آموزش نصب لینوکس centos در 5 دقیقه (آموزش تصویری)

آموزش نصب لینوکس

در این مقاله قصد داریم تا جامع‌ترین آموزش نصب لینوکس بر روی هر دو توزیع محبوب centos و ubuntu را به صورت تصویری و گام‌به‌گام از ۰ تا ۱۰۰ خدمت شما ارائه دهیم پس با ما همراه باشید.

شروع آموزش، طبق معمول با توزیع معروف و محبوب centos خواهد بود، توصیه می‌کنم حتماً مقدمات نصب لینوکس رو فراهم کنید و با ما آموزش را پله‌پله پیگیری کنید تا به مشکل برنخورید.

 

آموزش نصب لینوکس بر روی centos

نصب لینوکس رو بر اساس minimal installation توسط فایل iso سیستم‌عامل انجام خواهیم داد آن هم بدون محیط گرافیکی و برای کاربرد سروری، چون همان‌طور که می‌دانید توزیع centos بیشتر بر روی سرورها مورد استفاده قرار می گیرد و نصب پایه یا minimal آن باعث می‌شود علاوه بر حفظ فضای بیشتر هارد دیسک سرور سرعت استفاده از آن به مراتب بیشتر شود.

 

موارد موردنیاز نصب لینوکس

برای نصب لینوکس شما فقط نیاز به iso دی‌ وی‌ دی سیستم‌عامل خودتان دارید که در این آموزش ما از centos 7 برای نصب لینوکس استفاده کردیم.

بعد از دانلود سنتواس از طریق لینک رسمی آن که در زیر برای شما قرار دادیم آن را بر روی DVD رایت کرده و یا توسط برنامه unetbootin آن را به صورت bootable بر روی فلش خود نصب کنید.

https://www.centos.org/download/

بعد از رایت و یا ایجاد usb بوتیبل آن را به کامپیوتر خود متصل کرده و یک‌بار سیستم خودتان را ریست کنید در هنگام بالا آمدن کامپیوتر با صفحه‌ای مانند عکس زیر مواجه خواهید شد، برای نصب دائم لینوکس centos روی گزینه Install CentOS 7 رفته و دکمه Enter را بفشارید.

install-آموزش نصب لینوکس سنتواس

سیستم وارد مرحله نصب شده و صفحه‌ی خوشامدگویی برای شما نمایش داده خواهد شد. بعد از چند دقیقه با صفحه انتخاب زبان سیستم‌عامل در روند آموزش نصب لینوکس مواجه خواهید شد که توصیه می‌کنیم زبان رو پیش‌فرض همان English بگذارید

language-آموزش نصب لینوکس

در این مرحله شما با گزینه‌های زیادی برای کانفیگ سیستم‌عامل لینوکس خودتان روبرو خواهید شد که می‌توانید توسط آن‌ها تا حد بسیار زیادی سرور را به دلخواه customize کنید، اولین گزینه DATE & TIME هستش که می‌توانید بر اساس مکان فیزیکی سرور خودتان مکان جغرافیایی آن را انتخاب کرده و در نهایت در هر مرحله بر روی دکمه Done کلیک کنید.

date and time-آموزش نصب لینوکس

در مرحله بعد می‌توانید تنظیمات Language Support و Keyboard رو انجام بدید که ما معمولاً دست به این تنظیمات نمی‌زنیم و به صورت پیش‌فرض قرار میدیم ولی اگر بخواهید یک زبان پشتیبان مثل فارسی هم داشته باشید می‌توانید از این بخش انتخاب کنید.

lang-آموزش نصب لینوکس

 

second lang-آموزش نصب لینوکس

در بخش Installation Sources نیز می‌توانید منبع نصب سیستم‌عامل خودتان را معرفی کنید که می‌توانید از یک آدرس url بیرونی برای نصب سیستم‌عامل خودتان نیز استفاده کنید ولی از آنجایی که ما در شروع کار از usb برای مانت و نصب استفاده کردیم کافی است در این بخش گزینه Auto-detected installation media را انتخاب کرده و بر روی Done کلیک کنید.

source-آموزش نصب لینوکس

 

auto source-آموزش نصب لینوکس

در بخش SOFTWARE SELECTION از آموزش نصب لینوکس ، سنتواس برای شما گزینه‌های متعددی برای نصب قرار داده است از جمله Desktop و Minimal و … توصیه مدیر سرور به شما برای نصب برای سرور انتخاب گزینه Minimal Install می‌باشد.

software selection-آموزش نصب لینوکس

 

minimal installation-آموزش نصب لینوکس

حالا نوبت پارتیشن‌بندی هارد هستش که در بخش Installation Destination می‌توانید این کار را بر اساس نیاز خودتان انجام دهید، بنده همیشه نصب رو با پارتیشن پیش‌فرض انجام میدم و بعد از نصب به صورت Lvm پارتیشن‌بندی می‌کنم ولی شما می‌توانید با انتخاب گزینه I will configure partitioning در همین مرحله پارتیشن‌بندی هاردتان را انجام دهید.

destination-آموزش نصب لینوکس

 

partition-آموزش نصب لینوکس

در مرحله بعد گزینه LVM را انتخاب کنید و بعد بر روی گزینه Click here to create them automatically کلیک کنید، حالا می‌توانید سه دایرکتوری زیر را بر اساس نیاز خود اندازه دهی کنید

/boot – Non LVM    
/(root) – LVM
Swap – LVM

lvm-آموزش نصب لینوکس

 

create partition-آموزش نصب لینوکس

توجه: برای کاربرانی که آموزش نصب لینوکس رو با هاردی بیش از اندازه ۲ ترابایت پیگیری می‌کنند باید توجه کنند که خود لینوکس سنتواس به صورت اتوماتیک از پارتیشن تیبل GPT برای این منظور استفاده خواهد کرد، ولی چنانچه از هارد با اندازه کمتر از ۲ ترابایت استفاده می‌کنید و می‌خواهید پارتیشن تیبل شما از نوع GPT باشد باید از آرگومان inst.gpt در بخش دستورات نصب به صورت بوت استفاده کنید.

از مهم‌ترین بخش‌های مانده در آموزش نصب لینوکس centos قسمت Network & Hostname هستش که باید حتماً آنرا به دقت و با توجه به اطلاعات آدرس آی پی شبکه خود تکمیل کنید.

باید ابتدا با انتخاب کارت شبکه خود وارد بخش configure شده و اگر یک آی پی ولید از دیتاسنتر دارید در حالت manual آی پی، گیت وی و ساب نت را وارد کنید و اگر دارای DHCP سرور هستید هم این گزینه را انتخاب نمایید. معمولاً در سرورهای راه دور در دیتاسنترها باید آدرس IP را به صورت manual وارد کنید.

network-آموزش نصب لینوکس

 

config network-آموزش نصب لینوکس

در عکس زیر ما سرور رو در حالت manual به صورت ولید IP دهی کردیم.

manual ip-آموزش نصب لینوکس

خوب بعد از انجام مراحل کانفیگ که در بالا برای شما به‌طور کامل شرح دادیم حالا نوبت مرحله نهایی اجرای آموزش نصب لینوکس سنتواس هستش که با کلیک بر روی گزینه Begin Installation این مرحله شروع خواهد شد.

start install-آموزش نصب لینوکس

حالا در این مرحله شما باید یک پسورد قوی برای یوزر روت انتخاب کنید، با زدن گزینه ROOT PASSWORD شما با دو فیلد روبرو خواهید شد که باید پسورد خود را در هر دو فیلد به صورت دقیق و مشابه وارد نمایید و سپس بر روی Done کلیک کنید اگر هم در نظر دارید در همین مرحله یوزرهای دیگری بر روی سرور ایجاد کنید با رفتن در بخش USER CREATION به راحتی می‌توانید یوزر مربوطه را ایجاد کنید.

password-آموزش نصب لینوکس

 

policy-آموزش نصب لینوکس

 

new user-آموزش نصب لینوکس

 

info-آموزش نصب لینوکس

بعد از اتمام نصب لینوکس با صفحه‌ی successfully message روبرو خواهید شد که باید برای راه‌اندازی سرور خود بر روی Reboot کلیک کنید.

end-آموزش نصب لینوکس

 

خوب تبریک میگم، شما توانستید به همین راحتی آموزش نصب لینوکس در توزیع centos رو انجام بدید. در ادامه شما را با آموزش نصب لینوکس در اوبونتو به‌طور کامل آشنا خواهیم کرد.

اگر بعد از نصب لینوکس خواستید به صورت حرفه‌ای اقدام به یادگیری این سیستم عامل قدرتمند و پرکاربرد کنید می‌توانید برای شروع از آموزش دستورات لینوکس به صورت جامع و ساده نوشته شده استفاده کنید.

این را اضافه کنیم زمانی که شما این مقاله را می خوانید ممکن است ورژن لینوکس شما متفاوت با چیزی باشد که در این آموزش می‌خوانید ولی باید بدانید که تفاوتی در نحوه نصب لینوکس در ورژن‌های مختلف وجود نخواهد داشت و می‌توانید از همین آموزش برای نصب ورژن موردنظر خود استفاده کنید.

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

میانگین امتیاز ۵ / ۵. تعداد آرا: ۱۷

اشتراک در
اطلاع از
guest

3 نظرات
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
تجارت آنلاین

ممنون از مطلب عالی و بسیار مفید

مصطفی

با عرض سلام و خسته نباشید خدمت شما بسیار مفید هست مطالبتون
نحوه نصب لینوکس سنتوس رو زحمتش رو کشیدین و فایل پی دی اف command هارو قرار دادین از این بابت بسیار تشکر میکنم از شما ولی همین منوال رو برای توزیع اوبونتو بنده نتوانستم پیدا کنم ممنون میشم اگر نیست قرار دهید وگرنه راهنمایی بفرمایید
با سپاس از شما

فرم ثبت نام در مسابقه فتح پرچم

برای شرکت در مسابقه باید با اطلاعات صحیح عضو شوید
ثبت نام در مسابقه
close-link