ویدیو مارکتینگ چیست و چه مزایایی دارد؟(4 کاربرد باور نکردنی)

what is video marketing

فهرست مقاله

در دنیایی که فعالیت در شبکه‌های مجازی بیش از هر چیزی وقت افراد را می‌گیرد، شیوه‌های جدیدی برای تبلیغ کسب و کار ایجاد شده است. یکی از این شیوه‌ها ویدیو مارکتینگ است که به معنای استفاده از محتوای ویدیویی برای جلب مخاطب یا تبلیغ برند، خدمات و محصول شما است.

توجه کنید که هدف از بازاریابی ویدیویی تنها فروش نیست. شما می‌توانید از این شیوه به منظور تشویق مخاطبین برای بازدید از سایت، تعامل در شبکه‌های اجتماعی، ثبت‌نام از طریق ایمیل یا بهبود خدمات مشتریان استفاده کنید.

از آنجایی که انسان‌ها موجوداتی بصری هستند و زمان زیادی را برای تماشای فیلم در برنامه‌های مختلف نظیر یوتیوب، فیسبوک و اینستاگرام می‌گذرانند، می‌توان گفت ویدیو یک ابزار ضروری برای دیجیتال مارکتینگ است. این موضوع که در دنیای امروز افراد دیدن ویدیو را به خواندن متن ترجیح می‌دهند باعث شده است که بازاریابی از طریق ویدیو فرصتی مناسب برای ارتباط مؤثر با مشتری و جذب آن‌ها باشد. به همین دلیل در این مقاله به سراغ بررسی این شیوه بازاریابی دیجیتال رفته‌ایم تا همه جنبه‌های آن را موردبررسی قرار دهیم.

 

مزیت‌های استفاده از ویدیو مارکتینگ

فیلم‌ها به شدت روی افراد تأثیرگذارند

فیلم‌ها مناسب‌ترین ابزار برای اطلاع‌رسانی یا آموزش به مشتریان فعلی یا آینده شما درباره محصولات یا خدماتتان هستند. یک آمار جهانی نشان می‌دهد که ۹۷ درصد از بازاریابان موفق معتقدند که ویدیو مارکتینگ به مشتریان برای درک بهتر محصول کمک می‌کند. از طرف دیگر مخاطبین شما محتویات فیلم را بهتر به خاطر می‌سپارند. به طور کلی یک فرد هنگام تماشای فیلم حدود ۹۵ درصد پیام آن را تا مدت‌ها به خاطر دارد اما فقط ۱۰ درصد از پیام‌های متنی خوانده شده را به خاطر می‌آورد.

 

فیلم‌ها زمان بیشتری مخاطب را در صفحه شما نگه می‌دارند

تقریباً نیمی از مشتریان فروشگاه‌های اینترنتی پیش از تصمیم‌گیری برای خرید به دنبال فیلم‌های مربوط به محصول می‌گردند. از میان این مشتریان حدود ۸۵ درصد پس از تماشای فیلم محصول را خریداری می‌کنند.

افزایش زمان ماندگاری در سایت با ویدیو مارکتینگ

چرا که تماشای فیلم به مخاطب این احساس را می‌دهد که از نزدیک محصول را بررسی کرده است. پس توصیه ما به شما این است که اگر یک محصول یا لندینگ پیج دارید که چندان در جذب مخاطبین مؤثر نبوده است، از معجزه ویدیو مارکتینگ استفاده کنید.

 

فیلم‌ها برای تقویت سئو عالی هستند

در حال حاضر ویدیوهای مرتبط با موضوع جست‌وجوی افراد در ۷۰ درصد نتایج جست‌وجوی گوگل نشان داده می‌شوند. خوشبختانه ربات‌های جست‌وجو می‌توانند صدای ویدیوی شما را به صورت زیرنویس برای مخاطبان به نمایش بگذارند و در برخی مواقع حتی آن را ترجمه کنند. این موضوع باعث می‌شود که هر مخاطبی بتواند با محتوای صفحه شما ارتباط برقرار کند. نکته قابل‌توجه اینجا است که استفاده از ویدیو باعث دیده شدن صفحه توسط مخاطبین شده و برای شما ترافیک رایگان ایجاد می‌کند.

 

ویدیو مارکتینگ استراتژی‌های بازاریابی را تکمیل می‌کند

استفاده از ویدیو مارکتینگ و افزودن محتوای ویدیویی به وب‌سایت یا وبلاگتان کار چندان دشواری نیست. شما می‌توانید ویدیویی برای معرفی وب‌سایت یا محصولاتتان تهیه کنید و آن را در سایت خود قرار دهید. همچنین می‌توانید ویدیو را در یوتیوب قرار داده و لینک سایتتان را در توضیحات آن بگذارید. یکی دیگر از مزیت‌های ویدیو برای دیجیتال مارکتینگ افزایش نسبت کلیک و آمار باز کردن ایمیل‌ها است.

ویدیو مارکتینگ استراتژی‌های بازاریابی را تکمیل می‌کند

آمارها نشان می‌دهد که فقط استفاده از کلمه ویدیو در موضوع می‌تواند باعث افزایش ۱۹ درصدی نرخ باز کردن لینک و ۶۵ درصدی نرخ کلیک شده و ۲۶ درصد احتمال انصراف از اشتراک را کاهش می‌دهد.

 

انواع فیلم‌های ویدیو مارکتینگ

شما می‌توانید انواع مختلفی از ویدیوها را برای تبلیغ محصول یا برندتان ساخته و منتشر کنید؛ اما زمانی بهترین نتیجه را خواهید گرفت که به هدف ویدیو و نحوه استفاده از آن فکر کرده باشید؛ اما سؤال اینجا است که محبوب‌ترین انواع فیلم در دیجیتال مارکتینگ چه نوع فیلم‌هایی هستند؟

 

دموهای محصولات

بارگذاری یک ویدیوی دمو یا نمایشی در سایت برای معرفی محصول به مشتریان شما کمک می‌کند که پیش از خرید به خوبی از پیشنهادهای منحصربه‌فرد فروش، ویژگی‌ها و برتری‌های محصولات شما مطلع شوند. ویدیوی دموی محصولات می‌تواند طولانی و مفصل یا کوتاه و مختصر باشد. برای انتخاب زمان فیلم باید نوع محصول، محل انتشار و حوصله مخاطبتان را در نظر بگیرید.

 

ویدیوهای توضیحاتی

این ویدیوها معمولاً برای پاسخ به متداول‌ترین سؤالات درباره محصول یا خدمات شما تهیه می‌شوند. پیش از تهیه این فیلم فهرستی از سؤالات متداول تهیه کرده و تا حد امکان به آن‌ها پاسخی کامل و جامع بدهید. این موضوع باعث می‌شود که مشتریان شما متوجه شوند که چقدر به آن‌ها اهمیت می‌دهید و در نتیجه به شما اعتماد خواهند کرد.

 

مصاحبه‌ها

این فیلم‌ها شامل سؤال پرسیدن از شخصی است که مخاطبان شما به او علاقه دارند یا احترام می‌گذارند. شما می‌توانید این نوع فیلم را در یوتیوب بارگذاری کنید یا یک نسخه کوتاه شده از آن را در اینستاگرام قرار دهید.

 

وبینارها

وبینارها سمینارهای اینترنتی هستند که بعضاً برای آموزش یا بحث و گفت‌وگو با مخاطبان تولید می‌شوند. از طریق وبینارها می‌توانید به‌طور مستقیم با مخاطبین خود در ارتباط بوده و به سؤالات آن‌ها پاسخ دهید. همچنین می‌توانید از این شیوه برای معرفی محصول یا مصاحبه با یک کارشناس مطرح استفاده کنید.

 

نظرات مشتریان

بیان داستان موفقیت برای افراد باعث جذب بیشتر آن‌ها می‌شود. شما می‌توانید با یکی از مشتریان راضی خود مصاحبه کرده و تجربه او را با دیگران به اشتراک بگذارید. این ویدیوها باعث جلب اعتماد سایر افراد شده و در نهایت فروش شما را افزایش می‌دهند.

 

فیلم‌های برند

این فیلم‌ها به منظور معرفی برند به مخاطبین تهیه می‌شوند. توجه کنید که ممکن است اولین ویدیویی که مخاطب از شما می‌بیند، ویدیوی برند شما باشد. پس به اندازه کافی برای تهیه آن وقت گذاشته و خلاقیت به خرج دهید.

 

چگونه یک استراتژی ویدیو مارکتینگ تدوین کنیم؟

اینکه شما بدون توجه به محتوا و جذابیت تنها ویدیو تهیه کرده و آن‌ها را در شبکه‌های اجتماعی مختلف بارگذاری کنید باید برنامه‌ریزی دقیقی برای بودجه، روش و مکان تولید ویدیو، محتوا و زمان و محل پخش داشته باشید، نتیجه‌ای به جز آسیب نخواهد داشت.

چگونه یک استراتژی ویدیو مارکتینگ تدوین کنیم؟

اگر دوست دارید ویدیو مارکتینگ را به ابزاری برای موفقیت تبدیل کنید، باید برنامه‌ریزی دقیقی برای بودجه، روش و مکان تولید ویدیو، محتوا و زمان و محل پخش داشته باشید. به طور کلی یک استراتژی موفق Video Marketing شامل مراحل زیر می‌شود.

 

مرحله اول: اهداف خود را مشخص کنید

به‌طور کلی استراتژی ویدیو مارکتینگ باید در راستای آموزش به مخاطب، اطلاع‌رسانی صحیح و در نهایت جذب او برای مدت طولانی باشد. برای تعیین هدف خود ابتدا باید مشخص کنید که چه چیزی برای شما و مشتریانتان اهمیت دارد. بهتر است در ابتدای کار تنها یک هدف برای خود تعیین کنید. این هدف می‌تواند هر چیزی شامل افزایش آگاهی، فروش یا بازدید سایت باشد. پس از آن می‌توانید اهداف خود را گسترش دهید. توجه کنید که هدف شما می‌تواند تعیین کننده نوع ویدیو، نحوه تولید و توزیع و زمان فیلم‌ها باشد.

 

مرحله دوم: مخاطبان خود را درک کنید

پیش از اقدام به تولید و انتشار ویدیو، درباره مخاطبان خود تحقیق کنید تا ارتباط مؤثرتری با آن‌ها برقرار کنید. توجه کنید که شما می‌توانید از قدرت ویدیو مارکتینگ در همه مراحل تجارت خود استفاده کنید اما در هر مرحله فیلم شما باید برای مخاطبین هدفتان تهیه شود. به عنوان مثال اگر مخاطبین شما مشکلی دارند که شما می‌توانید آن را حل کنید، ویدیویی برای ارائه راه‌حل به آن‌ها تهیه کنید.

 

مرحله سوم: بودجه مشخصی برای ویدیو مارکتینگ در نظر بگیرید

توجه کنید که مقدار بودجه اختصاص داده شده نمی‌تواند موفقیت یا عدم موفقیت شما در بازاریابی دیجیتالی را تعیین کند. همچنین کیفیت تصویر و صدای نامناسب فیلم می‌تواند به وجهه تجاری شما آسیب بزند. بهترین راه برای تعیین بودجه در نظر گرفتن انتظارات مخاطبین و تلاش برای تحقق آن‌ها است. به عنوان مثال بزرگسالان و جوانان تماشای فیلم‌های کوتاه را ترجیح می‌دهند؛ بنابراین ساخت فیلم برای این گروه افراد معمولاً کم‌هزینه است.

همچنین اگر قصد دارید ویدیوی خود را در صفحات افراد مشهور به اشتراک بگذارید یا از یک اینفلوئنسر برای تبلیغ کارتان کمک بخواهید هزینه شما بالا خواهد رفت. به هر صورت چه خودتان قصد تولید و انتشار ویدیو را داشته باشید چه از یک شرکت مشخص برای این کار کمک بخواهید باید با توجه به نیازهای مشتریان بودجه مشخصی را به این کار اختصاص دهید.

 

مرحله چهارم: نوع ویدیو را انتخاب کنید

پیش از آن که شروع به فیلم‌برداری کنید، باید نوع ویدیو و داستانی را که می‌خواهید تعریف کنید انتخاب کنید. اگر هنوز نمی‌دانید چه نوع ویدیویی برای کار شما مناسب است می‌توانید درباره آن‌ها تحقیق کنید؛ اما به‌طور کلی اگر قصد دارید با مخاطب خود در ارتباط بوده و به سؤالات آن‌ها پاسخ دهید.

نوع ویدیو را انتخاب کنید - ویدیو مارکتینگ

از وبینارها، فیلم‌های آموزشی یا ویدیوهای آموزشی استفاده کنید. در غیر این صورت باید بدانید که مخاطبان معمولاً ویدیوهای معرفی محصول و دموی محصولات را نگاه می‌کنند.

 

مرحله پنجم: محل انتشار را مشخص کنید

زمانی که بازار مخاطبین هدف را پیدا کردید، متوجه می‌شوید که بهترین مکان برای انتشار ویدیو کجا است. شما می‌توانید با ارسال ویدیو از طریق ایمیل برای مخاطبین اصلی سایتتان شروع کنید؛ اما توجه کنید که شبکه‌های اجتماعی نظیر یوتیوب، فیسبوک، لینکداین، اینستاگرام و… بازار بزرگ‌تری از مخاطبین را پیش روی شما قرار می‌دهند. اگر بودجه شما اجازه می‌دهد می‌توانید ویدیوی خود را در سایت‌ها یا صفحات پربازدید نیز منتشر کنید.

 

مرحله ششم: بهینه‌سازی را برای رسیدن به حداکثر نرخ تبدیل انجام دهید

اگر همه مراحل بالا را به درستی دنبال کرده باشید، شانس زیادی برای موفقیت در کمپین‌های ویدیو مارکتینگ خواهید داشت؛ اما برای آن‌که از جذب مخاطبین و دائمی شدن مشتریانتان اطمینان حاصل کنید بهتر است کارهای دیگری نیز انجام دهید. در ادامه برخی از مؤثرترین اقدامات را برای شما لیست کرده‌ایم.

  • کوتاه و ساده نگه‌داشتن ویدیو
  • افزودن CTA
  • استفاده از شیوه‌های تشویقی
  • ارائه گزینه‌های مختلف برای خرید
  • بهینه‌سازی برای سئو
  • افزایش سطح مقبولیت اجتماعی
  • تعامل با مخاطبین

 

مرحله هفتم: نتایج را پیگیری کنید

هر چند وقت یک‌بار میزان تأثیر ویدیو مارکتینگ را بررسی کنید تا شیوه‌های مفید و مضر را تشخیص دهید. فیلم‌های شما ممکن است خیلی طولانی یا خیلی کوتاه باشند. همچنین ممکن است در جای اشتباهی بارگذاری شده باشند. شما می‌توانید بر اساس اهداف خود یک چک لیست تهیه کرده و میزان موفقیت را تخمین بزنید. توجه کنید که لازم نیست تنها به بهبود نرخ تبدیل فکر کنید. شما می‌توانید افزایش تعداد بازدیدها و اشتراک‌گذاری‌ها را نیز در معیارهای ارزیابی خود قرار دهید.

 

۴ نکته در زمینه ویدیو مارکتینگ

توجه به این ۴ نکته در هنگام تهیه و انتشار ویدیو می‌تواند شانس موفقیت شما در ویدیو مارکتینگ را افزایش دهد.

 

نکته اول: یک داستان تعریف کنید

داستان‌های جذاب مخاطبان را تا آخر فیلم با شما همراه خواهد کرد. شما می‌توانید در قالب داستان اطلاعات ارزشمندی درباره نوع تجارت یا راه‌حل مشکلات به آن‌ها ارائه دهید. تا چند سال پیش تنها هدف تبلیغات صرفاً تبلیغ بود اما اکنون مخاطبین شما به دلایلی برای خرید محصولاتتان نیاز دارند. داستان‌ها به شما کمک می‌کنند که محصول خود را به شیوه‌ای جذاب به مخاطبان معرفی کرده و با آن‌ها ارتباط برقرار کنید.

 

نکته دوم: به سرعت سر اصل مطلب بروید

از آنجایی که روزانه حجم زیادی از ویدیوها در فضای اینترنت منتشر می‌شود، حوصله مخاطبان به شدت کاهش یافته است؛ بنابراین شما تنها چند ثانیه برای جلب‌توجه مخاطب فرصت دارید. برای جذب مخاطب در ابتدای ویدیو می‌توانید از یک تصویر یا جمله جذاب استفاده کنید. همچنین می‌توانید با مطرح کردن یک سؤال مخاطب را برای تماشای ادامه فیلم کنجکاو کنید.

 

نکته سوم: افزودن CTA

فیلم‌های خود را با CTA بهینه کنید تا بازدیدکننده با ویدیوی شما درگیر شود. بیشتر بازاریابان CTA را به انتهای فیلم اضافه می‌کنند اما شما می‌توانید از آن‌ها در اواسط یا حتی اوایل فیلم نیز استفاده کنید. البته این موضوع به شرط حفظ ریتم ویدیو و خراب نشدن آن است. اگر ویدیوی خود را در یوتیوب یا شبکه‌های اجتماعی دیگر بارگذاری می‌کنید، می‌توانید از حاشیه‌نویسی استفاده کنید. در واقع برای این کار آدرس سایت یا صفحه خود را در کنار ویدیو نوشته و از مخاطب می‌خواهید به آن سر بزند.

 

نکته چهارم: احساسات مخاطبینتان را درگیر کنید

به‌طور کلی اگر افراد از نظر احساسی با چیزی درگیر شوند حتماً آن را به خاطر سپرده و در آینده مجدداً به آن مراجعه می‌کنند. شما می‌توانید با ایجاد احساساتی نظیر اعتماد، خوشبختی یا رضایت در مشتری او را تا مدت‌ها با خود همراه کنید.

 

سخن پایانی

در دیجیتال مارکتینگ یا دیگر روش‌های بازاریابی استفاده از ویدیو مارکتینگ چندان جدید نیست؛ اما با توجه به گسترش شبکه‌های اجتماعی مردم بیش‌ازپیش به ویدیوها توجه نشان می‌دهند. به خصوص که افراد معمولاً حوصله خواندن متن‌های طولانی را هم ندارند. اگر بتوانید از ایده‌های خلاقانه برای ساخت ویدیوهایی مرتبط با اهداف تجارت و نیازهای مشتریانتان استفاده کنید، می‌توانید با استفاده از ویدیو مارکتینگ بیشترین بازدهی را به دست آورید.

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

میانگین امتیاز ۵ / ۵. تعداد آرا: ۱۶

اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

فرم ثبت نام در مسابقه فتح پرچم

برای شرکت در مسابقه باید با اطلاعات صحیح عضو شوید
ثبت نام در مسابقه
close-link