الگوریتم گوگل پاندا چیست؟ (راهنمای جامع الگوریتم گوگل پاندا)

الگوریتم گوگل پاندا چیست؟

الگوریتم گوگل پاندا چیست؟ پاندا یکی از مهم‌ترین الگوریتم‌ های گوگل است که وظیفه ارزیابی میزان رضایتمندی کاربران از محتواهای منتشرشده را دارد. اگر قصد دارید محتوایی منتشر کنید که بالاتر از رقیبانتان در صفحه اول گوگل قرار بگیرد قبل از آموختن تکنیک‌های سئو باید شیوه عملکرد این الگوریتم را بدانید.

در این مقاله قصد داریم به بررسی الگوریتم پاندا گوگل پرداخته، دلایل ایجاد آن توسط گوگل را بررسی و تکنیک‌های ایجاد محتوای دوست‌داشتنی برای گوگل پاندا را به شما همراهان گرامی مدیر سرو ارائه نماییم پس تا پایان همراه ما باشید.

 

الگوریتم پاندا چیست؟

پاندا نام الگوریتم جستجوی گوگل است و هدف از ایجاد آن توسط گوگل کاهش یا حذف محتواهای بی‌کیفیت در نتایج جست‌وجوی گوگل و پاداش دادن به محتواهای باکیفیت و جذاب در آن است.

شاید یکی از مهم‌ترین دلایلی که باعث شد که مدیران سایت‌ها را وادار به‌صرف هزینه و زمان برای تولید مقالات باکیفیت در سایت‌های مختلف کند این الگوریتم گوگل باشد چراکه هر محتوایی که تولید می‌شود شرط اول برای نمایش در صفحات بالای گوگل عبور از فیلترهای این الگوریتم پیچیده‌ی گوگل می‌باشد و اما آنچه جالب است بدانید، این است که نام این الگوریتم از نام خرس پاندا گرفته نشده، بلکه از نام یکی از مهندسین گوگل که برای اولین بار توانست این الگوریتم را پیاده‌سازی کند، به نام Navneet Panda گرفته‌شده است پاندا توانست با ایجاد بستر مناسب نرم‌افزاری برای پیاده‌سازی این الگوریتم، گوگل را از دردسر بزرگی نجات دهد.

 

الگوریتم پاندا گوگل با چه هدفی منشر گردید؟

شاید از خود بپرسید دلیل ارائه الگوریتم پاندا توسط گوگل چه بود؟

پاسخ این سؤال بسیار راحت است دلیل آن چیزی نیست جز شکایت کاربران گوگل در مورد موتورهای تولید محتواهای بی‌کیفیت. همان‌طور که می‌دانیم یکی از ویژگی‌های اصلی سایت‌های پربازدید و معتبر قرار گرفتن در صفحه اول جست‌وجوی گوگل به ازای جست‌وجوی کلمات کلیدی می‌باشد. اما برخی از سایت‌ها از طریق تمرکز بر روی این کلمات بدون ارائه مقالات معتبر سعی در کسب رتبه‌های برجسته گوگل به ازای جست‌وجوی آن کلمه خاص هستند در این‌گونه موارد گوگل پاندا این سایت‌ها را از طریق الگوریتم‌های هوش مصنوعی خود شناسایی و آن‌ها را حذف می‌کند.

 

تاریخچه الگوریتم گوگل پاندا!

در اوایل سال ۲۰۱۱، گوگل از الگوریتم پاندا رونمایی کرد، یک الگوریتم جست‌وجوگر صفحات وب که وب‌سایت‌های با محتوای ضعیف و باکیفیت پایین را فیلتر می‌کند. گوگل پاندا صفحات نتایج جستجو (SERP) را از محتواهای بی‌کیفیت و ضعیف فیلتر و این امکان را برای وب‌سایت‌های باکیفیت بالاتر فراهم می‌کند تا در بالاترین نتایج جست‌وجوی گوگل قرار بگیرند.
این الگوریتم در ابتدا برای سایت‌های زبان انگلیسی طراحی‌شده بود اما پس از گذشت قریب به ۱۱ سال یعنی در فروردین‌ماه ۱۳۹۱ تأثیرات این الگوریتم روی سایت‌هایی با زبان فارسی توسط مدیران سایت‌ها شناسایی شد و از آن روز رسماً گوگل پاندا سایت‌های ایرانی را نیز مورد ارزیابی قرار می‌دهد.

یکی از اهداف اصلی گوگل برای انتشار الگوریتم پاندا “مزارع تولید محتوا” بود. سایت‌های مزرعه محتوا، سایت‌هایی است که تنها به‌قصد گرفتن ورودی از نتایج جستجو گوگل، محتوای بی‌کیفیت (و بعضی‌اوقات محتوای کپی) تولید می‌کنند. بی‌کیفیتی این محتوا به این خاطر است که یا نویسندگان این سایت‌ها اهمیتی به ارزش محتوا نمی‌دهند، یا اینکه محتوا از سایت‌های دیگر کپی شده است همچنین کسانی که از این تکنیک استفاده می‌کنند را کشاورز محتوا (content farmer) می‌گویند. گوگل از طریق الگوریتم پاندا، دو چشم‌سیاه را به اسپمرهای محتوا معطوف کرد و مزارع محتوا را به‌طور مؤثر حذف کرد.

از زمان ارائه گوگل پاندا، این الگوریتم به یکی از پارامترهای اصلی رتبه‌بندی Google تبدیل‌شده تحت ارزیابی و بروز رسانی مداوم قرار دارد تا در ارزیابی آنچه به‌عنوان محتوای بی‌کیفیت تعریف می‌شود، پیچیده‌تر شود و سطح موردنیاز وب‌سایت‌هایی را که مایل به کسب رتبه خوب هستند، ارتقا دهد.

 

روش انتشار محتوای دوست داشتنی برای گوگل پاندا؟!

برای اینکه سایت ما از آسیب‌های گوگل پاندا در امان بماند نیاز داریم که موارد زیر را در تولید محتواهای خود رعایت کنیم:

محتوای کپی شده

یکی از مهم‌ترین مواردی که گوگل پاندا بعد از سر زدن به یک سایت آن‌ها را بررسی می‌کند وجود محتواهای تکراری در آن سایت است. این الگوریتم به‌طور هوشمند تشخیص می‌دهد که آیا این محتوا در یک سایت دیگر قبلاً وجود داشته یا خیر؟ بنابراین اگر محتوای شما تکراری باشد متأسفانه گوگل سایت شمارا به سمت جریمه شدن می‌برد. البته نکته دیگری که در اینجا باید به آن اشاره‌کنیم این است که محتواهای تکراری می‌تواند در داخل خود سایت شما هم وجود داشته باشد. به‌طور مثال ما امروز یک مقاله در مورد الگوریتم گوگل پاندا در سایت خود منتشر کردیم حال اگرچند هفته بعد دوباره محتوای مشابه این محتوا در سایت خود منتشر کنیم آن‌وقت گوگل پاندا رو عصبانی و سایت ما جریمه می‌شود.

محتوای باکیفیت

یک اصل کلی که تمام مدیران و نویسندگان سایت‌ها باید به آن توجه کنند تولید محتواهای باکیفیت است. این موضوع از جنبه‌های مختلف در موفقیت وب‌سایت شما می‌تواند تأثیرگذار باشد. نکته قابل‌ذکر دز این بخش این است که اگر می‌خواهید گوگل پاندا با شما کاری نداشته باشد و به‌جای جریمه کردن سایت شما به شما کمک کند تا رتبه‌های برتر گوگل را کسب کنید همیشه به دنبال تولید محتوای باکیفیت باشید مقالات و آموزش‌های زیادی در مورد تولید محتوای باکیفیت وجود دارد که می‌توانید بامطالعه آن‌ها محتواهای باکیفیت و دوست‌داشتنی منتشر کنید

 

محتوای کم

یکی دیگر از مواردی که همه تولیدکنندگان محتوا باید به آن دقت داشته باشند تولید مقالات به طول مناسب است چراکه گوگل پاندا پس از سر زدن به سایت‌ها اگر با صفحه‌ای مواجه بشود که تعداد جملات کمی داشته باشد بسیار عصبانی و آن سایت رو جریمه می‌کند، اما شاید از خودتان بپرسید که اندازه مناسب و استاندارد برای یک محتوا یا مقاله چند کلمه است؟
پاسخ این سؤال شاید در یک عدد خلاصه نشود چراکه هدف اصلی ایجاد یک محتوا رفع نیاز کاربر و پاسخ به سؤالات آن متناسب با عنوان مقاله است و هیچ‌کس نباید در تولید محتوا صرفاً به تعداد کلمات فکر کند  مطالعات بسیاری درزمینهٔ بهترین تعداد کلمات مناسب برای مقالات وب‌سایت‌ها صورت گرفته است.

یک پژوهش از Backlinko که در آوریل ۲۰۲۱ منتشر شد، اظهار داشت که متوسط محتوا برای قرارگیری در صفحه اول گوگل ۱۴۴۷ کلمه است. اما شما نباید در تولید محتوا صرفاً به این عدد تمرکز کنید چراکه این کار باعث می‌شود برای طولانی کردن متن از کلمات و جملات خسته‌کننده، بی‌هدف و ازهم‌گسیخته استفاده کنید

 

محتوای نامعتبر

در فضای حقیقی هر مقاله، کتاب یا محتوایی نوشته می‌شود اعتبار آن توسط شخص یا سازمانی موردبررسی قرار می‌گیرد و درصورتی‌که محتوا اعتبار لازم را نداشته باشد اجازه انتشار یا چاپ را نمی‌گیرد اما در فضای مجازی این گوگل پاندا است که به‌صورت هوشمند این کار را انجام می‌دهد. بنابراین اگر  محتوای درون سایت شما اعتبار کافی را نداشته باشد گوگل پاندا آن را حذف می‌کند. بنابراین اگر شما از مطالبی در سایت خود استفاده می‌کنید باید در انتها نام منبع ارائه‌دهنده آن را نیز ذکر کنید، در غیر این صورت گوگل محتوای شمارا قبول نکرده و آن را غیر معتبر می‌شناسد. البته این مورد بیشتر در مطالب و سایت‌های پزشکی مدنظر است که در آنجا مطالب حتماً باید ازلحاظ علمی قابل تائید باشند.

عدم هماهنگی عبارت جستجو با محتوا

مرتبط بودن مطلب صفحه با عبارت جست‌وجو شده از مهم‌ترین مسائل ازنظر گوگل است که بررسی آن توسط گوگل پاندا انجام می‌گیرد. در برخی از موارد امکان دارد شما مطلبی را جستجو کنید و زمانی که وارد آن سایت شدید موضوع موردنیاز خود را پیدا نکنید. الگوریتم پاندا گوگل وظیفه دارد این سایت را هم فیلتر و از عملکرد آن‌ها جلوگیری نماید تا درنتیجه جستجو افراد آن‌ها را پیدا نکنند.

 

اگر سایت ما توسط گوگل پاندا مجازات شد چه‌کار کنیم؟!

اگر سایت شما توسط الگوریتم پاندا جریمه‌شده و شما مطمئن هستید که این افت جایگاه به این دلیل بوده است فرآیند بسیار سختی برای حل این مشکل‌دارید. در اولین گام باید تصمیم بگیرید که آیا سایت شما ارزش صرف زمان و هزینه را دارد یا نه؟

به‌طورکلی سایت‌هایی که محتوای بی‌ارزش منتشر می‌کنند به دو دسته اصلی تقسیم می‌شوند. دسته اول آن‌هایی هستند که در کنار محتوای اختصاصی و ارزشمند برای ارتقاء جایگاه خود در جست‌وجوی گوگل تعداد زیادی مقاله یا خبر را از سایت‌های دیگر کپی کرده و در سایت خود منتشر می‌کنند. دسته دوم سایت‌هایی هستند که هیچ محتوای ارزشمندی در سایت خود نداشته و هر چه هست جمع‌آوریِ دستی یا خودکار از سایت‌های دیگر بوده است.

اگر جزو دسته اول هستید؛ پیشنهاد می‌کنیم صفحات اضافی و محتوای کم‌ارزش را از سایت خود حذف کنید و با استفاده از ابزار Remove URLs در Google Search Console آن‌ها را از نتایج جستجو حذف کنید. اگر سایت شما جزو این دسته باشد تأثیر الگوریتم پاندا بر روی آن مشابه تصویر زیر است

البته همه افت بازدیدهای ناگهانی را نمی‌توان گردن گوگل پاندا انداخت، گاهی اوقات ممکن است یک رقیب قوی و نوظهور برای سایت شما ایجادشده باشد یا اینکه سایت شما با پنالتی‌های دستی گوگل مواجه شده یا شاید با افت‌های فصلی تقاضای مصرف‌کننده (به‌طور مثال مقاله‌ای در مورد اسکی در تابستان) یا افت بازدیدهای ناشی از به‌روزرسانی‌های مختلف گوگل مواجه شده باشید (به‌طور مثال الگوریتم پنگوئن به‌جای گوگل پاندا).

 

الگوریتم گوگل پاندا چه چیزهایی را بررسی می‌کند؟

به‌جز هسته اصلی توسعه‌دهنده گوگل هیچ‌کس اطلاعات دقیق و کاملی در مورد اینکه الگوریتم گوگل پاندا چگونه عمل می‌کند در اختیار ندارد. آقای Matt Cutts (مدیر سابق مبارزه با اسپم در گوگل) در مورد الگوریتم گوگل پاندا گفته است؛ پیش از طراحی و توسعه این الگوریتم، یک پرسش‌نامه طراحی کردیم. سپس با توجه به این سؤالات و پاسخ آن‌ها به ساخت و توسعه این الگوریتم پرداختیم. شما هم با آگاهی از این سؤالات می‌توانید محتوای وب‌سایت خود را طوری برنامه‌ریزی کنید که در جهت رضایت کاربران و البته رضایت الگوریتم پاندا باشد.

 

۲۰ سؤالی که گوگل پاندا بر اساس آن طراحی‌شده!

  1. آیا محتوای منتشرشده شما معتبر است؟
  2. آیا اگر این مقاله در یک مجله پرفروش قرار بگیرد به‌اندازه کافی جذاب است؟
  3. آیا این وب‌سایت از تبلیغات آزاردهنده استفاده‌شده است؟
  4. آیا می‌توان به اطلاعاتی که در این صفحه‌نمایش داده می‌شود اعتماد کرد؟
  5. آیا در این سایت از مقالات تکراری یا مقالاتی با محتوای یکسان ولی کلمات کلیدی متفاوت استفاده‌شده است؟
  6. آیا شما در صورت لزوم مایل هستید اطلاعات کارت اعتباری‌تان را در اختیار این سایت قرار بدهید؟
  7. در این مقاله مشکلات نگارشی، ویرایشی و یا خطا و اشکال وجود دارد؟
  8. آیا محتوای سایت بر اساس نیاز کاربران تهیه می‌شود یا صرفاً برای کسب رتبه در موتورهای جستجو؟
  9. آیا این صفحه در مقایسه با سایر صفحات وب در نتایج جستجو ارزش‌افزوده چشمگیر و قانع‌کننده‌ای ارائه می‌دهد؟
  10. آیا این مقاله از جنبه‌های مختلف موضوع موردنظر را بررسی کرده است؟
  11. آیا این سایت در موضوع فعالیت خود شناخته‌شده و متخصص است؟
  12. آیا این سایت تعداد محتوای زیادی در روز تولید می‌کند که ارزش محتوایی زیادی ندارند؟
  13. محتوا به‌خوبی ویرایش شده یا سرسری از آن عبور شده است؟
  14. آیا این مطلب توضیحی کامل و مفهومی در مورد موضوع موردنظر ارائه داده است؟
  15. آیا این مقاله شامل تحلیل‌های منطقی و اطلاعات جذاب و جالبی است؟
  16. این مقاله به حدی ارزشمند است که نیاز داشته باشید آن را با دوستان خود به اشتراک بگذارید؟
  17. آیا در این صفحه از تبلیغات اضافی که باعث حواس‌پرتی می‌شود استفاده‌شده است؟
  18. آیا این مقاله بیش‌ازحد کوتاه و محتوای آن مفید و کاربردی نیست؟
  19. در تهیه این مقاله حساسیت به جزئیات و توجه کافی وجود داشته است یا خیر؟
  20. آیا کاربران با دیدن این صفحات ناراحت یا آزرده نمی‌شوند؟

با پاسخ به سؤالات فوق متوجه خواهید شد که گوگل پاندا تلاش می‌کند تا محتوای باکیفیت را از محتوای تکراری یا کم‌ارزش تشخیص دهد. برای این کار فاکتورهای بسیاری را موردبررسی قرار می‌دهد. درنتیجه پاندا فقط به دنبال صفحات یا محتوای کپی شده نیست بلکه قادر است کیفیت محتوا را نیز بررسی کند؛ بنابراین پاسخ پرسش‌های بالا دقیقاً همان چیزی است که ارزش محتوای شمارا مشخص می‌کند.

سخن پایانی

در این مقاله به بررسی یکی از مهم‌ترین الگوریتم‌های پردازش محتوای گوگل بانام پاندا گوگل پرداختیم و توانستیم با بررسی خصوصیات این الگوریتم به چارچوب مشخصی برای تولید محتواهای خود برسیم. به‌طور خلاصه شما برای تولید محتوا یا مقاله‌های خود حداقل باید از چهاراصل زیر تبعیت کنید:

۱-Duplicate Content: همه یا بخش از محتوا به‌هیچ‌وجه کپی‌برداری از سایت‌های دیگر نباشد.

۲- Authority: سایت شما در موضوع محتوای تولیدشده شناخته‌شده و متخصص باشد.

۳- Social Signal: مقاله شما به حدی ارزشمند باشد که قابلیت اشتراک‌گذاری در شبکه‌های اجتماعی را داشته باشد.

۴- Thin Content: مقاله شما بیش‌ازحد کوتاه و دارای محتوای غیرکاربردی نباشد.

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

میانگین امتیاز ۵ / ۵. تعداد آرا: ۱

اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

فرم ثبت نام در مسابقه فتح پرچم

برای شرکت در مسابقه باید با اطلاعات صحیح عضو شوید
ثبت نام در مسابقه
close-link