آموزش تغییر پورت سی پنل از طریق ssh (تغییر پورت در 1 دقیقه)

آموزش تغییر پورت سی پنل

برای تغییر پورت سی پنل از پورت پیش‌فرض آن یعنی ۲۰۸۲ به پورت دلخواه خود، فقط کافی است از طریق دسترسی روت و لاگین به ssh و واردکردن چند دستور ساده این کار را به راحتی انجام دهید.

یکی از مهم‌ترین کارهایی که هر مدیر جهت کانفیگ سرور باید آن را مدنظر داشته باشد تغییر پورت پیش‌فرض سرویس‌های مهم نصب شده بر روی سرور می‌باشد، از سری مباحث امنیتی در مقالات قبلی به نحوه تغییر پورت mysql و همچنین نحوه تغییر پورت دایرکت ادمین پرداختیم، توصیه می‌کنم حتماً مقالات قبلی ما رو مطالعه کنید.

 

آموزش تغییر پورت سی پنل از طریق ssh

۱ – ابتدا توسط نرم‌افزار پوتی و از طریق پروتکل ssh با واردکردن اطلاعات یوزر و پسورد روت، وارد لینوکس سرور خودتان شوید.

ssh login-تغییر پورت سی پنل

۲ – سپس توسط یک ویرایشگر، فایل مربوط به کانفیگ و نگه‌داری اطلاعات لاگین سی پنل را باز کرده و شماره پورت این سرویس را پنل را تغییر دهید.

nano /var/cpanel/cpanel.config

شما در لینوکس برای ویرایشگر انتخاب پیش‌فرض vi رو دارید، ولی اگر تازه با دستورات لینوکس centos آشنا شده‌اید توصیه می‌کنم توسط دستور زیر ویرایشگر nano رو نصب کنید چون راحتتر و منعطفتر هستش، معمولاً به صورت پیش‌فرض نصب نیست و برای نصب می توانید دستور زیر را وارد کنید.

yum install nano

خوب حالا با زدن دکمه‌های ترکیبی CTRL+W به دنبال عبارت port بگردید و خطی که اطلاعات آن مانند port=2082 بود را جهت تغییر پورت سی پنل با کرسر ماوس خود انتخاب کنید و شماره پورت را پاک کرده و عدد دلخواه خود را وارد کنید.

فقط توجه داشته باشید شماره پورت وارد شده نباید از بازه اعداد ۱ تا ۱۰۲۴ باشد به دلیل اینکه این پورت‌ها توسط سرویس‌های مهم شبکه از قبل رزرو شده هستند.

یک نکته هم اضافه کنم پورت ۲۰۸۲ پورت اتصال پروتکل http پنل سی پنل هستش و پورت ۲۰۸۳ برای اتصال https می باشد، شما در حال حاضر نمی‌توانید پورت ۲۰۸۳ رو تغییر بدید.

حال برای ذخیره تغییر پورت سی پنل از طریق ssh باید دستور زیر را جهت ریست کنترل پنل سی پنل وارد نمایید.

usr/local/cpanel/startup/

اگر به هر دلیلی دستور بالا برای شما کار نکرد و یا تغییرات اعمال نشد می‌توانید از دستورات زیر استفاده کنید.

usr/local/cpanel/whostmgr/bin/whostmgr2 --updatetweaksettings/
etc/init.d/httpd restart/

فقط توجه داشته باشید که بعد از انجام مراحل بالا باید از طریق فایروال سرور خود پورت جدید را جهت اتصال کاربران و استفاده‌کنندگان از پنل باز کنید.

مقاله تغییر پورت سی پنل در ssh برگرفته از وب‌سایت رسمی سی پنل و با ترکیبی از تجربیات گروه مدیر سرور برای شما آماده شده است.

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

میانگین امتیاز ۵ / ۵. تعداد آرا: ۱۵

اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

فرم ثبت نام در مسابقه فتح پرچم

برای شرکت در مسابقه باید با اطلاعات صحیح عضو شوید
ثبت نام در مسابقه
close-link