تایم سرور NTP چیست و چه کاربردی دارد؟ (+ آموزش 0 تا 100 نصب)

تایم سرور NTP چیست و چه کاربردی دارد؟

تایم سرور NTP چیست و چه کاربردی دارد؟ تایم سرور ntp جز قدیمی‌ترین سرویس‌های شبکه است که وظیفه همگام سازی ساعت بر روی سرور را برای تمامی استفاده کنندگان بدون تاخیر را بر عهده دارد. سرور NTP در سال ۱۹۸۵ توسط آقا David L.Mills راه‌اندازی و شروع به کار کرد.

کار سرورهای NTP هماهنگ‌سازی ساعت کلاینت‌های متصل شده به آن با دقتی در حد ساعت‌های اتمی است.

 

ntp چیست و چرا از آن استفاده می شود؟

ntp سرور در واقع برای کاربران و استفاده‌کنندگان به عنوان یک پروتکل همگام ساز ساعت‌های شبکه از طریق مجموعه‌ای از سرویس‌گیرندگان و سرورهای گسترده در سطح اینترنت شناسایی می‌شود.

یک ساعت مرجع که زمان واقعی را از یک فرستنده اختصاصی یا یک دستگاه ماهواره‌ای بدون قطعی و تداخل دریافت می‌کند و این امکان را نیز فراهم می‌کند در تمامی نقاط دنیا سرورها بدون هیچ محدودیتی بتوانند از ساعت دقیق ntp استفاده کرده و خود را بروز نگه دارند.

 

نحوه کار ntp سرور چگونه است؟

نحوه کار بدین شکل است که بر روی سوپر سرورهای بسیار دقیق و قدرتمندی در جای‌جای دنیا سرورهای NTP راه‌اندازی می‌شوند و سپس کلاینت سرورهای دیگر می‌توانند به صورت شبکه از آن در هر زمان درخواست ساعت کنند.

به دلیل اینکه ساعت درخواستی از روی سرورهای دقیق پرسیده می‌شوند دقت بسیار بالا و ضریب خطا در حد میلی‌ثانیه است.

ارتباط با سرورهای NTP از طریق پورت ۱۲۳/UDP انجام می‌شود و هر زمان که کلاینت از آن درخواست زمان کند دقیق‌ترین ساعت مربوط به Time Zone درخواستی را به آن ارسال می‌کند.

هر کلاینت می‌تواند به چندین تایم سرور NTP هم‌زمان متصل شده و دقیق‌ترین زمان را به دست آورد. این مورد برای زمانی که بر روی سرورهای کلاینت نرم‌افزارهایی نصب باشد که نیاز به دقت بالا داشته باشند کاربردی است.

تایم سرور NTP چیست

عواملی چون نزدیکی سرورهای NTP در دقت زمان اعلامی نیز تأثیرگذار هستند که NTP با مدیریت این موضوع می‌تواند از نزدیک‌ترین سرور به کلاینت درخواست ساعت کند تا به دلیل فاصله مکانی بین NTP و کلاینت درصد خطا به حداقل برسد.

یکی از تایم سرورهای NTP در لوکیشن ایران http://time.day.ir است که می‌توانید از آن استفاده کنید.

 

نصب تایم سرور NTP در لینوکس

خوب بعد از تعریف ntp چیست و چه کاربردی دارد می‌رسیم به بخش مهم نصب و کانفیگ سرور برای تایم سرور ntp پکیج NTP توسط مخزن Centos/RHEL به صورت پیش‌فرض در دسترس است و می‌توانید با وارد کردن دستور زیر آن را روی لینوکس نصب کنید.

نصب تایم سرور NTP در لینوکس

yum install ntp

بعد از نصب NTP وارد سایت زیر شوید و با انتخاب قاره و کشور موردنظرتان لیست سرورهای NTP را دریافت کنید.

https://www.pool.ntp.org/en/

حالا فایل کانفیگ NTP را باز کرده و خطوط پیش‌فرض سرورهای NTP را به حالت comment در بیاورید و سپس لیستی که از سایت بالا به دست آوردید را در این بخش وارد کنید.

اگر می‌خواهید در شبکه شما کلاینت‌ها مجوز سینک کردن تایم با سرورهای NTP را داشته باشند کد زیر را درون فایل کانفیگ اضافه کنید.

restrict 192.168.1.0 netmask 255.255.255.0 nomodify notrap

برای رفع مشکل در سرویس NTP می‌توانید با رجوع به فایل لاگ آن در مسیر logfile /var/log/ntp.log این کار را انجام دهید.

حالا باید اجازه فعالیت به تایم سرور NTP را توسط فایروال لینوکس فراهم کنید. برای این کار دستورات لینوکس که در ادامه قرار دادم را به ترتیب وارد کنید.

firewall-cmd --add-service=ntp --permanent
firewall-cmd –reload

بعد از اینکه پورت ۱۲۳ توسط دستورات بالا برای فعالیت NTP باز شد حالا با دستورات زیر می‌توانید NTP را کنترل کنید.

systemctl start ntpd
systemctl enable ntpd
systemctl status ntpd

بعد از انجام مراحل بالا چند دقیقه‌ای صبر کنید تا عملیات هماهنگ‌سازی با سرورهای NTP انجام شود و سپس برای تائید و سینک سازی دستورات زیر را وارد نمایید.

ntpq -p
date –R

خوب امیدوارم که توسط این آموزش متوجه شده باشید که ntp چیست و چطور از آن می‌توان استفاده کرد و همچنین نحوه راه‌اندازی آن را بر روی سرورهای لینوکسی به‌طور کامل و عملی یاد گرفته باشید.

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

میانگین امتیاز ۴.۷ / ۵. تعداد آرا: ۲۸

اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

فرم ثبت نام در مسابقه فتح پرچم

برای شرکت در مسابقه باید با اطلاعات صحیح عضو شوید
ثبت نام در مسابقه
close-link