آموزش نصب vnc در لینوکس centos (0 تا 100 از نصب تا اجرا)

آموزش نصب vnc در لینوکس centos

پروتکل ارتباطی vnc یا Virtual Network Computing روش ارتباطی دو طرفه بین سرور و کلاینت بوده که امکان مدیریت کامل منابع سرور را به صورت گرافیکی در اختیار کاربر قرار می‌دهد، در این آموزش به نحوه نصب vnc در لینوکس centos خواهیم پرداخت.

اگر مدیر سرور هستید و قصد کانفیگ سرور خود را به صورت گرافیکی دارید توصیه می‌کنیم از ابزار امن VNC بدین منظور استفاده نمایید. این ابزار به شما قابلیت اتصال از هر نوع سیستم عاملی را به سرورهای لینوکس می‌دهد و برای کسانی که با محیط گرافیکی راحت‌تر هستند بیشتر مورد استفاده قرار می‌گیرد.

 

مراحل نصب vnc در لینوکس

Tigervnc-server برنامه‌ای است که به واسطه آن Xvnc به صورت همزمان کنترل session ها را به صورت موازی با Gnome و یا هر محیط کاربری دسکتاپ در لینوکس فراهم می‌سازد و همچنین قابلیت اتصال همزمان چندین کاربر به سرور فقط توسط یک نام کاربری را نیز فعال می‌کند.

برای نصب tigervnc-server بر روی لینوکس centos 7 کافی است ابتدا با دسترسی root به سرور خودتان لاگین کنید، اگر با نحوه اتصال به ssh آشنا نیستید می‌توانید از آموزشی که برای آن در سایت منتشر کردیم استفاده کنید.

بعد از لاگین کافی است دستور زیر را در محیط ssh سرور خودتان وارد کنید.

tigervnc-server

بعد از نصب vnc در لینوکس باید توسط دستور زیر به یوزری که قصد دارید vnc را روی آن فعال کنید لاگین نمایید.

su - your_user

به جای your_user نام یوزر خود را قرار دهید، حالا توسط دستور بعدی باید یک پسورد برای یوزر خود انتخاب نمایید، فقط توجه داشته باشید که این پسورد حداقل باید ۶ کاراکتر باشد.

vncpasswd

حالا باید فایل کانفیگ سرویس vnc را برای یوزر موردنظر توسط دستور زیر و با داشتن دسترسی root به مسیر فایل‌های کانفیگ در مسیر systemd منتقل کنید.

cp /lib/systemd/system/vncserver@.service  /etc/systemd/system/vncserver@:1.service

در این مرحله باید فایلی که در مسیر /etc/systemd/system/ کپی کردید را توسط یک ویرایشگر باز کرده و خطوطی که در ادامه قرار دادیم را درون آن اضافه کنید.

nano /etc/systemd/system/vncserver@\:1.service
[Unit]
Description=Remote desktop service (VNC)
After=syslog.target network.target
[Service]
Type=forking
ExecStartPre=/bin/sh -c '/usr/bin/vncserver -kill %i > /dev/null 2>&1 || :'
ExecStart=/sbin/runuser -l my_user -c "/usr/bin/vncserver %i -geometry 1280x1024"
PIDFile=/home/my_user/.vnc/%H%i.pid
ExecStop=/bin/sh -c '/usr/bin/vncserver -kill %i > /dev/null 2>&1 || :'
[Install]
WantedBy=multi-user.target

در کدهای بالا هرکجا که عبارت my_user وجود داشت را با نام یوزر خود جایگزین کنید.

بعد از اعمال تغییرات توسط دستورات زیر سرویس TigerVNC را فعال کرده و توسط دستورات بعدی وضعیت سرویس VNC را بررسی می‌کنیم.

systemctl daemon-reload
systemctl start vncserver@:1
systemctl status vncserver@:1
systemctl enable vncserver@:1

 

نصب vnc در لینوکس

حالا برای اطمینان از فعال بودن سرویس vnc توسط دستور ss پورت‌های باز سرور را بررسی می‌کنیم و باید پورت ۵۹۰۱/TCP حتماً بر روی سرور فعال شده باشد.

ss -tulpn| grep vnc

listening port-نصب vnc در لینوکس

در آخرین مرحله از نصب vnc در لینوکس باید مطمئن شوید پورت ۵۹۰۱ بر روی سرور توسط فایروال بسته نباشد برای باز کردن پورت بر روی iptables می‌توانید از دستور زیر استفاده کنید، اگر هم از فایروال csf استفاده می‌کنید می‌توانید از آموزش باز کردن پورت در csf استفاده کنید.

firewall-cmd --add-port=5901/tcp
firewall-cmd --add-port=5901/tcp –permanent

 

نحوه اتصال به vnc server توسط vnc client

تقریباً توسط تمامی سیستم ‌عامل‌ها می‌توان به vnc server متصل شد، در سیستم عامل ویندوز توسط نرم‌افزار RealVNC Viewer می‌توان به سرور به صورت گرافیکی متصل شد.

برای اتصال به vnc server کافی است بعد از نصب RealVNC Viewer آن را اجرا کرده و آدرس ip و port سرور را به صورت آدرس سوکت همان‌طور که در عکس می‌بینید وارد کرده و دکمه Enter را بزنید.

login-نصب vnc در لینوکس

بعد از برقراری اتصال با vnc server پیغامی برای شما با نام connection is not encrypted همانند عکس زیر ظاهر خواهد شد، برای رد این پیغام روی دکمه Continue کلیک کنید. حالا باید پسورد را وارد کرده و بر روی Ok کلیک نمایید.

warning-نصب vnc در لینوکس

بعد از این مرحله شما به vnc متصل خواهید شد، اگر پیامی مبنی بر اینکه شما دسترسی روت را ندارید ظاهر شد روی Cancel کلیک کنید تا این پیام حذف شود.

در سیستم عامل لینوکس هم توسط نرم‌افزار vinagre می‌توانید vnc client را نصب کنید و همانند مراحل اتصال در ویندوز عمل کنید.

برای نصب vnc client در لینوکس centos می‌توانید از دستور زیر استفاده کنید.

yum install vinagre

آموزش نصب vnc در لینوکس centos و نحوه اتصال به آن به پایان رسید، اگر هرگونه سؤالی راجع به این مقاله دارید می‌توانید آن را در انتهای همین صفحه برای ما ارسال کنید تا در کمتر از ۲۴ ساعت جواب آن را برای شما ارسال کنیم.

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

میانگین امتیاز ۵ / ۵. تعداد آرا: ۱۶

اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

فرم ثبت نام در مسابقه فتح پرچم

برای شرکت در مسابقه باید با اطلاعات صحیح عضو شوید
ثبت نام در مسابقه
close-link