متا تگ چیست و چه تاثیری در سئو سایت و افزایش ترافیک دارد؟

what is meta tags

متا تگ چیست و چه تاثیری در سئو دارد؟ امروزه، سئو به عنوان یک تجارت پیچیده شناخته می‌شود، برای آن‌که یک سایت‌ در رتبه‌بندی جست‌وجو عملکرد بهتری داشته باشد، سالانه دستورالعمل‌ها و شرایط جدیدی ارائه می‌شود. شاید برای برخی این به آن معنا باشد که می‌توانند اصول ساده و پایه‌ای سئو را نادیده بگیرند.

یکی از این اصول که گاه نادیده گرفته می‌شود، توجه به متاتگ‌هاست. متا‌ تگ‌ مدت زیادی‌ست به عنوان یکی از نیازهای سئو شناخته می‌شود. با این وجود نمی‌توان تأثیر آن را در بهبود رتبه‌بندی سایت نادیده گرفت.

آیا می‌دانستید که ۹۳ درصد از ارتباط افراد با اینترنت از طریق موتور جست‌وجو آغاز می‌شود؟ زمانی که بحث از سئو به میان می‌آید، توجه به ایندکس شدن دقیق و اصولی سایت توسط Google از اهمیت بالایی برخوردار است. در واقع رویکرد شما در این زمینه می‌تواند تعیین‌کننده موفقیت یا شکست تجارت آنلاین شما باشد.

 

چرا باید از متا تگ یا برچسب‌های متا استفاده کنیم؟

یکی از دلیل‌های نادیده گرفته شدن متا‌ تگ‌ها، عدم تأثیرگذاری آن‌ها در رتبه‌بندی Google SEO در سال‌های اخیر است. الگوریتم PageRank در هنگام ارزیابی ارزش و قدرت صفحه‌ شما دیگر به برچسب‌های متا توجهی نمی‌کند. با این وجود هنوز نمی‌توان تگ‌های متا را بی‌فایده دانست.

پیش از هر چیز باید بدانیم متاتگ‌ها برای چه کاری طراحی شده‌اند. پیش از آن‌که موتورهای جست‌وجو بر پایه‌ی هوش مصنوعی سایت‌ها را ایندکس کنند، این کار به کمک دو مورد انجام می‌شد: اول کوکی‌هایی که سایت در مرورگر کاربران قرار داده و دوم برچسب‌های متا.

 

تأثیر متا تگ در ایندکس سایت

در واقع می‌توان گفت حتی اگر این تگ‌ها تأثیر مستقیمی در عملکرد شما در موتورهای جست‌وجو نداشته باشند، می‌توانند رتبه‌بندی شما را در برخی از کلمات کلیدی به شدت تقویت کنند. به همین دلیل جستجوی کلمات کلیدی برای به کار بردن در محتوا و تگ‌ها اهمیت بیشتری پیدا می‌کند.

 

اهمیت متا‌ تگ در هدایت کاربران به سایت شما

یکی از فواید استفاده از متاتگ‌ها کمک به کاربران در یافتن سایت شماست. اگر محتوای شما چیزی باشد که کاربران به دنبال آن می‌گردند، رسیدن به سایتتان به کمک متاتگ‌ها ممکن می‌شود؛ اما این اتفاق چطور می‌افتد؟ اطلاعات موجود در برچسب‌های متا توسط سایر سیستم‌های User-faceing نیز خوانده می‌شود.

می‌توان گفت اغلب سیستم‌های بازاریابی ایمیلی نیز پیش‌نمایش صفحه را بر اساس اطلاعاتی نمایش می‌دهند که در متاتگ‌ها قرار داده‌اید.

 

متا‌ تگ یکی از مهارت‌های مهم دیجیتال مارکتینگ

درک مفهوم متا‌ تگ و یادگیری چگونگی استفاده از آن، به شما کمک می‌کند کنترل بیشتری بر سایت خود داشته باشید. استفاده از برچسب‌های متا مهارتی است که میزان موفقیت شما را در عرصه‌ی کسب‌وکارهای آنلاین افزایش خواهد داد.

۸۹ درصد از حرفه‌ای‌های عرصه دیجیتال مارکتینگ و بازاریابی بر این عقیده‌اند که یادگیری مهارت‌های دیجیتالی توانسته پیشرفت قابل‌توجهی در کسب‌وکارشان ایجاد کند.

 

تگ‌های متا را در کجا استفاده کنیم؟

اغلب سایت‌ها حداقل از یک برچسب متا استفاده می‌کنند. این برچسب چیزی است که در بالای هر صفحه قرار دارد و در صفحه‌ی نتایج جست‌وجو مشاهده می‌شود. با این حال این تنها یک نوع تگ متاست. اغلب پلتفرم‌های تجارت الکترونیک به شما این اجازه را می‌دهند که حداقل در ۵ مکان مختلف در سایت خود از تگ‌های متا استفاده کنید.

یکی از پرکاربردترین و آشناترین برچسب‌های متا، تگ عنوان است. این تگ در بالای کد HTML هر صفحه قرار دارد. در صفحات جست‌وجو این تگ به عنوان پیش‌نمایش صفحه‌ی شما نمایش داده می‌شود. تمام صفحات شما باید یک متاتگ منحصربه‌فرد داشته باشند که بتواند به خوبی آن را توصیف کند.

برچسب توضیحات متا یا همان Meta Description برای توضیحات اضافه در خصوص عنوان به کار می‌رود. این تگ را در صفحه‌ی نتیجه‌ی سرچ گوگل، در زیر تگ اصلی مشاهده می‌کنید. در این تگ شما به مهم‌ترین موضوعات صفحه‌ی خود اشاره می‌کنید تا مخاطب را ترغیب کنید برای ورود روی صفحه‌ی شما کلیک کند.

متا تگ را کجا استفاده کنیم

تگ Canonical راهی برای نشان دادن منحصربه‌فرد بودن صفحه است. برای مثال زمان‌هایی که شما ده صفحه محصول تقریباً یکسان داشته باشید، به کمک این تگ نشان می‌دهید که آن‌ها کپی نیستند. در غیر این صورت گوگل صفحات شما را Duplicate Content تشخیص داده و رتبه‌ی شما را در رتبه‌بندی جست‌وجو کاهش می‌دهد.

تگ Alt برچسبی برای بهینه‌سازی تصویر است. این تگ کمک می‌کند تصاویر صفحات شما توسط گوگل بررسی و تشخیص داده شوند. همچنین کاربران می‌توانند راحت‌تر تصاویر سایت شما را پیدا کنند. با این تگ شما توضیحاتی در خصوص عکس ارائه می‌کنید و به گوگل کمک می‌کنید تا هنگام جستجوی کلمات کلیدی خاص، آن‌ها را نمایش دهد.

تگ‌های هدر (Header Tag) به نوعی در نقش تگ عنوان ایفای نقش می‌کنند. با این تفاوت که در طول صفحه به کار رفته و صفحه‌ی شما را به بخش‌های مختلفی تقسیم می‌کنند. این تگ‌ها به گوگل کمک می‌کنند محتوای کامل صفحات شما را درک کرده و در نتیجه در رتبه‌بندی سایتتان دقیق‌تر عمل کند.

در حالت ایده‌آل شما باید از همه‌ی این نوع برچسب‌ها استفاده کنید. با این حال تنها نوشتن شرح صفحه، تصویر و هر بخش از صفحه کافی نیست. برای بهره‌مندی بیشتر و بهتر از تگ‌های متا بهتر است به نکات زیر توجه کنید.

 

نحوه استفاده از برچسب‌های متا

نوشتن تگ‌های متا و استفاده از آن‌ها در سایت، اصول خاص خود را دارد. بی‌شک با برخی از این اصول در نوشتن تگ عنوان (همچون محدودیت تعداد حروف) آشنا هستید. با این حال نوشتن تگ متا می‌تواند کمی پیچیده‌تر بوده و نیاز به دقت بیشتری داشته باشد.

مهم‌تر از هر چیز، از تگ‌های طولانی استفاده نکنید. محدودیت گوگل برای نمایش توضیحات متا به کاربران از طریق دسکتاپ ۱۵۸ کاراکتر و از طریق موبایل ۱۲۰ کاراکتر است؛ اما گوگل در حالت واقعی تنها ۵۵ تا ۶۱ حرف را نمایش می‌دهد. به همین دلیل سعی کنید اطلاعات مهم خود را در ۶۰ حرف اول بگنجانید.

یک یا دو کلمه‌ی کلیدی اصلی خود را در برچسب‌های متا به کار ببرید. کلمات کلیدی را در جملات دارای مفهوم به کار ببرید و آن‌ها را لیست نکنید. چرا که تأثیر منفی در جذب مخاطب خواهد داشت.

شما می‌توانید لوگو، نام شرکت، آدرس اینترنتی وب‌سایت خود را در برچسب‌های متا وارد کنید و باید این کار را انجام دهید. این مسئله باعث می‌شود در نظر خواننده بین محتوا و برند شما ارتباط ایجاد شود. این مسئله در طولانی مدت به شناخته شدن برندتان کمک می‌کند.

هر جا که می‌توانید (بدون زیاده‌روی) از اصطلاحات «بهترین»، «چگونه»، «آسان»، «خرید»، «قیمت»، «ارزان» و … در تگ‌های خود استفاده کنید. چرا که بخش زیادی از کاربران در جست‌وجوهای خود چنین اصطلاحاتی را به کار می‌برند.

نحوه استفاده از برچسب‌های متا

گوگل توصیه می‌کند از برچسب‌های عنوان کاملاً منحصربه‌فرد و یونیک استفاده کنید. چرا که کپی بودن این بخش می‌تواند بر روی رتبه‌بندی شما در نتایج جست‌وجو تأثیر منفی بگذارد. در صورتی که تعداد صفحات سایتتان زیاد باشد شاید این کار کمی سخت به نظر برسد؛ اما می‌توانید با صبر و حوصله و در طول مدت زمانی خاص این کار را انجام دهید.

درست است که گوگل کلمات کلیدی مشابه را نیز درک می‌کند، اما بهتر است کلمات کلیدی خود را عیناً در تگ‌ها به کار ببرید. در واقع اگر می‌خواهید در یک کلمه‌ی کلیدی خوش بدرخشید باید مطمئن شوید که کلمه‌ی کلیدی موردنظر در تمام صفحات بخش‌های سایتتان به یک شکل وارد شده است.

با وجود این‌که سئو ممکن است گاهی به یکی از موضوعات و مباحث پیچیده و نگران‌کننده تبدیل شود، اما عمل کردن بر پایه‌ی اصول ابتدایی و ساده‌ی آن نیز می‌تواند تأثیر چشم‌گیری در موفقیت شما داشته باشد. متاتگ‌ها یکی از این اصول و روش‌های ساده‌اند که به شما کمک می‌کنند شاهد پیشرفت زیادی در کار خود باشید.

استفاده از تگ‌های متا به معنای بهره‌مندی از یک ابزار کاملاً رایگان برای رسیدن به بهترین نتیجه است. گاهی اوقات این روش بیشتر از اغلب روش‌های پر هزینه می‌تواند به رشد شما منجر شود.

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

میانگین امتیاز ۵ / ۵. تعداد آرا: ۱۲

اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

فرم ثبت نام در مسابقه فتح پرچم

برای شرکت در مسابقه باید با اطلاعات صحیح عضو شوید
ثبت نام در مسابقه
close-link