آموزش قدم به قدم دستور head در لینوکس (راهنمای 0 تا 100)

آموزش قدم به قدم دستور head در لینوکس

با دستور head در لینوکس شما می‌توانید فایل‌های خودتان را بدون نیاز به ویرایشگرها مدیریت کنید و خطوط خاصی را برای نمایش به خروجی ببرید. دستورات لینوکس برای یک مدیر سرور حکم یک آچار همه‌کاره را دارد. در بسیاری از مواقع برای مدیریت فایل‌های حجیم که خطوط بسیار زیادی دارند باید از روش‌های تخصصی‌تری استفاده کرد.

اگر مدیر سرور باشید حتماً با فایل‌های log آشنایی دارید. فایل‌هایی بزرگ با خطوط زیاد که اطلاعاتی حیاتی از عملکرد سیستم و سرویس‌ها به ما می‌دهند.

با کمک این فایل‌ها شما می‌توانید نظارت‌های امنیتی دقیقی روی لینوکس داشته باشید ولی بررسی این فایل‌ها به صورت عادی کار راحتی نیست چون درون آن‌ها معمولا چندین هزار خط متن وجود دارد که اگر بخواهید به صورت دستی و با استفاده از روش‌های مرسوم این کار را بکنید بسیار کار سخت و پیچیده‌ای خواهد بود.

البته در لینوکس با دستورات متفاوتی می‌توان کنترل‌های بسیار دقیقی روی محتواهای متنی داشت که یکی از آن‌ها دستور head در لینوکس است.

نمایش خطوط مشخص با دستور head در لینوکس

در حالت پیش‌فرض دستور head فقط ۱۰ خط ابتدایی فایل را در خروجی نمایش می‌دهد و نحوه استفاده از این دستور در حالت کلی به شکل زیر است.

head [options] [file]

به طور مثال ما با زدن دستور head /etc/passwd محتویات ۱۰ خط اول فایل passwd که جز فایل‌های مهم سیستمی هم محسوب می‌شود می‌توانیم مشاهده کنیم. البته دستور head در لینوکس قابلیت این را هم دارد که چندین فایل را به صورت هم‌زمان دریافت کرده و ۱۰ خط ابتدایی آن‌ها را پشت سر هم نمایش دهد.

در این حالت کافی است جلوی دستور head نام فایل‌ها را پشت سرهم وارد کنید.

head /etc/passwd /etc/shadow

 

نمایش خطوط بیش از ۱۰ تا با دستور head

اگر بخواهیم تعداد خطوط بیشتری را نمایش دهیم می‌توانیم از سوییچ n- استفاده کنیم و جلوی آن تعداد خطوط موردنظر خودمان را به شکل زیر وارد کنیم.

head –n20 /etc/passwd

البته استفاده از n- ضروری نیست شما می‌توانید به شکل زیر هم با واردکردن فقط تعداد خطوط به خروجی مدنظر خودتان برسید.

head -20 /etc/passwd

کار کردن با دستور head در لینوکس به همین سادگی بود. آموزش دستور head همین‌جا به پایان می رسه ولی میخوام به یک دستور دیگه هم بپردازم که استفاده از این دستور هم بسیار مرسومه با این تفاوت که این دستور نمایش خطوط رو از انتهای فایل بر عکس دستور head انجام میده.

 

مدیریت فایل با دستور tail

روش استفاده از دستور tail در لینوکس بسیار شبیه به دستور head هستش با این تفاوت که این دستور خطوط انتهایی فایل را نمایش می‌دهد.

فرمت کلی استفاده از این دستور به شکل زیر هستش که می‌توانید از اون استفاده کنید.

tail [options] [filenames]

به طور مثال ما می‌خواهیم ۱۰ خط آخر فایل لاگ وب سرور آپاچی را بررسی کنیم برای این کار کافی است دستور زیر را درون ترمینال لینوکس وارد کنیم.

tail access.log

اگر بخواهیم تعداد خطوط مشخصی را از انتهای فایل جدا کنیم می‌توانیم با واردکردن تعداد خطوط به شکل زیر این کار را انجام دهیم.

tail -5 access.log

و یک روش بسیار مرسوم استفاده از این دستور حالت مانیتورینگ به روش Realtime هستش یعنی در مواقعی شما می‌خواهید خطوطی که در هر لحظه درون فایل لاگ شما ذخیره می‌شوند را مشاهده کنید.

در این حالت سوییچ f- این کار را برای شما انجام خواهد داد.

tail –f access.log

خوب همانطور که دیدید دستور head در لینوکس یک کامند بسیار ارزشمند برای مدیران سرور است که معمولا برای مشاهده لاگ‌ها و دیدن خطوط اولیه یک فایل متنی به کار می‌رود.

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

میانگین امتیاز ۵ / ۵. تعداد آرا: ۲۱

اشتراک در
اطلاع از
guest

1 دیدگاه
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
مسعودرفیعی آرانی

با عرض سلام و خسته نباشید
مطالب و محتوای سایت شما در مورد آموزش مدیریت فایل ها با دستور head در لینوکس بسیار عالی و متنوع و جالب بود و مورد توجه من و همکارانم قرار گرفت
امیدوارم که بقیه کاربران این سایت از این مطالب و محتوای سایتتان بیشترین استفاده را بنمایند
با تشکر و قدر دانی فراوان

فرم ثبت نام در مسابقه فتح پرچم

برای شرکت در مسابقه باید با اطلاعات صحیح عضو شوید
ثبت نام در مسابقه
close-link