تبلیغات کلیکی (PPC) یا Pay Per Click چیست؟

تبلیغات کلیکی (PPC) یا Pay Per Click چیست؟

آیا در مورد تبلیغات کلیکی (PPC) شنیده‌اید و کنجکاوید که بیشتر بدانید؟ آیا تمایل دارید از این روش برای بازاریابی و تبلیغات استفاده کنید و هنوز نمی‌دانید از کجا باید شروع کنید؟ به جای خوبی برای آموزش مراجعه کرده‌اید. ما در اینجا اصول تبلیغات کلیکی (PPC) و نکاتی را که برای شروع تبلیغات نیاز دارید، را به تفصیل شرح خواهیم داد.

بیایید از تعریف تبلیغات کلیکی (PPC) شروع کنیم و نحوه کار آن را با هم ببینیم.

 

تبلیغات کلیکی (PPC) چیست؟

PPC مخفف pay-per-click به معنای پرداخت به ازای هر کلیک است که در واقع یک مدل بازاریابی اینترنتی به‌شمار می‌رود. در این مدل هر بار که با کلیک کردن روی این تبلیغات، کاربران به سایت شما هدایت شوند، شما یک مبلغ مشخصی به شرکت تبلیغ‌کننده پرداخت می‌کنید. در این روش به جای آنکه تلاش کنید به صورت ارگانیک بازدیدکنندگان سایت خود را بالا ببرید، درواقع برای سایت، بازدیدکننده خریداری می‌کنید.

یکی از روش‌های متداول در تبلیغات کلیکی (PPC)، تبلیغات در موتورهای جستجو است. در این روش شما یک هزینه مشخص به موتور جستجو (به عنوان مثال شرکت گوگل) پرداخت می‌کنید و به این ترتیب آگهی شما در لینک‌های آن موتور ثبت می‌شود. در نتیجه هرگاه کاربران کلمه کلیدی مرتبط با کسب‌وکار شما را در موتور جستجو تایپ ‌کنند، این موتور تبلیغ سایت شما را در صفحه اول و رتبه‌های برتر نتایج خود نشان می‌دهد.

هر بار که روی تبلیغات شما کلیک می‌شود و کاربری از وب‌سایت‌تان بازدید می‌کند، باید هزینه کمی به موتور جستجو بپردازید. در صورتی که از این روش به درستی استفاده کنید، این هزینه بسیار ناچیز خواهد بود؛ چرا که اکثر بازدیدها به خرید ختم می‌شوند و نه تنها هزینه تبلیغات جبران می‌شود، بلکه سود بالایی نیز در پی خواهد داشت.

برای بهینه‌سازی تبلیغات کلیکی، نکات زیادی را باید در نظر بگیرید؛ از جمله تحقیق و انتخاب کلمات کلیدی درست، استفاده درست از این کلمات، تنظیم لندینگ پیج‌های PPC (صفحات فرود) ‌و بهینه‌سازی این صفحات برای آنکه کاربر را به خرید ترغیب کنند. اگر لندینگ پیج شما برای کاربران رضایت‌بخش باشد، گوگل به عنوان جایزه هزینه کمتری برای تبلیغات از شما خواهد گرفت و در نتیجه سود بالاتری کسب می‌کنید؛ بنابراین یادگیری نحوه به کارگیری این تکنیک، به کسب سود بالاتر و کاهش هزینه‌های تبلیغات شما کمک خواهد کرد.

 

گوگل ادز (Google Ads) چیست؟

تبلیغات گوگل یا گوگل ادز محبوب‌ترین سیستم تبلیغات کلیکی در جهان است. با استفاده از پلت‌فرم ادز می‌توانید تبلیغات خود را در صفحه جستجوی گوگل و دیگر بخش‌های این سایت به نمایش بگذارید.

گوگل ادز دقیقاً بر اساس مدل pay-per-click کار می‌کند؛ در این مدل هر کاربر، کلمات کلیدی خود را سرچ می‌کند و گوگل به ازای هدایت و بازدید هر کاربر از سایت شما، مبلغی دریافت می‌کند. گوگل در هر بار جستجوی خود، لیستی از تبلیغات برگزیده را در صفحه اول نتایج نشان می‌دهد. «برگزیدگان» کسانی هستند که بر اساس چندین عامل از جمله کیفیت و ارتباط کلمات کلیدی با محتوای تبلیغ و تناسب محتوای لندینگ پیج با تبلیغات انتخاب می‌شوند.

به طور دقیق‌تر، ملاک گوگل برای انتخاب تبلیغات از حاصل‌ضرب دو فاکتور محاسبه می‌شود. بالاترین پیشنهاد قیمت برای تبلیغات (CPC Bid) * امتیاز کیفی (ارتباط و کیفیت لندینگ پیج). این سیستم به تبلیغات برگزیده اجازه می‌دهد با هزینه‌ای متناسب، مشتریان بالقوه را به وب‌سایت خود جذب کنند.

کدام کسب‌وکار یا شرکت و سازمانی را می‌شناسید که نخواهد در صفحه اول جستجوهای گوگل بدرخشد؟ گوگل محبوب‌ترین موتور جستجو در اینترنت است که در مقایسه با دیگر موتورهای جستجو، بیشترین تعداد بازدیدکننده را دارد. از این رو تبلیغات کلیکی در گوگل از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. تبلیغات شما در این موتور جستجو، توسط تعداد بالایی از کاربران دیده می‌شود و بالاترین میزان کلیک را خواهد داشت. اینکه تبلیغات کلیکی (PPC) شما چندین بار در موتور جستجو نشان داده شود، به کیفیت و تناسب کلمات کلیدی بستگی دارد که برای تبلیغات خود انتخاب می‌کنید.

با وجودی که عوامل متفاوتی در موفقیت تبلیغات کلیکی (PPC) تأثیرگذار هستند، اما با تمرکز روی عوامل زیر می‌توانید میزان موفقیت خود را به صورت چشم‌گیری افزایش دهید:

  • کلمات کلیدی مرتبط: تهیه لیستی از کلمات کلیدی مرتبط با کسب‌وکار، ایجاد گروه‌های وابسته از این کلمات کلیدی و نوشتن متن تبلیغ مناسب؛
  • کیفیت لندینگ پیج (Landing Page): ایجاد لندینگ پیج (صفحه فرود) با محتوای متقاعدکننده و مرتبط با کلمات کلیدی تبلیغ، این لندینگ پیج‌ها باید روش روشنی برای انجام خرید داشته باشند؛ به عنوان مثال اگر شما یک شرکت ارائه‌دهنده نرم‌افزار هستید، کاربری که وارد لندینگ پیج شما می‌شود باید به راحتی محل دانلود نرم‌افزار یا خرید پیکج آن را در صفحه پیدا کند؛
  • امتیاز کیفی (Quality Score): امتیاز کیفی همان رنکینگ (رتبه‌بندی) گوگل درباره‌ کیفیت و ارتباط کلمات کلیدی، لندینگ پیج و تبلیغات شماست. هرچه امتیاز کیفی شما بالاتر باشد، هزینه تبلیغات کاهش خواهد یافت.
  • خلاقیت: استفاده از متن‌های تبلیغی جذاب و فریبنده. ابزارهای رایگانی برای ایجاد تبلیغات خلاقانه در دسترس هستند که می‌توانید از آن‌ها استفاده کنید.

 

جستجوی کلمات کلیدی PPC

اگرچه جستجوی کلمات کلیدی برای تبلیغات کلیکی بسیار وقت‌گیر خواهد بود، اما اهمیت آن را نمی‌توان نادیده گرفت؛ درواقع این کلمات کلیدی هستند که پایه و اساس تبلیغات کلیکی شما را تشکیل می‌دهند و موفق‌ترین تبلیغات به کسانی تعلق دارد که به طور مداوم لیست کلمات کلیدی خود را بررسی کرده و آن را گسترش می‌دهند. اگر به طور مرتب لیست کلمات کلیدی خود را به‌روزرسانی نکنید، احتمالاً صدها هزار کلمه کلیدی ارزشمند را از دست خواهید داد. تنها با اصلاح و گسترش لیست کلمات کلیدی، می‌توانید با کمترین هزینه ممکن، ترافیک سایت خود را چندین برابر کنید.

 

لیست کلمات کلیدی تأثیرگذار در تبلیغات کلیکی باید:

  • مرتبط باشد: مسلماً شما برای سایت خود به دنبال بازدیدکنندگانی هستید که دقیقاً به دنبال محصولات و خدمات شما باشند، پس چرا با کلمات کلیدی بی‌ربط هزینه تبلیغاتی را پرداخت کنید که سودی در پی نخواهند داشت؟ کلمات کلیدی باید ارتباط بسیار نزدیکی با محصولات و خدمات شما داشته باشند و بازدیدکنندگان را هدفمند به سمت سایت شما جذب کنند. به عنوان مثال اگر سایت شما مربوط به تعمیرات ماشین لباس‌شویی سامسونگ است، کلمه کلیدی ماشین لباس‌شویی، ارتباط کمی با صفحه شما خواهد داشت و کسانی را به سمت سایت هدایت می‌کند که به دنبال خرید ماشین‌ لباس‌شویی هستند! در نتیجه نه تنها برای بازدیدی هزینه پرداخت کردید که سودی در پی نداشته، بلکه اعتبار تبلیغات خود را نیز کاهش داده‌اید.
  • جامع باشد:‌ کلمات کلیدی شما نه تنها باید محبوب‌ترین و متداول‌ترین موضوعات مورد جستجو در مورد کسب و کار شما را پوشش دهد، بلکه باید دنباله طولانی (long tail) نیز داشته باشند. منظور از دنباله طولانی، این است که به جای یک کلمه، عباراتی را پیدا کنید که کاربران سرچ می‌کنند. این عبارات باید بسیار هدفمند و خاص بوده و کاملاً با خدمات و محصولات شما مرتبط باشند. این نوع عبارات خاص با اینکه رواج کمتری دارند اما بیشترین میزان ترافیک را جمع می‌کنند. علاوه بر این، خاص بودن این عبارات باعث می‌شود رقابت روی آن‌ها کمتر بوده و هزینه تبلیغات کاهش یابد. به عنوان مثال برای یک سایت ارائه دهنده ورزش‌های بدن‌سازی، عبارت «ورزش مناسب برای عضله‌سازی بازوها» یک کلمه کلیدی با دنباله بلند به‌شمار می‌آید.
  • به‌روز باشد: تبلیغات کلیکی یک پروسه مداوم است. باید مرتباً تبلیغات خود را اصلاح کرده و آن را گسترش دهید. با بررسی سرچ‌های کاربران، لیست کلمات کلیدی خود را به‌روزسانی کنید.

 

مدیریت کمپین‌های تبلیغات کلیکی

پس از آنکه تبلیغات خود را آغاز کردید، تنها با مدیریت منظم آن‌هاست که می‌توانید اطمینان خاطر داشته باشید این تبلیغات اثربخش و سودآور هستند. در واقع برای موفقیت در تبلیغات کلیکی، حساب شما باید به‌طور منظم فعالیت داشته باشد.

به‌طور منظم عملکرد حساب خود را تجزیه و تحلیل کنید و برای بهینه‌سازی تبلیغات، اقدامات زیر را انجام دهید:‌

  • کلمات کلیدی را افزایش دهید: برای آنکه مراجعه به تبلیغات کلیکی خود را افزایش دهید، باید به کلمات کلیدی مرتبط با کسب و کار خود بیافزاید.
  • کلمات کلیدی منفی (Negative Keyword) را به ppc اضافه کنید: منظور از کلمات کلیدی منفی، کلماتی است که نمی‌خواهید هنگام جستجوی آن‌ها، تبلیغات شما به کاربر نمایش داده شود. به عنوان مثال اگر تبلیغات شما مربوط به ماشین لباس‌شویی ال‌جی باشد، می‌توانید کلمه کلیدی منفی خود را ماشین لباس‌شویی سامسونگ معرفی کنید. به این ترتیب تبلیغات شما به کاربرانی که به دنبال ماشین لباس‌شویی سامسونگ هستند، نشان داده نخواهد شد.
  • کمپین تبلیغات خود را تقسیم کنید: تقسیم کردن کمپین تبلیغات به گروه‌های کوچک‌تر و مرتبط‌تر، به شما اجازه می‌دهد متن‌های تبلیغاتی و لندینگ‌ پیج‌های خاص‌تر و هدفمندتر داشته باشید. به این ترتیب هم امتیاز کیفی شما بهبود می‌یابد و هم میزان کلیک به طور قابل‌توجهی بالاتر می‌رود. به عنوان مثال، اگر شما یک سایت ارائه‌دهنده خدمات مسافرتی دارید، کمپین تبلیغاتی خود را به سفرهای خارجی، سفرهای داخلی، سفرهای زمینی، سفرهای هوایی و … تقسیم‌بندی کنید.
  • کلمات کلیدی پرهزینه را حذف کنید: کلمات کلیدی خود را بازبینی کنید و کلماتی را که کارآیی ندارند و هزینه آن‌ها بالاست، از لیست خود حذف کنید. به عنوان مثال، برای وب‌سایت ارائه‌دهنده خدمات تعمیر کامپیوتر، کلمه «کامپیوتر» یک کلمه کلیدی پر هزینه است؛ چرا که کاربران با جستجوی هر مطلب مرتبط با کامپیوتر، مانند کامپیوترهای کوانتومی، با تبلیغات شما روبه‌رو می‌شوند!
  • لندینگ پیج خود را اصلاح کنید: برای افزایش کارآیی تبلیغات و بالا رفتن احتمال فروش، باید محتوا و کال تو اکشن (call-to-action) یا فراخوان عمل لندینگ پیج خود را مرتباً چک کنید و در صورت لزوم آن را بهبود بخشید. کال تو اکشن، فراخوانی است که بازدیدکننده را تشویق می‌کند از محصولات یا خدمات شما استفاده کند؛ این فراخوان به اشکال مختلف مانند: ثبت‌نام کنید، کلیک کنید، خرید نهایی، دانلود کنید و … در سایت نمایش داده می‌شود.

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

میانگین امتیاز ۰ / ۵. تعداد آرا: ۰

اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

فرم ثبت نام در مسابقه فتح پرچم

برای شرکت در مسابقه باید با اطلاعات صحیح عضو شوید
ثبت نام در مسابقه
close-link