آموزش تغییر DNS دامنه در ایرنیک (راهنمای تصویری 0 تا 100)

آموزش تغییر DNS دامنه در ایرنیک

در این جلسه به آموزش تغییر DNS دامنه در ایرنیک خواهیم پرداخت. در بسیاری از مواقع به دلیل تغییر و یا خرید هاست جدید نیاز خواهید داشت تا DNS دامنه خود را در کارگزار ایرنیک تغییر دهید تا وب‌سایت شما مجدد در دسترس قرار گیرد.

بعد از خرید هاست اولین کاری که باید انجام دهید تا وب سایت شما در دسترس کاربرانتان قرار گیرد و اصطلاحا دامنه به هاست join شود تغییر dns دامنه می باشد. بر اساس نوع پنل مدیریتی و مسیر رسیدن به قسمت تغییر دی ان اس عموما مابقی مراحل تغییر در تمامی آنها ثابت می‌باشد. پس یادگیری این آموزش برای شما کاملا کاربردی خواهد بود.

 

DNS چیست؟

با گسترش فعالیت وب‌سایت‌ها پروتکلی به نام DNS شکل گرفت که وظیفه تبدیل نام دامنه به آدرس IP را بر عهده دارد. قبل از ظهور DNS وب‌سایت‌ها با آدرس IP در دسترس کاربران قرار داشتند ولی با افزایش تعداد وب‌سایت‌ها عملاً به خاطر سپاری آدرس آی پی ها کار راحتی نبود و این شد که این پروتکل شروع به کار کرد.

dns چیستدر حال حاضر دیگر مانند گذشته نیاز نیست تا شما برای رفتن به یک سایت IP طولانی و پیچیده هر سایت را حفظ کنید. کافی است تا نام دامنه سایت را در مرورگر خود تایپ کنید تا این کار را DNS برای شما انجام دهد و این دو را به هم متصل کند.

به‌طور مثال شما با واردکردن آدرس وب‌سایت google.com در مرورگر خود، در سمت سرور توسط DNS عملیات تبدیل و شناسایی سرور صورت گرفته و به‌طور مثال این دامنه به آی پی سرور اصلی اشاره خواهد کرد تا شما بتوانید این سایت را مشاهده کنید.

 

کارگزار ایرنیک چیست؟

برای ثبت دامنه‌های ایرانی همچون ir. و… تنها کارگزاری که رسماً اقدام به فروش این نوع دامنه‌ها می‌کند ایرنیک یا فیزیک نظری IRNIC ایران می‌باشد.

کارگزار ایرنیکبرای ثبت و تغییر DNS در ایرنیک شما ابتدا باید در این سایت ثبت‌نام کرده سپس یک شناسه رایگان با نام NIC-Handle دریافت کنید.

بعد از تائید هویت حالا شما می‌توانید در این وب‌سایت دامنه ثبت کرده و یا تغییر DNS دامنه در ایرنیک را به راحتی انجام دهید.

 

آموزش تغییر DNS دامنه در ایرنیک

  1. ابتدا می‌بایست از طریق آدرس زیر و با اطلاعات کاربری خود وارد کنترل پنل ایرنیک شوید.
https://www.nic.ir/Login?r=%2FCheckout_Basket
  1. لاگین به پنل ایرنیکسپس در صفحه‌ی تنظیمات مربوط به دامنه از قسمت « سامانه‌ی نام دامنه (DNS) » بر روی دکمه‌ی « ویرایش ردیف‌های کارگزاری نام و میزبانی دامنه » کلیک نمایید.
  1. بخش تغییر کارگزار دامنهدر صفحه‌ی کارگزار دامنه در ستون نام کارگزار باید آدرس DNS را وارد کرده و در ستون آی پی کارگزار باید Ip سرور را وارد نمایید.
  2. تغییر dns در ایرنیکو در آخر بر روی دکمه‌ی اعمال » کلیک نمایید تا تنظیمات انجام شده ذخیره شوند.

بعد از تغییر DNS دامنه در ایرنیک حدود ۴ تا ۸ ساعت زمان برای ثبت شدن تغییرات زمان نیاز خواهد بود و این پروسه در دامنه‌های ایرانی به نسبت دامنه‌های داخلی کمی زمان‌برتر خواهد بود.

خوب امیدوارم که آموزش تغییر DNS دامنه در ایرنیک برای شما مفید بوده باشد. اضافه می‌کنم برای تغییر dns در دامنه‌های بین‌المللی نیز روند کار بسیار شبیه به همین آموزش است با این تفاوت که در تغییر نیم سرورهای دامنه‌های بین‌المللی معمولا از طریق پنل کاربری خودتان در شرکت هاستینگ می‌توانید تغییرات را اعمال نمایید.

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

میانگین امتیاز ۵ / ۵. تعداد آرا: ۳۱

اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

فرم ثبت نام در مسابقه فتح پرچم

برای شرکت در مسابقه باید با اطلاعات صحیح عضو شوید
ثبت نام در مسابقه
close-link