وب سرور لایت اسپید (Litespeed) چیست و چه کاربردی دارد؟

وب سرور لایت اسپید چیست

وب سرور لایت اسپید نسخه بهینه شده و تجاری وب سرور Apache است که با قابلیت‌ها و ویژگی‌های جدید و فراوانی ارائه شده است که می‌توان گفت دیگر هیچ شباهتی در عمل بین آن دو وجود ندارد.

یکی از مزیت‌های بی‌نظیر این وب سرور، سرعت ۶ برابری آن به نسبت آپاچی و امنیت فوق‌العاده بالای آن می‌باشد که همین امر باعث شده اکثر هاستینگ‌های معتبر از آن به عنوان Webserver پیش‌فرض خود برای کسانی که قصد خرید هاست دارند استفاده نمایند.

برای استفاده از ویژگی‌های منحصربه‌فرد این وب سرور باید لایسنس تجاری یا Enterprise آن را تهیه کنید و سپس به راحتی از آپاچی به لایت اسپید مهاجرت نمایید و از تاثیرات آن شگفت زده شوید.

این وب‌سرور با وجود طیف وسیعی از قابلیت‌ها و کنسول مدیریتی بی‌نظیری که دارد می‌تواند به شما کمک کند بر چالش‌های توسعه زیرساخت‌های هاستینگ غلبه کنید و یک سرویس مؤثر داشته باشید. در این مقاله می‌خواهیم کمی راجع به این موضوع صحبت کنیم و با قابلیت‌های این وب سرور بیشتر از قبل آشنا شویم. پس همراه ما باشید.

 

نسخه‌های مختلف وب سرور لایت اسپید

وب سرور لایت اسپید در سه نسخه مختلف و برای ۳ هدف متفاوت در دسترس افراد قرار دارد که بنا به ناز خود می‌توان از آن‌ها استفاده کرد. در ادامه به بررسی این سه نسخه خواهیم پرداخت.

 

نسخه OpenLiteSpeed

این نسخه به طور کلی برای وب‌سایت‌های بزرگی که ترافیک بالایی دارند استفاده می‌شود اما متأسفانه با هر کنترل پنلی سازگاری ندارد. به خاطر داشته باشید که این نسخه جزء نسخه‌های متن‌باز و رایگان برای کاربردهای تجاری و شخصی است.

 

نسخه استاندارد (Standard Edition)

خوب این نسخه از لایت اسپید بیشتر برای سایت‌های کوچک و سایت‌هایی که ترافیک زیادی ندارند مورد استفاده قرار می‌گیرد. شاید برایتان جالب باشد که بدانید نسخه استاندارد با کنترل پنل‌هایی همچون سی پنل؛ دایرکت ادمین و WHM نیز سازگار است. این نسخه هم مثل نسخه قبل رایگان است و می‌توان از آن برای مقاصد شخصی و تجاری استفاده کرد.

 

نسخه تجاری (Enterprise Edition)

این نسخه به‌طور گسترده‌ای برای سایت‌های بزرگی که ترافیک زیادی دارند مورد استفاده قرار می‌گیرد و با کنترل پنل‌های مختلفی هم سازگاری دارد. نسخه تجاری لایت اسپید برای سازمان‌های ارائه دهنده خدمات هاستینگ مفید است چون می‌تواند تجربه بی‌نظیری برای مشتریان ارائه کند. این نسخه سطح بالایی از پایداری را برای شرکت‌ها به ارمغان می‌آورد و از سی پنل هم پشتیبانی می‌کند. شما می‌توانید نسخه تجاری را با کنترل پنل دایرکت ادمین هم ادغام کنید.

 

قابلیت‌های وب سرور لایت اسپید

خوب حالا که با نسخه‌های مختلف Litespeed آشنا شدیم بهتر است کمی به قابلیت‌های آن بپردازیم. وب سرور لایت اسپید در حوزه سرعت و مقیاس‌پذیری از عملکرد بی‌نظیری برخوردار است.

قابلیت‌های وب سرور لایت اسپید

این وب سرور نسبت به آپاچی بسیار سریع‌تر است و می‌تواند برای سایت‌هایی همچون وردپرس، جوملا، دروپال یک گزینه ایده‌آل باشد. به کمک این وب سرور می‌توان عملکرد PHP و امنیت سایت‌ها را به شدت افزایش داد.

 

سازگاری با آپاچی

وب سرور لایت اسپید با وب سرور آپاچی سازگار است و قابلیت‌های آن همچون mod_rewrite،.htaccess و mod_security را می‌توان به خوبی مورد استفاده قرار داد. این وب سرور حتی می‌تواند فایل‌های پیکربندی آپاچی را هم بارگذاری کند و به آن اجازه دهد به عنوان جایگزین مستقیم آپاچی به فعالیت خود ادامه دهد. بهتر است بدانید که لایت اسپید با کنترل پنل‌های مختلفی همچون پلسک، سی پنل و دایرکت ادمین هم سازگاری خوبی دارد.

 

مقیاس‌پذیری و عملکرد

وب سرور لایت اسپید می‌تواند عملکرد و مقیاس‌پذیری پلتفرم‌های ارائه دهنده خدمات هاستینگ را از طریق معماری منحصربه‌فرد خود افزایش دهد. این وب سرور می‌تواند هزاران مشتری را به طور همزمان مدیریت کند و در عین حال کمترین استفاده را از منابع سرور همچون سی پی یو و حافظه داشته باشد. کدهای بهینه شده این وب سرور قادر است عملکرد PHP را افزایش دهد و وب‌سایت‌های استاتیک را هم بهتر از آپاچی مدیریت نماید. لایت اسپید به شما کمک می‌کند افزایش ناگهانی در ترافیک را به خوبی مدیریت کنید و در عین حال در برابر حملات DDOS هم از سایت‌تان محافظت نمایید.

 

امنیت

وب سرور لایت اسپید با ویژگی mod_security آپاچی به خوبی سازگار است و در خود قابلیتی به نام anti-DDoS هم دارد. به کمک قابلیت‌های سفارشی‌سازی شده‌ای همچون ارتباط به ازای هر آی پی و بررسی پهنای باند، آی پی‌هایی که ارتباطات زیادی دارند یا درخواست‌های زیادی برای پهنای باند ارسال می‌کنند مسدود می‌شوند. در چنین شرایطی سرور دیگر دچار مشکل نمی‌شود.

 

مقرون به صرفه بودن

مهاجرت از آپاچی به سمت لایت اسپید با کمترین هزینه انجام می‌شود و می‌تواند برایتان به صرفه‌تر هم باشد. هزینه‌های خرید لایسنس برای لایت اسپید در مقایسه با به روزرسانی‌های سخت‌افزاری موردنیاز برای آپاچی بسیار پایین است. علاوه بر این، قابلیت‌های منحصربه‌فردی که این وب سرور در اختیارتان می‌گذارد می‌تواند هزینه‌های پشتیبانی را به شدت کاهش دهد. این وب سرور پلتفرم پایدار، امن و بهینه‌ای را در اختیارتان قرار می‌دهد و همین امر موجب می‌شود نیاز به پشتیبانی هم کمتر شود.

 

حرف آخر

لایت اسپید با قابلیت‌های متعدد و کارایی آسانی که دارد می‌تواند بهترین وب سرور برای شما و فعالیت‌هایتان باشد. این وب‌سرور یکی از گزینه‌های ایده‌آل برای شرکت‌های ارائه‌دهنده هاستینگ است و به‌طور حتم جایگزین خوبی برای آپاچی خواهد بود. LiteSpeed با فراهم آوردن راه‌حل‌های کم هزینه و پایدار می‌تواند نیازهای شما را به خوبی برطرف کند و شرایط کسب‌وکارتان را بهبود ببخشد.

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

میانگین امتیاز ۵ / ۵. تعداد آرا: ۱۸

اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

فرم ثبت نام در مسابقه فتح پرچم

برای شرکت در مسابقه باید با اطلاعات صحیح عضو شوید
ثبت نام در مسابقه
close-link