آموزش آپدیت اوبونتو توسط 2 دستور لینوکسی و روش گرافیکی

آموزش آپدیت اوبونتو

برای آپدیت اوبونتو به ورژن جدید شما دو راه دارید، استفاده از محیط گرافیکی و یا روش مرسوم برای مدیران سرور که استفاده از دستورات لینوکس در محیط شل می‌باشد.

برای آپدیت ubuntu توسط دستورات لینوکس شما از طریق دو دستور زیر می‌توانید این کار رو انجام دهید، هیچ فرقی در خروجی حاصله از این دستورات باهم وجود ندارد.

اگر هنوز بر روی سرور خود لینوکس را نصب نکرده‌اید می‌توانید از آموزش نصب لینوکس نیز که در جلسات قبلی ارائه کردیم استفاده نمایید.

مراحل آپدیت اوبونتو

۱- استفاده از دستور apt-get command

که به جای command دستورات خودتان رو قرار می‌دهید، دستور apt-get به صورت پیش‌فرض بر روی لینوکس نصب هستش و این امکان رو به شما میده که هرگونه پکیجی رو نیاز به نصبش داشتید از مخزن دانلود و نصب کنید.

apt-get update httpd

 

۲- استفاده از دستور aptitude

این دستور هم عملکردی مشابه دستور قبلی داره فقط با این تفاوت که اینترفیس اون به صورت Text-based هستش

برای آپدیت خود سیستم عامل ابونتو ابتدا توسط دستور apt-get update لیست مخزن پکیج‌ها را با آخرین ورژن های موجود همگام‌سازی می‌کنیم تا بتوانیم بعد از آن اقدام به آپدیت ابونتو کنیم.

سپس برای آپدیت پکیج‌هایی که بر روی اوبونتو نصب هستند از دستور apt-get upgrade استفاده می‌کنیم، این دستور از مخزن موجود ubuntu تمامی پکیج‌ها رو به آخرین نگارش بروزرسانی می کنه.

تمامی اقدامات انجام شده برای آپدیت اوبونتو از طریق آخرین محتویات در دسترس در فایل etc/apt/sources.list/ در لینوکس صورت می‌گیرد. شما نیاز به اعمال هیچ‌گونه تغییری در این فایل ندارید مگر در موارد خاص که پکیج موردنظر شما برای نصب از طریق لینک‌های موجود قابل دسترسی نباشد.

خوب شاید بخواهید کلاً کرنل لینوکس رو آپدیت کنید و عملیات آپدیت اوبونتو شما بر اساس نوع جدید توزیع صورت بگیره که در این مورد هم نیاز به زمان بیشتر و محتویات دانلودی بیشتری هستش و ممکنه بسته به سرعت اینترنت شما از ۱ تا ۵ ساعت ۳ ساعت هم متفاوت باشه.

برای آپدیت کرنل به ورژن جدید از دستور sudo apt-get dist-upgrade می‌توانید استفاده کنید. بعد از اتمام صحیح مراحل نصب دستور sudo reboot را جهت راه‌اندازی مجدد لینوکس وارد نمایید.

اگر چنانچه نیاز داشته باشید یک پکیج خاص را فقط بر روی سیستم خود آپدیت کنید از دستورات زیر می‌توانید استفاده کنید.

 apt-get update
 sudo apt-get install foo

همان‌طور که در بالا هم اشاره کردیم دستور اول برای همگام‌سازی مخزن پکیج‌ها و دستور دوم برای نصب و یا آپدیت پکیج به ورژن جدید هستش که چون بر روی سرور ما foo نصب بود با زدن این دستور آپدیت به ورژن جدید صورت گرفت.

اگر بخواهیم مراحل آپدیت اوبونتو را توسط دستور aptitude انجام بدیم می‌توانیم از دستورات زیر استفاده کنیم.

sudo aptitude update
sudo aptitude safe-upgrade

 

۳- آپدیت اوبونتو از طریق محیط گرافیکی

برای آپدیت ubuntu از طریق محیط گرافیکی هم می‌توانید با رفتن در قسمت سرچ اوبونتو و تایپ عبارت updater همانند عکس زیر بخش software updater لینوکس خودتان شده و با مشاهده لیست تمامی پکیج‌های نصب‌شده بر روی اوبونتو اقدام به آپدیت آنها کنید.

gui-آپدیت اوبونتو

اگر هم از توزیع سنتواس بر روی سرور خود استفاده می‌کنید می‌توانید از آموزش آپدیت لینوکس centos جهت بروز رسانی سرور خود استفاده کنید.

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

میانگین امتیاز ۴.۹ / ۵. تعداد آرا: ۳۹

اشتراک در
اطلاع از
guest

8 نظرات
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
رامین

سلام خسته نباشید.
دستور آپگرید کار نمیکنه ایراد پکیج این چیزا میگیره

جلال

سلام
اپدیت رو انجام دادم یه صفحه سیاه میاد باید چکارش کنم

مونا

سلام وقتتون بخیر
من در اوبونتو هر پکیجی رو که میخوام نصب کنم پیغام زیر رو میده:
unable to locate package byacc
ممنون میشم راهنمایی کنین

رویا

سلام
با وجود تحریم ها چگونه با دستور apt-get برنامه نصب کنم؟

مرتضوی

سلام
من میخواستم یک برنامه شبیه سازی شبکه کامپیوتری که با python در ns3نوشته شده رو روی کامپیوترم اجرا کنم به همین خاطر اول vmware15.5 رو و سپس ابونتوی ۱۶.۱۰ رو نصب کردم و برای نصب ns3 باید پکیج های پیش فرضش رو نصب کنم ولی وقتی دستور نصب python3-dev رو میزنم با خطای unavailable مواجه میشم لطفا راهنمایی کنید.

فرم ثبت نام در مسابقه فتح پرچم

برای شرکت در مسابقه باید با اطلاعات صحیح عضو شوید
ثبت نام در مسابقه
close-link