.

جهت آشنایی با نحوه اتصال به ssh مقاله آن را که قبل‌تر درون سایت منتشر کردیم حتماً قبل از خواندن ادامه این آموزش مطالعه کنید و سپس ادامه آموزش را دنبال کنید.

 

مراحل افزایش سرعت اتصال ssh در لینوکس سرور

۱- اجبار به استفاده از پروتکل IPV4

ssh قادر است تحت ورژن آی پی ۴ و ۶ فعالیت کند ولی در حال حاضر به دلیل عدم آماده بودن زمینه برای استفاده از این پروتکل و همچنین کندی سرعت آن ما ssh را مجبور به فعالیت تحت پروتکل IPV4 می‌کنیم.

برای این کار می‌توانید با ادیت کردن فایل کانفیگ ssh در مسیر  etc/ssh/sshd_config/ بلاک AddressFamily را برابر مقدار inet قرار دهید، این گزینه مقادیر any و inet و همچنین inet6 را قبول می‌کند، با این کار ما این سرویس را محدود به استفاده از ipv4 می‌کنیم.

اگر بخواهید این تغییرات به صورت global انجام نشود و فقط برای کاربر روت و یا یک یوزر خاص لحاظ شود می‌توانید این تغییرات را درون فایل زیر لحاظ کنید.

vi ~.ssh/config

 

۲- غیرفعال کردن DNS Lookup

در هر بار اتصال به سرور از طریق ssh به صورت خودکار عملیات بررسی dns و تطابق آن با Ip بررسی می‌شود که همین امر باعث کندی سرعت اتصال به ssh شده و در اینجا ما قصد افزایش سرعت اتصال ssh را از طریق غیرفعال کردن dns lookup خواهیم داشت.

برای این کار کافی است با یک ادیتور همانند nano و یا vi فایل کانفیگ ssh در مسیر etc/ssh/sshd_config/ را باز کرده و به دنبال بلاک UseDNS باشید، سپس مقدار آن را برابر no قرار دهید تا dns lookup بر روی ssh غیرفعال شود.

UseDNS no

 

۳- اتصال مجدد و حذف session قبلی در ssh

یکی از روش‌های افزایش سرعت اتصال ssh اتصال مجدد و حذف session قبلی در ssh هستش، بدین صورت که زمانی که شما قصد برقراری اتصال جدیدی را به سرور دارید اتصال قبلی منقضی شده و فقط نشست جدید در دسترس باشد بدین شکل سرعت اتصال به ssh تا حد بسیار زیادی افزایش خواهد یافت.

می‌توانید با ادیت کردن فایل ssh/config./~ مقادیر زیر را در آن قرار دهید و این تغییرات را ذخیره کنید.

 * Host
ControlMaster auto
ControlPath  ~/.ssh/sockets/%r@%h-%p
ControlPersist 600

 

۴- احراز هویت از طریق یک روش منحصربه‌فرد

توصیه ما استفاده از یک روش خاص برای تمامی connection ها جهت اتصال به ssh برای افزایش سرعت اتصال ssh می‌باشد، بهترین گزینه عدم استفاده از پسورد و روش keygen می‌باشد که می‌توانید به روش زیر آن را بر روی سرور لینوکسی خود فعال کنید.

می‌توانید از بلاک زیر درون فایل کانفیگ ssh استفاده کنید، خط زیر را بالای بلاک AddressFamily inet اضافه کنید.

PreferredAuthentications=publickey

authentication-افزایش سرعت اتصال ssh

و یا می‌توانید هنگام اتصال از دستور زیر به روش امن استفاده کنید.

ssh -o "PreferredAuthentications=publickey" username@example.com

در انتها اعمال تغییرات در ssh از دستور زیر برای ریست استفاده کنید.

systemctl restart sshd   #Systemd
service sshd restart  #SysVInit

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

میانگین امتیاز ۴.۱ / ۵. تعداد آرا: ۱۵

اشتراک در
اطلاع از
guest

2 نظرات
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
Sam

سلام مهندس عزیز
بابت انتشار این مطلب مفید و فیلم آموزش رایگان افزایش سرعت دیتا بیس بسیار بسیار از شما متشکر و ممنونم.
اگر ممکنه یک سرویس سرور مجازی که خودتان با آن کار کرده اید را هم معرفی نمائید بقول عامیانه پدر مادر دار باشد. بنده از خیلی از این شرکت های فعال هاست و سرور مجازی تهیه کرده ام تقریبا ۹۰ درصدشون متاسفانه کم فروشی میکنند.ایکاتل هلند یه زمانی سرور مجازی ۲ گیگ میفروخت اما اونم الان یک سالی میشه که هیچ سروری نداره. ممنون میشم یک منبع معتبر داخلی برای خرید سرور مجازی معرفی بفرمائید که خودتان تائیدش میکنید.
ارادتمند شما

فرم ثبت نام در مسابقه فتح پرچم

برای شرکت در مسابقه باید با اطلاعات صحیح عضو شوید
ثبت نام در مسابقه
close-link