آپدیت لینوکس centos به صورت سریع (توسط 1 دستور لینوکسی)

آپدیت لینوکس centos

از سری مباحث آموزش امنیت سرور امروز رو به بحث آپدیت لینوکس centos توسط دستور آپدیت در لینوکس خواهیم پرداخت.

لینوکس بر خلاف ویندوز به دلیل متن‌باز بودن دارای آپدیت‌های سریع‌تر و مطمئن‌تری است به طوری که با آپدیت لینوکس centos به صورت دوره‌ای و مرتب ریسک خطرات امنیتی بر روی سرور شما تا حد قابل قبولی کاهش می‌یابد.

در جلسه گذشته به آموزش آپدیت اوبونتو پرداختیم، اگر از توزیع ubuntu استفاده می‌کنید می‌توانید از آن مقاله نیز استفاده نمایید.

اگر هنوز بر روی سرور خود لینوکس را نصب نکرده‌اید می‌توانید از آموزش نصب لینوکس نیز که در جلسات قبلی ارائه کردیم استفاده نمایید.

در لینوکس برنامه‌ها بدین شکل کار می‌کنند که شما هنگام نصب یک برنامه نیازی به نصب پکیج‌های اضافی همراه با برنامه ندارید.

برای مثال شما زمانی که در ویندوز برنامه فتوشاپ را نصب می‌کنید همراه آن کتابخانه‌های بی‌شماری را باید نصب کنید ولی سیستم عملکرد لینوکس بدین شکل نیست تمامی برنامه‌ها از کتابخانه مرجع لینوکس برای اجرا شدن استفاده می‌کنند بدین معنی که اگر شما فقط کتابخانه‌ها را آپدیت کنید عملاً تمامی برنامه‌های شما امن می‌شوند و این یک مکانیزم فوق‌العاده برای لینوکس محسوب می‌شود.

 

نحوه آپدیت لینوکس centos توسط دستور آپدیت در لینوکس

این آموزش صرفاً با دسترسی مدیر سرور یعنی یوزر Root قابل اجرا می‌باشد. برای شروع مراحل آپدیت لینوکس کافی است ابتدا نرم‌افزار putty را دانلود کنید و با واردکردن اطلاعات سرور شامل آی پی، یوزر و پسورد به سرور خود لاگین نمایید.

putty-دستور آپدیت در لینوکس

حالا دستور آپدیت در لینوکس که در زیر آمده را درون محیط ssh اجرا می‌کنیم.

yum update

توسط دستور بالا لینوکس ابتدا با رجوع به مخازن نرم‌افزاری خود، ورژن های کنونی نرم‌افزارهای نصب شده بر روی سرور را با آخرین ورژن موجود در مخزن مقایسه کرده و در صورت وجود آپدیت جدید پکیج مربوطه را به آخرین نسخه بروز رسانی می‌کند.

پس از بررسی پکیج‌ها و آماده‌سازی برای آپدیت لینوکس centos پیغامی برای شما ظاهر می‌شود که اجازه بروز رسانی را از شما سؤال خواهد کرد با زدن دکمه‌ی y مراحل آپدیت لینوکس آغاز شده و بسته به سرعت دانلود سرور شما بعد از سپری شدن چند دقیقه عملیات ارتقا به پایان می‌رسد.

accept-آپدیت لینوکس centos

اگر به هر دلیلی با خطا در حین بروز رسانی لینوکس مواجه شدید کافی است دستور زیر را یک‌بار اجرا کنید، این دستور ارورهایی که ممکن است در حین آپدیت لینوکس در زمانهای گذشته ایجاد شده باشند را به طور کامل حذف می‌کند.

yum clean all

خوب تقریباً مراحل آپدیت لینوکس centos به پایان رسید و توصیه می‌کنیم اگر برای شما مشکلی ایجاد نمی‌شود یک‌بار سرور خود را به منظور ثبت تغییرات در آپدیت کرنل لینوکس توسط دستور زیر ریبوت نمایید.

reboot

توسط مراحل بالا فقط پکیج‌هایی بر روی سرور شما بروز رسانی خواهند شد که در مخزن لینوکس تعریف شده باشند و از طریق همین مخزن در گذشته نصب شده باشند، یعنی اگر برنامه و یا پکیج خاصی را به صورت دستی و یا از طریق سورس بر روی لینوکس نصب کرده باشید باید برای ارتقا آنان به همان شیوه نصب عمل کنید.

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

میانگین امتیاز ۵ / ۵. تعداد آرا: ۱۶

اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

فرم ثبت نام در مسابقه فتح پرچم

برای شرکت در مسابقه باید با اطلاعات صحیح عضو شوید
ثبت نام در مسابقه
close-link