سئو کلاه خاکستری چیست؟ + تکنیک‌های رتبه‌گیری سریع در گوگل

سئو کلاه خاکستری

اگر با دنیای آنلاین آشنا باشید حتماً اسم بازاریابی دیجیتال را هم شنیده‌اید. در میان تکنیک‌های مختلفی که برای بازاریابی در دنیای آنلاین وجود دارد سئو یکی از بهترین و موثرترین تکنیک‌های موجود به حساب می‌آید. افرادی که در حوزه سئو فعالیت کرده‌اند خیلی خوب می‌دانند که کسب رتبه‌های برتر در گوگل و موتورهای جستجوی دیگر چقدر دشوار است. در این میان اگر با الگوریتم‌های گوگل آشنا نباشید و بی‌گدار به آب بزنید نه تنها رتبه مدنظرتان را کسب نمی‌کنید بلکه باید منتظر جریمه‌های این موتور جستجو هم باشید.

سئو هم مثل سایر روش‌های بازاریابی دیجیتال انواع مختلفی دارد. ممکن است اسم سئوی کلاه سفید یا کلاه سیاه را زیاد شنیده باشید. اما آیا می‌دانستید که موضوعی به نام سئو کلاه خاکستری هم وجود دارد؟ در این مقاله قصد داریم به همین موضوع بپردازیم و ببینیم این نوع سئو به چه معناست و چگونه انجام می‌شود.

سئو کلاه خاکستری چیست؟

سئوی کلاه خاکستری جزء روش‌های سئو محسوب می‌شود که تکنیک‌های سئوی کلاه سیاه و کلاه سفید را با هم ترکیب می‌کند و یک شیوه جدید برای افزایش رتبه در موتورهای جستجو و دیده شدن سایت در نتایج جستجو ارائه می‌دهد. این نوع سئو بسیار پرخطرتر از سئوی کلاه سفید است چون دستورالعمل‌های گوگل را دور می‌زند و تلاش می‌کند برای افزایش رتبه سایت در نتایج جستجو از روش‌هایی که این موتور جستجو نمی‌پسندد استفاده کند. این اساسی‌ترین تعریف برای سئوی کلاه خاکستری بود که می‌توانستیم در اختیارتان قرار دهیم. حالا بیایید با هم به بررسی استراتژی‌های این روش محبوب بیندازیم و ببینیم چگونه می‌توانیم از آن به درستی بهره ببریم.

 

تکنیک‌های سئو کلاه خاکستری

زمانی که خودتان را برای سئوی سایت آماده می‌کنید باید نکات مختلفی را مدنظر داشته باشید. گاهی از اوقات شناخت تکنیک‌ها و استراتژی‌های متنوع کمک‌تان می‌کند سایت را بهتر از قبل بهینه‌سازی کنید و رضایت کاربران‌تان را هم جلب نمایید. به همین خاطر در ادامه به بررسی تکنیک‌های سئوی کلاه خاکستری می‌پردازیم. فقط به خاطر داشته باشید که این تکنیک‌ها باید به دقت اجرا شوند تا خطری برای سایت‌تان نداشته باشند.

 

استفاده از دامنه‌های منقضی‌شده

این گزینه یکی از رایج‌ترین استراتژی‌های سئوی کلاه خاکستری محسوب می‌شود و بین سئوی کلاه سفید و کلاه سیاه قرار می‌گیرد. در این روش شما به سراغ خرید دامنه‌ای می‌روید که از نظر صاحب آن دیگر منقضی شده است اما هنوز هم اتوریتی خوبی دارد. وجود اتوریتی خوب در این سایت‌ها به دلیل بک‌لینک‌های با کیفیتی است که به آن اشاره می‌کنند. این روش را به دو شیوه مختلف می‌توانید اجرا کنید:

  • از ریدایرکت ۳۰۱ استفاده کنید و قدرت همه لینک‌ها را به دامنه فعلی‌ خودتان انتقال دهید. اینکار باعث بهبود اتوریتی سایت شما می‌شود.
  • سری به سایت Wayback Machine بزنید، آرشیو محتوای قدیمی را پیدا کنید و آن را دوباره در سایت‌تان منتشر کنید. اینکار به شما کمک می‌کند یک سایت موفق با ترافیک هدفمند داشته باشید و بتوانید از این وضعیت به نفع خودتان بهره ببرید.

 

خرید یا تبادل بک‌لینک

خرید یا تبادل لینک یکی دیگر از روش‌های محبوبی است که در سئوی کلاه خاکستری انجام می‌شود. اینکار به افزایش اتوریتی سایت و کسب رتبه‌های بالاتر کمک می‌کند. اگرچه فعالیت‌های این چنینی جزء تکنیک‌های کلاه سیاه به حساب می‌ایند اما برخی از وبمستران علاقه زیادی به آن دارند و بر این باورند که به کمک آن می‌توانند سایت‌شان را به رتبه‌های بالاتر هدایت کنند. به خاطر داشته باشید که خرید بک لینک بر خلاف دستورالعمل‌های گوگل است و اگر به درستی اجرا نشود ممکن است شما را به دردسر بزرگی بیندازد. اگر در استفاده از این روش مصمم هستید می‌توانید آن را به چهار شکل زیر اجرا کنید:

  • جایگاه بک لینک را در مقاله‌ای که وجود دارد و منتشر شده است بخرید.
  • یک پست مهمان بخرید که به شما اجازه می‌دهد به سایت‌تان بک لینک بدهید.
  • تبادل لینک کنید. یعنی شما لینک سایت‌های دیگر را در سایت خود قرار دهید و از صاحبان سایت‌ها بخواهید همین کار را برایتان انجام دهند.
  • در عوض قرار دادن لینک سایت‌تان در سایت‌های دیگر به آن‌ها محصول یا خدمت خاصی ارائه کنید.

 

استفاده از شبکه وبلاگ خصوصی(PBN)

شبکه وبلاگ خصوصی که با عنوان PBN نیز در میان وبمستران شناخته می‌شود گروهی از سایت‌هایی است که تحت کنترل شما قرار می‌گیرد و برای ساخت بک لینک استفاده می‌شود. اگر این روش کلاه خاکستری به درستی اجرا شود می‌تواند رتبه شما را تا حد زیادی افزایش دهد. هدف از این تکنیک سئو کلاه خاکستری این است که به یک دامنه مرکزی لینک بدهد و اعتبار بیشتری برای بهبود اتوریتی آن ارائه کند. یادتان باشد PBN ها جزء استراتژی‌های کلاه سیاه هستند اما اگر واقعاً خصوصی بمانند می‌توانند بسیار مفید باشند. در این شرایط باید کاری کنید که گوگل متوجه نشود شما صاحب این سایت‌ها هستید و هدف‌تان ساخت بک لینک است.

 

ساخت میکروسایت و وبلاگ

ساخت میکروسایت یا وبلاگ هم می‌تواند بخشی از استراتژی سئوی کلاه خاکستری‌تان باشد. این روش بدون اینکه شما را در معرض جریمه شدن توسط گوگل قرار دهد رتبه‌تان را بهبود می‌بخشد. حتماً برای شما هم سوال پیش آمده است که تفاوت این روش با ساخت PBN چیست. سوال خوبی است. این روش هم مثل PBN عمل می‌کند اما بسیار امن‌تر و بی‌خطرتر است چون شما صاحب دامنه‌ای که برای گرفتن بک لینک استفاده می‌کنید نیستید. در واقع شما از سایت‌هایی لینک می‌گیرید که خودتان صاحب دامنه آن‌ها نیستید. این نوع سایت‌ها پابلیک یا عمومی هستند و جزء سایت‌های خصوصی به حساب نمی‌آیند. یکی از نمونه‌های رایج ساخت میکروسایت برای اهداف سئو راه اندازی وبلاگ در چندین وب ۲.۰ مختلف و استفاده از سایت‌های جمع‌آوری محتوا با اتوریتی بالا همچون ویرگول است.

 

تغییر محتوا

تغییر محتوا یکی دیگر از روش‌های خاکستری است که بیشتر وبمستران دست به دامن آن می‌شوند و تلاش می‌کنند رتبه‌شان را به کمک این روش تا حد زیادی بهبود ببخشند. اگرچه این روش هم از نظر گوگل غیر قانونی و غیر اخلاقی است اما اگر درست اجرا شود در بلندمدت می‌تواند تاثیر خوبی داشته باشد.

در این روش شما محتوا را از سایت‌های دیگر جمع‌آوری می‌کنید، آن را جمله به جمله تغییر می‌دهید تا گوگل متوجه کپی بودن آن نشود. بعد از اینکه محتوا به اندازه کافی تغییر کرد می‌توانید آن را برای کلمات کلیدی هدف‌تان بهینه کنید و بر روی سایت‌تان منتشر نمایید. تغییر محتوا به شما کمک می‌کند از شر محتوای تکراری و جریمه‌های ناشی از آن خلاص شوید و دیگر توسط گوگل هم تنبیه نشوید.

 

تولید محتوای تکراری

بله درست شنیدید. تولید محتوای تکراری یکی دیگر از تاکتیک‌های سئو کلاه خاکستری است که این روزها توسط سایت‌های مختلفی مورد استفاده قرار می‌گیرد. در این روش شما سعی می‌کنید بخش بزرگی از محتوا را در سایت یا دامنه‌های یکسان کپی کنید. بیایید ببینیم محتوای تکراری چگونه در دنیای سئو کار می‌کند:

  • اگر می‌خواهید کوئری‌های مشابهی را بدون نوشتن محتوای جدید هدف قرار دهید می‌توانید از این روش استفاده کنید. رایج‌ترین مثالی که برای این شرایط می‌توانیم بیاوریم رتبه گرفتن برای کیوردهای لوکال یا همان محلی است که برای هر شهری صفحات مختلفی ایجاد می‌شود. هر صفحه محتوای تکراری دارد و فقط نام آن شهر تغییر می‌کند. این استراتژی به شما اجازه می‌دهد برای صفحه مناسبی و عبارت هدف خاصی رتبه بگیرید و از صفحات دیگر عبور کنید.
  • گاهی از اوقات شما محتوای دیگران را کپی می‌کنید و آن را در دامنه‌‌ای که قدرتمندتر است منتشر می‌کنید. اینکار باعث افت رتبه محتوای اصلی می‌شود و در واقع به دزدیده شدن ترافیک آن سایت می‌انجامد(البته این روش زیاد اخلاقی نیست)
  • محتوای تکراری را می‌توان برای گول زدن موتور جستجو هم استفاده کرد. در این شرایط شما کپی‌های متعددی از یک متن را منتشر می‌کنید به این امید که یکی از آن‌ها موفق شود و بتواند برای کیورد هدف‌تان رتبه کسب کند.

 

خودکارسازی تولید محتوا

برای افرادی که عاشق خودکارسازی فرآیندهای مختلف هستند این روش بسیار جذاب خواهد بود. در این تکنیک شما از نرم‌افزارهای مختلف برای تولید محتوا استفاده می‌کنید و دیگر نیازی به نوشتن متن توسط افراد ندارید. هدف اصلی این روش تولید محتوای منظم برای سایت است تا بتواند رتبه آن را در گوگل بالاتر ببرد و ترافیک بیشتری به سمت آن جذب نماید. اگر فکر می‌کنید از پسِ این تکنیک بر می‌آیید بهتر است دو روش اجرای آن را هم بشناسید:

  • با خزش سایت‌های دیگر محتوا را از منابع مختلف جمع آوری کنید و آن‌ها را ترکیب نمایید. حالا یک محتوای جدید دارید که می‌توانید روی سایت خودتان منتشر کنید. اگر می‌خواهید از شر محتوای تکراری و دزدی محتوا خلاص شوید مقالاتی که جمع آوری کرده‌اید را تغییر دهید.
  • به کمک هوش مصنوعی و یادگیری ماشین می‌توانید به صورت خودکار محتوای خوبی برای سایت‌تان بنویسید. این روزها ابزارهای هوش مصنوعی به اندازه کافی پیشرفت کرده‌اند و به کمک پردازش زبان طبیعی می‌توانند محتوا بنویسند.

 

افزایش چگالی کلمات کلیدی با متن پنهان

استفاده از متن پنهان در محتوا جزء روش‌های سئوی کلاه سیاه به حساب می‌آید و دستورالعمل‌های گوگل را نقض می‌کند. با اینحال در سئو کلاه خاکستری تلاش می‌شود بخشی از متنی که کلمه کلیدی دارد از چشم مخاطب پنهان بماند اما در عین حال برای موتورهای جستجو قابل خزش باشد. رایج‌ترین روش‌هایی که برای پنهان کردن متن استفاده می‌شود عبارت است از:

  • قرار دادن متن پشت تصویر
  • استفاده از CSS برای قرار دادن متن پشت صفحه نمایش
  • تنظیم اندازه فونت بر روی عدد صفر

 

کلاکینگ (Cloaking)

کلاکینگ به این معناست که شما یک محتوا یا آدرس را به کاربر نشان دهید و محتوا و آدرس دیگری را در اختیار موتورهای جستجو بگذارید.

این روش یکی از تکنیک‌های سئو کلاه خاکستری محسوب می‌شود و موتورهای جستجویی همچون گوگل را گول می‌زند تا برای کلمات کلیدی هدف رتبه کسب کند. سعی کنید در اجرای این روش بسیار محتاطانه عمل کنید تا دچار دردسر نشوید.

 

ثبت سایت در دایرکتوری‌های وب

یکی از پرکاربردترین روش‌های کلاه خاکستری ثبت سایت در دایرکتوری‌هاست. زمانی که سایت‌تان را در چنین مکان‌هایی ثبت می‌کنید می‌توانید بک لینک رایگان به دست بیاورید. اگر این روش در مقادیر کوچک انجام شود جزء روش‌های کلاه سفید به حساب می‌آید. با اینحال برخی از وبمسترها هستند که در استفاده از این روش دچار افراط می‌شوند و ده‌ها و حتی صدها لینک به سایت خود به دست می‌آورند. در این شرایط دیگر تکنیک به کار رفته کلاه سفید نیست و در محدوده تکنیک‌های کلاه خاکستری قرار می‌گیرد( به خصوص اگر انکرتکست کیوردتان را دستکاری کنید).

 

ایجاد اکانت‌های مختلف در رسانه‌های اجتماعی

این روزها استفاده از شبکه‌های اجتماعی مختلف در میان افراد رواج پیدا کرده است. اینکه برای کسب‌وکارتان یک اکانت در هر کدام از شبکه‌های اجتماعی داشته باشید خوب است. اگر از این روش برای گرفتن بک‌لینک و انتشار محتوایتان استفاده کنید در قلمرو سئوی کلاه سفید هستید. با اینحال اگر بخواهید در هر شبکه اجتماعی ده‌ها اکانت داشته باشید و به صورت مصنوعی محتوای سایت‌تان را به اشتراک بگذارید دیگر وارد حوزه سئوی کلاه خاکستری شده‌اید.

 

پرداخت پول برای گرفتن بازخورد مثبت

مشتریان امروزی برای خرید محصولات و خدمات موردنیازشان به صحبت‌های دیگران بیشتر اهمیت می‌دهند. گوگل هم اهمیت این موضوع را به خوبی درک کرده و سایت‌هایی که نظرات مثبت زیادی دارد را در رتبه‌های بالاتر قرار می‌دهد. این موضوع در حوزه سئوی محلی بیشتر دیده می‌شود. برای اینکه بتوانید الگوریتم های گوگل را فریب بدهید یا دور بزنید می‌توانید به افراد مختلف پول بپردازید تا نظر مثبت برای کسب‌وکارتان ثبت کنند. برخی از سایت‌ها  هم هستند که چنین خدماتی ارائه می‌کنند. در هر صورت این روش هم جزء تکنیک‌های کلاه خاکستری به حساب می‌آید.

 

سئو کلاه خاکستری غیر قانونی است؟

نه. سئوی کلاه خاکستری غیر قانونی نیست. شما هیچ قانونی را در این شرایط نقض نمی‌کنید. تنها کاری که انجام می‌دهید اجرای فعالیت‌هایی است که بر خلاف دستورالعمل‌های گوگل است. اگر گوگل متوجه شود در حال نقض دستورالعمل‌هایش هستید بیکار نمی‌نشیند و شما را با جریمه‌هایش شگفت زده می‌کند.

 

سئوی کلاه خاکستری در برابر سئوی کلاه سیاه

تفاوت بین سئوی کلاه خاکستری و کلاه سیاه در روش اجرای آن‌هاست. در تکنیک‌های کلاه خاکستری شما از روش‌هایی بهره می‌برید که به طور مستقیم در مقابل دستورالعمل‌های گوگل قرار نمی‌گیرند. به عبارت دیگر سعی می‌کنید محتاطانه‌تر رفتار کنید.

 

سئوی کلاه خاکستری و سئوی کلاه سفید

همانطور که قبلاً نیز بیان کردیم سئوی کلاه خاکستری پرخطرتر از سئوی کلاه سفید است. اگر تکنیک‌های کلاه خاکستری به درستی اجرا نشود می‌تواند سایت شما را تا پای جریمه شدن هم ببرد. این در حالیست که سئوی کلاه سفید کاملاً امن است و خطری برای سایت‌تان ندارد.

 

حرف آخر

خوب همانطور که در این مقاله گفتیم سئوی کلاه خاکستری یا همان gray hat SEO یکی از روش‌های بهینه‌سازی سایت برای موتورهای جستجوست که تلاش می‌کند سئوی کلاه سیاه و کلاه سفید را با هم ادغام کند و رتبه سایت شما را در گوگل بالاتر ببرد. بیشتر وبمستران امروزی از این تکنیک‌ها برای افزایش ترافیک سایت خود استفاده می‌کنند و امیدوارند به کمک آن‌ها بتوانند رتبه‌های بالاتری را هم از آنِ خود کنند. اگر شما هم جزء این دسته از افراد هستید سعی کنید اطلاعات‌تان را در این حوزه بالاتر ببرید و مراقب خطرات احتمالی آن باشید.

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

میانگین امتیاز ۵ / ۵. تعداد آرا: ۱۷

اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

فرم ثبت نام در مسابقه فتح پرچم

برای شرکت در مسابقه باید با اطلاعات صحیح عضو شوید
ثبت نام در مسابقه
close-link