آموزش ساخت دیتابیس در mysql به صورت تصویری (+ قدم به قدم)

آموزش ساخت دیتابیس در mysql

در این مقاله به آموزش ساخت دیتابیس در mysql خواهیم پرداخت و به صورت تصویری روش ساخت دیتابیس را در دو پنل دایرکت ادمین و سی پنل به شما آموزش خواهیم داد.

برای راه‌اندازی وب‌سایت و یا اجرای هر اسکریپتی که نیاز به فضایی برای ذخیره‌سازی اطلاعات داشته باشد باید یک پایگاه داده بر روی سرور نصب و بر روی آن دیتابیسی ساخته شود. عملا هیچ‌گونه سایتی بدون داشتن دیتابیس نمی‌تواند راه‌اندازی شود.

اگر بخواهیم خیلی کوتاه درباره دیتابیس صحبت کنیم باید بگوییم که فضایی مجزا بر روی هاست شماست که اطلاعات داینامیک یا متغییر سایت شما را بر روی خود نگه داشته و زمانی که کاربر صفحه یا اطلاعاتی را درخواست می‌کند به سرعت به دیتابیس متصل شده و آن را در اختیار کاربر قرا‌ر می‌دهد.

 

آموزش ساخت دیتابیس در mysql توسط دایرکت ادمین

برای ساخت دیتابیس در دایرکت ادمین از طریق بخش کاربری خود ابتدا به دایرکت ادمین لاگین کنید.

lodin page-آموزش ساخت دیتابیس در mysql

سپس از بخش Your Account بر روی MySQL Management کلیک کنید تا وارد بخش ساخت دیتابیس در mysql توسط رابط کاربری دایرکت ادمین شوید.

Mysql management-آموزش ساخت دیتابیس در mysql

در این صفحه برای ساخت دیتابیس بر روی عبارت Create new Database کلیک کنید تا بتوانید برای انتخاب نام دیتابیس خود اقدام کنید.

create new database-آموزش ساخت دیتابیس در mysql

در این بخش شما باید به طور همزمان یک دیتابیس با نام دلخواه و یک یوزر مرتبط با این پایگاه داده بسازید تا در هنگام استفاده اطلاعات، وب‌سایت شما از طریق این دو پارامتر احراز هویت شده و اجازه دسترسی نوشتن و یا خواندن اطلاعات از پایگاه داده را پیدا کند.

برای ساخت دیتابیس در mysql از طریق دایرکت ادمین شما باید در فیلد Database Name نام دیتابیس موردنظرتان را وارد کرده و از بخش Database Username برای پایگاه داده خودتان یک یوزر انحصاری بسازید و در فیلدهای password نیز یک رمز عبور قدرتمند انتخاب کنید.

database info-آموزش ساخت دیتابیس در mysql

در قدم آخر نیز بر روی دکمه Create کلیک کنید تا دیتابیس شما ساخته شود.

در آخر نیز اطلاعات دیتابیس برای شما نمایش داده خواهد شد که باید از این اطلاعات کپی گرفته و هنگام نیاز استفاده کنید.

database created-آموزش ساخت دیتابیس در mysql

آموزش ساخت دیتابیس در mysql توسط سی پنل

در مرحله اول همانند دایرکت ادمین به پنل خود لاگین کنید و بعد از لاگین به سی پنل از بخش Databases بر روی MySQL Databases کلیک کنید.

mysql database cpanel-آموزش ساخت دیتابیس در mysql

از بخش Create New Database در کادر New Database اسم پایگاه داده خود را وارد کنید و بر روی دکمه Create database کلیک کنید.

new database creation in cpanel-آموزش ساخت دیتابیس در mysql

حال باید همانند دایرکت ادمین یک یوزر برای دیتابیس خود ایجاد کنید بدین منظور از بخش MySQL Users در فیلد Username نام یوزر موردنظر خود و در فیلدهای پسورد نیز رمز عبور را وارد کنید.

create user database in cpanel-آموزش ساخت دیتابیس در mysql

و در انتها بر روی Create User کلیک کنید.

حال در قدم نهایی باید یوزر ساخته شده رو به دیتابیس الحاق کنید بدین منظور از بخش Add User To Database یوزر و دیتابیس جدیدی که در مرحله قبل ساختید را انتخاب کرده و بر روی Add کلیک کنید.

add user to database-آموزش ساخت دیتابیس در mysql

خوب، آموزش ساخت دیتابیس در mysql به پایان رسید امیدوارم توانسته باشید برای سایت خودتان یک پایگاه داده بسازید و سایت خودتان را راه‌اندازی کنید، یک نکته هم اضافه کنم اونم اینکه اگر با کنترل پنل های دیگری هم‌چون پلسک و وب مین و … کار می‌کنید بدانید که روش کار یکسانه و باید به دنبال گزینه‌های هم نام باشید و به همین طریق دیتابیس خودتان را ایجاد کنید.

یک مورد دیگر را هم اصافه کنیم آن هم اینکه ساخت دیتابیس در mysql صرفا محدود به روش‌های گرافیکی و استفاده از کنترل پنل‌ها نیست شما می‌توانید با استفاده از دستورات مربوط به مدیریت دیتابیس‌ها بر روی mysql دیتابیس و یوزر بسازید و هر عملی که توسط پنل‌ها قابل انجام است را با دستورات انجام دهید. محیط‌های گرافیکی تنها یک رابطی بین این دستورات و نیازهای مخاطبان است.

اگر مدیر سرور هستید دو آموزش تغییر پورت mysql و نحوه پیدا کردن ورژن mysql را به شما پیشنهاد می‌کنیم که حتماً مطالعه کنید.

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

میانگین امتیاز ۴.۹ / ۵. تعداد آرا: ۲۸

اشتراک در
اطلاع از
guest

2 نظرات
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
Sam

سلام و متشکرم بابت انتشار این مطلب مفید.
گاهی اوغات هنگام مهاجرت از یک هاست به هاست جدید ، دیتا بیس ایمپورت نمیشود و ظاهرا با کولاشن دیتا بیس بک آپ مشکل پیدا میکند. بنده کلی سرچ زدم و پیشنهاد این بود که کولاشن دیتا بیس بک آپ گرفته شده را به utf8_general_ci تغییر بدهیم و با یک اسکریپت ساده اینکار را انجام داده و مشکل مرتفع شده است.
سوالم اینه که اولا چرا وقتی کولاشن را تغییر میدهیم حجم دیتا بیس جدید اندکی کمتر از قبل میشود
و دوم اینکه آیا راه دیگری برای رفع مشکل ایمپورت دیتا بیس وجود دارد تا با کولاشن دیتا بیس مکشل ایجاد نکنه؟

ممنونم. موفق باشید

فرم ثبت نام در مسابقه فتح پرچم

برای شرکت در مسابقه باید با اطلاعات صحیح عضو شوید
ثبت نام در مسابقه
close-link