بازاریابی برون‌گرا (Outbound Marketing) چیست؟

بازاریابی برون‌گرا (Outbound Marketing) چیست؟

بازاریابی برون‌گرا یکی از انواع متدهای بسیار تاثیرگذار دیجیتال مارکتینگ در بازاریابی دیجیتال محسوب می‌شود. در بازاریابی برون‌گرا که غالباً توسط شرکت‌های ارائه‌دهنده محصول و خدمات استفاده می‌شود، شرکت فروشنده، آغازگر مکالمه فروش با مشتری بوده و پیامی برای معرفی محصولات خود به مخاطبین و تمامی مشتریان بالقوه می‌فرستد.

به عنوان مثال تبلیغات تلویزیونی، تبلیغات رادیویی یا تبلیغات چاپی مانند روزنامه‌ها و مجله‌ها، کاتالوگ، بروشورها و پوسترها، نمایشگاه‌ها و برنامه‌های آنلاین و یا تبلیغات و بازاریابی‌های تلفنی در این دسته قرار می‌گیرند. برخی تبلیغات ایمیلی و تبلیغات پیامکی نیز از این نوع بازاریابی هستند.

بازاریابی ‌برون‌گرا کاملاً در تضاد با بازاریابی درون‌گرا است، در بازاریابی درون‌گرا این مشتریان هستند که به وقت نیاز شما را پیدا کرده و از خدمات شما استفاده می‌کنند؛ به عنوان مثال وبلاگ‌نویسی و خدمات SEO و یا ارسال ایمیل‌های کاملاً هدفمند که در زمان مناسب برای فرد مناسب فرستاده می‌شوند، در دسته تبلیغات درون‌گرا جای می‌گیرند؛ چرا که تبلیغات شما تنها زمانی ظاهر می‌شوند که مردم به دنبال محصولات یا خدماتی هستند که شما ارائه می‌دهید و با جستجو در موتورهای جستجو به سمت شما هدایت می‌شوند.

از معایب روش بازاریابی ‌برون‌گرا این است که معمولاً پیگیری آن دشوار بوده و در نتیجه تأثیرگذاری کمتری دارد، اما مزیت آن نسبت به بازاریابی درون‌گرا مقرون به صرفه بودن است؛ چرا که معمولاً هزینه کمتری نسبت به بازاریابی درون‌گرا دارد و به همین دلیل اکثر شرکت‌ها ۹۰ درصد بودجه تبلیغات خود را به بازاریابی ‌برون‌گرا اختصاص می‌دهند.

با توجه به اینکه هدف اصلی سازمان‌ها از تبلیغات، افزایش فروش و بهبود بازده هزینه‌های بازاریابی است، توصیه می‌شود که بودجه خود را برای بازاریابی درون‌گرا افزایش دهند.

 

معایب بازاریابی ‌برون‌گرا چیست؟

این نوع بازاریابی معمولاً در بسیاری از کسب‌وکارها، اکثر بودجه تبلیغات شرکت‌ها را به خود اختصاص می‌دهد. قرن‌هاست که کسب‌وکارها از این روش سنتی برای تبلیغ استفاده می‌کنند و با اینکه این روش مشکلات بسیار زیادی به همراه دارد اما این دشواری‌ها مانعی بر سر راه استفاده از آن نبوده است. برخی از مشکلات مربوط به بازاریابی برون‌گرا عبارت‌اند از:‌

  • ردیابی این تبلیغات و سنجش دقیق اثرگذاری آن‌ها دشوار است و نمی‌توان نسبت هزینه به فایده آن را سنجید.
  • تکینک‌های بلاک کردن (بلاک کردن اس‌ام‌اس‌های تبلیغاتی، فیلتر کردن اسپم‌ها و..) به سرعت در حال افزایش است و مخاطبان با استفاده از این تکنیک‌ها راه انتشار تبلیغات شما را مسدود می‌کنند.
  • هزینه این نوع تبلیغات، نسبت به بازدهی آن بالاست.

طبق آمار منتشر شده، شرکت‌هایی که روی بازاریابی درون‌گرا سرمایه‌گذاری می‌کنند، نسبت به شرکت‌هایی که از روش تبلیغات سنتی یا برون‌گرا استفاده می‌کنند، ۲۵ درصد سود بیشتر از بازاریابی تبلیغاتی خود کسب می‌کنند و در این زمینه موفق‌تر هستند. تحقیقات نشان داده که این روش می‌تواند نسبت به روش بازاریابی ‌برون‌گرا تا ۳۰ برابر بهتر عمل کند؛ بازاریابی درون‌گرا در مقایسه با ‌برون‌گرا به سادگی قابل‌پیگیری بوده و هزینه‌های کلی آن کمتر است. پس اگر سازمان و یا شرکتی دارید که محصولی را ارائه می‌کند، گام بعدی شما و سازمان شما باید حرکت از بازاریابی برون‌گرا به سمت بازاریابی درون‌گرا باشد.

 

بازاریابی درون‌گرا و بازاریابی در موتورهای جستجو

یکی از مؤثرترین راه‌های سرمایه‌گذاری برای رسیدن به سود در بازاریابی درون‌گرا استفاده از فعالیت‌های موتورهای جستجو است. به کمک موتورهای جستجو می‌توانید ترافیک سایت خود را افزایش داده و کاربران و مشتریان بالقوه خود را افزایش دهید و به راحتی خدمات یا محصول خود را به مشتری‌های بسیاری بفروشید.

روش این نوع بازاریابی به این صورت است که مشتریان بالقوه شما، درباره موضوعی نیاز به اطلاعات دارند آن را در موتورهای جستجو سرچ می‌کنند و موتور جستجو، سایت و یا محصول شما را به آن‌ها نشان می‌دهد. به این ترتیب شما به عنوان سازمان می‌توانید به راحتی وارد جریان مکالمه فروش با مشتری شده و محصول و خدمات خود را ارائه کنید؛ تنها کافی است در صفحات اینترنتی برای معرفی محصول یا خدمات خود تبلیغ بنویسید و یا یک سایت یا وبلاگ راه‌اندازی کنید. مزیت این روش این است که مستقیماً مخاطبینی را هدف قرار می‌دهد که به دنبال محصول یا خدمات شما هستند و در واقع مشتری هستند نه مخاطب عام. باید بدانید که گرچه این روش بسیار آسان است اما رقابت نیز در این عرصه سنگین است. مشتری به دنبال کالا یا خدمات است و اگر شما برای ارائه آن در دسترس نباشید، رقیب شما به راحتی جای شما را خواهد گرفت.

به آخرین باری فکر کنید که یک خرید انجام دادید؛ به کجا رفتید؟ آیا تبلیغات آگهی‌های روزنامه‌های زرد را دنبال کردید؟ آیا جذب تبلیغات رسانه‌ها شدید؟ یا آن را در صفحات آنلاین و فضای مجازی جستجو کردید؟ به احتمال بسیار زیاد، پاسخ شما جستجوی آنلاین و فضای مجازی است!

برای شروع این مدل بازاریابی در صفحات وب، باید با شرکت‌های همکار گوگل که خدمات PPC ارائه می‌کنند (پرداخت به ازای هر کلیک، هرگاه کاربری کلمه‌ای را جستجو کند، موتور جستجو به آن کاربر یک‌سری پیشنهاد ارائه می‌کند و اولین پیشنهاد‌ها معمولاً با این شرکت‌ها قرارداد دارند) قرارداد ببندید.

گام بعدی این است که سایت خود را مبتنی بر تکنیک‌های SEO طراحی کنید. هرچه محتوای شما بیشتر مبتنی بر SEO باشد، احتمال بازدید و ورود کاربر به سایت شما بیشتر می‌شود و مشتریان بالقوه راحت‌تر شما را پیدا می‌کنند.

 

تغییر روش بازاریابی از بازاریابی برون‌گرا به بازاریابی درون‌گرا

ممکن است در شروع کارزارهای تبلیغاتی PPC و تلاش در زمینه بهنیه‌سازی موتورهای جستجو کاری دشوار یا تخصصی به نظر برسد، اما با کمی تحقیق و بررسی می‌توانید دانش خود را بالا ببرید و یا از شرکت‌های مشاور و تخصصی در این زمینه کمک بگیرید. برای رسیدن به نتیجه بهتر می‌توانید از راهکارهای زیر در بازاریابی در موتورهای جستجو استفاده کنید:

  • با انتخاب کلمات کلیدی شروع کنید: می‌توانید از برخی ابزارهای رایگانی استفاده کنید که در زمینه کلمات کلیدی خدمات ارائه می‌دهند و به این ترتیب یک لیست از تگ‌ها و کلمات کلیدی مرتبط با کسب‌وکار خود داشته باشید.
  • ساخت کمپین تبلیغاتی در گوگل: همین امروز ایجاد یک کمپین تبلیغاتی در گوگل را آغاز کنید. بیشترین جستجو در فضای آنلاین از طریق سایت گوگل صورت می‌گیرد و این موتور جستجو در بین سایر موتورها بیشترین استفاده را دارد. کلمات کلیدی مناسب را بیابید و به وسیله آن‌ها ترافیک کاربر‌ها را به سمت سایت و کسب‌وکار خود سوق دهید و مطمئن شوید که کلمات کلیدی شما در گوگل نشان داده می‌شوند.
  • بهینه‌سازی کلمات کلیدی: گروهی از کلمات کلیدی مرتبط با کسب‌وکار خود را فهرست کنید. برای رسیدن به نتیجه بهتر می‌توانید از ابزارهای رایگان موجود در اینترنت (مانند وب‌سایت ورداستریم) استفاده کنید تا هر یک از گروه‌های کلمات کلیدی را به درستی و راحتی ارزیابی و گروه‌بندی کنید.
  • استمرار در پیدا کردن کلمات کلیدی: یک سیستم تهیه کنید که بررسی کند کاربرانی که به سایت شما وارد شدند، از طریق جستجوی چه کلماتی به این سایت هدایت شدند، به این ترتیب درک بهتری دارید که آن‌ها به دنبال چه چیزی هستند و در میان خدمات و محصولات شما، کدام‌یک موردنیاز آن‌هاست. به این ترتیب می‌توانید لیستی از کلمات کلیدی مرتبط بسازید و در کمپین‌های تبلیغاتی و گروه‌های تبلیغاتی خود از آن استفاده کنید.
  • تولید محتوای مرتبط: از داده‌های کلمات کلیدی برای فهمیدن رفتار بازار و درک کاربران استفاده کنید و در وب‌سایت یا وبلاگ خود محتوایی جذاب و مرتبط با این کلمات تولید کنید.
  • استمرار، اولویت‌بندی و بهینه‌سازی: برای رسیدن به نتیجه بهتر در بازاریابی آنلاین، گام‌های بالا را باید مرتباً تکرار کنید. با اولویت‌بندی وظایف و بهینه‌سازی تبلیغات خود به سادگی می‌توانید به رتبه یک نتایج در موتور‌های جستجو تبدیل شود.

 

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

میانگین امتیاز ۰ / ۵. تعداد آرا: ۰

اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

فرم ثبت نام در مسابقه فتح پرچم

برای شرکت در مسابقه باید با اطلاعات صحیح عضو شوید
ثبت نام در مسابقه
close-link