لیست الگوریتم‌ های گوگل که 24 ساعته شما را زیر نظر دارند!

لیست الگوریتم‌ های گوگل

در این مقاله قصد داریم به روزرسانی الگوریتم‌ های گوگل را با هم بررسی کنیم و ببینیم این تغییرات چه تاثیری بر روی رتبه‌بندی‌ها داشته‌اند.

گوگل هر سال الگوریتم‌های خود را چند صد بار به روز می‌کند یا آن‌ها را بر اساس شرایط موجود تغییر می‌دهد. در بیشتر موارد این به روزرسانی‌ها تغییر زیادی در صفحه نتایج جستجو ندارند و صاحبان سایت‌ها نیز متوجه چنین تغییراتی نمی‌شوند. با اینحال برخی از به روزرسانی‌ها تاثیر شگرفی بر روی رتبه‌بندی‌ها داشته‌اند و حتی ترافیک سایت‌ها را نیز دستخوش تغییرات فراوانی کرده‌اند.

 

آخرین تغییرات الگوریتم‌ های گوگل

 

الگوریتم پاندا

این به روزرسانی برای اولین بار در سال ۲۰۱۱ شروع شد اما در طول سال‌های متمادی آپدیت‌های متعددی بر روی آن اجرا شد. در ابتدای سال ۲۰۱۶، پاندا به الگوریتم رتبه‌بندی هسته گوگل اضافه شد. شاید برایتان جالب باشد که بدانید این الگوریتم محتوای ضعیف و اسپم را هدف قرار می‌دهد. این نوع محتوا نه تنها کمکی به کاربر نهایی نمی‌کند بلکه او را از مسیر رفع نیازهایش دور می‌سازد. محتوای ضعیف، تکراری و محتوایی که تبلیغات زیادی در آن به کار رفته است بدون شک جریمه می‌شود.

الگوریتم پاندا - الگوریتم های گوگل

 

الگوریتم پنگوئن

تقریباً یک سال بعد از آپدیت پاندا، به روزرسانی پنگوئن نیز منتشر شد. این الگوریتم یک حرکت دیگر به سمت تولید محتوای با کیفیت بود. به کمک این الگوریتم گوگل تلاش می‌کرد موارد اسپم را با بررسی بک‌لینک‌ها شناسایی کند. الگوریتم پنگوئن به سایت‌هایی که با کیفیت بودند، بک لینک‌های طبیعی داشتند و محتوای خوبی تولید می‌کردند جایزه می‌داد و سایت‌هایی که از پروفایل بک لینک‌های مصنوعی استفاده می‌کردند را جریمه می‌نمود.

 

الگوریتم مرغ مگس خوار

یکی دیگر از الگوریتم‌ های گوگل، الگوریتم مرغ مگس خوار بود که تلاش می‌کرد جستجوی معنایی را هوشمندانه‌تر اجرا کند و گوگل را در تفسیر نیازها و خواسته‌های واقعی کاربران یاری نماید. این الگوریتم برای درک بهتر نیت کاربران از جستجو طراحی شده بود. بعد از به وجود آمدن الگوریتم مرغ مگس خوار بازاریابان و سئوکاران مجبور شدند به سمت کیوردهای طولانی بروند و در محتوایشان از کلیدواژه‌های دم دراز بیشتر از قبل استفاده کنند. علاوه بر این، بازاریابان مجبور بودند محتوایشان را بر اساس نیت کاربران تولید کنند و به جای اینکه تنها بر یک کلیدواژه خاص تمرکز کنند نیازهای افراد را در نظر بگیرند.

 

آپدیت موبایل

به روزرسانی موبایل، سایت‌ها را مجبور کرد بیشتر از قبل موبایل دوست باشند یا خطر جریمه شدن در صفحه نتایج جستجو را به جان بخرند. کسب وکارها به جای اینکه سایت‌هایشان را برای موبایل بهینه کنند نیاز به نسخه موبایلی سایت‌شان داشتند تا بهترین عملکرد را در گوشی‌ها و دستگاه‌های موبایلی داشته باشد.

 

آپدیت کیفیت

حالا سال ۲۰۱۵ فرا رسیده است و یک به روزرسانی جدید از طرف گوگل اعلام شده است. این آپدیت که با عنوان فانتوم ۲ نیز شناخته می‌شود چند هفته بعد از به روزرسانی موبایل به وجود آمد. به کمک این به روزرسانی سایت‌هایی که تمرکزشان بر روی بهبود تجربه کاربری و تولید محتوا با کیفیت بود پاداش می‌گرفتند و آن‌هایی که تبلیغات زیاد یا محتوای user-generated خاصی داشتند باید جریمه می‌شدند.

باز هم محتوای ضعیف توسط گوگل هدف گرفته شد. شاید این مهم‌ترین و اصلی‌ترین دلیل جریمه شدن سایت‌هایی مثل هاب پیج بود که محتوای تولید شده توسط کاربر ضعیفی داشتند. با اینحال سایت‌هایی مثل کوئرا که محتوای خوبی در اختیار کاربران قرار می‌دادند رتبه بهتری کسب کردند.

 

الگوریتم رنک برین

زمانی که رنک برین (Rankbrain) معرفی شد هوش مصنوعی جایگاه ویژه‌ای در میان الگوریتم‌ های گوگل به دست آورد. این بخش از الگوریتم می‌تواند رفتار کاربران را با قدرت بیشتری رصد کند، نیاز و نیت کاربران را یاد بگیرد و ارزش صفحات خاص را درک کند. این الگوریتم سومین الگوریتم رتبه‌بندی مهم گوگل به حساب می‌آید.

 

به روزرسانی نمایش نتایج ادوردز

در چهار ماهه اول سال ۲۰۱۶ گوگل دست به کار شد و تغییرات اساسی در نمایش تبلیغات پولی ایجاد کرد. تیم گوگل تلاش کرد جایگاه ۴ بسته‌ای سنتی تبلیغات پولی که قبلا در ستون سمت راست صفحه نتایج جستجو وجود داشت را تغییر دهد و آن‌ها را در بالای فهرست اصلی به نمایش بگذارد. این ادغام ادامه داشت و در حال حاضر برچسب تبلیغ بودن هم در کنار تبلیغات پولی به نمایش گذاشته می‌شود. با اینحال به نظر می‌رسد این تاکید در طول زمان رنگ می‌بازد.

 

جریمه بینابینی موبایل (Interstitial Penalty)

این به روزرسانی در واقع جزء پنالتی‌های گوگل به حساب می‌آید و بر روی سایت‌هایی که تبلیغات بینابینی را اجرا می‌کنند و مانع از نمایش درست محتوا بر روی صفحه می‌شوند اعمال می‌شود.

فقط به خاطر داشته باشید که این به روزرسانی همه تبلیغات بینابینی را جریمه نمی‌کند. فقط سایت‌هایی تحت تاثیر این آپدیت قرار می‌گیرند که بر روی نمایش تبلیغات بینابینی آزاردهنده بر روی موبایل تمرکز می‌کنند و تبلیغاتی را به نمایش می‌گذارند که کاربر را مجبور به کلیک بر روی آن‌ها می‌کند یا وادارشان می‌کند با دست آن را ببندند.

 

الگوریتم فِرد

یکی از الگوریتم‌ های گوگل که تایید نشده، الگوریتم فرد (FRED) است. این الگوریتم تاثیر زیادی بر روی نمایش سایت‌ها در نتایج ارگانیک یا همان طبیعی گوگل داشت و توانست ترافیک برخی از سایت‌ها را ۵۰ الی ۹۰ درصد کاهش دهد. پارامترهای دقیق فِرد هرگز توسط گوگل تایید نشد اما به نظر می‌رسد سایت‌هایی که تبلیغات نمایشی دارند یا از ابزارهای پولسازی محتوا استفاده می‌کنند با این الگوریتم دچار مشکل می‌شوند. اگر سایتی تمایز محتوای واقعی روی سایت و سایر عناصر را دشوار نماید باید منتظر جریمه شدن از طرف الگوریتم فرد باشد.

 

به روزرسانی هسته Medic

آپدیت هسته Medic  یکی از به روزرسانی‌های گسترده در الگوریتم‌ های گوگل به حساب می‌آمد. با اینکه خود گوگل اهداف خاصی که پشت این آپدیت بود را تایید نکرد اما تاثیر آن بر روی صفحاتی که با سلامت، امور مالی و سبک زندگی مردم سر و کار داشتند بسیار شگرف بود. متخصصان سئو بر این باورند که در این به روزرسانی کوگل تلاش کرد رتبه مقالات با کیفیتی که توصیه‌های خوبی در زمینه مشکلات بزرگ زندگی همچون امور مالی و سلامت ارائه می‌کنند را افزایش دهد.

 

به روزرسانی تنوع سایت (Site Diversity)

به روزرسانی تنوع سایت یک تنظیم ساده برای حذف چندین نتیجه از یک دامنه از صفحه نتایج جستجو بود. نتایج متعدد از یک سایتِ واحد حالا دیگر کمتر از قبل در نتایج جستجو دیده می‌شود.

 

آپدیت هسته سپتامبر سال ۲۰۱۹

این به روزرسانی تلاش می‌کرد برخی از تاثیراتی که آپدیت‌های قبلی به وجود آورده بود را برطرف کند و مشکلات موجود را تا حد زیادی کاهش دهد.

 

الگوریتم برت

الگوریتم BERT یا همان Bidirectional Encoder Representations from Transformers یک تکنیک مبتنی بر شبکه‌های عصبی برای پردازش زبان طبیعی است که تلاش می‌کند درک بهتری از کوئری‌های افراد داشته باشد و نیت کاربران را با بررسی همه کلماتی که در جستجو می‌بیند بهتر بفهمد.

الگوریتم BERT

این الگوریتم اطلاعات مرتبط‌تری برای جستجوهای شما ارائه می‌کند و کار را برای رسیدن به نتایج بهتر ساده‌تر می‌سازد. به روزرسانی برت یک تغییر بزرگ برای گوگل بود چون راه اندازی چنین سیستمی به خرید سخت‌افزارهای قدرتمند و جدید برای پردازش اطلاعات نیاز داشت.

 

به روزرسانی هسته ژانویه سال ۲۰۲۰

در این به روزرسانی گوگل توجه ویژه‌ای به بحث EAT دارد. گوگل به سایت‌ها توصیه می‌کند بحث تخصص، معتبر بودن و قابل اعتماد بودن را در محتوای خود مدنظر داشته باشند. محتواهایی که با این اهداف همتراز باشند رتبه بهتری در صفحه نتایج جستجو به دست خواهند آورد. محتوایی که بتواند تجربه کاربری را تا حد زیادی بهبود ببخشد صرف نظر از آپدیت‌های اصلی گوگل، جایگاه خوبی در صفحه نتایج جستجو به دست خواهد آورد.

 

به روزرسانی هسته می ۲۰۲۰

با شیوع و گسترش بیماری کرونا در سال ۲۰۲۰ کسب وکارهای زیادی تحت تاثیر شرایط به وجود آمده قرار گرفتند. سایت‌ها با مشکلات متعددی دست و پنجه نرم کردند و کل جهان تحت تاثیر این ویروس قرار گرفت. گوگل نیز تلاش کرد در ماه می سال ۲۰۲۰ به روزرسانی جدیدی را ارائه کند. به خاطر پاندمی به وجود آمده نیت کاربران از جستجو نیز دستخوش تغییرات فراوانی شده بود. به همین خاطر گوگل با این به روزرسانی به کاربران کمک کرد پاسخ‌های مرتبطی برای سوالات‌شان بیابند.

 

به روزرسانی هسته دسامبر سال ۲۰۲۰

در این آپدیت باز هم تبعیت از دستورالعمل‌های EAT پر رنگ می‌شود و ارزش آن دو چندان می‌گردد. گوگل توصیه می‌کند با دستورالعمل‌های ارزیابی کیفیت بیشتر آشنا شوید تا درک درستی از سیستم‌های آن داشته باشید و بدانید محتوایتان چگونه رتبه‌بندی می‌شود. تولید محتوای آموزنده، منحصر به فرد و بهینه سازی شده‌ای که برای خواننده نوشته شده است باز هم رتبه شما را بهبود می‌بخشد.

 

چگونه با آپدیت الگوریتم‌ های گوگل همگام شویم و سایت خوبی داشته باشیم؟

اگر نگاهی به الگوریتم‌ های گوگل بیندازید و محتوای آن‌ها را به دقت بررسی کنید متوجه می‌شود که همه آن‌ها از الگو و هدف واضحی پیروی می‌کنند. هر به روزرسانی تلاش می‌کند تجربه کاربری را بهتر کند و به جستجوکنندگان کمک کند پاسخ سوالات‌شان را به سرعت بیابند. آپدیت‌های گوگل بر روی جریمه محتواهای ضعیف تمرکز می‌کنند و به محتوایی که نیازی را از کاربر رفع نماید پاداش می‌دهند. این همه آن چیزی است که باید برای موفقیت سایت‌تان در نظر داشته باشید.

زمانی که در حال تولید محتوا برای سایت‌تان هستید موارد زیر را در نظر بگیرید:

  • کمتر به فکر موتورهای جستجو باشید و کاربر را هدف قرار دهید.
  • محتوایی تولید کنید که کاربر را در هر مرحله از سفرش به تعامل وا دارد.
  • سایتی طراحی کنید که گشت و گذار در آن ساده‌تر باشد.
  • از انواع مختلف محتوا همچون تصویر، ویدئو، اینفوگرافیک یا صوت استفاده کنید.
  • به صورت مداوم سایت خود را بررسی کنید و هر تغییری که در ترافیک و نرخ تبدیل رخ می‌دهد را به دقت وارسی نمایید.

 

سخن نهایی

الگوریتم‌ های گوگل به طور مداوم در حال تغییر هستند تا بتوانند اطلاعات مورد نیاز کاربران را به بهترین شکل ممکن در اختیارشان بگذارند. برای اینکه رتبه بهتری در نتایج جستجو داشته باشید محتوای با کیفیت و کاربر پسندی تولید کنید.

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

میانگین امتیاز ۵ / ۵. تعداد آرا: ۳۱

اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

فرم ثبت نام در مسابقه فتح پرچم

برای شرکت در مسابقه باید با اطلاعات صحیح عضو شوید
ثبت نام در مسابقه
close-link