آموزش نصب وردپرس روی هاست سی پنل [ تصویری و قدم به قدم ]

آموزش نصب وردپرس

در این جلسه می‌خواهیم با آموزش نصب وردپرس به صورت گام به گام و کاملاً تصویری با شما همراه شویم و کمکتان کنیم در سریعترین زمان بتوانید سایت خود را بدون وابستگی به طراحان و شرکت‌های خدمات طراحی سایت راه‌اندازی کنید. قبل از شروع آموزش باید با خرید هاست اطلاعات ورود به کنترل پنل هاست خود را دریافت کرده باشید تا بتوانید ادامه آموزش را دنبال کنید.

وردپرس به عنوان محبوب‌ترین سیستم مدیریت محتوا یا بهتر بگویم سایت ساز در دنیا شناخته می‌شود که با داشتن نرخ بیش از ۳۵% تعداد کل سایت‌های دنیا اختلاف بسیار زیادی با رقبای خود دارد.

وردپرس به دلیل رایگان بودن، پشتیبانی به شدت قدرتمند، آپدیت‌های منظم، داشتن تعداد فوق‌العاده زیادی پلاگین، بین وبمسترها بسیار رایج و شناخته شده است به طوری که اگر امروز کسی تصمیم بگیرد یک سایت راه‌اندازی کند اولین گزینه موجود و موردتوجه‌اش قطعاً وردپرس خواهد بود.

نصب وردپرس بسیار راحت است به طوری که اگر هیچ دانشی درباره نصب و راه‌اندازی یک سایت هم نداشته باشید باز می‌توانید توسط آموزش نصب وردپرس خیلی ساده و راحت شاید در کمتر از ۵ دقیقه سایت خود را راه‌اندازی کنید. خوب قبل از شروع کار کافی است که یک آدرس دامنه و یک هاست برای خودتان تهیه کرده باشید تا در این پروسه بتوانید همراه ما باشید.

 

چه هاستی برای نصب وردپرس مناسب است؟

وردپرس خود به تنهایی بسیار سبک و امن است ولی این سیستم عملاً بدون وجود پلاگین ها قابل استفاده نیست، همین دلیل باعث افزایش حجم و استفاده زیادتر منابع هاست شما می‌شود. پس برای نصب وردپرس شما باید یک هاست سریع و قدرتمند داشته باشید که برای این سیستم آماده شده باشد.

اگر کمی با مباحث سروری آشنا باشید حتماً با مواردی چون php memory limit و php آشنا هستید. هاست های وردپرس باید دارای php memory limit بالاتر و همچنین مجهز به آخرین ورژن php باشند تا به درستی کار کنند.

حتماً در هنگام تهیه هاست به این موارد توجه کنید تا با مشکل کندی سرعت موجه نشوید.

 

آموزش نصب وردپرس در ۴ مرحله

برای نصب وردپرس روی هاست شما فقط ۴ قدم اساسی نیاز دارید که سایت خود را نصب و آماده به کار کنید.

  • دانلود آخرین ورژن وردپرس
  • آپلود فایل‌های وردپرس روی هاست
  • ساخت دیتابیس یا پایگاه داده
  • نصب و پیکره‌بندی اولیه وردپرس

 

دانلود آخرین ورژن وردپرس

برای شروع نصب، اولین قدم دانلود و داشتن فایل‌های وردپرس می‌باشد. شما می‌توانید از دو وب‌سایت معتبر وردپرس را نصب نمایید سایت اول مرجع اصلی سایت وردپرس به این نشانی و سایت دوم مرجع فارسی وردپرس است که این سیستم را فارسی و بومی شده در اختیار شما قرار می‌دهد.

بعد از دانلود وردپرس حالا نوبت آن است که فایل‌های دانلود شده را بر روی هاست خود آپلود نمایید. در این آموزش کنترل پنلی که ما نصب وردپرس را در آن به شما آموزش خواهیم داد cpanel است که جز محبوب‌ترین کنترل پنل های دنیا نیز شناخته می‌شود.

 

آپلود فایل‌های وردپرس روی هاست سی پنل

بعد از خرید هاست به شما اطلاعات ورود به سی پنل ایمیل خواهد شد. شما از طریق این اطلاعات می‌توانید وارد هاست سایت خود شوید و مراحل نصب wordprss را پیگیری کنید.

نخست مطابق عکس زیر برای بارگذاری فایل‌های وردپرس به بخش File Manager بروید هاست خود بروید. در این بخش شما می‌توانید هر فایلی را مستقیماً بر روی هاست خود آپلود کنید.

file manager - آموزش نصب وردپرس

سپس در مرحله بعدی همانند عکس زیر، در بخش درختی سمت چپ صفحه بر روی پوشه public_html کلیک کرده تا وارد بخش به اصطلاح روت هاست خود شوید (هر چیزی که شما در این فولدر آپلود کنید مستقیماً بر روی سایت شما قرار خواهد گرفت) و سپس گزینه Upload را بزنید.

upload wordpress on cpanel - آموزش نصب وردپرس

در این مرحله شما باید فایل‌های وردپرس خود که در مرحله قبل بر روی کامپیوترتان دانلود کردید را با فرمت zip بر روی هاست سی پنل آپلود نمایید.

بعد از آپلود شما باید مطابق فایل‌های zip که بر روی کامپیوتر خود از آن‌ها استفاده می‌کنید این فایل را از حالت فشرده خارج نمایید بدین منظور با راست کلیک روی فایل آپلود شده گزینه Extract را بزنید.

extract wordpress - آموزش نصب وردپرس

بعد از اکسترکت کردن، فایل‌های هسته وردپرس درون فولدری با نام wordpress قرار خواهند گرفت. اگر می‌خواهید وردپرس بر روی آدرس روت سایت شما یعنی به‌طور مثال yourdomain.com نصب شود باید تمامی فایل‌ها را به مسیر public_html منتقل کنید و این فولدر را در نهایت حذف کنید.

بدین منظور ابتدا وارد فولدر wordpress شده سپس با انتخاب گزینه Select All تمامی فایل‌ها را به حالت انتخاب در بیاورید.

سپس مطابق عکس زیر بر روی گزینه Move کلیک کنید. در پنجره جدیدی که برای شما باز می‌شود شما باید آدرس public_html را به عنوان مسیر مقصد وارد کنید و بروی Move Files کلیک کنید.

move wordpress file to root - آموزش نصب وردپرس

خوب تبریک میگم شما مرحله دوم را نیز با موفقیت پشت سر گذاشتید و حالا باید وارد مرحله سوم و مهمترین بخش آموزش نصب وردپرس شویم.

 

ساخت دیتابیس یا پایگاه داده

در این مرحله هدف ما ایجاد یک پایگاه داده برای ذخیره‌سازی اطلاعات سایت (کوئری ها) بر روی هاست می‌باشد. بدین منظور ابتدا بر روی گزینه MySQL® Databases کلیک کنید.

mysql database - آموزش نصب وردپرس

در بخش Create New Database شما باید نامی برای پایگاه داده خود انتخاب نمایید. توجه کنید بخش اول این اسم بدون تغییر و بر اساس نام یوزر هاست cpanel شما تعیین می‌شود و شما باید قسمت دوم را مشخص کنید.

 

create new database - آموزش نصب وردپرس

بعد از وارد کردن نام پایگاه داده بر روی دکمه Create Database کلیک کنید.

با اسکرول کردن صفحه کمی پایین‌تر در بخش MySQL Users شما باید یک یوزر مجزا با اسم و پسورد مشخص ایجاد کنید. در بخش Username نام یوزر و در بخش Password نیز رمز موردنظرتان را وارد کنید.

 

create new database user - آموزش نصب وردپرس

فقط توجه داشته باشید ما برای ادامه مراحل نصب به این اطلاعات نیاز داریم پس یوزر و پسورد را جایی یادداشت کنید که در ادامه مراحل نصب وردپرس به آن‌ها نیاز خواهیم داشت. با پر کردن فیلدها در نهایت بر روی Create User کلیک کنید.

در مرحله آخر ساخت پایگاه داده شما باید یوزری که ساختید را به دیتابیس خود متصل کنید تا این دو بتوانند با هم در ارتباط باشند. بدین منظور در بخش Add User To Database با انتخاب یوزر و دیتابیسی که در مرحله قبل ساختید وارد بخش تعیین سطح دسترسی‌ها خواهید شد.

 

add user to database - آموزش نصب وردپرس

در این مرحله که با نام Manage User Privileges نیز شناخته می‌شود همانند عکس زیر شما می‌توانید دسترسی یوزر ساخته شده به پایگاه داده را مشخص کنید به‌طور مثال آیا این یوزر دسترسی حذف و اضافه کردن اطلاعات را داشته باشد یا خیر ولی در این مرحله شما باید تیکت تمامی قسمت‌ها بزنید در غیر این صورت وردپرس شما به درستی کار نخواهد کرد.

add privileges - آموزش نصب وردپرس

خوب باز به شما تبریک میگیم چون یک مرحله بسیار مهم را با موفقیت پشت سر گذاشتید. حالا نوبت این است که وارد مرحله نهایی یعنی نصب و پیکره‌بندی وردپرس شویم.

 

نصب و پیکره‌بندی اولیه وردپرس

حالا آدرس سایت خود را در مرورگر وارد نمایید اگر فایل‌ها را در مرحله دوم به درستی به هاست خود منتقل کرده باشید باید با صفحه‌ای همانند عکس زیر مواجه شوید.

wordpress install welcome page - آموزش نصب وردپرس

در این بخش شما می‌توانید زبان پیش‌فرض وردپرس خود را انتخاب کنید. چون هدف ما نصب وردپرس با زبان فارسی برای مخاطبان داخلی است پس ما زبان فارسی را انتخاب می‌کنیم و روی ادامه کلیک می‌کنیم.

در مرحله بعدی نیاز به کار خاصی نیست و اگر برای نصب آماده هستید بر روی گزینه بزن بریم! کلیک کنید.

وارد مهمترین مرحله نصب وردپرس یعنی ورود اطلاعات پایگاه داده شده‌ایم. در این بخش شما باید اطلاعاتی که در هنگام ساخت پایگاه داده وارد کردید را در این بخش برای سایت خود وارد نمایید.(اگر یادتان باشد مرحله قبل به شما گفتیم که اطلاعات را جایی یادداشت کنید)

database information - آموزش نصب وردپرس

در فیلد اول باید نامی که برای پایگاه داده خود انتخاب کردید را وارد نمایید. در فیلد دوم نام کاربری یا همان یوزر و در فیلد سوم نیز پسورد پایگاه داده را، یادتان باشد در بخش میزبان پایگاه داده تغییری ایجاد نکنید و همان localhost انتخاب درستی برای شما خواهد بود و در نهایت فیلد پیشوند جدول را داریم که به اول تمامی جداول پایگاه داده یک اسم مشخص را الحاق می‌کند توصیه می‌کنیم که حتماً برای افزایش امنیت وردپرس این اسم را تغییر دهید.

اگر تنظیمات را به درستی انجام داده باشید بدون مشکل وارد مرحله بعدی خواهید شد ولی اگر با اروری مبنی بر عدم اتصال با پایگاه داده مواجه شدید یعنی اینکه اطلاعات دیتابیس را به درستی در مرحله قبل وارد نکردید.

last step of installing wordpress - آموزش نصب وردپرس

در مرحله آخر نیز شما باید اسمی برای سایت خود و یک یوزر و پسورد برای ورود به بخش مدیریت وردپرس (پیشخوان) تعیین کنید.

wordpress admin information - آموزش نصب وردپرس

خوب فیلدهای این بخش نیز کاملاً مشخص هستند و نیازی به توضیح خاصی ندارند فقط بخش مهم و قابل‌توجه قسمت “نمایش به موتورهای جستجو” است که این امکان را به شما می‌دهد در صورت زدن تیک این بخش تا زمانی که اطلاعاتی بر روی سایت خود منتشر نکردید سایت برای موتورهای جستجوگر غیرقابل ایندکس شدن باشند.

 

جمع‌بندی و نتیجه‌گیری

خوب خلاصه آموزش نصب وردپرس را اگر بخواهیم در چند خط بررسی کنید ابتدا شما باید یک دامنه و یک هاست تهیه کنید سپس آخرین ورژن وردپرس را از مخزن اصلی آن دانلود کرده و بر روی هاست خود آپلود نمایید.

با خارج کردن فایل‌های فشرده وردپرس و ساخت یک پایگاه داده می‌توانید مراحل ساده نصب وردپرس را آغاز کنید و فقط با چند کلیک ساده و پر کردن اطلاعات موردنیاز وردپرس را بر روی هاست cpanel خود نصب نمایید.

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

میانگین امتیاز ۵ / ۵. تعداد آرا: ۷۵

اشتراک در
اطلاع از
guest

5 نظرات
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
طراحی سایت در مازندران

بسیار کاربردی بود ممنون

رضا سرابی

بسیار ممنونم با این آموزش تونستم خودم بدون هیچ تجربه ای سایتم رو راه اندازی کنم. یک سوال داشتم آیا نحوه نصب در کنترل پنل دایرکت ادمین هم به همین شکل هستش؟

سهیل

متشکرم بابت آموزش جامع و کاربردی که ارائه کردید

فرم ثبت نام در مسابقه فتح پرچم

برای شرکت در مسابقه باید با اطلاعات صحیح عضو شوید
ثبت نام در مسابقه
close-link