چک لیست سئو 2022 +تکنیک‌های ویژه رتبه‌گیری در گوگل

کامل‌ترین چک لیست سئو سال 2021

فهرست مقاله

در دنیای آنلاین امروزی که بیشتر افراد برای انجام دادن کارهای روزمره‌شان از اینترنت استفاده می‌کنند حضور در موتورهای جستجویی همچون گوگل بسیار مهم است. کسب‌وکارها اگر نتوانند خودشان را در میان نتایج گوگل نشان دهند بدون شک با مشکلات فراوانی روبرو خواهند شد. آن‌ها در چنین شرایطی فرصت دستیابی به مشتریان بالقوه را از دست خواهند داد و آگاهی از برندشان به درستی انجام نخواهد شد. به همین خاطر مطالعه چک لیست سئو برای شرکت‌هایی که قصد دارند خودشان را در میان رقبا متمایز کنند از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است.

اگرچه تکنیک‌های مختلفی برای سئو وجود دارد اما بررسی یک چک لیست کامل که همه چیز را از سیر تا پیاز پوشش داده باشد خالی از لطف نیست. در این مقاله می‌خواهیم فهرستی از نکات مهم سئو را با هم مرور کنیم. پس تا انتها همراهمان باشید.

 

سئو یک ابزار بی‌نظیر برای رسیدن به مشتری

سئو یکی از ابزارهای مهم در دنیای آنلاین به حساب می‌آید. متخصصان، تکنیک‌های مختلفی برای سئوی سایت‌ها بیان می‌کنند اما این مقاله یک فهرست کامل از هر آن چیزی است که نیاز دارید. هر چیزی که در ادامه بیان می‌کنیم توسط متخصصان بررسی شده است و به خوبی کار می‌کند. پس اگر به دنبال رتبه‌های بالاتر در گوگل هستید عاشق این چک لیست خواهید شد.

 

 چگونه از این چک لیست سئو استفاده کنیم؟

برای افرادی که در دنیای سئو فعالیت می‌کنند نام برایان دین آشنا خواهد بود. برایان یکی از چهره‌های شناخته شده در این حوزه به حساب می‌آید و سال‌هاست که نکات متعددی را در زمینه سئو ارائه می‌کند. این چک لیست توسط برایان امتحان شده است. او می‌گوید به کمک همین نکات به ظاهر ساده توانسته است ترافیک سایت خود را در طول سی روز از طریق گوگل ۱۶۱.۹۶ درصد رشد دهد.

چگونه از چک لیست سئو استفاده کنیم

این اتفاق در کلمات پر رقابتی مثل سئوی داخلی یا تحقیق کلمات کلیدی رخ داده است و همین امر مهم بودن این نکات را نشان می‌دهد. فقط به خاطر داشته باشید که مجبور نیستید از همه موارد بیان شده در چک لیست سئو استفاده کنید. هر چیزی که فکر می‌کنید به دردتان می‌خورد را بردارید، امتحان کنید و ترافیکی که همیشه به دنبالش بودید را کسب کنید. همین!

 

چک لیست اصول سئو

خوب اولین کاری که باید انجام دهیم بررسی اصول سئو است. شما که نمی‌توانید بدون دانستن اصول اولیه و بنیادین کاری انجام دهید. می‌توانید؟ در ادامه با هم ابزارها و افزونه‌هایی را بررسی می‌کنیم که کمکمان می‌کنند رتبه بهتری در موتورهای جستجو کسب کنیم.

 

سرچ کنسول را برای سایت‌تان راه‌اندازی کنید

کنسول جستجوی گوگل که با عنوان Google Search Console نیز شناخته می‌شود یکی از ابزارهای قدرتمندی است که به صورت رایگان در اختیارتان قرار گرفته است. این ابزار به گونه‌ای طراحی شده است که کمکتان می‌کند عملکرد سایت را در گوگل بررسی کنید و ایرادات آن را در کمترین بازه زمانی بیابید.

نصب سرچ کنسول

اگر سری به این ابزار منحصربه‌فرد بزنید با قابلیت‌های مفیدی روبرو خواهید شد. برخی از این قابلیت‌ها عبارتنداز:

  • به کمک سرچ کنسول گوگل می‌توانید کلمات کلیدی که بیشترین ترافیک را برایتان داشته‌اند ببینید.
  • ثبت نقشه سایت (sitemap) هم به راحتی در این ابزار انجام می‌شود.
  • می‌توانید خطاهای سایت‌تان را بررسی کنید و برطرف نمایید.
  • نمرات مربوط به page experience را ببینید.

اگر بخواهیم به طور خلاصه و کوتاه بگوییم این ابزار جزء بهترین ابزارهای سئو به حساب می‌آید. اگر قصدتان برای فعالیت در این حوزه جدی است همین امروز سایت را در سرچ کنسول ثبت کنید و همه اتفاقاتی که در آن رخ می‌دهد را بررسی نمایید.

 

وبمستر تولز بینگ را فراموش نکنید

بیشتر کسب‌وکارهای ایرانی گوگل را مهم‌ترین موتور جستجوی روی زمین می‌دانند و فقط به آن توجه می‌کنند. با این حال بینگ هم می‌تواند بینش‌های خوبی در اختیارتان قرار دهد. پس در گام بعدی بهتر است وبمستر تولز بینگ را هم راه‌اندازی کنید.

حتماً از خودتان می‌پرسید بینگ محبوب‌تر از گوگل است؟ معلوم است که نه؛ اما این موتور جستجو هم در ماه یک میلیارد بازدیدکننده دارد. پس بهینه‌سازی سایت برای آن هم ارزشمند خواهد بود. علاوه بر همه این مواردی که بیان کردیم وبمستر تولز بینگ قابلیت‌های زیادی مثل تحقیق بر روی کلمات کلیدی دارد و همین امر استفاده از آن را ارزشمندتر می‌سازد.

 

با گوگل آنالیتیکس دوست شوید

در دنیای آنلاین دوستی بهتر و مفیدتر از گوگل آنالیتیکس پیدا نخواهید کرد. این ابزار یکی از بهترین ابزارهایی است که به شما می‌گوید مخاطبان چگونه سایت را پیدا می‌کنند و از چه صفحاتی بیشتر بازدید می‌کنند. بیایید قابلیت‌های این ابزار منحصربه‌فرد را یک به یک بررسی کنیم:

  • مقدار ترافیکی که از گوگل گرفته‌اید را نشان می‌دهد.
  • صفحاتی که بیشترین ترافیک را برایتان به ارمغان آورده‌اند را پیدا می‌کند.
  • نشان می‌دهد ترافیک سایت‌تان چقدر در حال افزایش است.
  • سایت‌ها و موتورهای جستجوی دیگری که به سمت سایت شما ترافیک می‌فرستند را هم شناسایی می‌کند.
  • بانس ریت، بازدید از هر صفحه و زمان سپری شده بر روی سایت را هم به خوبی نشان می‌دهد.

پروسه نصب گوگل آنالیتیکس در چک لیست سئو

یک نکته طلایی: گوگل آنالیتیکس را به گوگل سرچ کنسول وصل کنید. زمانی که این دو ابزار قدرتمند را در کنار خود داشته باشید می‌توانید اطلاعات مفیدی درباره سایت و عملکرد آن به دست بیاورید و چک لیست سئو خود را تکمیل کنید.

 

افزونه یواست را نصب کنید (این برای کاربران وردپرسی است)

اگر از شما بپرسند محبوب‌ترین افزونه سئو در دنیا چیست بدون شک به یواست اشاره خواهید کرد. بله این افزونه یکی از پرکاربردترین و محبوب‌ترین افزونه‌هایی است که در سایت‌های وردپرسی استفاده می‌شود و دلایل خوبی هم برای محبوبیت آن وجود دارد.

نصب پلاگین یواست در روند چک لیست سئو

یواست به شما کمک می‌کند با کمترین امکانات سایت وردپرسی‌تان را برای موتورهای جستجو بهینه کنید، موارد مرتبط با سئوی فنی مثل فایل Robots.txt و نقشه سایت را بررسی نمایید و در نهایت جایگاه‌تان را در موتورهای جستجو بالاتر ببرید.

 

چک لیست مربوط به تحقیق کلمات کلیدی

کیورد ریسرچ که به معنای تحقیق بر روی کلمات کلیدی است یکی از اصلی‌ترین مفاهیمی است که باید در دنیای سئو در نظر داشته باشید. در ادامه نشان می‌دهیم چگونه می‌توانید کیوردهای مربوط به کسب‌وکارتان را بیابید و از آن‌ها به بهترین شکل ممکن استفاده کنید.

 

کیوردهای لانگ تیل (طولانی یا همان دم‌دراز) را به کمک پیشنهادهای گوگل بیابید

Google Suggest یکی از مواردی است که خیلی‌ها از قدرت آن غافل می‌شوند. زمانی که وارد سایت گوگل می‌شوید و عبارتی را وارد می‌کنید یک سری پیشنهاد دیگر هم به شما داده می‌شود. به این پیشنهادها، Google Suggest می‌گویند. به کمک این روش می‌توانید کیوردهای طولانی‌تر را پیدا کنید. عملکردش را در تصویر زیر می‌بینید.

Google Suggest

اول یک کلمه کلیدی در گوگل تایپ کنید. فقط یادتان باشد که اینتر یا کلید جستجوی گوگل را نزنید. چند لحظه صبر کنید تا گوگل دست به کار شود و هر آنچه که در چنته دارد را برایتان رو کند.

از آنجایی که این کیوردها از طرف گوگل پیشنهاد می‌شوند بسیار ارزشمندند. به کمک همین پیشنهادها می‌توانید نیاز مخاطب را درک کنید و ببینید به دنبال چه چیزی می‌گردد. پس اگر دوست دارید سایت‌تان را بهتر بهینه‌سازی کنید از این کلمات کلیدی بهره ببرید.

یک نکته طلایی: ابزار Keywordtool.io را هم می‌توانید استفاده کنید. این ابزار پیشنهادهای گوگل را مورد بررسی قرار می‌دهد و فرآیند یافتن کیوردها را برایتان ساده‌تر می‌سازد.

 

کیوردهای قدرتمند را در کیورد پلنر گوگل پیدا کنید

کیورد پلنر یکی از ابزارهای رسمی گوگل برای تحقیق بر روی کلمات کلیدی است. این ابزار برای گوگل ادز طراحی شده است اما می‌تواند کمک حال شما در فرآیند جستجوی عبارات مفید باشد. یادتان باشد کیوردهایی که از این ابزار به دست می‌آورید مستقیماً از خود گوگل نشات می‌گیرند و بسیار دقیق هستند.

 

جوامع آنلاین را زیر نظر داشته باشید

جوامع آنلاین مثل گنجینه‌ای هستند که بیشتر افراد قدرت آن را نادیده می‌گیرند یا توجهی به آن ندارند. انجمن‌ها، سایت‌های پرسش و پاسخ یا سایر جوامع آنلاینی که افراد در آن‌ها مشغول بحث و تبادل نظر هستند بهترین مکان برای یافتن نیازها و خواسته‌های مخاطبان به شمار می‌روند. از این فرصت به نفع کسب‌وکار خودتان استفاده کنید.

 

کیوردهایی که رقابت کمتری دارند را با KWFinder پیدا کنید

نوبتی هم که باشد نوبت به یک ابزار مفید دیگر به اسم KWFinder می‌رسد. این ابزار یکی از ابزارهای قدرتمند و مفید در دنیای سئو به حساب می‌آید و مشکلات زیادی را حل می‌کند. چیزی که KWFinder را از سایر ابزارهای مشابه متمایز می‌کند اطلاعات متعددی است که از هر کلمه کلیدی در اختیارتان می‌گذارد. زمانی که کیوردی را در KWFinder می‌نویسید اطلاعات بسیار ارزشمندی به دست خواهید آورد. به عنوان مثال به کمک این ابزار می‌توانید:

  • حجم جستجوی کلمه کلیدی را بیابید.
  • سختی یا آسانی کسب رتبه برای آن کیورد را پیدا کنید.
  • CPC را هم بررسی کنید.
  • ترندهای مربوط به هر کیورد را در اختیار داشته باشید.
  • بازدیدهای تخمینی از هر کلمه کلیدی را هم در دست داشته باشید.

بعد از اینکه هر کدام از کلمات را در این سایت بررسی کنید می‌توانید آن‌هایی را انتخاب کنید که رقابت اندکی دارند و رتبه‌بندی برایشان ساده‌تر است.

 

کلمات سؤالی را با سایت Answer The Public پیدا کنید

سایت Answer The Public یکی از سایت‌های انگلیسی زبان برای یافتن کلمات کلیدی سؤالی است. اگرچه این سایت از زبان فارسی پشتیبانی نمی‌کند اما به کمک آن می‌توانید بینش‌های ارزشمندی برای تولید محتوا پیدا کنید.

بیایید این موضوع را با یک مثال بررسی کنیم. فرض کنید یک سایت فروش قهوه دارید و می‌خواهید محتوای یونیک و ارزشمندی برای مخاطبان تولید کنید. کافیست سری به این سایت بزنید و کلمه کلیدی قهوه را بزنید یا یک سؤال بپرسید.

Answer The Public

حالا منتظر بنشینید تا همه سوا لاتی که پیرامون قهوه وجود دارد برایتان تولید شود. سپس همه سؤالات را یادداشت کنید و به فارسی برگردانید. وارد گوگل شوید و آن را جستجو کنید. هر آنچه که درباره این سؤالات می‌بینید را دوباره بنویسید. حالا یک فهرست قدرتمند از سؤالاتی دارید که مردم در دنیای آنلاین به دنبالش هستند. آستین‌هایتان را بالا بزنید و شروع به تولید محتوا کنید.

 

چک لیست سئوی داخلی (On-Page)

حالا زمان آن فرا رسیده است که محتوای سایت‌تان را به کمک تکنیک‌های اثبات شده سئوی داخلی بهینه کنید و رتبه‌ای که همیشه در انتظارش بودید را در گوگل به دست بیاورید. در این بخش از چک لیست سئو مواردی را بررسی خواهیم کرد که به سئوی داخل سایت‌تان مرتبط است.

 

کلمات کلیدی را در آدرس صفحه بگنجانید

آدرس صفحه یا همان URL اطلاعات زیادی درباره محتوای صفحه به گوگل می‌دهد. اگر این آدرس با کیوردهای مرتبط نوشته شود نرخ کلیک ارگانیک (همان طبیعی) را تا حد زیادی بهبود می‌بخشد. به همین خاطر است که می‌گوییم کیوردهایتان را در آدرس هر صفحه قرار دهید. به عنوان مثال اگر صفحه شما درباره خرید کفش چرم مردانه است می‌توانید همین عبارت را در URL تان قرار دهید:

Youraddress.ir/buy-leather-men-shoes

 

از آدرس‌های کوتاه استفاده کنید

تا جایی که می‌توانید از آدرس‌های کوتاه و قابل‌خواندن برای سایت‌تان استفاده کنید. یکی از مطالعات انجام شده بر روی ۱۱.۸ میلیون نتیجه جستجو در گوگل نشان می‌دهد آدرس‌هایی که کوتاه‌تر هستند رتبه بهتری در گوگل دارند. این گزینه را هم در چک لیست سئو خود یادداشت کنید تا بعداً بتوانید از آن به درستی بهره ببرید.

استفاده از کلمه کلیدی در آدرس url

 

کلمه کلیدی را در بخش ابتدایی تگ عنوان بیاورید

شکی نیست که شما باید از کلمات کلیدی در تگ عنوان استفاده کنید. با این حال بیشتر افراد نمی‌دانند که موقعیت این کیورد در تگ عنوان چقدر اهمیت دارد. بهترین کار این است که تا جایی که می‌توانید کیورد را در بخش‌های ابتدایی تگ عنوان قرار دهید. به تصویر زیر نگاه کنید. این تصویر موقعیت درست را نشان‌تان می‌دهد.

استفاده از کلمه کلیدی در تایتل

 

تگ عنوانتان را با موارد مختلف اصلاح کنید

اصلاح کننده‌های تگ عنوان عبارات و کلماتی هستند که می‌توانید به این تگ اضافه کنید. زمانی که این کار را انجام می‌دهید می‌توانید صفحه‌تان را برای کیوردهای طولانی مختلف بهینه کنید و برای هر کدام رتبه‌ای به دست بیاورید. این کار سریع‌ترین و ساده‌ترین روش برای رسیدن به جایگاه‌های برتر گوگل است.

 

در ۱۵۰ کلمه اول از کیورد استفاده کنید

گوگل ۱۰۰ تا ۱۵۰ کلمه اول سایت را بیشتر موردتوجه قرار می‌دهد. پس مطمئن شوید کلمات کلیدی‌تان را در این بخش می‌گنجانید. به عنوان مثال اگر مقاله‌تان درباره نحوه تمیز کردن خانه است می‌توانید همین عبارت را در ابتدای جملاتتان بیاورید.

 

کیوردها را در تگ‌های هدینگ فراموش نکنید

تگ‌های هدینگ یا همان تگ‌های H1 و H2 و H3 جزء تگ‌های مهم در سایت شما به حساب می‌آیند. پس می‌توانند مکان خوبی برای نشان دادن کیوردها هم باشند. فرض کنید می‌خواهید یک مقاله درباره هارد کامپیوتر بنویسید.

اگر کلمات کلیدی که مربوط به این موضوع است را پیدا کنید و آن‌ها را در تگ‌های H2 و H3 قرار دهید رتبه بهتری خواهید داشت. اگرچه برخی از متخصصان بر این باورند که این نکته تأثیر شگرفی بر روی رتبه سایت یا محتوا ندارد اما همین موارد کوچک در چک لیست سئو کنار هم تغییرات خوبی را رقم می‌زنند.

 

تصاویر را هم از قلم نیندازید

تصاویر، محتوای شما را تعریف می‌کنند و می‌توانند نظر مخاطب را به خوبی به سمت محتوا جلب نمایند. متأسفانه گوگل مثل انسان‌ها نیست که بتواند تصاویر را ببیند. پس برای اینکه به او کمک کنیم درک بهتری از تصاویرمان داشته باشد باید از تگ ALT استفاده کنیم و تصاویر را بهینه کنیم. هرچقدر تصاویر بهینه‌تری داشته باشید جایگاه بهتری در گوگل خواهید داشت.

وقتی تصویری را ذخیره می‌کنید یک نام به آن بدهید که به طور مختصر محتوایش را توصیف کند. مثلاً اگر تصویر شما درباره املت اسفناج است می‌توانید همین نام را برایش ذخیره کنید. سپس می‌توانید تصاویر را به سایت اضافه کنید و یک تگ ALT به آن بدهید. خوب کار شما تمام شده است.

 

از کلمات هم معنی و LSI ها در چک لیست سئو بهره ببرید

دیگر آن روزها که می‌توانستید کیوردهای مختلف را در یک صفحه بگنجانید و رتبه بگیرید گذشته است. در دنیای آنلاین امروزی کیورد استافینگ یا استفاده بیش از حد از کلمات کلیدی معنی ندارد. گوگل باهوش‌تر از آن چیزی است که فکرش را می‌کنید. پس به جای اینکه از یک کیورد یکسان هزار بار در متن استفاده کنید کلمات کلیدی مترادف و هم معنی‌اش را بیابید و در تولید محتوایتان از آن بهره ببرید.

مثلاً فرض کنید می‌خواهید برای عبارتی همچون راه‌اندازی وبلاگ رتبه کسب کنید. به جای اینکه دقیقاً از همین عبارت در کل محتوایتان استفاده کنید از کلمات مشابه مثل ساخت وبلاگ، شروع کار با وبلاگ، راه‌اندازی وبلاگ در وردپرس استفاده کنید. کیوردهای LSI واژه‌هایی هستند که در کنار کیوردهای اصلی می‌آیند و کاربردهای فراوانی دارند. سایت LSIGraph.com به شما کمک می‌کند این عبارات را بیابید و در صفحاتتان استفاده کنید.
استفاده از کلمه کلیدی lsi در چک لیست سئو

 

قدرت لینک‌های خارجی را دست کم نگیرید

بیشتر سایت‌ها از لینک دادن به سایت‌های دیگر واهمه دارند. با این حال این روش هم می‌تواند تا حدودی رتبه صفحاتتان را بهتر کند. مطمئن شوید که در مقاله خودتان به ۵ الی ۸ سایت معتبر لینک می‌دهید. لینک به سایت‌هایی مثل گوگل و ویکی‌پدیا می‌تواند مفید باشد. این لینک‌ها نشان می‌دهد محتوای شما از منابع معتبر استفاده می‌کند و قابل‌اعتماد است.

 

از لینک‌های داخلی هم استفاده کنید

قانون استفاده از لینک‌های داخلی در فرآیند بررسی چک لیست سئو ساده است. هر بار که می‌خواهید محتوای جدیدی منتشر کنید به ۲ تا ۵ صفحه‌ای که در سایت خودتان دارید لینک بدهید. به همین سادگی!

یک نکته طلایی: از انکرتکست‌هایی که در خود کیوردهای مرتبط دارند برای لینک دهی داخلی استفاده کنید. به عنوان مثال اگر مقاله‌ای که می‌خواهید به آن لینک بدهید درباره نحوه نگهداری از گل‌هاست از همین واژه در انکرتکست آن استفاده کنید.

 

چک لیست سئوی فنی

حالا به بخش جذاب ماجرا رسیده‌ایم. سئوی فنی می‌تواند رتبه شما در گوگل را به کلی تغییر دهد. خوشبختانه برطرف کردن مشکلات مربوط به این بخش زیاد سخت نیست به خصوص اگر مواردی که می‌گوییم را رعایت کنید.

 

خطاهای مربوط به خزش ربات‌های گوگل را برطرف کنید

خطای خزش یعنی اینکه گوگل در دیدن صفحات سایت‌تان مشکل دارد. اگر گوگل نتواند صفحه شما را ببینید رتبه‌ای هم برایش در نظر نمی‌گیرد. اگر سرچ کنسول را راه‌اندازی کرده‌اید می‌توانید در بخش گزارش‌های Coverage این ابزار ببینید.

اگر متوجه شدید گوگل در دسترسی به صفحات مهم‌تان مشکل دارد از یک فرد متخصص کمک بگیرید و مشکل را برطرف کنید.

 

ببینید گوگل چگونه صفحاتتان را می‌بیند

گاهی از اوقات کاربران هر آنچه که در صفحات شما هست را می‌بینند اما گوگل قادر به دیدن آن‌ها نیست. تکرار این جمله خالی از لطف نیست که اگر گوگل صفحات شما را نبیند رتبه‌ای هم به آن نمی‌دهد.

به همین خاطر است که می‌توانید از قابلیت Inspect URL کنسول جستجوی گوگل استفاده کنید و ببینید گوگل می‌تواند صفحاتتان را به درستی ببیند یا خیر. فقط کافی است در این بخش آدرس صفحه را وارد کنید. حالا می‌توانید صفحه‌تان را از منظر گوگل ببینید و مشکلاتش را بررسی نمایید.

 

سایت موبایل دوستی داشته باشید

همه ما خیلی خوب می‌دانیم که بیشتر کاربران امروزی برای گشت‌وگذار در اینترنت از موبایل استفاده می‌کنند. چند وقتی هست که گوگل هم دست به کار شده و ایندکس اول موبایل را راه‌اندازی کرده است. اگر سایت شما برای گوشی‌های موبایلی بهینه‌سازی نشده باشد رتبه خوبی کسب نخواهد کرد. خوشبختانه به کمک تست Mobile-Friendly گوگل می‌توانید وضعیت سایت را بسنجید و ببینید در گوشی‌های موبایلی چه وضعیتی دارید.

 

لینک‌های شکسته را در نظر داشته باشید

لینک‌های شکسته (Broken Links) به سئوی سایت‌تان آسیب می‌زنند. پس باید این موضوع را در نظر داشته باشید و برطرف کنید. بهترین کاری که می‌توانید انجام دهید این است که از سایت DrLinkCheck.com که یک ابزار رایگان است استفاده کنید و لینک‌هایتان را بررسی کنید.

 

 سایتتان را با HTTPS امن کنید

HTTPS یک سیگنال تائید شده برای کسب رتبه در گوگل است. پس اگر سایتتان هنوز از HTTPS پشتیبانی نمی‌کند باید همین امروز دست به کار شوید و آن را راه‌اندازی کنید.

 

 سرعت بارگذاری سایتتان را بررسی کنید

سایتتان به سرعت بارگذاری می‌شود؟ اگر پاسختان به این سؤال منفی است به‌طور حتم رتبه خوبی هم نصیبتان نخواهد شد. سری به سایت Page Speed Insights بزنید و وضعیت سایت خودتان را از لحاظ سرعت بررسی کنید. البته ابزارهای دیگری هم هستند که سرعت سایت را بررسی می‌کنند و مشکلات مربوط به آن را در اختیارتان می‌گذارند. به کمک این ابزارها می‌توانید مشکلات را برطرف کنید و سرعت سایت را بالاتر ببرید.

افزایش سرعت سایت در چک لیست سئو

 

چک لیست مربوط به محتوا

اگر به دنبال رتبه خوب در گوگل هستید باید محتوای منحصر به فرد بنویسید. چاره‌ای جز اینکه مخاطبانتان را با محتوای ارزشمند و بی‌نظیر احاطه کنید ندارید.

به همین خاطر است که این روزها محتوا به بخش بزرگی از استراتژی سئو تبدیل شده است. در این بخش از چک لیست سئو می‌خواهیم کمی راجع به این موضوع صحبت کنیم و ببینیم چگونه می‌توانیم با محتوا رتبه‌مان را بالاتر ببریم.

 

به کمک تکنیک آسمان خراش محتوای عالی خلق کنید

تکنیک آسمان خراش یک فرمول قدرتمند برای تولید محتوا شگفت‌انگیز است. بارها و بارها از این تکنیک استفاده کنید و ترافیکتان را از گوگل چند برابر نمایید. اگر هنوز با این فرمول جادویی آشنا نیستید زیاد نگران نباشید. راه سختی در پیش ندارید. کافی است سه مرحله‌ای که در ادامه می‌گوییم را دنبال کنید:

  • محتوا و مطالب محبوب در صنعت خودتان را شناسایی کنید.
  • محتوایی به مراتب بهتر و ارزشمندتر از سایر رقبا برایش بنویسید.
  • حالا محتوایتان را در معرض دید مخاطبان قرار دهید و آن را ترویج کنید.

 

محتوایتان را به بخش‌های کوتاه تبدیل کنید تا خوانایی‌اش بیشتر شود

هیچ‌کس نمی‌تواند محتوای طولانی که بی‌وقفه با جملات بلند نوشته شده است را بخواند. به همین خاطر بهتر است بخش‌های مقاله‌تان را به قسمت‌های کوتاه‌تر تقسیم کنید. همین امر باعث می‌شود بانس ریت‌تان کم شود و رتبه بهتری در گوگل عایدتان گردد.

 

محتوای عمیق و مفید بنویسید

وقتی می‌خواهید درباره یک موضوع خاص مطلب بنویسید بهتر است آن را از جهات مختلف بررسی کنید. مطالعات انجام شده بر روی ۱۱ میلیون نتیجه گوگل نشان می‌دهد محتواهایی که یک موضوع را به طور کامل پوشش می‌دهند رتبه بهتری دارند. پس هر وقت خواستید تولید محتوا کنید موضوع مدنظرتان را به طور کامل بررسی کنید و هر آنچه که درباره‌اش می‌دانید را بنویسید. فقط مطمئن شوید اطلاعات ارزشمند و به روزی در اختیار مخاطب می‌گذارید.

 

از Schema markup استفاده کنید

Schema markup به گوگل کمک می‌کند درک بهتری از محتوای شما داشته باشد. با این حال استفاده از این قابلیت کمی فریب‌دهنده است. بهترین کار این است که از ابزار Structured Data Testing گوگل استفاده کنید. این ابزار استفاده از اسکیما را راحت‌تر می‌کند و کار را برایتان ساده‌تر می‌سازد.

 

بر روی فرمت‌های محتوایی که کارکرد بهتری دارند تمرکز کنید

تیم سایت Buzzsumo در مطالعات اخیر خود ۱۰۰ میلیون مقاله را بررسی کرده‌اند. به نظر شما این تیم به چه اطلاعات ارزشمندی دست‌یافته‌اند؟ اجازه بدهید اول خبر بد را بهتان بدهم: بیشتر محتواهای بررسی شده نتوانسته بودند بک لینک زیادی به دست بیاورند.

اما خبر خوب این است که برخی از فرمت‌های محتوایی نسبت به فرمت‌های دیگر رتبه بهتر و بیشتری داشتند. سایت‌هایی در این تحقیق برنده بودند که محتوای اصیل و قابل اعتماد تولید کرده بودند.

شاید از خودتان بپرسید منظورمان از محتوای اصیل و قابل اعتماد چیست؟ بیایید کمی بیشتر روی این موضوع تمرکز کنیم. محتوایی اصیل و قابل اعتماد است که:

  • توسط متخصص آن صنعت نوشته شده باشد.
  • تحقیقات اولیه همچون نظرسنجی‌ها و مطالعات مربوط در صنعت را در خود داشته باشد.
  • تنها محتوای جمع آوری شده نباشد.
  • حاوی مطالعات موردی و مثال‌های واقعی باشد.
  • محتوای همیشه سبز باشد و بتواند گرهی را از کار مخاطبان بگشاید.

به عنوان مثال برایان دین یک مقاله بلندبالا درباره ابزارهای سئو دارد و بیش از ۱۷۰ ابزار مختلف را بررسی کرده است. این مقاله توانسته است تا به امروز بیش از ۱۰ هزار بک لینک به دست بیاورد. پس این مورد را هم در چک لیست سئوی خود در نظر داشته باشید.

 

از عناصر چند رسانه‌ای استفاده کنید

برخی از سایت‌ها تنها به تولید محتوای متنی اکتفا می‌کنند و زحمت تولید تصویر یا ویدئوهای ارزشمند را به خودشان نمی‌دهند. با این حال استفاده از عناصر چند رسانه‌ای مثل تصویر و ویدئو می‌تواند متمایزکننده شما باشد. اول اینکه چنین عناصری محتوایتان را بهتر و جذاب‌تر می‌کنند. دوم اینکه تصاویر و سایر عناصر چند رسانه‌ای به کسب رتبه‌های بالاتر کمک می‌کنند. پس اگر شما هم به دنبال کسب رتبه‌های بالا هستید از عناصر زیر در محتواهایتان بهره ببرید:

  • تصاویر
  • نمودارها
  • اینفوگرافیک‌ها
  • محتوای بصری
  • ویدئوها
  • نظرسنجی‌ها و مسابقه‌های تعاملی

 

چک لیست مربوط به لینک بیلدینگ

زمانی که صحبت از سئو به میان می‌آید لینک بیلدینگ یک بخش جدایی‌ناپذیر این فرآیند خواهد بود. گوگل هم می‌گوید بک لینک‌ها جزء سه سیگنال برتر رتبه‌بندی هستند. با این حال کسب بک لینک کار ساده‌ای نیست و باید به درستی انجام شود. در این بخش هم سعی می‌کنیم نکاتی که به درد این فرآیند می‌خورند را با هم مرور کنیم.

 

با پست مهمان بک لینک بسازید

اگر قلم خوبی دارید و در حوزه خودتان متخصص هستید پست مهمان را نادیده نگیرید. این روش یکی از استراتژی‌های بی‌نظیر برای ساخت بک لینک به حساب می‌آید و می‌تواند رتبه‌هایتان را جابه‌جا کند.

فقط به خاطر داشته باشید که برخی‌ها پست مهمان را درست اجرا نمی‌کنند و در نهایت ضربه می‌خورند.

راه درست این است که پست مهمانتان را در سایت‌های معتبر صنعت خود منتشر کنید. اگر در هر سایتی مطلب بنویسید چیزی جز اتلاف وقت نصیبتان نمی‌شود. در حقیقت باید به سراغ سایت‌هایی بروید که ترافیک هدفمند به شما می‌دهند. هر ترافیکی که ترافیک هدفمند و مفید نیست.

 

بک لینک رقبایتان را مهندسی معکوس کنید

چرا می‌خواهید دوباره چرخ را از اول اختراع کنید؟ چرا از بک لینک رقیب‌هایتان استفاده نمی‌کنید؟ اگر ابزارهای موجود برای بررسی لینک‌ها را در اختیار داشته باشید به راحتی می‌توانید این فرایند را خودکارسازی کنید. یکی از همین ابزارها AHREFS است. با این حال اگر بودجه زیادی ندارید می‌توانید از Link Explorer سایت ماز هم استفاده کنید. اصلاً مهم نیست از چه ابزاری برای این کار استفاده می‌کنید. فرآیند انجام آن بسیار ساده است:

  • سایت رقیبتان را پیدا کنید.
  • آن را در ابزار مدنظر بنویسید.
  • در نهایت بک لینک‌های سایت را به دست بیاورید.

برخی از لینک‌ها را ممکن است نتوانید به دست بیاورید اما به دست آوردن بعضی از لینک‌ها بسیار ساده هستند و نیاز به تلاش فراوان ندارند.

 

بک لینک‌های Contextual را با گردآوری لینک بسازید

شاید باور نکنید اما این یک استراتژی بی‌نظیر برای کسب بک لینک است. در واقع بک لینک‌های Contextual یا بک‌لینک‌های بافتی به لینک‌هایی گفته می‌شوند که در یک مقاله قرار می‌گیرند و می‌توانند ارزش بسیار بالایی از نظر گوگل داشته باشند. گردآوری لینک یا همان Link Roundups به شما کمک می‌کند بک لینک‌های بافتی را به راحتی از آنِ خود کنید.

 

به صورت مهمان پادکست تولید کنید

تا به حال به این موضوع فکر کرده‌اید که چگونه می‌توانید با پادکست بک لینک به دست بیاورید؟ این روش هم مثل نوشتن پست مهمان است. به جای اینکه مطلب بنویسید پادکست ضبط می‌کنید. سعی کنید مطالب مرتبط با صنعتتان را منتشر کنید و پادکست‌هایتان را در سایت‌ها یا رسانه‌های مرتبط به اشتراک بگذارید. این کار هم به شناخته شدنتان کمک می‌کند هم بک لینک خوبی در اختیارتان می‌گذارد.

 

در پست‌های وبلاگی‌تان به اینفلوئنسرها اشاره کنید

این فرایند ساده‌تر از آن چیزی است که فکرش را می‌کنید. در پست‌تان به یک وبلاگ نویس مشهور و تأثیرگذار اشاره کنید و سپس با او ارتباط بگیرید. همین! مثلاً اگر می‌خواهید ابزارهای ایرانی سئو را بررسی کنید هر کدام از بنیان‌گذاران آن سایت را در وبلاگتان معرفی کنید و ارتباط دو طرفه‌ای با آن‌ها برقرار کنید.

حالا که تا به اینجای مقاله را همراه ما بودید و همراهی‌مان کردید باید قدردانتان باشیم و شما را به خواندن چند نکته ارزشمند و پیشرفته مهمان کنیم. چک لیست سئو هنوز تمام نشده است. آماده‌اید؟

 

سایتتان را برای نرخ کلیک بهینه کنید

چک لیست سئو ما بدون بررسی نرخ کلیک کامل نخواهد بود این موضوع بسیار ساده است. هر چقدر افراد بیشتری بر روی سایت شما در گوگل کلیک کنند رتبه بالاتری هم نصیبتان می‌شود. CTR یا همان نرخ کلیک نشان‌دهنده تجربه کاربران درباره سایت شماست و به گوگل می‌گوید مخاطبان چقدر سایت را دوست دارند و به آن توجه می‌کنند. سعی کنید از تکنیک‌ها و ترفندهای موجود برای بهتر کردن نرخ کلیکتان استفاده کنید.

 

زمان داون تایم سایت را کم کنید

منتظر ماندن برای لود شدن سایت برای هیچ‌کس خوشایند نیست. هر چقدر هم که محتوای بی‌نظیری داشته باشید اگر نتوانید زمان آپتایم سایت را بالا ببرید گوی رقابت را به رقبایتان خواهید باخت.

داون شدن سایت کاربران را کلافه می‌کند و گوگل را هم به دردسر می‌اندازد. گوگل می‌گوید: داون تایم بالا تأثیر منفی بر روی شهرت سایت شما دارد. به کمک ابزارهایی مثل Pingdom می‌توانید زمان داون تایم سایت را بررسی کنید. این سایت در روز صدها پینگ به سایت شما می‌فرستد و اگر داون باشد اطلاع می‌دهد. به کمک همین روش ساده می‌توانید چک لیست سئو ۲۰۲۱ خود را به روز کنید.

 

از شر صفحات بی‌کیفیت در سایت خلاص شوید

گوگل بارها و بارها گفته است که می‌خواهد محتوای با کیفیت و مفید در اختیار کاربران قرار دهد. اخیراً هم بیان کرده که سایت‌های بزرگ که صفحات زیاد و به درد نخور دارند در فرایند سئوی خود دچار مشکل خواهند شد. Gary Illyes از گوگل می‌گوید:

“تا جایی که می‌توانید تعداد صفحاتتان را کم کنید. محتوای بی‌کیفیت و صفحات بی‌ارزش به سایتتان اضافه نکنید. این کار اصلاً ارزشش را ندارد چون ایندکس نمی‌شود. تنها چیزی که نصیبتان می‌شود اتلاف منابعتان است. در این شرایط ترافیک با کیفیت هم گیرتان نمی‌آید. اگر ترافیک با کیفیت نمی‌گیرید چرا منابع‌تان را به هدر می‌دهید؟”

همیشه مطمئن شوید که محتوای با کیفیت و مفید تولید می‌کنید. تنها بر روی چنین محتواهایی تمرکز کنید تا شاهد رشد سایت و کسب‌وکارتان باشید. چنین محتواهایی همیشه مفیدند و می‌توانند جلوی آسیب‌های ناشی از صفحات بی‌ارزش را هم بگیرند.

صفحات کم‌ارزش مثل صفحه برچسب و کتگوری در وردپرس، پست‌های وبلاگی قدیمی، پست‌های تکراری، مطالب بی کیفیت، صفحات محصول با فروش صفر، صفحات آرشیوی، محتوای ضعیف و صفحات مربوط به خدمات قبلی سایت می‌توانند آسیب جدی به شما وارد کنند. پس از شر این صفحات خلاص شوید و به جای آن‌ها محتوای با کیفیت و ارزشمند تولید کنید.

 

زمان Dwell Time (زمان ماندگاری کاربر) در سایت را بهینه کنید

Dwell Time یکی دیگر از مواردی است که به کسب رتبه در گوگل کمک می‌کند. Dwell Time به معنای زمان ماندگاری کاربر بر روی سایت است. گوگل دوست دارد افراد زمان زیادی را بر روی سایت شما صرف کنند. اگر کاربران به سرعت از سایتتان بیرون بروند و نتیجه دیگری را ببینند کار شما تمام است. این موضوع نشان می‌دهد محتوای شما زیاد مفید نیست و دردی از آن‌ها دوا نکرده است.

زمان Dwell Time

اما وقتی افراد زمان زیادی را در سایت می‌گذرانند و بخش‌های مختلف آن را کند و کاو می‌کنند به گوگل می‌گویند که عاشق محتوایتان شده‌اند. حالا یک سؤال مهم پیش می‌آید. چه کنیم که مخاطب بیشتر کنارمان بماند؟ بیایید با هم پاسخ این سؤال را بررسی کنیم:

 

محتوای قدیمی را به روز کنید

سایتتان را دوباره زیر و رو کنید. محتوایی دارید که قدیمی شده باشد؟ منظورمان همان محتواهایی است که سال‌ها پیش منتشر کرده‌اید و حالا دارند زیر پست‌های دیگر خاک می‌خورند. اگر دارید پس خوب آن‌ها را بررسی کنید. به نظرتان می‌توانید با نکات و ترفندهای جدید به روزشان کنید؟ می‌توانید بخشی تازه به آن‌ها اضافه کنید تا ارزشمندشان کند؟

اگر پاسختان به این سؤالات مثبت است پس دست به کار شوید. می‌توانید فرمت جدیدی به محتوا اضافه کنید، اسکرین شات بگیرید و ویدئو اضافه کنید. حالا پستتان را مثل یک مطلب جدید منتشر کنید. بعد از چند وقت متوجه می‌شود که ترافیک سایتتان افزایش یافته است.

حالا زمان آن فرا رسیده است که استراتژی‌های موجود در چک لیست سئو را در عمل ببینیم. برای اینکه مثال‌ها را خوب درک کنیم به یک مطالعه موردی از سایت Proven.com می‌پردازیم که توانسته است به کمک نکات این مقاله ترافیک طبیعی خود را تا ۸۸ درصد بیشتر کند.

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

میانگین امتیاز ۵ / ۵. تعداد آرا: ۳۷

اشتراک در
اطلاع از
guest

1 دیدگاه
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
حمیدرضا

سلام بسیار ممنون در صفحه محصول ، وقتی با فیلتر و کوئری مثلا گوشی های از گران به ارزان دسته بندی میشن ، چرا اینجا باید از کنونیکال استفاده کنیم؟ منظورم اینه چرا گوگل ، آدرس صفحات کوئری که به انتهای آدرس محصول اصلی اضافه میشن رو به عنوان صفحات تکراری میبینه؟ اینا که در هر صفحه محصولات متفاوتی دارن

فرم ثبت نام در مسابقه فتح پرچم

برای شرکت در مسابقه باید با اطلاعات صحیح عضو شوید
ثبت نام در مسابقه
close-link