لوکال سئو Local Seo چیست؟ (آموزش کسب رتبه 1 لوکال سئو)

لوکال سئو چیست

یکی از مواردی که گوگل، هنگام جست‌وجوی یک کاربر آن را موردنظر قرار می‌دهد موقعیت شخص جست‌وجو کننده است لوکال سئو فرصتی است که گوگل برای جست‌وجوهای محلی در نظر گرفته تا کاربران، بهتر و دقیق‌تر بتوانند به نتیجه جست‌وجوی خود برسند.

به‌طور مثال زمانی که شما در محله زعفرانیه تهران هستید و کلمه “نزدیکترین رستوران” را جستجو می‌کنید بر اساس وب‌سایت‌هایی که در نقشه گوگل ثبت شده‌اند گوگل نزدیکترین رستوران را به شما نمایش خواهد داد و این مورد توسط لوکال سئو یا سئو محلی اتفاق می‌افتد.

لوکال سئو یا سئو محلی چیست؟

درواقع بسیاری از کسب‌وکارها نیاز نیست به‌صورت عمومی کار بکنند و پیشنهاد برای این‌گونه کسب‌وکارها این است که به‌صورت لوکال یا محلی کار کنند. این روش مزایای زیادی دارد ازجمله اینکه رقیب‌های شما به همان منطقه جغرافیایی محدود می‌شود یا اینکه شما با اصطلاحات، زبان و علایق منطقه جغرافیایی هدف آشنا هستید و اینکه افراد بیشتر تمایل دارند از منطقه یا محله خود خریدهای خود را انجام بدهند.

لوکال سئو چیست

به‌عنوان‌مثال اگر ما در گوگل “خدمات سئو” را جست‌وجو کنیم سایتی احتمال حضور در صفحات بالایی گوگل را دارد که نقشه گوگل خود به همراه آدرس، شماره تلفن و ساعت کاری خود را ثبت و سایت مربوط به و خود را در داخل آن آورده باشد. درواقع گوگل به این‌ها استناد می‌کند و در اصطلاح به آن شاخص استناد گفته می‌شود.

 

چه زمانی باید از سئو لوکال استفاده کنیم؟

اگر شما صاحب مشاغلی مانند رستوران، آموزشگاه، فروشگاه لوازم‌خانگی و … هستید می‌توانید از این ویژگی گوگل برای افزایش تعداد ورودی‌های سایت خود استفاده کنید. اما نکته مهم این است که اگر شما به‌طور مثال در تهران هستید و بازار هدف شما در جنوب کشور هست هم می‌توانید از این قابلیت گوگل استفاده کنید.

 

چطور باید از سئو محلی برای ثبت کسب و کار خود استفاده کنیم؟

۱- ثبت منطقه کسب‌وکار در Google my Business شامل (دفتر، فروشگاه، مغازه، شرکت و …)

با توجه به اینکه ایران جزء کشورهایی است که در Google my Business تحریم است و شما نمی‌توانید آدرسی را از ایران در آن ثبت کنید باید از راهکار جایگزین آن‌ که استفاده از گوگل مپ است استفاده کنید.

شما می‌توانید این کار را از طریق سایت گوگل مپ یا اپلیکیشن تلفن همراه نیز انجام دهید. طرز کار آن‌هم بسیار ساده است پس از نشانه‌گذاری موقعیت دقیق خود در گوگل مپ مشخصات مربوط به آن شامل شماره تلفن، وب‌سایت و ساعت کار آن را ثبت می‌کنیم و گوگل به‌صورت خودکار آن را به نقشه خود اضافه می‌کند.

چطور باید از لوکال سئو استفاده کنیم

۲- در حالت عادی اگر به‌طور مثال موقعیت کسب‌وکار شما در تهران است و جامعه هدف شما جنوب کشور است فردی از موقعیت جغرافیایی جنوب اگر کسب‌وکار شما را جست‌وجو کند قطعاً شمارا در صفحات بالا نخواهد دید برای این کار شما باید در سرتاسر مطالب سایت خود به منطقه به‌صورت مستقیم و غیرمستقیم اشاره‌کنید. به‌طور مثال بنویسید ” فروش کولرگازی در بندرعباس ” و شما باید از این شهر یا موقعیت جغرافیایی به‌مراتب در سایت خود استفاده کنید تا گوگل متوجه شود کسب‌وکار شما مربوط به شهر دیگری است.

۳- لوکال سئو یا سئو محلی بیشتر بر روی جست‌وجوهای موبایل متمرکز است و گوگل بیشتر نتایج آدرس نقشه را برای کاربرانی که از طریق موبایل جست‌وجو کرده‌اند نمایش می‌دهد. این بدین مفهوم است که سایت شما باید برای موبایل بهینه باشد که باید شرایط زیر را داشته باشد:

  • واکنش گرا بودن سایت: یعنی متناسب با صفحه‌نمایش گوشی یا تبلت منوهای سایت تغییر کند.
  • رابط کاربری (User Interface): یعنی منوها و دکمه و … کاربرپسند باشد (خیلی کوچک یا خیلی بزرگ نباشند)
  • سرعت بارگذاری سایت: سایت شما در نسخه موبایل باید سریع‌تر بارگذاری شود برای مشاهده سرعت بارگزاری سایت می توانید از آموزش ابزار GTMetrix استفاده کنید.

شما می‌توانید با مراجعه به صفحه تست موبایل فرندلی که یکی از ابزارهای سایت گوگل است سایت خود را ازلحاظ سازگاری با موبایل تست کنید.

بطور مثال عکس زیر نتیحه تست موبایل فرندلی سایت مدیر سرور می باشد که همانطور که مشاهده می کنید نتیجه آنالیز این است که سایت مدیر سرور موبایل فرندلی است.

Mobile Friendly Test جهت کسب رتبه بهتر در لوکال سئو

 

اصول بهینه‌سازی سئو لوکال

به‌طور مثال اگر شما در تهران کلمه کلیدی “طراحی سایت” را جست‌وجو کنید قبل از نمایش صفحات مرتبط با طراحی سایت، گوگل لیست تمامی شرکت‌های ثبت‌شده در حوزه طراحی سایت به همراه موقعیت آن‌ها در نقشه را به شما نشان می‌دهد.

شاید از خود پرسیده باشید که گوگل بر چه اساسی شرکت‌ها را رتبه‌بندی می‌کند. آیا گوگل صرفاً بر اساس تعداد نظرات (Review) آن‌ها را رتبه‌بندی می‌کند یا بر اساس تعداد ستاره‌های ثبت‌شده. حقیقت امر این است الگوریتم‌های لوکال سئو گوگل هم مانند سایر الگوریتم‌های گوگل در سال ۲۰۲۱ بسیار هوشمند شده که هیچ‌کدام از موارد بالا به‌طور مستقیم بر این رتبه‌بندی تأثیر ندارد.

اصول بهینه‌سازی سئو لوکال

در ابتدا گوگل بر اساس تعداد نظرات و همچنین تعداد ستاره‌های ثبت‌شده عمل می‌کرد و شرکت‌ها را در لوکال سئو بر این اساس رتبه‌بندی می‌کرد. اما این امر باعث شده بود که صاحبان سایت‌ها برای بهتر کردن رتبه‌بندی خود در لوکال سئو نظرات و ستاره‌ها را به تعداد زیاد ثبت کنند. احتمالاً شما هم به این مورد برخورد کرده‌اید که یک سایت با داشتن تعداد زیادی نظر و ستاره در رتبه‌های پایین لوکال سئو قرار دارد و سایتی با داشتن یک نظر در رتبه‌ها بالا در ادامه از الگوریتم رتبه‌بندی گوگل در لوکال سئو پرده‌برداری می‌کنیم.

کسانی که سئو سایت برایشان مهم است طبیعی است که منتظر نمی‌ماند تا دیگران به آن‌ها نظر دهند یا برایشان ۵ ستاره ثبت کنند و همیشه به دنبال راهی میان‌بر برای رسیدن به هدف خود هستند.

 

تکنیک های لوکال سئو

۱- اگر شما یک ایمیل جدید بسازید و با آن ایمیل که هنوز هیچ فعالیت مستمری انجام نداده یک نظر ۵ ستاره در آدرس مپ ثبت کنید گوگل متوجه ساختگی بودن این نظر شده و حتی ممکن است آن را حذف کند.

۲- از دوستانتان بخواهید با یک ایمیل که سال‌ها با آن کارکرده‌اند از روی گوشی یا سیستم خودشان وارد قسمت نظرات آدرس مپ شما شوند و نظر خود را ثبت کنند.

۳- به‌ هیچ‌ وجه همه نظرات را ۵ ستاره ثبت نکنیم. به‌طور مثال از ۶ نظر ثبت‌شده تنها یک نظر باید ۵ ستاره باشد تا گوگل به ما شک نکند.

۴- صرفاً ستاره ثبت نکند و توضیح یا Description هم باید وارد کنید.

۵- فاصله بین نظرات را رعایت کنید به‌طور مثال یک نظر را امروز و نظر دیگر را یک هفته بعد ثبت کنید که طبیعی‌تر باشد. دقت کنید همه رفتارهای شما باید طبیعی باشد و اگر کوچک‌ترین فعالیت مشکوک انجام دهید گوگل قطعاً خواهید فهمید و این کار تأثیر منفی در لوکل هاست دارد.

 

سخن پایانی

لوکال سئو فرصتی است که گوگل برای جست‌وجوهای محلی در نظر گرفته تا کاربران بهتر و دقیق‌تر بتوانند به نتیجه جست‌وجوی خود برسند. با رعایت نکات ذکر شده در این مقاله شما خیلی راحت در نتایج آدرس نقشه گوگل بالا می‌آیید چراکه کار کردن در لوکال سئو به‌مراتب از سئو سایت آسان‌تر است.

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

میانگین امتیاز ۵ / ۵. تعداد آرا: ۱۶

اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

فرم ثبت نام در مسابقه فتح پرچم

برای شرکت در مسابقه باید با اطلاعات صحیح عضو شوید
ثبت نام در مسابقه
close-link