آموزش پیدا کردن ورژن mysql با دستور لینوکسی در 30 ثانیه

آموزش پیدا کردن ورژن mysql با دستور لینوکسی

در بسیاری از مواقع یک مدیر سرور نیاز خواهد داشت تا ورژن سرویس‌های نصب شده بر روی سرور خود را بررسی کرده و در صورت لزوم در سریع‌ترین زمان اقدام به آپدیت آن‌ها نماید، یکی از مهم‌ترین سرویس‌های شبکه که باید به آن توجه کافی داشت mysql می‌باشد در این آموزش به نحوه پیدا کردن ورژن mysql خواهیم پرداخت.

شاید برای یک مدیر سرور با تجربه این دستورات و روش‌ها بسیار پیش پا افتاده باشد ولی دانستن آن برای یک کاربر تازه‌کار در دنیای متن‌بازها بسیار مفید و ضروری است، کسانی که درصدد یادگیری دستورات لینوکس هستند نیز می‌توانند از آموزش دستورات لینوکس استفاده کنند.

برای یافتن ورژن مای اس کیو ال (How to Check MySQL Version) چندین روش متفاوت وجود دارد که به تمامی آن‌ها خواهیم پرداخت.

 

روش پیدا کردن ورژن mysql

اولین و ساده‌ترین روش برای پیدا کردن ورژن mysql استفاده از دستور زیر در خط فرمان لینوکس می‌باشد. البته باید توجه کنید که باید دستورات با سطح دسترسی root اجرا شوند.

mysql –V

خروجی دستور چیزی شبیه عکس زیر خواهد بود که در این عکس ورژن mysql ما ۵٫۵٫۴۱ هستش

نحوه پیدا کردن ورژن mysql

روش بعدی، لاگین شدن به سرویس مربوطه برای یافتن ورژن mysql هستش بدین صورت که شما بعد لاگین با دسترسی یوزر معمولی و یا روت به شکل زیر می‌توانید از دستور دوم جهت پیدا کردن ورژن mysql استفاده کنید.

mysql –u root –ppassword

به جای password باید اطلاعات پسورد mysql را قرار بدید.

دستور زیر هم یک کوئری جهت نمایش ورژن سرویس mysql هستش که دیتای موردنظر شما را بررسی و در خروجی چاپ می‌کند.

SHOW VARIABLES LIKE "%version%";

در عکس زیر ورژن سرویس mysql قابل مشاهده هستش

پیدا کردن ورژن سرویس mysql

در انتها هم برای کسانی که قصد دارند نحوه نصب تمامی سرویس‌های مهم شبکه شامل apache,mysql,php را فرابگیرند می‌توانند از آموزش نصب lamp در اوبونتو به صورت تصویری و قدم ‌به ‌قدم استفاده کنند و برای آن دسته از مدیرانی هم که قصد مانیتور کردن این سرویس را دارند آموزش مانیتورینگ سرور mysql توسط دستور mytop را پیشنهاد می‌کنیم حتماً مطالعه کنند.

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

میانگین امتیاز ۵ / ۵. تعداد آرا: ۲۶

اشتراک در
اطلاع از
guest

4 نظرات
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
Sam

با سلام.
لطفاً آموزشی در رابطه با بهینه سازی mysql در سرور های مجازی هم منتشر بفرمائید. گاهی اوغات مصرف بسیار بالای mysql در سرویس ها مشاهده میشه که میگن به کانفیگ غلط mysql برمیگرده. این مطلب رو هم لطفا اضافه بفرمائید.
و لطفا در مشابه mysql در مورد کانفیگ apache هم همینطور که اونهم همه میگن اگه درست کانفیگ بشه دیگه نیازی به nginx یا لایت اسپید نیستش ، اما همه میگن و جایی مطلبی در رابطه با کانفیگ صحیح درج نشده. و همه مبهم و کلی گویی شده هست. مثلا میگن بسته به تعداد کابران یا نوع فعالیت بایست کانفیگ بشه اما همینو هم توضیح ندادن که مثلا یک سرور مجازی با فلام مقدار رم و سی پی یو و ایجاد مثلا ۱۰ وبسایت بایست اینطوری کانفیگ بشه یا این ماژولها رو بایست اضافه یا محدود کنیم.
در کل ممنون میشوم اگر بابت موارد بالا مطالبی حالا چه رایگان و چه الماسی اضافه کنید خوده بنده با مشکل system load average بالا زیاد مواجه میشوم و حقیقتش به اینهایی که تو وب نوشتن با فلان مبلغ کانفیگ میکنیم چندان اعتماد ندارم و قبلا تستشان نمودم . خیلی هایشان سوالاتشان رو توی فروم های دیگر میپرسن و واقعا استاد نیستند.
بابت دراز شدن متن پوزش میخواهم. اولین وبسایتیه که میبینم اطلاعات بروزی داره و قدیمی و کپی برداری شده نیست و این بود که درخواست و راهنمایی خواستم. موفق باشید.

sajjad

توی سرورهای ویندوز باید چطوری فهمید

فرم ثبت نام در مسابقه فتح پرچم

برای شرکت در مسابقه باید با اطلاعات صحیح عضو شوید
ثبت نام در مسابقه
close-link