ایمیل مارکتینگ چیست؟ قدرتمندترین ابزار دیجیتال مارکتینگ

ایمیل مارکتینگ چیست

ایمیل مارکتینگ یک از تأثیرگذارترین و پر طرفدارترین روش‌های دیجیتال مارکتینگ است که می‌تواند موفقیت یک وب‌سایت را تضمین کند. بدون شک در حال حاضر هنوز Email Marketing حرف‌های زیادی برای گفتن دارد به شرطی که با تکنیک‌های ارسال ایمیل و ساخت کمپین‌های موفق ایمیلی آشنا باشید.

 

بازاریابی ایمیلی یا ایمیل مارکتینگ

گسترش استفاده از شبکه‌های اجتماعی مختلف باعث شده است که بسیاری از افراد به ایمیل به عنوان یک راه ارتباطی منسوخ شده نگاه کنند؛ اما باید بدانید که ایمیل مارکتینگ یکی از شیوه‌های اصلی بازاریابی دیجیتال است که می‌تواند باعث رشد و ارتقای محصولات و خدمات تجاری و ایجاد انگیزه خرید و وفاداری مشتریان شود. در واقع بازاریابی ایمیلی شیوه‌ای است که شما از طریق آن می‌توانید مشتریان موجود در لیست ایمیل خود را از محصولات جدید، تخفیف‌ها و دیگر خدمات مطلع سازید.

آمار و ارقام نشان می‌دهند که ایمیل مارکتینگ یکی از محبوب‌ترین و مؤثرترین ابزارهای تبلیغاتی برای فروش محصولات یا آشنا کردن مخاطبان با برند شما است. به همین دلیل در این مقاله درباره چگونگی بازاریابی از طریق ایمیل و شیوه استفاده از ایمیل‌های تبلیغاتی صحبت خواهیم کرد. اگر هنوز نمی‌دانید بازاریابی ایمیلی را از کجا آغاز کنید، خواندن این مقاله به شما کمک خواهد کرد.

 

ایمیل مارکتینگ چیست؟

همان‌طور که از نام این شیوه برمی‌آید، ایمیل مارکتینگ یکی از شیوه‌های مستقیم دیجیتال مارکتینگ است که از ایمیل برای تبلیغ محصولات یا خدمات و کسب‌وکار شما استفاده می‌کند. با استفاده از این شیوه می‌توانید مشتریانتان را از جدیدترین محصولات و خدمات خودآگاه کرده و آن‌ها را در جریان فعالیت‌هایتان قرار دهید. همچنین استفاده از ابزار ایمیل برای بازاریابی می‌تواند باعث یادآوری برند شما به مشتری شده و او را با اخبار و اطلاعات برندتان درگیر سازد. به این ترتیب این ابزار را می‌توان یکی از کانال‌های قدرتمند بازاریابی دانست که در استراتژی بازاریابی شما نقشی محوری خواهد داشت.

 

تاریخچه ایمیل مارکتینگ

در سال ۱۹۷۱ یک مهندس کامپیوتر به نام ری تاملینسون اولین ایمیل را ارسال کرد. پیامی که او ارسال کرد تنها حاوی یک رشته اعداد و حروف بود؛ اما همین چند حرف و عدد باعث شروع دوره جدیدی در دنیای ارتباطات شدند. تاملینسون چند سال بعد از نماد @ در آدرس‌های ایمیل استفاده کرد. علامتی که هنوز هم یکی از اصلی‌ترین بخش‌های آدرس در ایمیل است.

چند سال بعد یعنی در سال ۱۹۷۸ یک مدیر بازاریابی در شرکت Digital Equipment Crop به نام گری تئورک اولین ایمیل تجاری را به مشتریان شرکت ارسال کرد. این ایمیل برای معرفی محصول جدید شرکت به افراد حاضر در یک لیست ۴۰۰ نفره ارسال شد اما فروش ۱۳ میلیون دلاری را برای شرکت به دنبال داشت.

تاریخچه ایمیل مارکتینگ

از ابتدای دهه ۹۰ بود که استفاده تجاری از اینترنت رواج پیدا کرده و شرکت‌ها اقدام به استفاده از این فضا برای جذب مشتری کردند. در همین دهه بود که نحوه ارتباط مردم با یکدیگر کم‌کم تغییر پیدا کرد و بازاریاب‌ها به قدرت ایمیل برای تبلیغ محصول پی برده و شروع به ارسال ایمیل‌های تبلیغاتی کردند؛ اما رواج این موضوع باعث شد که کشورها به فکر وضع قوانینی برای نظارت بر این امر بیفتند. به عنوان مثال در کشور انگلیس استفاده از گزینه انصراف در همه ایمیل‌های بازاریابی اجباری شد.

 

مزایای ایمیل مارکتینگ

بازاریابی از طریق ایمیل را می‌توان یکی از محبوب‌ترین شیوه‌های بازاریابی دانست. چرا که ایمیل تا زمان خوانده شدن، حذف شدن یا بایگانی شدن در صندوق ورودی مشتریان باقی می‌ماند. همین موضوع باعث می‌شود که کاربر مجبور به انجام اقدامی در خصوص ایمیل شما شده و حتی برای یک لحظه هم که شده نگاهی به تبلیغ شما بیندازد.

مزایای ایمیل مارکتینگ

یکی دیگر از مزیت‌های ایمیل مارکتینگ مقرون‌به‌صرفه بودن آن است. این موضوع به این معنا است که هزینه‌های ارسال ایمیل برای لیست بزرگی از مشتریان به مراتب کمتر از دیگر شیوه‌های دیجیتال مارکتینگ است. علاوه بر آن، این شیوه را می‌توان راهی مطمئن برای بازگشت سرمایه حتی تا چند برابر دانست. همچنین بازاریابی از طریق ایمیل به شما کمک می‌کند که ارتباط خود را با مخاطبین حفظ کرده و برای وبلاگ، صفحات اجتماعی یا هر جای دیگری که در آن فعالیت داشته و دوست دارید افراد از آن بازدید کنند، ترافیک ایجاد کنید.

نکته جالب دیگر در ایمیل مارکتینگ این است که شما می‌توانید لیست ایمیل خود را دسته‌بندی کرده و ایمیلی با موضوع خاص را تنها برای بخشی از مخاطبین خود ارسال کنید. این موضوع باعث کاهش هزینه‌ها شده و باعث می‌شود پیام‌های شما تنها به دست افراد علاقه‌مند به موضوع برسد. خوشبختانه نرم‌افزارهای قدرتمندی برای بازاریابی ایمیلی به وجود آمده است که به شما در ارسال آسان ایمیل‌ها و پیدا کردن بهترین الگوها برای متن ایمیل کمک می‌کنند.

 

نکاتی برای ایجاد لیست ایمیل مارکتینگ

مهم‌ترین نکته در ایمیل مارکتینگ تهیه لیست ایمیل است. منظور از لیست ایمیل، آدرس ایمیل مخاطبینی است که قرار است ایمیل شما را دریافت کنند. سؤال اینجا است که برای ایجاد این لیست چه باید کرد؟ در حال حاضر شرکت‌ها زیادی هستند که در ازای دریافت هزینه به شما لیست کاملی از ایمیل‌ها را تحویل می‌دهند. استفاده از این راه هرچند شما را به سرعت به هدفتان می‌رساند اما ضربه بزرگی به تجارت شما خواهد زد. پس به عنوان قانون اول در ایمیل مارکتینگ باید بگوییم: استفاده از لیست‌های خریداری شده ممنوع!

ایجاد لیست ایمیل مارکتینگ

حال که نمی‌توان آدرس‌های ایمیل را خریداری کرد، چگونه باید آن‌ها را به دست آورد؟ شما باید به دنبال راهی باشید که مخاطبان با رضایت خاطر آدرس ایمیل خود را در اختیار شما قرار دهند. به عنوان مثال می‌توانید برای مشتریانی که ایمیل خود را در فرم ثبت‌نام وارد می‌کنند تخفیف‌های ویژه قائل شوید. همچنین می‌توانید ارسال سفارش را به‌طور رایگان انجام دهید یا زمانی که ایمیل خود را وارد می‌کنند به آن‌ها کدهای تخفیف هدیه دهید.

 

نکاتی درباره انتخاب متن ایمیل

توجه کنید که تولید محتوای ایمیل مارکتینگ دارای قوانین بین‌المللی خاص خود است؛ بنابراین پیش از ارسال ایمیل باید اطمینان حاصل کنید که کلیه این قوانین را به درستی رعایت کرده‌اید. بعضی از این قوانین در همه کشورها مشترک است اما برخی دیگر بسته به محل زندگی شما متفاوت خواهد بود؛ بنابراین باید اطلاعات خود را درباره قوانین ملی و بین‌المللی بالا ببرید.

توجه کنید که لازم نیست متن ایمیل شما صرفاً جنبه تبلیغاتی داشته باشد. بهتر است هر از چند گاهی ریتم منظم ایمیل‌های تبلیغاتی را به هم ریخته و از مشتریان خود برای شرکت در یک نظرسنجی دعوت کنید. همچنین می‌توانید ایمیل‌هایی حاوی پیام قدردانی از همراهی، اخبار، پیگیری وضعیت محصول خریداری شده یا حتی یک سلام ساده ارسال کنید. استفاده از این ایمیل‌ها باعث می‌شود که شما از نقش متکلم وحده خارج شده و با مخاطبین خود تعامل داشته باشید. همچنین می‌توانید از نظرات آن‌ها مطلع شده و اطلاعات بیشتری درباره تجارت و کسب‌وکار خود به آن‌ها بدهید.

 

سخن پایانی

حتی با وجود گسترش استفاده از انواع شبکه‌های اجتماعی مختلف هنوز هم می‌توان به ایمیل مارکتینگ به عنوان شیوه‌ای مطمئن برای بازاریابی اطمینان کرد. توجه کنید که در این شیوه بازاریابی اعتماد حرف اول را میزند؛ بنابراین زمانی که مشتری به شما اطمینان کرد و آدرس ایمیل شخصی خود را در اختیار شما گذاشت، از آن سوءاستفاده نکرده و تنها در مواقع نیاز ایمیل ارسال کنید. در صورتی که مخاطب خود را با ایمیل‌های فراوان و کم کیفیت بمباران کنید، نتیجه‌ای جز از بین رفتن علاقه مشتریان یا لغو کامل اشتراک آن‌ها نخواهید گرفت.

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

میانگین امتیاز ۵ / ۵. تعداد آرا: ۱۵

اشتراک در
اطلاع از
guest

2 نظرات
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
سیامک

سلام وقتتو بخیر مقالتون خیلی تاثیر گذار بود واقعا فقط ی سوال داشتم اونم اینکه که اگه میشه چند مورد از ابزارهای دیجیتال مارکتینگ معرفی و نحوه استفادشون رو بگید.

فرم ثبت نام در مسابقه فتح پرچم

برای شرکت در مسابقه باید با اطلاعات صحیح عضو شوید
ثبت نام در مسابقه
close-link