پوش نوتیفیکیشن چیست و چرا مهم است؟

پوش نوتیفیکیشن چیست

اگر صاحب یک تلفن همراه هستید، حتماً تا حدودی با پوش نوتیفیکیشن‌ها آشنا هستید. ممکن است برخی از شما بدانید که پوش نوتیفیکیشن چیست و چگونه کار می‌کند، اما آیا به‌طور مؤثری از آن‌ها به نفع خود استفاده می‌کنید؟ پوش نوتیفیکیشن یک ابزار عالی برای دیجیتال مارکتینگ است. چرا که شما می‌توانید از طریق آن با هر کسی که صاحب یک تلفن همراه هوشمند است در تماس باشید. فقط مطمئن شوید که از این ابزار با دقت استفاده می‌کنید.

توجه کنید که اگر در استفاده از پوش نوتیفیکیشن زیاده‌روی کنید باعث می‌شود کاربران نهایتاً اعلان‌های شما را بی‌صدا یا خاموش کنند و این بدیهی است که شما می‌خواهید از این اتفاق اجتناب کنید. این راهنما برای آن دسته از افرادی تهیه‌شده است که مطمئن نیستند پوش نوتیفیکیشن چیست و نمی‌دانند چگونه از آن به نفع خودشان استفاده کنند. در این مطلب تلاش شده است که همه مواردی را که باید در مورد پوش نوتیفیکیشن‌ها بدانید توضیح داده شود. به‌این‌ترتیب خواهید دانست که چگونه از آن‌ها برای بهبود شرایط کسب‌وکار خود استفاده کنید.

 

تفاوت بین پوش نوتیفیکیشن‌ها و پیام‌های متنی

اگرچه بین این دو شباهت‌های زیادی وجود دارد اما پوش نوتیفیکیشن‌ها دقیقاً همان پیام‌های متنی نیستند. هردوی این پیام‌ها مستقیماً به تلفن همراه کاربر ارسال می‌شوند و در صفحه قفل گوشی مشابه به نظر می‌رسند، اما بازهم بسیار متفاوت هستند.

تفاوت اول آن‌ها این است که پوش نوتیفیکیشن‌ها برای اینکه به‌درستی در صفحه قفل نشان داده شوند دارای محدودیت کاراکتر هستند. درحالی‌که پیام‌های متنی می‌تواند طولانی‌تر باشد زیرا کاربر می‌تواند برای خواندن کل پیام آن را باز کند؛ اما اگر پوش نوتیفیکیشن شما در صفحه قفل نصفه باشد می‌تواند به نرخ تبدیل شما آسیب وارد کند. به همین دلیل معمولاً پوش نوتیفیکیشن‌ها با کلمات کمتر دارای نرخ کلیک بالاتری هستند. چراکه در عبارتی کوتاه، پیام اصلی را منتقل می‌کنند. پس شما باید یاد بگیرید که چگونه پیام خود را با تعداد محدودی از کلمات منتقل کنید.

توجه کنید که شما برای باز کردن یک پوش نوتیفیکیشن دقیقاً همان کاری را انجام می‌دهید که برای خواندن پیام متنی می‌کنید. تفاوت این دو در اینجا است که باز کردن یک پیام متنی نهایتاً شما را به برنامه پیام‌رسانتان می‌برد. درحالی‌که یک پوش نوتیفیکیشن کاربر را وارد هر اپلیکیشنی که پیام را ارسال کرده است می‌کند.

تفاوت مهم بعدی این است که دریافت پوش نوتیفیکیشن‌ها برای کاربر هیچ هزینه‌ای ندارد؛ اما پیام‌های متنی همیشه این‌گونه نیستند. اگر شما متن‌های پیامکی را به‌عنوان یک روش تبلیغاتی انتخاب کرده‌اید، بهتر است در مورد این استراتژی تجدیدنظر کنید. چراکه بسته به برنامه تلفن همراه کاربر و سرویس مورداستفاده شما، ارسال پیامک‌های تبلیغاتی ممکن است برای او هزینه‌بردار باشد. علاوه بر این، بسیاری از مردم محتوای تبلیغاتی پیام کوتاه را معمولاً بدون خواندن حذف می‌کنند و در اکثر مواقع شماره ارسال‌کننده پیام را به لیست سیاه خود می‌افزایند.

تفاوت دیگر این است که ارسال پوش نوتیفیکیشن برای کاربر هیچ منع قانونی ندارد. چراکه معمولاً شما پیش از ارسال آن‌ها از کاربران خود اجازه می‌گیرید. این در حالی است که برای ارسال پیامک‌های تبلیغاتی شما باید شماره تلفن‌ها را خریداری کنید و این موضوع به معنای ارسال پیام به کاربران بدون کسب اجازه از آن‌ها است. در برخی کشورها این موضوع کاملاً غیرقانونی بوده و شما را مشمول جریمه خواهد کرد.

نکته دیگر این که شماره‌های ارسال‌کننده پیامک‌های تبلیغاتی معمولاً به صورت تصادفی انتخاب می‌شوند. همین موضوع باعث می‌شود که مردم هنگام دریافت آن‌ها احساس ناخوشایندی داشته و پیام شما را روانه هرزنامه کنند؛ بنابراین پوش نوتیفیکیشن‌ها بسیار بهتر هستند؛ زیرا کاربر دقیقاً می‌داند که این تبلیغات از طرف چه کسی می‌آید. واضح است که پیام، دقیقاً مربوط به برنامه‌ای است که شما روی دستگاه خود نصب‌کرده و به آن اجازه ارسال پوش نوتیفیکیشن را داده‌اید.

اگر مردم نخواهند از شما چیزی بشنوند یا چیزی دریافت کنند، به‌سادگی پوش نوتیفیکیشن را خاموش می‌کنند. این روش ارتباطی همه‌چیز را تحت کنترل کاربر قرار می‌دهد که متفاوت از پیام‌های متنی است. اگر از محتوای مناسبی برای پوش نوتیفیکیشن استفاده کنید، می‌تواند نرخ باز شدن بالایی داشته باشد، اما ارسال تعداد زیادی از آن‌ها نتیجه معکوس خواهد داد.

 

آیا استفاده از پوش‌ نوتیفیکیشن موفقیت‌آمیز است؟

هرچند بیش از نیمی از کاربران اپلیکیشن‌های مختلف تلفن همراه می‌گویند که ازنظر آن‌ها پوش نوتیفیکیشن‌ها مزاحم و آزاردهنده هستند؛ اما همه آن‌ها این‌گونه احساس نمی‌کنند. ۲۶٪ از کاربران پوش نوتیفیکیشن‌ها را دوست دارند چون از دریافت اطلاعات به‌روزرسانی شده در زمینه علایق خود لذت می برند. ۲۰٪ دیگر از کاربران هم فکر می‌کنند که پوش نوتیفیکیشن‌ها به افزایش بهره‌وری آن‌ها کمک می‌کند.

بنابراین کلید اصلی موفقیت شما این است که مطمئن شوید برای کاربرانی که خواهان پوش نوتیفیکیشن‌ها هستند ارزش ایجاد می‌کنید بدون اینکه کاربرانی را که پوش نوتیفیکیشن باعث حواس‌پرتی آن‌ها می‌شود، آزار دهید؛ اما خبر خوب اینجا است که در بیشتر موارد، اکثر کاربران اپلیکیشن‌ها برای دریافت پوش نوتیفیکیشن داوطلب می‌شوند.

بهترین راه برای اطمینان از اینکه کاربران از پوش نوتیفیکیشن شما چشم‌پوشی نمی‌کنند، انتخاب محتوای مناسب و برنامه‌ریزی برای ارسال آن‌ها است. توجه کنید که ارسال تعداد زیاد و پشت سرهم آن‌ها بدون برنامه‌ریزی مشخص، سریع‌ترین راهی است که منجر به خاموش شدن پوش نوتیفیکیشن شما توسط کاربر می‌شود. بهتر است اهمیت این موضوع را دست‌کم نگیرید. چراکه درصورتی‌که کاربری از دریافت یک پوش نوتیفیکیشن انصراف دهد، جلب توجه مجدد او کار آسانی نخواهد بود. این موضوع به این معنا است که شما یکی از بهترین و مقرون به‌صرفه‌ترین روش‌ها برای تماس با کاربران خود را ازدست‌داده‌اید.

بگذارید اهمیت این مسئله را با ذکر یک مثال بررسی کنیم. تصور کنید که شما صاحب برنامه‌ای هستید که هر هفته بین دو تا پنج پوش نوتیفیکیشن را ارسال می‌کند. فکر می‌کنید که پس از گذشت چند هفته چه اتفاقی خواهد افتاد؟ آمارها نشان می‌دهد که تقریباً نیمی از کاربران از دریافت این پیام‌ها در آینده انصراف خواهند داد. نکته مهم اینجا است که اگر تعداد پوش نوتیفیکیشن‌ها را به شش تا ده عدد در هفته افزایش دهید، به‌طور متوسط ۳۲ درصد از کاربران استفاده از آن اپلیکیشن را به‌طور کامل متوقف می‌کنند.

از همین مثال واضح است که بسیاری از این پیام‌ها باعث ایجاد ارتباط منفی با برند و اپلیکیشن شما می‌شود؛ بنابراین هر زمان که به استفاده از یک پوش نوتیفیکیشن می‌اندیشید حتماً مطمئن شوید که پیام‌های شما برای کاربران آزاردهنده نیست.

 

هنگام ارسال پوش نوتیفیکیشن مکان حضور کاربر را در نظر بگیرید.

شما قرار نیست هر از چند گاهی یک پوش نوتیفیکیشن بدون برنامه برای کاربر خود ارسال کنید؛ بنابراین باید دلیلی قانع‌کننده برای استفاده از آن‌ها بیاورید. ارسال اعلان بر اساس مکان حضور کاربر یکی از دلایل توجیه‌کننده است. به‌طورکلی در سطح جهان مشاغل بزرگ استفاده از مکان‌یابی را برای ارسال اعلان‌ها مؤثر می‌دانند. چراکه درصورتی‌که کاربر شما در همان لحظه به خدماتتان نیاز داشته باشد، می‌تواند به‌راحتی شمارا پیدا کند.

برای آن‌که به موقعیت مکانی کاربران دسترسی پیدا کنید، اپلیکیشن خود را طوری تنظیم کنید که کاربران را مکان‌یابی کند، البته با اجازه آن‌ها! سپس در صورت قرار گرفتن کاربر در محدوده موردنظر، می‌توانید همان موقع اعلان خود را ارسال کنید. این کار یک اطلاع‌رسانی کاملاً مؤثر خواهد بود زیرا مناسب و به‌موقع است. مشخصاً فردی که برنامه شمارا نصب‌کرده به خدمات شما علاقه‌مند بوده است؛ بنابراین مشاهده پیغام شما متناسب با مکانی که او در آن قرار دارد، نه‌تنها باعث آزار او نشده بلکه او را بسیار خوشحال خواهد کرد.

 

پوش نوتیفیکیشن به بهبود تجربه کاربری کمک می‌کند.

شما می‌توانید علاوه بر استفاده از پوش نوتیفیکیشن به‌عنوان یک تاکتیک بازاریابی، برای بهبود تجربه کاربر نیز از آن بهره ببرید. به این فکر کنید که چرا شخصی از اپلیکیشن شما استفاده می‌کند؟ چگونه یک پوش نوتیفیکیشن می‌تواند تجربه استفاده کاربران از این اپلیکیشن را بهتر کند؟ موضوع را با یک مثال پیگیری می‌کنیم. اپلیکیشن شرکت اوبر یک برنامه‌ بسیار موفق است. قطعاً استفاده از تجربیات افرادی که این مسیر را پیموده و در آن موفق شده‌اند، راه‌حل مناسبی خواهد بود.

شرکت اوبر در اپلیکیشن خود از پوش نوتیفیکیشن برای راحت‌تر کردن استفاده از برنامه بهره می‌گیرید. این برنامه بسته به شیوه استفاده شما از اپلیکیشن پوش نوتیفیکیشن‌ها را شخصی‌سازی کرده و ارسال می‌کند. همین موضوع باعث می‌شود که کاربر نه‌تنها از پیشنهادهای برنامه ناراحت نشود بلکه از آن‌ها استقبال هم بکند. واضح است که پوش نوتیفیکیشن‌های برنامه اوبر یک ابزار تبلیغاتی هستند؛ اما مدیران این برنامه با استفاده هوشمندانه، آن را به یک پیام سودمند تبدیل کرده و تجربه کاربری را بهبود می‌بخشند.

برنامه اوبر با استفاده از پوش نوتیفیکیشن شمارا لحظه‌به‌لحظه از وضعیت وسیله نقلیه سفارش داده‌شده مطلع می‌کند. به‌عنوان ‌مثال زمان باقیمانده تا رسیدن راننده را به‌عنوان پوش نوتیفیکیشن ارسال می‌کند. همچنین هنگام ورود راننده نیز، پوش نوتیفیکیشن دیگری ارسال می‌کند. در این پیام شماره پلاک خودرو نیز نشان داده‌شده تا تشخیص و پیگیری آن آسان باشد. توجه کنید که استفاده از این استراتژی برای سرویس‌های مشابه مانند اپلیکیشن‌های تحویل غذا نیز کاربرد دارد.

 

نرخ مشارکت (engagement)، فراگیری (acquisition) و نگهداری (retention) را افزایش دهید.

در مقایسه با سایر اشکال بازاریابی، پوش نوتیفیکیشن نرخ باز شدن بسیار بالاتری دارد. این موضوع احتمالاً به این دلیل است که افراد معمولاً بلافاصله پس از دریافت ایمیل یا پیام متنی از آن مطلع نمی‌شوند. چراکه در طول روز افراد ایمیل‌ها و پیام‌های زیادی را دریافت کرده و نمی‌خواهند که تلفن آن‌ها در اثر دریافت این تعداد از پیام‌ها بی‌وقفه در حال زنگ خوردن یا ویبره باشد؛ اما ازآنجایی‌که پوش نوتیفیکیشن‌ها به این تعداد دفعات ارسال نمی‌شوند، پس به‌احتمال‌زیاد کاربران اپلیکیشن به آن علاقه‌مند می‌شوند. این امر به‌خصوص اگر اعلان‌های به‌موقع با محتوای مناسب را ارسال کنید، محقق می‌شود.

پوش نوتیفیکیشن مناسب می‌تواند نرخ مشارکت را نیز افزایش دهد. این موضوع به معنای حفظ مشتریان وفاداری است که هرچند به‌شدت درگیر کار هستند اما همچنان از برنامه شما استفاده کرده و از برند شما پشتیبانی می‌کنند. درنتیجه، شما درآمد بیشتری کسب خواهید کرد.

نکته قابل‌توجه اینجا است که شما باید افرادی را که صرفاً به نصب برنامه شما بسنده کرده و هنوز فعالیت مفیدی در آن انجام نداده‌اند نیز در نظر بگیرید. شما می‌توانید با ارسال پوش نوتیفیکیشن‌های باکیفیت این افراد را به مشتری تبدیل کنید. در قدم اول برای جذب چنین افرادی می‌توانید از کدهای تبلیغاتی و تخفیف‌های خرید استفاده کنید.

 

شخصی‌سازی مهم است!

اکیداً توصیه می‌کنیم که به همه‌کسانی که اپلیکیشن شمارا نصب‌کرده‌اند، پیام مشابهی ارسال نکنید. شما باید مطمئن شوید مخاطبان به اعلان‌های ارسال‌شده علاقه نشان می‌دهند. پیش ‌از این به یکی از روش‌های شخصی‌سازی بر اساس محل زندگی افراد اشاره کردیم؛ اما روش‌های زیادی برای این کار وجود دارد. پس بهتر است کمی فکر و خلاقیت خود را به‌ کار گیرید و تأثیر این ابزار شگفت‌انگیز را مشاهده کنید. چراکه آمارها نشان می‌دهد که نرخ باز شدن پیام‌های دارای محتوای شخصی به‌طور قابل‌توجهی بالاتر از محتواهای غیرشخصی است.

ارسال پوش نوتیفیکیشن شخصی کار چندان سختی نیست. چراکه شما می‌توانید با پیگیری فعالیت کاربر در برنامه خود بخش‌های موردعلاقه او را تشخیص داده و اعلان‌ها را بر اساس آن ارسال کنید. به‌عنوان ‌مثال اگر یک اپلیکیشن فروشگاه اینترنتی دارید، می‌توانید متوجه شوید که کاربر شما بیشتر به دنبال خرید چه محصولاتی است؛ بنابراین پوش ‌نوتیفیکیشن مربوط به تخفیف‌ها و جدیدترین نمونه‌های آن محصول را برای او ارسال می‌کنید.

به‌عنوان مثالی دیگر تصور کنید که شما صاحب یک رستوران محلی کوچک هستید که دارای اپلیکیشن سفارش غذا نیز هست. اگر فردی سه بار آخر سفارش قرمه سبزی سفارش داده باشد، شما می‌توانید در مورد سفارش او یک پوش نوتیفیکیشن ارسال کنید. مثلاً پیغامی با مضمون اگر اکنون سفارش دهید، ۲۰٪ تخفیف بر روی قرمه سبزی موردعلاقه خود دریافت خواهید کرد. استفاده از اعلان‌های شخصی مانند این، باعث بهبود تعاملات شما با کاربران می‌شوند. در صورت شخصی‌سازی اعلان‌ها، نرخ باز شدن اعلان‌های شما افزایش‌یافته و منجر به ماندگاری بیشتر می‌شود. این آخرین نکته در موردتعامل با کاربر و روشن ماندن اعلان‌های شما است.

 

نوع تلفن همراه کاربر را نیز در نظر داشته باشید.

توجه کنید که سیستم‌عامل‌های اندروید و iOS به یک اندازه پوش نوتیفیکیشن‌ها را دریافت نمی‌کنند. دلیل این امر تفاوت در رابط کاربری و مراکز اطلاع‌رسانی این سیستم‌عامل‌ها است. تا پیش ‌از این سیستم‌عامل اندروید به شما این امکان را می‌داد که تا یک درصد بیشتر از iOS پوش نوتیفیکیشن ارسال کنید؛ اما بگذارید در این مطلب نگاهی دوباره به تفاوت‌های آن‌ها بیندازیم.

در سیستم‌عامل iOS اعلان‌های موجود روی صفحه قفل پس از باز کردن قفل تلفن ناپدید می‌شوند. حتی اگر کاربر به‌ قصد بررسی اعلان بر روی آن کلیک کرده و قصد ورود به اپلیکیشن را داشته باشد؛ اما در تلفن‌های همراه اندروید، اعلان‌ها تا زمانی که کاربر اقدامی انجام ندهد، در صفحه قفل باقی می‌ماند. به‌علاوه اگر کاربری اعلان را باز نکند، باید آن را به‌صورت دستی پاک کند.

نکته جالب اینجا است که حتی در یک نوع سیستم‌عامل نیز تفاوت‌هایی وجود دارد. به‌عنوان‌مثال دو نفری که هر دو تلفن همراه اپل ‌دارند ممکن است دو پوش نوتیفیکیشن یکسان را به دو صورت مختلف مشاهده کنند؛ بنابراین، بسته به این‌که کاربر شما از چه سیستم‌عاملی استفاده می‌کند، تمام این اطلاعات را در ذهن داشته باشید.

 

کلام آخر

آیا استفاده از پوش نوتیفیکیشن الزامی است؟ نه

اما آیا شما باید این کار را انجام دهید؟ بله کاملاً.

بر اساس همه آنچه در این مقاله توضیح دادیم، می‌توانید ببینید که چگونه پوش نوتیفیکیشن‌ها می‌توانند به برنامه و تجارت شما کمک کنند. قطعاً بهتر است که به‌جای استفاده از پیام‌های متنی از پوش نوتیفیکیشن برای تماس با مشتریان خود استفاده کنید. تنها باید مطمئن شوید که آن‌ها را به تعداد زیاد و پشت سر هم ارسال نمی‌کنید. در غیر این صورت کاربران از دریافت آن‌ها انصراف می‌دهند.

پوش نوتیفیکیشن‌ها را بر اساس علایق شخصی کاربر و محل زندگی یا حضور او ارسال کنید تا به بهبود تجربه کاربری و افزایش نرخ کلیک بر روی اعلان کمک کرده باشید. توجه کنید که شخصی‌سازی پوش نوتیفیکیشن می‌تواند به شما در افزایش تعامل، جذب و حفظ کاربر کمک کند. نکته دیگر اینکه هنگام انجام این موارد، حتماً نوع سیستم‌عامل تلفن همراه کاربر را نیز در ذهن داشته باشید.

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

میانگین امتیاز ۰ / ۵. تعداد آرا: ۰

اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

فرم ثبت نام در مسابقه فتح پرچم

برای شرکت در مسابقه باید با اطلاعات صحیح عضو شوید
ثبت نام در مسابقه
close-link